Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Noile facilități fiscale ar putea salva de la moarte peste o sută de mii de firme

Ştire online publicată Marţi, 09 Iulie 2019
de Ion TIȚA-CĂLIN

Proiectul Ordonanței de urgență privind instituirea unor facilități fiscale se află în dezbatere publică și poate fi consultat pe site-ul Ministerului de Finanțe. În plus, în această perioadă, ANAF organizează întâlniri cu agenții economici pentru a le prezentata prevederile proiectului de act normativ și a colecta sugestii și propuneri. Ultima conferință pe această temă a avut loc la sfârșitul săptămânii trecute, la Constanța, fiind găzduită de Camera de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură. 

Două mecanisme de sprijin 
Proiectul pleacă de la o realitate alarmantă: un număr de 336.192 de agenți economici (persoane fizice și juridice) datorează bugetelor statului peste 98,641 miliarde de lei, din care 39,713 miliarde de lei (40,26%) reprezintă accesorii (dobânzi și penalități). De la unii dintre datornici nu se mai poate recupera decât praful de pe tobă. În schimb, sunt destui care, dacă ar fi sprijiniți să treacă peste impasul vremelnic, ar putea să își revină și să își achite datoriile. Iar dacă Fiscul ar continua să-i bombardeze cu dobânzi și penalizări n-ar face decât să îi împingă pe panta falimentului. 

Drept urmare, se propun două mecanisme de sprijin. O primă măsură are în vedere restructurarea obligațiilor bugetare restante la 31 decembrie 2018 pentru debitorii care au datorii mai mari de 1 milion de lei. Mecanismul prevede un plan de restructurare a datoriei, plată eșalonată a debitelor și supraveghere fiscală pe perioada acordării înlesnirii. Măsură va fi aplicată pe o perioadă limitată de timp (șase luni) astfel încât contribuabilul care se află în această situație să ia o decizie cu privire la situația sa, în sensul de a-și restructura compania și de a plăti datoriile.

Măsurile de restructurare a obligațiilor bugetare ce pot fi propuse prin planul de restructurare sunt următoarele: înlesniri la plata obligațiilor bugetare; conversia în acțiuni a obligațiilor bugetare; stingerea obligațiilor bugetare prin darea în plată a unor active ale debitorului; anularea unor obligații bugetare principale în proporție de 30%, 40% sau 50%, după caz,  din totalul acestora. Planul de restructurare va fi întocmit de un expert independent și va trebui să cuprindă și cel puțin o măsură de restructurare efectivă a debitorului respectiv.

Cel de al doilea mecanism de sprijin prevede anularea tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale datorate bugetului general consolidat, restante la de 31 decembrie 2018, administrate de ANAF. Măsura de aplică cu următoarele condiții:
-  stingerea până la 30 noiembrie 2019 a obligațiile bugetare principale restante la 31 decembrie 2018;
- stingerea până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor a obligațiilor bugetare principale, cu termene de plată cuprinse între data de 1 ianuarie 2019 și 30 noiembrie 2019;
- depunerea până la data înregistrării cererii de anulare a accesoriilor, a tuturor declarațiilor fiscale, potrivit vectorului fiscal;
- depunerea,  până la data de 30 noiembrie 2019, a cererii de anulare a accesoriilor.

Sub paravanul bunelor intenții
Stimați agenți economici, în acest articol am prezentat foarte succint conținutul proiectului de act normativ, aflat în secțiunea „transparență decizională” de pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice. Vă invităm pe dumneavoastră să îl consultați cu mare atenție și, dacă aveți nelămuriri sau doriți să faceți propuneri de îmbunătățire să le transmiteți pe adresa publicinfo@mfinante.gov.ro

Desigur, unii dintre agenții economici buni platnici nu sunt de acord cu instituirea acestor facilități fiscale. Ei merg pe principiul că acei ce nu vor sau nu sunt capabili să își achite dările trebuie să dispară de pe piață. 
Dacă în privința evazioniștilor au dreptate, lucrurile trebuie nuanțate în privința celor ce vor, dar din varii motive nu își pot achita dările către stat. Unii dintre ei, cu sprijin din partea statului, pot fi readuși pe linia de plutire. Pe termen lung, economia și bugetele statului vor avea de câștigat de pe urma lor.

Desigur, există riscul ca, sub paravanul bunelor intenții ce stau la baza actului normativ, să se șteargă datoriile unor companii cu capital majoritar de stat, ajunse în stare falimentară din cauza proastei administrări. În condițiile unei guvernări neprofesionaliste și populiste, aceste companii vor continua să producă pierderi financiare și restanțe fiscale, indiferent de facilitățile acordate.

