Navigatorii români sunt condamnați să fie foarte bine pregătiți

8703
11
Navigatorii români sunt condamnați să fie foarte bine pregătiți - navigatoriiovidiucupsa-1476892710.jpg

Articole de la același autor

• Tarifele practicate de CERONAV nu se modifică în 2017


Ministerul Transporturilor a pus în dezbatere publică proiectul de ordin de ministru pentru aprobarea tarifelor cursurilor organizate de Centrul Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale CERONAV.


Văzând actul normativ, primul meu gând a fost că CERONAV a scumpit cursurile, dar comparând noile tarife cu cele vechi, aprobate prin Ordinul nr. 1170 din 2015, am constatat că nu există nicio diferență. Și atunci, care este rostul noului proiect?


"Prețurile cursurilor nu se modifică - a confirmat Ovidiu Cupșa, directorul general al CERONAV. Dar întrucât am introdus două cursuri noi și am renunțat la alte câteva cursuri, este obligatoriu ca tarifele lor să fie aprobate printr-un ordin de ministru."


Am profitat de prilej, pentru a aborda alte câteva teme de interes pentru navigatori. "Cursurile sunt prea scumpe" - susțin unii marinari. "Devizele pe baza cărora se stabilesc tarifele sunt fundamentate pe costurile reale, strict determinate, la care se adaugă un mic profit - a explicat șeful CERONAV. Costurile noastre sunt la fel cu cele ale celorlalte centre de pregătire din Europa. Echipamentele și utilitățile ne costă la fel. Diferă doar salariile experților. Ai noștri sunt plătiți cu o mie de euro și un pic, iar italienii, cu cinci mii de euro. În aceste condiții, tarifele cursurilor organizate de noi sunt cu 30% până la 50% mai mici. Doar Bulgaria are tarife apropiate, ușor mai mari la majoritatea cursurilor."


Unii navigatori sunt nemulțumiți de conținutul cursurilor. "De ce ni se mai predă la curs motorul cu aburi, care nu se mai folosește în transporturile marine, în loc să ni se vorbească despre noile generații de motoare", a întrebat un marinar.


"Cursurile, conținutul lor și numărul de ore alocat fiecărei teme de curs sunt strict reglementate prin Convenția internațională STCW (Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers). Centrele de pregătire au obligația să respecte convenția, dacă vor să mai funcționeze. De altfel, periodic sunt verificate de organismele internaționale. În urmă cu doi ani, CERONAV a fost auditată de EMSA (Agenția Europeană de Siguranță Maritimă), care a controlat sistemul de management, curricula și cursurile. S-a constatat că respectăm întocmai cerințele STCW.


Navigatorii trebuie să știe că rolul acestor cursuri este, în primul rând, de reîmpros-pătare a cunoștințelor. Chiar dacă marinarul știe cum să-și pună vesta de salvare, trebuie să repete acest exercițiu la un centru de perfecționare, o dată la cinci ani, pentru că așa prevede STCW. Este situația similară cu instructajul periodic de protecția muncii, pe care trebuie să-l facă lucrătorii de la uscat", a explicat Cupșa. 


Navigatorii români sunt privilegiați, pentru că au un centru de pregătire acasă, în țară, afirmă șeful CERONAV. Spre deosebire de ei, cei din Polonia, Ucraina și Georgia sunt nevoiți să se perfecționeze în alte țări. "Liberalizarea pieței în aceste state a dus la apariția mai multor centre de pregătire concurente. Pentru a atrage un număr mai mare de cursanți, respectivele instituții au redus tarifele în dauna calității cursurilor. În final, nu au mai fost acreditate, fiind scoase de pe piață. Polonia și Ucraina mai au avizate doar câteva cursuri, iar Georgia nu mai are niciunul."


Competiția pe piața muncii din shipping-ul internațional este tot mai dură, pentru că numărul locurilor de muncă s-a redus. Din 2009 și până în prezent, flota mondială trece printr-o criză profundă. Tarifele de transport sunt scăzute, excedentul de capacități de transport comparativ cu cantitățile de mărfuri din comerțul internațional continuă să fie ridicat, în ciuda faptului că multe nave au fost trimise la fier vechi. Pe de altă parte, comenzile de nave noi au scăzut dramatic, iar multe contracte deja încheiate cu șantierele navale au fost reziliate. La toate acestea s-a adăugat criza prețurilor petroliere, care a afectat dramatic sectorul off-shore și locurile de muncă a sute de echipaje.


