Premierul Ludovic Orban, declarații la Constanța:

Negocierile cu Naval Group și SNC pentru contractul de construcție a corvetelor multifuncționale pot începe

3045

Articole de la același autor

Legat la cheul de armare al Șantierului Naval Constanța, tancul de produse petroliere și chimice "Histria Dione", un colos de oțel de 40.000 tdw, așteaptă vizita delegației guvernamentale. În prova ei, fregata "Regele Ferdinand" crapă de ciudă că premierul Ludovic Orban și suita nu îi vor urca pe covertă. Din docul uscat de construcții, bulk-carrier-ul de 71.550 tdw "Peter S", sub pavilion Liberia, trage, curios, cu ochiul. 






Ziariștii s-au adunat, deja, pe puntea de comandă a navei "Histria Dione". Au fost supuși unor măsuri de securitate sanitară și a muncii deosebit de stricte: termometrizare la intrarea în șantier, obligativitatea purtării măștilor sanitare, a căștilor de protecție, deplasarea cu un autobuz special, cu respectarea distanței, urcarea și deplasarea pe navă cu însoțitori.

Iată, și-a făcut apariția și delegația guvernamentală. Premierul Ludovic Orban este însoțit de Virgil Popescu, ministrul Economiei, și Ion Ștefan, ministrul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației. Sunt întâmpinați de Radu Rusen, directorul general al SNC, și Mihai Daraban, președintele Camerei de Comerț și Industrie a României și al Camerei de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură Constanța. 




După un tur al șantierului, oaspeții sunt conduși la bordul navei "Histria Dione", unde sunt întâmpinați de echipajul navei.

Conferința de presă este deschisă de Radu Rusen, care mulțumește echipei guvernamentale pentru interesul manifestat față de Șantierul Naval din Constanța și industria navală românească, în general. Totodată subliniază importanța acestui sector economic: "Șantierele navale sunt companii mari, care integrează multe produse pe orizontală și asigură foarte multe locuri de muncă direct și indirect". 






"O hărțuire greu de acceptat"


Din spatele măștii sanitare, de la pupitrul amenajat pe puntea de comandă, premierul Ludovic Orban și-a început astfel discursul: "Am ținut să fiu prezent la SNC, așa cum am fost prezent la șantierele navale din Tulcea și Brăila. SNC este o companie românească cu o tradiție de 128 de ani. Prima navă, «Crai nou», a fost construită în urmă cu 125 de ani. Este un șantier naval de tradiție, care a avut capacitatea să se adapteze și reprezintă o activitate extrem de importantă în cadrul economiei naționale". 




Camerele de luat vederi îi vânează fiecare mișcare a măștii de pe figură, în vreme ce microfoanele și reportofoanele adunate "în horă" în jurul difuzoarelor îi sorb cuvintele.

Premierul continuă: "Suntem pe o navă care a fost construită pe toată perioada epidemiei Covid-19. Șantierul a funcționat cu foc continuu. Nava urmează să primească botezul pe 14 august. Este o navă extrem de modernă, cu un nivel ridicat de automatizare și o tehnologie de control a tuturor sistemelor de bord, operată de un echipaj de 16 persoane, care face parte dintr-o serie de nave de 40.000 tdw, produse la SNC.

Compania Naval Group și SNC au fost declarați câștigătorii licitației pentru construcția celor patru corvete multifuncționale. Am vrut să văd la fața locului unde vor fi construite corvetele. Acum se află la reparații fregata «Regele Ferdinand».

Industria de construcții și reparații navale este de mare importanță pentru România. Ea se află într-o perioadă de întrebări și se află într-un parteneriat cât se poate de serios cu Guvernul, astfel încât să asigurăm dezvoltarea ei în continuare". 




Se trece la întrebări. O colegă ziaristă vrea să afle opinia premierului despre procesele deschise de compania Damen în afacerea corvetelor multifuncționale.

Orban este ferm: "Mi se pare o hărțuire greu de acceptat. Procesul principal și anume contestația împotriva deciziei de adjudecare a contractului către consorțiul Naval Group - SNC a fost respinsă printr-o hotărâre judecătorească definitivă. Din punctul meu de vedere, se pot începe negocierile finale în vederea semnării contractului de construcție, chiar dacă mai există litigii fără niciun temei. Desigur, sunt discuții legate de clarificarea programelor de offset, de un avans flexibil care să fie acordat până la finalizarea contractului, discuții privind efectele OUG 114 asupra costului forței de muncă. Toate aceste probleme trebuie puse pe masă, clarificate și trebuie semnat acest contract foarte important pentru înzestrarea armatei române".

"Regret că ne-am pierdut flota comercială"

Pentru "încălzire", îl întreb pe primul-ministru ce probleme au ridicat șantierele navale pe care le-a vizitat până acum.

"Au fost probleme specifice - a răspuns Orban. Spre exemplu, șantierul naval din Brăila, pe lângă construcțiile de nave, realizează tablierele podului de la Brăila. Șantierul din Tulcea construiește nave de croazieră. Cel din Constanța are alt profil: construcții și reparații de nave. Problemele lor diferă, depinzând de contractele pe care le aveau la debutul epidemiei. Eu cred că ponderea șantierelor navale din România pe piața internațională a construcțiilor de nave, împreună cu a celor din întreaga Europă, ar putea crește. Toate discuțiile pe care le am cu reprezentanții șantierelor navale merg în direcția găsirii soluțiilor de creștere a competitivității acestor companii".

Apoi, i-am pus întrebarea la care de 20 de ani aștept un răspuns din partea guvernaților români.

"Domnule prim-ministru, anul acesta se împlinesc 45 de ani de la construcția primei nave de mare tonaj în Șantierul Naval Constanța, mineralierul de 55.000 tdw «Tomis». Atunci, România a intrat în rândul constructorilor de nave de mare tonaj ai lumii. Când vom mai vedea nave construite pentru o flotă maritimă comercială cu pavilion românesc? Avem șantiere navale, porturi, navigatori, servicii pentru domeniul naval; când vom avea și o flotă maritimă comercială românească?"

"Problematica shipping-ului este foarte complexă și presupune foarte multe aspecte. Nu pot să vă dau un răspuns - s-a scuzat premierul. Sigur că regret că ne-am pierdut flota comercială, regret că nu este nicio companie care să aibă nave sub pavilion românesc, cu capital românesc, care să poată să realizeze transportul naval de marfă, dar sunt convins că vor exista inițiative private, astfel încât să ne dezvoltăm și în acest domeniu. De afaceri în domeniul acesta trebuie să se apuce oameni care au experiență".

Așa este, domnule Orban, dar Guvernul României are datoria să creeze cadrul legislativ și fiscal care să încurajeze inițiativele private din domeniul shipping-ului, așa cum au procedat multe state europene. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.6865 secunde