Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Navele autonome devin realitate. Era computerizării totale a navigației bate la poarta istoriei

Ştire online publicată Miercuri, 19 Iunie 2019
de Ion TIȚA-CĂLIN

Viitorul a apăsat pedala de accelerație în industria shipping-ului, iar digitalizarea i-a fixat direcția. Era computerizării totale a navigației pare grăbită să intre pe scena istoriei mai repede decât și-au imaginat promotorii noii revoluții tehnico-științifice a omenirii. 

În 2016, se estima că testele pentru primele nave cu echipaje reduse sau fără echipaje vor începe din anul 2022. Or, cu patru ani mai devreme, în decembrie 2018, a plecat într-un voiaj între Parainen și Nauvo (Finlanda) primul feribot complet autonom din istorie, nava fiind creația Rolls-Royce. Grupul britanic intenționează să lanseze pe mările lumii, până în 2025, mai multe nave autonome. 
Trei luni mai târziu, în martie 2019, în Marea Nordului, în largul coastei olandeze, au avut loc mai multe operațiuni autonome în cadrul „The Dutch Joint Industry Proiect: Autonomous Shipping”. Scopul acestora a fost acela de a testa procesul decizional al unui sistem autonom de navigație în siguranță și de evitare a coliziunilor cu alte nave.

Între timp, constructorul naval norvegian VARD s-a apucat de construcția unui portcontainer electric și autonom de mică dimensiune destinat producătorului de îngrășăminte Yara. Lansarea este planificată la începutul anului 2020, iar operarea în regim autonom este prevăzută să aibă loc din 2022. 

La rândul ei, China a stabilit o zonă de testare de 225 de kilometri pătrați pentru navele autonome la care lucrează, iar mai multe companii din transportul maritim japonez au format un consorțiu care va construi, până în 2025, nave comerciale controlate de la distanță. 

Totuși - spun specialiștii - utilizarea pe scară largă a navelor autonome în largul mărilor este puțin probabil să se întâmple prea curând, experimentele actuale fiind limitate la vasele mici destinate navigației costiere. 

Proiectul european AUTOSHIP 
Pentru Uniunea Europeană, proiectul navelor autonome, AUTOSHIP, nu este doar o provocare, ci și prilejul de a relansa competiția din industria navală. În prezent, aceasta este dominată de șantierele chineze și sud-coreene, care produc cu costuri mai reduse și primesc subvenții de la stat. 

Proiectul AUTOSHIP ar urma să se sprijine pe doi mari producători industriali ai UE și lideri în domeniul tehnologic - Rolls Royce și Kongsberg. Viitorul cluster european ar trebui să genereze o piață de miliarde din euro în următorul deceniu și locuri de muncă de înaltă calificare. 

În cadrul proiectului, se vor construi și opera două nave autonome și infrastructura necesară pentru controlul și exploatarea de la țărm. Testarea ar urma să aibă loc în timpul a două campanii pilot demonstrative, pe coridorul Baltic, până la un mare port al UE.

Demonstrația ar trebui să grăbească nașterea generației de nave autonome care vor servi pe distanțe scurte și pe căile navigabile interioare. Pachetul tehnologic va include navigarea complet autonomă, autodiagnosticarea, prognoza și planificarea operațiunilor, precum și tehnologia de comunicare care permite un nivel proeminent de securitate cibernetică și integrarea navelor în infrastructura e-modernizată. În paralel, se vor dezvolta instrumente și metode digitale de proiectare, simulare și analiză a costurilor pentru întreaga comunitate de nave autonome. 

De ce vor nave fără echipaje 
Ce motive are industria shipping-ului să susțină proiectul navelor autonome? În primul rând - spun armatorii - navele fără echipaje vor face să dispară principala cauză a accidentelor pe mare: eroarea umană. Pe de altă parte, companiile de navigație nu se vor mai confrunta cu problema lipsei de echipaje calificate pentru a opera echipamente de bord din ce în ce mai sofisticate. 

Spre deosebire de oameni, care stau la bord timp de 24 de ore, dar lucrează, în mod normal, 8 - 10 ore, echipamentele navelor autonome „muncesc” fără pauze, fără să aibă nevoie de timp de odihnă și concedii. 
Unde mai pui că se vor economisi mulți, foarte mulți bani. Vor fi eliminate nu doar costurile cu salariile, ci și toate celelalte cheltuieli cu echipajele: taxele cerute de agenții portuari, cheltuielile cu transportul navigatorilor de acasă la navă și înapoi, cele cu vizitele medicale, cu pregătirea profesională, cu echipamentul de lucru și protecție, cu hrana, apa de băut și igiena personală și câte și mai câte. 

Pe de altă parte, construcția navelor va fi mai simplă și mai rapidă. Un vas fără echipaj nu are nevoie de cabine, toalete, bucătărie, zone de depozitare a alimentelor și a lenjeriei, instalații de climatizare a cabinelor, tancuri de apă potabilă și menajeră. 
Echipajele de la bord vor fi înlocuite de echipe de pe uscat, care vor dirija de la distanță mai multe vase. Astfel, forța de muncă din shipping va fi mai eficient utilizată. 

