Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Navele autonome devin realitate. Era computerizării totale a navigației bate la poarta istoriei

Ştire online publicată Miercuri, 19 Iunie 2019
de Ion TIȚA-CĂLIN

Viitorul a apăsat pedala de accelerație în industria shipping-ului, iar digitalizarea i-a fixat direcția. Era computerizării totale a navigației pare grăbită să intre pe scena istoriei mai repede decât și-au imaginat promotorii noii revoluții tehnico-științifice a omenirii. 

În 2016, se estima că testele pentru primele nave cu echipaje reduse sau fără echipaje vor începe din anul 2022. Or, cu patru ani mai devreme, în decembrie 2018, a plecat într-un voiaj între Parainen și Nauvo (Finlanda) primul feribot complet autonom din istorie, nava fiind creația Rolls-Royce. Grupul britanic intenționează să lanseze pe mările lumii, până în 2025, mai multe nave autonome. 
Trei luni mai târziu, în martie 2019, în Marea Nordului, în largul coastei olandeze, au avut loc mai multe operațiuni autonome în cadrul „The Dutch Joint Industry Proiect: Autonomous Shipping”. Scopul acestora a fost acela de a testa procesul decizional al unui sistem autonom de navigație în siguranță și de evitare a coliziunilor cu alte nave.

Între timp, constructorul naval norvegian VARD s-a apucat de construcția unui portcontainer electric și autonom de mică dimensiune destinat producătorului de îngrășăminte Yara. Lansarea este planificată la începutul anului 2020, iar operarea în regim autonom este prevăzută să aibă loc din 2022. 

La rândul ei, China a stabilit o zonă de testare de 225 de kilometri pătrați pentru navele autonome la care lucrează, iar mai multe companii din transportul maritim japonez au format un consorțiu care va construi, până în 2025, nave comerciale controlate de la distanță. 

Totuși - spun specialiștii - utilizarea pe scară largă a navelor autonome în largul mărilor este puțin probabil să se întâmple prea curând, experimentele actuale fiind limitate la vasele mici destinate navigației costiere. 

Proiectul european AUTOSHIP 
Pentru Uniunea Europeană, proiectul navelor autonome, AUTOSHIP, nu este doar o provocare, ci și prilejul de a relansa competiția din industria navală. În prezent, aceasta este dominată de șantierele chineze și sud-coreene, care produc cu costuri mai reduse și primesc subvenții de la stat. 

Proiectul AUTOSHIP ar urma să se sprijine pe doi mari producători industriali ai UE și lideri în domeniul tehnologic - Rolls Royce și Kongsberg. Viitorul cluster european ar trebui să genereze o piață de miliarde din euro în următorul deceniu și locuri de muncă de înaltă calificare. 

În cadrul proiectului, se vor construi și opera două nave autonome și infrastructura necesară pentru controlul și exploatarea de la țărm. Testarea ar urma să aibă loc în timpul a două campanii pilot demonstrative, pe coridorul Baltic, până la un mare port al UE.

Demonstrația ar trebui să grăbească nașterea generației de nave autonome care vor servi pe distanțe scurte și pe căile navigabile interioare. Pachetul tehnologic va include navigarea complet autonomă, autodiagnosticarea, prognoza și planificarea operațiunilor, precum și tehnologia de comunicare care permite un nivel proeminent de securitate cibernetică și integrarea navelor în infrastructura e-modernizată. În paralel, se vor dezvolta instrumente și metode digitale de proiectare, simulare și analiză a costurilor pentru întreaga comunitate de nave autonome. 

De ce vor nave fără echipaje 
Ce motive are industria shipping-ului să susțină proiectul navelor autonome? În primul rând - spun armatorii - navele fără echipaje vor face să dispară principala cauză a accidentelor pe mare: eroarea umană. Pe de altă parte, companiile de navigație nu se vor mai confrunta cu problema lipsei de echipaje calificate pentru a opera echipamente de bord din ce în ce mai sofisticate. 

Spre deosebire de oameni, care stau la bord timp de 24 de ore, dar lucrează, în mod normal, 8 - 10 ore, echipamentele navelor autonome „muncesc” fără pauze, fără să aibă nevoie de timp de odihnă și concedii. 
Unde mai pui că se vor economisi mulți, foarte mulți bani. Vor fi eliminate nu doar costurile cu salariile, ci și toate celelalte cheltuieli cu echipajele: taxele cerute de agenții portuari, cheltuielile cu transportul navigatorilor de acasă la navă și înapoi, cele cu vizitele medicale, cu pregătirea profesională, cu echipamentul de lucru și protecție, cu hrana, apa de băut și igiena personală și câte și mai câte. 

Pe de altă parte, construcția navelor va fi mai simplă și mai rapidă. Un vas fără echipaj nu are nevoie de cabine, toalete, bucătărie, zone de depozitare a alimentelor și a lenjeriei, instalații de climatizare a cabinelor, tancuri de apă potabilă și menajeră. 
Echipajele de la bord vor fi înlocuite de echipe de pe uscat, care vor dirija de la distanță mai multe vase. Astfel, forța de muncă din shipping va fi mai eficient utilizată. 

