Navele sub pavilion românesc domină autoritar transportul fluvial

259
Navele sub pavilion românesc domină autoritar transportul fluvial - naveleromanesti-1529330514.jpg

Articole de la același autor

■ Traficul de mărfuri pe canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari este în creștere


În anul 2018, fluxurile de mărfuri au crescut constant pe canalele navigabile Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari. Transportul pe apele interioare se dovedește a fi mai atractiv decât cel rutier și feroviar, tariful pe tona de marfă transportată fiind mai mic. 


Grație ploilor abundente de pe continent, transportatorii au beneficiat de condiții bune de navigație pe Dunăre, de la începutul anului și până acum, și dacă ar fi fost mai multă marfă de transportat, nimeni nu s-ar fi supărat. 


"În primele cinci luni ale acestui an, traficul pe canalele navigabile a fost de 10,436 milioane de tone capacitate, cu 2,81% mai mare față de intervalul ianuarie - mai 2017. Au fost transportate cu 9,05% mai multe mărfuri decât în aceeași perioadă din 2017, respectiv 4,950 milioane de tone", a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", Lucian Bucuroiu - director exploatare în cadrul Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile. 


Pentru că anul 2017 a fost un an ceva mai slab pentru transportul pe apă, din cauza condițiilor atmosferice neprielnice din primele luni, mai potrivit ar fi să comparăm evoluțiile din 2018 cu rezultatele din 2016 - an record pentru transportul de mărfuri pe canalele navigabile. 


În primele cinci luni ale acestui an, față de aceeași perioadă din 2016, s-a înregistrat un plus de 4,04% la tone capacitate, dar un minus de 2,56% la tone marfă. Altfel spus, au fost mai multe nave decât în 2016, dar încărcate cu mai puține mărfuri. 


În anul 2018 s-a înregistrat o modificare majoră în structura mărfurilor. Pentru prima oară după mai mulți ani, minereurile și produsele de carieră au trecut pe primul loc, cu o pondere de 42%. Cerealele au coborât pe locul doi, reprezentând doar 30% din total. Fenomenul a fost determinat, în principal, de evoluția prețurilor grânelor pe piețele internaționale. Scăderea acestora i-a determinat pe producătorii și exportatorii din România, Serbia și Ungaria să păstreze marfa în silozuri și depozite, în așteptarea unor prețuri mai bune. 


Celelalte grupe de mărfuri au următoarele ponderi: produse energetice (cărbuni, petrol și gaze lichefiate) - 15%, produse chimice - 5%, produse din metal - 5%, echipamente - 1% și alte produse - 2%.


Din totalul de 4,950 milioane de tone de mărfuri, în contul României au fost transportate 50%, pentru Serbia - 16%, Bulgaria - 15%, Ungaria - 8%, Austria - 4%, Moldova - 2%, Germania - 1% și Bosnia Herțegovina - 1%.


Între 1 ianuarie și 31 mai 2018, canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari au fost tranzitate de 7.176 de unități navale (barje, șlepuri, remorchere și împingătoare, nave fluvio-maritime și de croazieră). 


Demn de remarcat este faptul că armatorii români domină transportul pe apele interioare. 73% dintre unitățile navale care au străbătut canalele navigabile erau înregistrate sub pavilionul României. Pe locurile următoare s-au situat următoarele pavilioane: Bulgaria, cu 6% din total, Serbia, Croația și Germania, cu câte 3%, Ucraina și Slovenia, cu câte 2%, Belgia și Olanda, cu câte 1%.


Dintre armatorii români care asigură transportul fluvial de mărfuri, cel mai important este Compania de Navigație Fluvială Română Navrom, care deține o flotă de 390 de nave, din care: 33 de împingătoare, 254 de barje de diferite tipuri, 93 de șlepuri și 10 ceamuri.


Este de așteptat ca, odată cu încheierea campaniei de recoltare a cerealelor, traficul de mărfuri să crească continuu, stimulat fiind și de condițiile bune de navigație pe Dunăre. 


În anul 2018, continuă lucrările de dragaj pe Dunăre, pentru asigurarea adâncimilor minime de navigație. Ca urmare, importatorii și exportatorii vor fi încurajați să folosească transportul fluvial, mult mai eficient decât cel rutier și feroviar.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Marţi, 19 Iunie 2018
Stire din Economie : Francul e mai tare cu 2,18 bani
Marţi, 19 Iunie 2018
Stire din Economie : Euro ciupește din leu
Marţi, 19 Iunie 2018
Stire din Economie : Dolarul a recuperat 1,80 lei
Pagina a fost generata in 0.8767 secunde