Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie
SLN avertizează:

Marinarii români își vor pierde locurile de muncă, dacă statul nu intervine rapid!

Industria shipping-ului românesc este în pericol de moarte
Ştire online publicată Luni, 19 Noiembrie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN
Click pe imagine pentru a parcurge galeria

Cu circa 33.000 de navigatori, din care aproximativ 15.000 sunt pe mare în orice moment, România este, astăzi, unul dintre cele mai importante rezervoare de forță de muncă de înaltă calitate, pentru flota mondială.

Potrivit Agenției Europene de Siguranță Maritimă (EMSA), țara noastră ocupă locul opt în rândul furnizorilor de echipaje pentru flota comunitară, asigurând, în prezent, 10.124 ofițeri, respectiv 5,79% din total.

Avem instituții marinărești de elită, recunoscute pe plan internațional pentru profesionalismul lor, dar care lucrează în slujba exportului de echipaje: Autoritatea Navală Română, Academia Navală „Mircea cel Bătrân”, Universitatea Maritimă Constanța, Centrul Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale CERONAV, precum și o rețea puternică de companii de crewing. Avem un Sindicat Liber al Navigatorilor puternic și respectat, plus un Inspectorat ITF eficient, care luptă pentru protecția socială a marinarilor exportați. La toate acestea, trebuie să adăugăm o salbă de porturi maritime și fluviale și numeroasele șantiere navale. Putem spune, fără să greșim, că România este o putere maritimă. Doar flota comercială îi lipsește.

★ ★ ★

Statutul de furnizor de echipaje pentru flota mondială este în pericol, atrage atenția Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor și șef al Inspectoratului ITF România. Motivul îl reprezintă lipsa cadrului normativ adecvat.

În flotele străine, se aplică legislația muncii din statele de pavilion, altfel spus, armatorii străini nu pot fi obligați să plătească contribuțiile aferente salariilor navigatorilor români după legislația din țara noastră. Pe de altă parte, modul și gradul de fiscalizare a muncii din România sunt incompatibile cu piața muncii din shipping-ul internațional.

În acest caz, este nevoie de acte normative speciale, care să țină cont de specificul acestui sector de activitate și să asigure o fiscalitate a muncii în concordanță cu standardele pieței europene. Cu un cadru normativ adecvat, navigatorii români vor rămâne, în continuare, atractivi pentru armatorii străini, care se vor arăta interesați să vireze contribuțiile salariale către fondurile de sănătate și pensii din România.

„În prezent, interesul autorităților naționale față de categoria profesională a marinarilor este aproape nul. Iată, nu reușim să avem niște reglementări minime pentru a aduce în țară contribuțiile salariale ale celor peste 1.100 de navigatori români de pe navele cu pavilion norvegian.

Convenția internațională privind munca și viața pe mare MLC 2006, ratificată și de statul român, prevede că toți navigatorii trebuie să aibă asigurări la fondurile de sănătate și pensii plătite de armatori. Pe navele înmatriculate sub pavilionul Maltei sunt câteva mii de marinari români. Aceștia vor trebui să facă dovada că sunt asigurați la fondurile sociale și de pensii din țara lor. Dar cum să facă dovada câtă vreme nu există legislație specifică pentru marinari în România. Și atunci, probabil, vor fi scoși de pe piață. Există pericolul ca și alte pavilioane - Cipru, Panama și așa mai departe - să ia aceleași măsuri. Și astfel, treptat, românii își vor pierde locurile de muncă de pe mare.

Oare de ce nu luăm exemplul Croației, Poloniei și altor țări care furnizează flotelor lumii forță de muncă marinărească? La fel ca acestea, România trebuie să stabilească protocoale, norme minime prin care să li se permită armatorilor străini să plătească, în România, contribuțiile salariale ale navigatorilor români. Autoritățile nu trebuie să uite că navigatorii români aduc banii în țară și contribuie la bugetele statului român printr-o serie de taxe și impozite: TVA, accize, impozite pe proprietate, taxe de tot felul.

Legislația din România privind fiscalitatea aferentă muncii nu poate fi aplicată navigatorilor români din flotele străine, pentru că românii ar deveni prea scumpi și ar fi scoși imediat de pe piață. Așa cum statul român a făcut un cadru normativ special pentru aviatori, tot așa trebuie să facă pentru navigatori.

Ministerul Transporturilor ar trebui să aibă o structură la nivel de direcție, care să spună ce trebuie făcut pentru a avea cât mai mulți navigatori în piață. Astăzi, când mergem pe la diverse ministere, să discutăm problemele navigatorilor, să propunem inițiative legislative, nimeni nu vrea să facă nimic. Statul ar trebui să se implice mai mult în școlarizarea navigatorilor, în asigurarea locurilor de practică și de muncă (dar nu în orice condiții)”, a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Adrian Mihălcioiu.