Să nu facem din nava autonomă un idol! 
Optimismul celor ce susțin proiectul navelor autonome nu este împărtășit de toată lumea. 
„Ferry-boat-urile pot părea bune pentru automatizare, dar eu nu mă pot gândi la un loc mai rău. Dacă luați echipajul de pe un ferry-boat, introduceți riscuri - afirmă căpitanul Andrew Kinsey, consultantul senior pentru riscuri maritime al unei mari companii din domeniul asigurărilor internaționale. Inovații precum navele autonome și navele portcontainere ultra-mari urmăresc eficiența și nu duc automat la îmbunătățiri privind siguranța transportului maritim. Atâta timp cât sunt conduse de… contabilitate, navele autonome nu vor duce la pierderi zero”. 

PUBLICITATE
Citeşte şi
Începând din luna ianuarie 2019, pe bătrânul continent, se desfășoară campania „Transport echitabil în Europa!”, organizată de Federația Europeană a ...
Soarele a răsărit de câteva ore și privește uimit la spectacolul din portul Constanța. Iată, din silozuri, grâul, porumbul și floarea soarelui se revarsă în ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
„Cuget Liber“ vă prezintă clasamentul unui număr de 24 de operatori din portul Constanța, realizat în funcție de productivitatea muncii (venit mediu pe cap ...
România a importat în mai 2019 o cantitate de gaze de 1.185.490 MWh, de 353 de ori mai mult față de aceeași lună a anului trecut, potrivit datelor Autorității Naționale de ...
Sechestrarea petrolierelor și alte măsuri iraniene ostile din Strâmtoarea Hormuz au determinat, deja, creșterea costurilor de asigurare pentru companiile de transport ...
Șapte pirați aflați la bordul unei ambarcațiuni rapide au abordat bulk carrier-ul sud coreean „CK Bluebell”, în zorii zilei de 22 iulie 2019 ...
Studiul economico-financiar privind evoluția activității de operare în portul Constanța, realizat de cotidianul „Cuget Liber“, a ajuns la final. Pe ...
Dolarul și leul nu s-au mai atacat. Tranzacțiile din data de 22 iulie 2019, de pe piața bancară s-au încheiat fără modificarea cursului de schimb. La ...
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 22 iulie 2019, euro a cedat 0,0084 lei, variația fiind de ...
Francul elvețian câștigă teren în lupta cu leul, spre nemulțumirea celor ce dețin credite în această monedă. În cursul tranzacțiilor de azi, 22 iulie ...
Pe data de 19 iulie 2019, la bordul traulerului oceanic „Ivan Golubets” a izbucnit un incendiu. Vasul se afla în largul mării, în dreptul portului Nouadhibou ...
Un cetățean vigilent din Algeciras, Spania, a alertat autoritățile maritime portuare, pe data de 17 iulie 2019, raportând „emisii excesive de fum" de pe o navă ...
Șapte pirați aflați la bordul unei ambarcațiuni rapide au abordat bulk carrier-ul sud coreean „CK Bluebell”, în zorii zilei de 22 iulie 2019 ...
Cotațiile barilului de petrol sunt în creștere.. Pe data de 22 iulie 2019, la ora 13,40 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de 63,69 ...
În data de 22 iulie 2019, la ora 13,45 în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de Banca Transilvania. Se ...
În dimineața de 18 iulie 2019, cargoul de mărfuri generale „Sri Lanka Glory” a eșuat în zona de coastă de la Rumassala (Sri Lanka), în condiții de vreme ...
Scria, recent, colegul nostru Ion Tița-Călin un articol extrem de interesant pe teme de navigație, prin care îi îndemna pe toți cei din acest domeniu - de la simpli marinari, până ...
Bonurile fiscale în valoare de 695 de lei emise în data de 17 iunie au ieșit câștigătoare la extragerea Loteriei bonurilor fiscale de duminică, 21 iulie 2019.La această extragere ...
În urma publicării de către Eurostat (Oficiul informatic al Uniunii Europene) a situației evoluției deficitului bugetar al statelor comunitare, din care rezultă că, în ...
Cargoul de mărfuri generale „Paksoy 1” a fost atacat și abordat de pirați, în Golful Guineei, într-o zonă aflată la SV de Port Harcourt, Nigeria. Nava ...
Tancul LPG  „Gas Aegean” a fost nevoit să-și întrerupă voiajul dinspre Lavera, Franța, spre Cudallore, India, și să acosteze în portul Trincomalee ...
În primul semestru al anului 2019, pe mările și oceanele lumii au avut loc 28 de atacuri asupra navelor, din care trei eșuate, a anunțat ReCAAP Information Sharing ...
Social Politică Eveniment
Sport Cultură-Educație Economie
Actual Fun Arhiva