PUBLICITATE
Citeşte şi
12 aprilie Pulsul Fiscului
Pe data de 11 aprilie 2019, inspectorii vamali au descins la Complexul comercial Dragonul Roșu din București. Au fost confiscate 15.000 de produse cosmetice și ...
Fiscul face concurență hipermarket-urilor, agențiilor imobiliare și târgurilor auto. În galantarele lui găsești ce vrei și ce nu vrei, la preț de ...
Ministerul Finanțelor Publice, prin Agenția Națională de Administrare Fiscală, pune la dispoziția contribuabililor, în sediile unităților fiscale ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Industria turismului românesc deținea, la data de 31 iulie 2019, un număr de 8.402 structuri de cazare cu 356.600 de locuri. Din total, 1.625 erau hoteluri (199.900 locuri) ...
Până la data de 20 octombrie 2019, un număr de 389.546 fermieri și-au primit banii în avans pentru anul 2019. Potrivit Agenției de Plăți și ...
Începând cu data de 28 octombrie 2019, Banca Națională a României va lansa în circuitul numismatic monede din aur și alamă pentru colecționare și va pune în ...
Lupta împotriva poluării mărilor și oceanelor cu deșeuri din plastic ia avânt. India este prima țară din lume care a interzis prezența materialelor plastice la ...
OMV Petrom și organizația neguvernamentală CivicNet au lansat, ieri, platforma digitală Meserii.ro. Aplicația prezintă harta interactivă a învățământului ...
Piața creditelor bancare stă în amorțire de aproape un an, din cauza politicii economice a Guvernului Dăncilă. Măsurile fiscal-bugetare adoptate prin OUG 114 din ...
Clasamentul mărfurilor derulate în porturile Constanța, Midia și Mangalia, în perioada ianuarie - septembrie 2019, a fost următorul (în paranteză sunt creșterile ...
Comisia Europeană a aprobat plata sumei de 14,35 milioane euro, sub formă de sprijin bugetar, pentru a contribui la realizarea reformelor atât de necesare care sunt continuate de ...
În cel de al treilea trimestru al anului 2019, un număr de 122 de nave din flota mondială au fost trimise la dezmembrare. 73 dintre ele au ajuns în șantierele de scrap de pe ...
Olanda ocupă, din nou, primul loc în Europa în privința calității infrastructurii de transport, arată recentul raport al Forumului Economic Mondial privind ...
Porturile maritime românești au mult de lucru în această toamnă. Luni, 21 octombrie 2019, în danele de la Constanța, Midia și Mangalia se aflau la operare 33 de ...
În primele nouă luni ale anului 2019, în zona de coastă a Asiei s-au înregistrat 54 de incidente de piraterie și jaf armat împotriva navelor, față de 64 de incidente în ...
Cât cheltuiește România pentru protecția mediului? În anul 2018, la nivel național, costurile totale au fost de aproximativ 14,7 miliarde lei sau 1,6% din PIB, a ...
Volumul lucrărilor de construcții noi din șantierele navale chineze și-a menținut creșterea în perioada ianuarie - august 2019. În schimb, comenzile noi ...
Pe data de 18 octombrie 2019, în șantierul naval din Nikolayev, Ucraina, a avut loc operațiunea de andocare a cargoul de mărfuri generale „Louis” (sub ...
Fiscul face concurență hipermarket-urilor, agențiilor imobiliare și târgurilor auto. În galantarele lui găsești ce vrei și ce nu vrei, la preț de ...
Pe data de 18 octombrie 2019, în șantierul naval din Nikolayev, Ucraina, a avut loc operațiunea de andocare a cargoul de mărfuri generale „Louis” (sub ...
În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene a fost publicată decizia de înregistrare în „Registrul denumirilor de origine protejate și al indicațiilor geografice ...
sambata, 19 octombrie Pulsul economiei
În perioada ianuarie - august 2019, contul curent al balanței de plăți a României înregistrat un deficit de 7,08 miliarde de euro, mai mare cu 15,99%, respectiv 976 ...
Bulk carrier-ul Hua Sheng Hai” a intrat în coliziune cu traulerul francez „Kirrixki” în largul coastei Kerry, din sud-vestul Irlandei. Incidentul a avut loc pe ...
Social Politică Eveniment
Sport Cultură-Educație Economie
Actual Fun Arhiva