Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Model liberian pentru flota României? Ce spun navigatorii

Ştire online publicată Luni, 22 Iulie 2019
de Sorin MIHALACHE

Scria, recent, colegul nostru Ion Tița-Călin un articol extrem de interesant pe teme de navigație, prin care îi îndemna pe toți cei din acest domeniu - de la simpli marinari, până la comandanți și conducători de instituții - să pună presiune pe Guvern și Parlament, pentru reînființarea flotei maritime comerciale sub pavilion românesc. O idee în care nu mai cred mulți, singurii susținători fiind Liga Navală Română, Sindicatul Liber al Navigatorilor și ziarul „Cuget Liber”.

Printre navigatori, părerile sunt și pro, și contra.

Romeo Buja pune o întrebare cât se poate de pertinentă, care ascunde mult adevăr: „Cine să mai construiască nave și pentru ce?”, primind răspuns de la Cornel Atanasiu: „Să transporte ce? Grâu la sirieni, egipteni și libanezi? Ăștia vin singuri cu bulk carrier-ul de 30-60 mii de tone și iau totul din marea Insulă a Brăilei și miile de hectare ale României”.

În cazul altora, nici gând de regret că țara noastră a rămas fără flotă!

„Noi, marinarii de cursă lungă, nu regretăm dispariția flotei românești. Cei mai bătrâni ne-am adaptat cerințelor internaționale și cei mai tineri au intrat sub umbrela noastră direct în actualul sistem. Așa cum românii din diaspora nu se întorc acasă decât în concedii, nici noi, marinarii, nu vrem să ne întoarcem la o marinărie românească murdăribilă de corupția generalizată”, susține George Cârstea.

În schimb, Ilie Neacșu propune o soluție concretă: „Dacă vă este dor de pavilioane românești, nimic mai simplu: faceți ce face Liberia! Fiecare navă străină = o firmă în RO + taxe adecvate. Și o să împânziți lumea de pavilioane românești. Important nu este pavilionul, ci business-ul în sine, cine-l deține pe bune. Dar, pentru a crea ceva cu adevărat valoros, trebuie viziune pe termen lung”.

„În toate țările care au flotă, băncile comerciale și fondurile de investiții au finanțat amatorii în construcția de nave. Chiar dacă politicienii noștri de doi bani ar porni un program de construcție de nave comerciale, cineva trebuie să plătească pentru ele. Am mari îndoieli că se vor găsi banii necesari”, a completat Gabriel Iliescu.

XXX

În concluzie? Slabe speranțe…

PUBLICITATE
Citeşte şi
Soarele a răsărit de câteva ore și privește uimit la spectacolul din portul Constanța. Iată, din silozuri, grâul, porumbul și floarea soarelui se revarsă în ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Care este amploarea fenomenului corupției în porturile lumii? Ce cantitate de mărfuri de contrabandă, arme și droguri trece zilnic prin punctele vamale portuare, cu ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
În perioada 17 - 18 septembrie, la Helsinki (Finlanda), a avut loc TADEUS - Tax administration European Union Summit (reuniunea conducătorilor administrațiilor fiscale din ...
Începând cu data de 24 septembrie 2019, ora 10.00, pe site-urile www.aippimm.ro și www.imm.gov.ro, va deveni activă aplicația de înscriere în Programul național ...
Porturile de la Dunăre sunt în fierbere, după ce ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a dezvăluit intenția Guvernului Dăncilă de a le transfera în administrarea ...
Printr-o hotărâre de guvern, a fost instituită schema de „Ajutor de minimis pentru compensarea efectelor fenomenelor hidrometeorologice nefavorabile manifestate în perioada ...
Clasamentul mărfurilor derulate în porturile Constanța, Midia și Mangalia, în perioada ianuarie - august 2019, a fost următorul (în paranteză sunt creșterile ...
În urma întâlnirii din data de 17 septembrie 2019 a președinților de  federațiilor sindicale feroviare cu ministrul Transporturilor și directorii generali ...
Cerealele au invadat portul Constanța. În ziua de 18 septembrie 2019, din cele 26 de nave aflate în danele sale de operare, 14 nave încărcau 370.700 tone de grâu, porumb ...
Printr-un comunicat de presă, Federația Sindicatelor Trans-Conex solicită „stoparea inițiativei Ministerului Transporturilor de a transfera către autoritățile ...
În data de 18 septembrie 2019, la ora 13,40 în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de Fondul Proprietatea. Se ...
Cotațiile barilului de petrol sunt în scădere. Pe data de 18 septembrie 2019, la ora 13,30 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de 64,00 ...
miercuri, 18 septembrie Euro a câștigat în lupta cu leul
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 18 septembrie 2019, euro a câștigat 0,0002 lei, variația ...
Dolarul pierde teren în lupta cu moneda noastră națională. Tranzacțiile din data de 18 septembrie 2019, de pe piața bancară s-au încheiat cu deprecierea cu 0,0103 ...
Marți 17 septembrie 2019, ambasadori și oficiali din 14 state europene au vizitat fabrica Sonimpex Topoloveni și au avut ocazia să descopere cum se produce ...
Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR), cu sprijinul Comisiei Europene și în parteneriat cu Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și ...
Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR), cu sprijinul Comisiei Europene și în parteneriat cu Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și ...
Recent, o instanță din Lille, Franța, a condamnat nouă marinari ucraineni la cinci - opt ani de închisoare pentru trafic de droguri. Cargoul „Carib ...
În primul semestru al anului 2019, în structurile de cazare turistică colective din România au fost găzduiți 1.205,6 mii de turiști străini, care au cheltuit, în total ...
miercuri, 18 septembrie Pulsul economiei
Volumul total al lucrărilor de construcții a crescut cu 26,0% în primele șapte luni ale acestui an. Pe elemente de structură, au avut loc creșteri la: ...
Pe data de 14 septembrie 2019, cargoul de mărfuri generale „Hong Yang” a eșuat la intrarea în portul Qinzhou, din Golful Tonkin, China. Incidentul s-a produs din ...
Au trecut mai bine de șapte ani de când Ovidiu Cupșa se află la cârma Centrului Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale ...
Social Politică Sănătate
Eveniment Sport Cultură-Educație
Economie Actual Monden
Fun Arhiva