Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

"Lista neagră" a navigatorilor - mit sau realitate?

Ştire online publicată Luni, 02 Octombrie 2017
de Ion TIȚA-CĂLIN

În anii ’90, în shipping-ul românesc funcționa metoda „listei negre”. Navigatorii nemulțumiți de salarii, de contractele de îmbarcare și condițiile de muncă, cei care se revoltau când nu erau plătiți cu lunile ori erau abandonați prin porturi străine, erau amenințați că vor fi puși pe „lista neagră”, dacă mai cârtesc. Asta însemna că nu îi va mai angaja nimeni. 

Culmea, cei ce foloseau această sperietoare erau chiar foștii lor colegi cu care împărțiseră aceleași cabine și aceeași apă de tanc, dar care avansaseră pe scara vieții, primind nave în bare-boat de la companiile Navrom, Petromin și Romline, sau care își deschiseseră agenții de crewing. 

Trebuie spus că metoda era folosită și pentru a destructura Sindicatul Liber al Navigatorilor, singurul organism care apăra drepturile marinarilor. Lupii de mare erau amenințați că, dacă iau contactul cu sindicatul sau Federația Internațională a Transportatorilor, nu vor mai fi angajați de nimeni. 

Au trecut aproape două decenii de atunci. Oare se mai practică și în zilele noastre metoda „listei negre”, l-am întrebat pe Adrian Mihălcioiu, liderul SLN.

„În ultima vreme, câțiva navigatori s-au plâns la sindicat că anumite agenții de crewing din România i-au amenințat că îi pun pe «lista neagră» și nu vor mai naviga pe navele grecești. Trebuie precizat din capul locului că așa-numitele „liste negre”, care cuprind navigatorii indezirabili, sunt interzise prin convențiile internaționale. Fiind vorba de o îngrădire a dreptului la muncă, contravin Constituției și legilor României”, a declarat liderul SLN.

În shipping-ul internațional se practică metoda unor liste legale negre, gri sau albe, dar acestea nu se referă la oameni, ci la nave, companii de navigație, pavilioane, registre navale - a precizat Mihălcioiu. „În cazul în care un pavilion are un număr mare de nave sub standard, care sunt reținute de autoritățile portuare pentru deficiențe, este trecut pe «lista gri» sau «lista neagră». Este o metodă de atenționare a pieței asupra riscurilor pe care și le asumă intrând în relații comerciale cu anumite companii de navigație, un mijloc de atenționare a porturilor care primesc navele înmatriculate în acele pavilioane. Serviciul de Port State Control din România, spre exemplu, este mult mai atent cu navele al căror pavilion figurează pe «lista neagră», unora dintre ele interzicându-le accesul în porturile noastre, pentru că reprezintă un pericol pentru siguranța navigației. Spre deosebire de listele pentru marinari, acestea sunt legale, sunt transparente, fiind folosite ca instrumente pentru creșterea siguranței navigației. Mai există și o listă a pavilioanelor de complezență (pavilioane în care sunt înscrise nave ale altor state decât cel de pavilion). Și aceasta este, de asemenea, transparentă, legală. Pavilioanele de complezență sunt în atenția autorităților, a ITF și a sindicatelor navigatorilor din întreaga lume pentru numărul ridicat al cazurilor de nerespectare a anumitor standarde.”

Conform legislației internaționale și a celei naționale, singurele criterii de care trebuie ținut cont la îmbarcarea marinarilor sunt: starea sănătății și competența profesională. 

„Navigatorii nu pot fi angajați dacă nu sunt apți din punct de vedere medical și dacă cunoștințele, pregătirea și experiența lor nu corespund cerințelor postului. Dar dacă marinarul este apt să navige, iar competența sa este inferioară postulului solicitat, poate fi angajat pe un post inferior, pe care poate performa”, spune Mihălcioiu. 

Liderul SLN nu crede că, în zilele noastre, agențiile de crewing și-ar permite să creeze o „listă neagră” comună. Cel mult astfel de liste ar putea avea un caracter intern, individual.

„Este normal și firesc ca unele agenții să aibă în vedere unele persoane pe care nu vor să le mai angajeze, din considerente obiective sau subiective. Până la urmă, dragoste cu sila nu se poate face. Opinia mea este că societățile de navigație și de crewing care se respectă nu acționează pe baza listelor negre, ci a testelor de pregătire profesională. Aceasta contribuie la respectul navigatorilor față de angajatori. Din păcate, sunt societăți care folosesc alte standarde de recrutare a personalului și atunci se gândesc că ar putea recurge și la «lista neagră». Poate că respectiva listă nu există cu adevărat, poate că este folosită doar ca metodă de amenințare. Cert este că unii dintre navigatorii care nu și-au găsit de lucru timp mai îndelungat ajung să se întrebe dacă nu cumva eșecul lor este efectul «listei negre». Pe unii dintre ei care sunt membrii noștri de sindicat i-am ajutat să își găsească un loc de muncă. Atunci și-au dat seama că «lista neagră» era doar în imaginația lor. Repet: ceea ce trebuie să știe orice navigator este că astfel de liste sunt interzise, fiind ilegale. Iar dacă există probe că se folosesc amenințări cu «lista neagră», acestea trebuie puse la dispoziția procurorilor, Autorității Navale Române și a Sindicatului Liber al Navigatorilor”, a precizat liderul SLN.

