Navele autonome își anunță sosirea în shipping-ul internațional

702
Navele autonome își anunță  sosirea în shipping-ul internațional - naveleautonome-1527693751.jpg

Articole de la același autor

Viitorul s-a accelerat. În toate domeniile au loc schimbări tehnologice de neimaginat în urmă cu un deceniu sau două.

Robotul Sophia dă interviuri și face spectacol cu sălile pline pe toate continentele, s-a conversat cu secretarul general adjunct al Națiunilor Unite și a primit cetățenia Arabiei Saudite, vestind, astfel, că omenirea a făcut primul pas în era inteligenței artificiale.

După ce au înlocuit muncitorii de la benzile de asamblare din fabrici, roboții au început să cucerească tot mai multe locuri de muncă, pătrunzând până și în redacțiile ziarelor.

Automobilul fără șofer se deplasează de vreo șase ani prin America și doar mici imperfecțiuni îl opresc să pornească în marșul de cucerire a șoselelor lumii.

La rândul ei, industria shipping-ului se pregătește să treacă de la navele cu echipaj la cele autonome. Compania Rolls-Royce lucrează de câțiva ani la acest proiect, lansarea prototipului fiind prevăzută pentru anul 2030. Norvegia a înființat în 2017 o zonă de testare pentru navele cu auto-navigație, iar marii constructori și operatorii de nave din Japonia s-au asociat pentru a realiza, până în 2025, nava autonomă.

v v v

Organismele internaționale se străduiesc să nu fie surprinse nepregătite de schimbările tehnologice. Iată, în perioada 16 - 25 mai 2018, a avut loc sesiunea Comitetului pentru siguranța maritimă din cadrul Organizației Maritime Internaționale (IMO). Una dintre cele mai importante teme discutate a fost cea a navelor de suprafață maritimă autonomă (MASS). Organizația se pregătește, de pe acum, să reglementeze modul de desfășurare a navigației acestora în condiții de siguranță.

Concluzia grupurilor de lucru care au analizat toate aspectele privind navele autonome este că, începând din anul 2022, va începe testarea lor în mai multe variante:

- nava cu suport automat al operațiunilor și deciziilor, având navigatori la bord, care operează și controlează sistemele și funcționarea lor. Unele operațiuni sunt automatizate;

- nava controlată din alte locații, având navigatori la bord;

- nava controlată din altă locație, fără navigatori la bord;

- nava complet autonomă, sistemul său de operare fiind capabil să ia decizii și să-și stabilească singur acțiunile: încărcare, descărcare, manevre portuare, navigație, cooperare cu operatorii, agenții și autoritățile portuare, cu serviciile de remorcaj și pilotaj.

În următoarele etape vor fi analizate următoarele aspecte:

- dacă reglementările IMO sunt aplicabile sau nu navelor cu grade diferite de autonomie, dacă ridică piedici în introducerea lor în transportul maritim;

- modul cel mai adecvat de a aborda navigație autonomă, ținând cont, printre altele, de factorul uman, cel tehnologic și factorii operaționali.

Până la următoarea reuniune, din mai 2019, toate problemele ridicate de introducerea navelor cu grade diferite de autonomie ar trebui să fie clarificate, urmând ca, începând din 2022, să se pună în aplicare reglementările necesare.

v v v

Un al doilea subiect important al sesiunii a fost introducerea sistemului Iridium în navigație (un produs american). Acesta este mult mai performant decât GPS-ul (the Global Positioning System), utilizat, în prezent, pe nave, având o precizie extraordinar de mare și acoperind întreaga suprafață a globului. Utilizarea sistemului Iridium va permite și înlocuirea Inmarsat-ului (sistem de comunicații prin satelit utilizat în navigație, produs britanic).

Întâmpinând opoziție din partea statelor Uniunii Europene, solidare cu Marea Britanie, dar cu voie de la IMO, Iridium ar putea să intre în exploatare, după 2020, mai întâi în sistemul global de siguranță a navigației.

v v v

Cea de-a treia temă abordată de Comitetul pentru siguranța maritimă a fost lupta împotriva pescuitului ilegal și a exploatării forței de muncă pe navele care fac braconaj. S-a reînnoit apelul către toate țările lumii să semneze Convenția de la Cape Town, din 2012, pentru ca aceasta să poată intra în vigoare și statele să poată sancționa mai eficient braconajul.

v v v

În privința pirateriei pe mare, care s-a intensificat în ultimul an, comitetul a decis ca toate cursurile privind securitatea la bordul navelor să fie revizuite și îmbogățite cu problematica specifică acestui fenomen.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.5848 secunde