Pentru ca absolvenții lor să câștige competiția de pe piața internațională a muncii, instituțiile de învățământ marinăresc din România sunt condamnate să-i pregătească foarte bine. "Trebuie să fim mult mai buni decât ei (navigatorii din Occident - n.n.), ca să recunoască faptul că suntem cel puțin la fel de buni ca și ei", afirmă Ovidiu Cupșa.


Comentează știrea

11 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 
mihai
20 octombrie 2016
minciuni penale

cate minciuni in acest articol. acest papagal a jefuit banul public atat la ACN cat si la CERONAV. va veni o vreme in care va scrie de la poarta alba. nu cred a ramas un fund nepupat de acest impostor

marinar
20 octombrie 2016
aiurea...

f scumpe , prost alcatuite si mai ales prost predate... exemplu: stiati ca la cursul de lb engleza, ti se spune, care ce stie cu asta pleaca , nu va invat eu ce nu ati invatat la scoala ??? :))) crede cineva ca ti se preda engleza tehnica ??? evident, spaga se aduna la FIECARE curs, indif de complexitate sau nr de ore... alti bani neimpozitati si total NEMERITATI, ca sa nu mai spun ilegali !!! asta stiu bugetarii, slarii mari, drepturi multe, obligatii mai usor asa.... stiti desigur ce increngaturi de rudenie sunt la ceronav, ca peste tot unde sunt salarii mari si munca f putina .... deci, SA NU IMI SPUNETI DE CALITATE ! poate pacalicilor care vin la aprozarul umc cu o spoiala de marinarie, astia de ne fac de ras....

val
20 octombrie 2016
virtej

se stabileste prin acest decret si cuantumul spagii catre instructor ce se ofera benevol-obligatoriu,de catre cursanti, la fiecare curs in parte? cit desire "calitatea" cursurilor si cunostintele acumulate de cursanti, total se rezuma la PIERDERE DE TIMP SI BANI.

CERONAV
20 octombrie 2016
Tovarasi!

De ce dati benevol spagi la Instructori si apoi va plangeti pe net sau in grupuri? Pentru ca, la fel ca-n cazul controalelor de sosire-plecare din Port, asa e cutuma? Realitatea este ca dati spagi pentru ca sunteti slab pregatiti si nu reusiti sa luati examenele! Nu mai dati spagi si nu veti mai avea de ce sa va plangeti!

Felicitri Ovidiu Cupsa
20 octombrie 2016
Pt minciuni

Dragule, disperatule omul asta a facut ceva pt Cta! Lasa improscatul cu noroi si nu mai fi complexat!!!

Cupsa
20 octombrie 2016
un infractor

de joasa speta.

Gelu D
20 octombrie 2016
Felicitari

E vreunul dintre voi postacii care improscati cu noroi cu adevarat pregatit? N-o fi perfect la ceronav da e mai ok in ultimii ani. Spagi? Nu le mai dati. Daca sunteti pregatiti treceti fara spaga. Daca nu puteti face sesizari. Da asa pe la colturi... mai mare rusinea! Ziceti ca sunteti barbati!

Bravo echipa Cupsa
20 octombrie 2016
The best

Adevarat Gelu D. Daca aveti ceva de obiectat faceti sesizari la Cupsa sau daca nici el nu le rezolva la alte organe comletente. Nu va tot dati fete mari pe dupa casa. Daca aveti concret, actionati!

Cei mai prosti marinari din Univers
20 octombrie 2016
Cupsa, cap de bivol🐂

Baaaa, marinarii romani sunt printre cei mai prost pregatiti ever, la egalitate, poate, doar cu fratiorii lor filipinezi. Cunosc popi care s-au facut marinari, altii care sunt ofiteri mecanici si care recunosc ca nu stiu sa tina cheia in mana pt ca au dat banutii la UMC, asa ca tu cap de bivol Cupsa taci in mortii tai. Tu dadeai lectii unde trebuie sa se duca refugiatii in loc sa iti vezi in gatu' ma-tii de casa spagii pe care o gestionezi. Cand ies in lume marinarii tai sunt tratati, asa cum este necesear, ca mateloti de mana a 5-a, analfabetule. Huooo!

Eu
20 octombrie 2016
Gogo nut

Bai sanctionatule ti-e frica. Spune-i lui cUpsa in fata. Faci pe tine ma. Da asa pe la spate... Traiasca cel mai bun director care l-a avut ceronavul.

11 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 

Articole pe aceeași temă

Sâmbătă, 15 Octombrie 2016
Stire din Economie : Incidente și accidente  pe mări și oceane
Pagina a fost generata in 2.4157 secunde