Vezi comentariile (19)
PUBLICITATE
Citeşte şi
Tancul de produse petroliere „C.P. 41”, sub pavilion Thailanda, a fost atacat de șase pirați înarmați în apele Malaeziei, în Golful Siam, în noaptea de 23 ...
Bulk-carrier-ul „Royal Arsenal” a intrat în coliziune cu nava service „Al-Misbar”, în canalul Khor Abdallah, imediat după plecarea din Umm Qasr. Accidentul ...
Yacht-ul rusesc „Nadezha” a fost reținut de Garda de Coastă nord-coreeana, în Marea Japoniei, pe data de 10 septembrie, din motive necunoscute. Un alt yacht a dispărut ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
În perioada 19 - 21 februarie 2018, Centrul Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale - CERONAV a găzduit întâlnirea de lucru a ...
Cine îi poate garanta vreunui student faptul că, după absolvirea facultății, va găsi un loc de muncă în specialitatea pentru care s-a pregătit? Nimeni. Țara e ...
ieri, ora 15:57 Cadet la Eastern Pacific
„Am plecat în voiaj în semestrul doi, din anul IV, pe o navă a companiei Eastern Pacific - relatează Robert - Ionuț Dinu, anul IV complementar, la Universitatea ...
„M-am angajat să fac stagiul de practică la compania niponă NYK Shipmanagement, prin intermediul agenției AB Crewing, relatează Dănuț – Valentin Luca ...
Mihai Alupoaie este student la Universitatea Maritimă din Constanța. Despre experiența sa de cadet povestește următoarele: „Am căutat timp de un an de zile o ...
Cosmin Manuel Condulimazi, student anul IV la Universitatea Maritimă din Constanța povestește următoarele: „Mi-am făcut stagiul de cadet la compania Maersk ...
Laurențiu Andrei Condurache, student anul IV la Universitatea Maritimă din Constanța și-a efectuat stagiul de cadet la compania Maersk Tankers. „Am fost ...
Florin - Alexandru Anghel este student anul III, secția punte, la Universitatea Maritimă din Constanța. „Am făcut șase luni de stagiu de practică pe un ...
În cadrul Proiectului DANRISS, derulat de Autoritatea Navală Română în parteneriat cu Administrația Maritimă din Bulgaria, pe data de 22 februarie 2018, la Ruse, a avut loc o ...
Programul Prima Casă 2018 a fost lansat oficial, după ce Ministerul Finanțelor a dat acordul pentru distribuirea plafonului de 2 miliarde de lei, potrivit unui anunț al Fondului ...
Potrivit raportului de audit financiar al Curții de Conturi a României, „ANAF nu și-a îndeplinit obligația legală de a întocmi și prezenta ...
Ucraina și Uniunea Europeană (UE) vor finanța, în comun, proiectul „Go highway”, care va crea un nou coridor de transport pe „Drumul mătăsii”, a ...
Ferry-boat-ul „Hai Kou Jiu Hao”, cu 972 de pasageri și aproximativ 140 de vehicule la bord, a intrat în coliziune cu nava costieră „Xinying F069”, în ...
Anul 2018 a început mai mult decât încurajator pentru canalele navigabile Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari. Dunărea a avut suficientă apă pentru a asigura ...
Comisia Europeană a amendat patru transportatori maritimi de autovehicule, cu 395 de milioane de euro, doi furnizori de bujii, cu 76 de milioane de euro și doi furnizori de ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 23 februarie 2018, euro a câștigat 0,0013 lei, variația ...
Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri (FNGCIMM) anunță lansarea  Programului Prima Casa 2018, ca urmare a primirii, din partea Ministerului ...
Japonia a raportat un incident la ONU, referitor la două tancuri petroliere ce făceau un transfer ilegal de marfă, de la navă la navă, încălcând sancțiunile ...
Dolarul pierde teren în lupta cu moneda noastră națională. Tranzacțiile din data de 23 februarie 2018, de pe piața bancară s-au încheiat cu deprecierea cu 0,0054 ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 23 februarie 2018, euro a câștigat 0,0013 lei, variația ...
Social Sănătate Eveniment
Sport Cultură-Educație Politică
Economie Actual Fun
Arhiva