Avertismentul liderului SLN trebuie tratat cu toată seriozitatea de către autorități și comunitatea shipping-ului românesc. Dacă navigatorii români vor fi excluși din piață, întregul sector se va prăbuși: instituțiile de învățământ marinăresc și companiile de crewing își vor închide porțile, iar România va pierde venituri de cel puțin 400 de milioane de euro pe an, din salariile navigatorilor, care se duc în consum, investiții, impozite și taxe. Câte industrii mai aduc atâta valută în România?

PUBLICITATE
Citeşte şi
Înainte de intrarea în portul San Antonio (Chile), pe data de 29 octombrie 2018, nava portcontainer „Xin da Yang Zhou” a raportat autorităților portuare că ...
Marinarii militari fluviali s-au întors acasă, vineri, după ce au participat la cea de-a 11-a etapă a Exercițiului „Danube Protector 18”, pe Dunăre, în sectorul ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Ministerul Finanțelor Publice a publicat un proiect de Ordin pentru aprobarea procedurii de aplicare a măsurilor de restructurare a obligațiilor bugetare restante la 31 decembrie ...
Ministerul Agriculturii a anunțat, vineri, că a prelevat 2080 probe din piețe, atât fructe cât și legume, iar o primă concluzie este aceea că produsele românești nu depășesc ...
Ministrul Turismului, Bogdan Trif, s-a declarat nemulțumit că primarii localităților unde există stațiuni balneoclimaterice nu au depus proiecte cu finanțare de la ...
Carlo Pignoloni, manager al operațiunilor Enel Green Power în Italia, va prelua, începând de joi, funcția de Country Manager al Enel România, înlocuindu-l pe Georgios Stassis ...
Ministerul Finanțelor Publice actualizează conținutul Declarației 112 privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale și impozitului pe venit și evidența nominală a ...
Șansele ca Hidroelectrica să fie listată anul viitor la bursă sunt destul de mari, iar procesul ar putea fi finalizat până în septembrie 2020, a declarat, ieri, Bogdan Badea ...
Prin programele Diaspora Start-up, România Start-up Plus și Start-Up Nation au fost create 8.715 de firme care au beneficiat de fonduri europene, a afirmat, ieri, ministrul ...
Doar Parlamentul mai poate modifica Ordonanța de Urgență 114/2018 și Legea offshore și nu există niciun fel de intenție la nivelul Guvernului de a face acest lucru, a declarat ...
Contractul pentru terminalul de pasageri al „Aeroportului Internațional Brașov-Ghimbav” a fost semnat ieri de către Consiliulul Județean Brașov, informează Bună Ziua ...
Reprezentanții Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța au transmis, ieri, că traficul total de mărfuri în porturile maritime ...
Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) informează că pentru obținerea vizei aferente anului 2018, rentierii agricoli se mai pot prezenta până la data de 2 ...
KMG International a instalat în rețeaua de stații Rompetrol din România cutia de donații „KindTap“, un device inovator ce permite clienților să ...
Jumătate dintre utilizatorii de Internet din Uniunea Europeană și-au rezervat online locurile de cazare sau călătoriile în anul 2017, pe ultimele locuri fiind bulgarii și românii ...
Vești proaste pentru milioane de șoferi. Asigurările auto obligatorii sunt tot mai scumpe și prețurile vor mai crește, spun specialiștii.Tarifele s-au mărit cu aproape 10% în ...
Banca Națională a României (BNR) a afișat, ieri, un curs de 4,7305 lei pentru un euro, în creștere cu 0,21 bani (+0,04%) față de cotația anterioară, de 4,7284 lei/euro. De ...
Lucrările de construcții în România au înregistrat o creștere de 23,3% în luna iunie 2019, comparativ cu iunie 2018, acesta fiind cel mai mare ritm anual de creștere a lucrărilor ...
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a elaborat primul raport privind stabilitatea financiară a piețelor pe care le reglementează și supraveghează, respectiv piața ...
Seceta pedologică moderată, puternică și chiar extremă se va semnala, în următoarea săptămână, în majoritatea regiunilor agricole unde se cultivă porumb, arată prognoza ...
Producătorul național de gaze, Romgaz, analizează posibilitatea de a intra în acționariatul companiei care realizează terminalul de gaz natural lichefiat (LNG) de la ...
Persoanele fizice care vor să-și caseze un autoturism mai vechi de opt ani pot merge la producătorii validați pentru a accesa „Rabla Clasic“, ca urmare a suplimentării ...
Social Politică Sănătate
Eveniment Sport Cultură-Educație
Economie Actual Fun
Arhiva