Să nu facem din nava autonomă un idol! 
Optimismul celor ce susțin proiectul navelor autonome nu este împărtășit de toată lumea. 
„Ferry-boat-urile pot părea bune pentru automatizare, dar eu nu mă pot gândi la un loc mai rău. Dacă luați echipajul de pe un ferry-boat, introduceți riscuri - afirmă căpitanul Andrew Kinsey, consultantul senior pentru riscuri maritime al unei mari companii din domeniul asigurărilor internaționale. Inovații precum navele autonome și navele portcontainere ultra-mari urmăresc eficiența și nu duc automat la îmbunătățiri privind siguranța transportului maritim. Atâta timp cât sunt conduse de… contabilitate, navele autonome nu vor duce la pierderi zero”. 

PUBLICITATE
Citeşte şi
Inspectorii de Port State Control din porturile Mării Negre au reținut, în intervalul 1 ianuarie - 15 martie 2019, un număr de 39 de nave pentru deficiențe. În ...
O mare parte dintre navigatori, și mă refer aici la cei care au navigat în flota RSR, se numără, astăzi, printre pensionarii nefericiți, nedreptățiți, care abia mai fac față ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Porcul din gospodăriile populației nu va dispărea, a declarat ministrul agriculturii, Nechita-Adrian Oros. Evoluția epidemiei de pestă porcină africană nu trebuie să ...
Cifra de afaceri din serviciile de piață prestate în principal întreprinderilor a crescut, pe ansamblu, cu 12,1%, în primele nouă luni ale anului 2019 comparativ cu ...
Hidroelectrica este în pericol să intre din nou în insolvență, din cauza unui ordin al Autorității de Reglementare în Energie (ANRE), a declarat, vineri, 15 noiembrie ...
ieri, ora 00:08 Pulsul economiei
Volumul total al lucrărilor de construcții a crescut cu 27,9%, în primele nouă luni ale anului 2019 comparativ cu aceeași perioadă din anul precedent. Pe elemente de ...
Ministerul Finanțelor va fi reorganizat și va avea un departament de economist șef, așa cum au toate ministerele de finanțe din lume, a anunțat ...
Fordaq - Comunitatea Forestierilor și Federația Proprietarilor de Păduri și Pășuni din România „Nostra Silva” solicită Ministerului Mediului ...
Deunăzi, m-a sunat amicul X, patron și administrator al unei mici companii din Constanța: „Ziaristule, ajută-mă! De o lună caut o secretară și nu găsesc. Am ...
Proiecția bugetului de stat pe anul 2019 realizată de Guvernul Dăncilă a pornit de la premisa unei creșteri economice de 5,5% în acest an. În baza ei, a fost prevăzută o ...
Reabilitarea drumului de acces al autovehiculelor dintre porțile nr. 7 și 9 ale portului Constanța a fost finalizată. Modernizarea lui contribuie la o mai bună ...
Compania Celco SA este unul dintre cei mai performanți producători de materiale de construcții din țara noastră. Meritele sale în activitatea desfășurată ...
Începând cu data de 16 octombrie și până în prezent, în cadrul campaniei de plăți în avans pentru anul 2019, Agenția de Plăți și Intervenție pentru ...
CNAIR anunță că din data de 15.11.2019 vor fi puse în funcțiune pe rețeaua de drumuri naționale și autostrăzi din România încă 13 puncte fixe de control a ...
Rata de adoptare a tehnologiilor fintech în domeniul financiar a ajuns, la nivel global, la 64%, iar aproape un sfert dintre întreprinderile mici și mijlocii (IMM) utilizează ...
Leul s-a depreciat joi cu 0,34 bani (0,07%) față de euro, ajungând din nou la un minim istoric în raport cu moneda unică europeană, cursul stabilit de Banca Națională a României ...
Ministerul Finanțelor Publice a pus în dezbatere publică proiectul de hotărâre de Guvern privind aprobarea limitelor anuale, aferente anilor 2020, 2021 și 2022, pentru ...
miercuri, 13 noiembrie Simptomele crizei bugetare
Orban: Nu există nicio șansă de a ne menține în ținta de deficit bugetar de 3% din produsul intern brut, a declarat premierul Ludovic Orban. Deficitul a ...
Ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Nechita-Adrian Oros, va participa la reuniunea Consiliului UE Agricultură și Pescuit, care va avea loc în data de 18 ...
În ultimele trei decenii, portul Constanța a pierdut circa 80% din locurile de muncă din activitatea de încărcare-descărcare a navelor. Cauzele sunt multiple, dar rolul cel ...
Pe data de 12 noiembrie 2019, Ministerul Finanțelor Publice a adjudecat de pe piața internă, în cadrul sesiunii suplimentare de oferte necompetitive aferentă ...
În perioada 4 - 8 noiembrie 2019, la Atena, s-a desfășurat cea de a 43-a sesiune anuală a Comisiei Generale pentru Pescuit în Mediterană și Marea Neagră (GFCM) ...
Social Politică Eveniment
Sport Cultură-Educație Actual
Economie Fun Arhiva