"Lista neagră" a navigatorilor - mit sau realitate?

13332
18

Articole de la același autor



În anii ’90, în shipping-ul românesc funcționa metoda "listei negre". Navigatorii nemulțumiți de salarii, de contractele de îmbarcare și condițiile de muncă, cei care se revoltau când nu erau plătiți cu lunile ori erau abandonați prin porturi străine, erau amenințați că vor fi puși pe "lista neagră", dacă mai cârtesc. Asta însemna că nu îi va mai angaja nimeni. 


Culmea, cei ce foloseau această sperietoare erau chiar foștii lor colegi cu care împărțiseră aceleași cabine și aceeași apă de tanc, dar care avansaseră pe scara vieții, primind nave în bare-boat de la companiile Navrom, Petromin și Romline, sau care își deschiseseră agenții de crewing. 


Trebuie spus că metoda era folosită și pentru a destructura Sindicatul Liber al Navigatorilor, singurul organism care apăra drepturile marinarilor. Lupii de mare erau amenințați că, dacă iau contactul cu sindicatul sau Federația Internațională a Transportatorilor, nu vor mai fi angajați de nimeni. 


Au trecut aproape două decenii de atunci. Oare se mai practică și în zilele noastre metoda "listei negre", l-am întrebat pe Adrian Mihălcioiu, liderul SLN.


"În ultima vreme, câțiva navigatori s-au plâns la sindicat că anumite agenții de crewing din România i-au amenințat că îi pun pe «lista neagră» și nu vor mai naviga pe navele grecești. Trebuie precizat din capul locului că așa-numitele "liste negre", care cuprind navigatorii indezirabili, sunt interzise prin convențiile internaționale. Fiind vorba de o îngrădire a dreptului la muncă, contravin Constituției și legilor României", a declarat liderul SLN.


În shipping-ul internațional se practică metoda unor liste legale negre, gri sau albe, dar acestea nu se referă la oameni, ci la nave, companii de navigație, pavilioane, registre navale - a precizat Mihălcioiu. "În cazul în care un pavilion are un număr mare de nave sub standard, care sunt reținute de autoritățile portuare pentru deficiențe, este trecut pe «lista gri» sau «lista neagră». Este o metodă de atenționare a pieței asupra riscurilor pe care și le asumă intrând în relații comerciale cu anumite companii de navigație, un mijloc de atenționare a porturilor care primesc navele înmatriculate în acele pavilioane. Serviciul de Port State Control din România, spre exemplu, este mult mai atent cu navele al căror pavilion figurează pe «lista neagră», unora dintre ele interzicându-le accesul în porturile noastre, pentru că reprezintă un pericol pentru siguranța navigației. Spre deosebire de listele pentru marinari, acestea sunt legale, sunt transparente, fiind folosite ca instrumente pentru creșterea siguranței navigației. Mai există și o listă a pavilioanelor de complezență (pavilioane în care sunt înscrise nave ale altor state decât cel de pavilion). Și aceasta este, de asemenea, transparentă, legală. Pavilioanele de complezență sunt în atenția autorităților, a ITF și a sindicatelor navigatorilor din întreaga lume pentru numărul ridicat al cazurilor de nerespectare a anumitor standarde."


Conform legislației internaționale și a celei naționale, singurele criterii de care trebuie ținut cont la îmbarcarea marinarilor sunt: starea sănătății și competența profesională. 


"Navigatorii nu pot fi angajați dacă nu sunt apți din punct de vedere medical și dacă cunoștințele, pregătirea și experiența lor nu corespund cerințelor postului. Dar dacă marinarul este apt să navige, iar competența sa este inferioară postulului solicitat, poate fi angajat pe un post inferior, pe care poate performa", spune Mihălcioiu. 


Liderul SLN nu crede că, în zilele noastre, agențiile de crewing și-ar permite să creeze o "listă neagră" comună. Cel mult astfel de liste ar putea avea un caracter intern, individual.


"Este normal și firesc ca unele agenții să aibă în vedere unele persoane pe care nu vor să le mai angajeze, din considerente obiective sau subiective. Până la urmă, dragoste cu sila nu se poate face. Opinia mea este că societățile de navigație și de crewing care se respectă nu acționează pe baza listelor negre, ci a testelor de pregătire profesională. Aceasta contribuie la respectul navigatorilor față de angajatori. Din păcate, sunt societăți care folosesc alte standarde de recrutare a personalului și atunci se gândesc că ar putea recurge și la «lista neagră». Poate că respectiva listă nu există cu adevărat, poate că este folosită doar ca metodă de amenințare. Cert este că unii dintre navigatorii care nu și-au găsit de lucru timp mai îndelungat ajung să se întrebe dacă nu cumva eșecul lor este efectul «listei negre». Pe unii dintre ei care sunt membrii noștri de sindicat i-am ajutat să își găsească un loc de muncă. Atunci și-au dat seama că «lista neagră» era doar în imaginația lor. Repet: ceea ce trebuie să știe orice navigator este că astfel de liste sunt interzise, fiind ilegale. Iar dacă există probe că se folosesc amenințări cu «lista neagră», acestea trebuie puse la dispoziția procurorilor, Autorității Navale Române și a Sindicatului Liber al Navigatorilor", a precizat liderul SLN.


Comentează știrea

18 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 
jiji
2 octombrie 2017
mihalcioiu

Mai mascariciule . la greci daca ai comentat bnu te mai ia nimeni,si in general la mai toate companiile daca i-ti ceri drepturile.Te doare la basca ca iei spaga si taci

Stoica
2 octombrie 2017
Mihalcioiu e un impostor

Isi face reclama in ziarul vostru si incearca sa ia bani degeaba. Ajuta niste ucrainieni sau africani si cotcodaceste un an an. Terminalele portuare pot bana marinarii care violeaza reglementarile legale. Crewingul firmelor cer relatii despre navigatori cand trec de la o firma la alta, mai ales la greci. Nimeni n-a sanotat sindicatul marinarilor romani, in afara de Mihalcioui si de Stoica. Lumea s-a prins ca nu fac nimic pentru marinari, umbla numai dupa cascaval.

ss13
2 octombrie 2017
jeguri

Comunica intre ei dai dracu....

marinarul srl
2 octombrie 2017
lista spagarilor

Exista o lista neagra a celor care nu dau spaga si Mihalciouiu nu e strain de ea.Oricum din cauza spagarilor de la agentiile de crewing ne-a scazut mult valoarea profesionalismului pe plan mondial.Nu mai vorbesc de cei care termina mizeriile alea de UMC si Academie dau spaga si vin la nava complet pe dinafara si nici nu-si dau interesul sa invete.Am avut un mare absolvent la nava care la parima spunea funie si la ciocul de barza de la manica de incendiu tzarush(cu brevet de of de punte}

SIGITUS
2 octombrie 2017
Sub-urban voice

Sunteti doar voci suburbane. Ati avut voi, stiti voi, sau alte din astea. MAi dar ce importanti sunteti "voi". Cine draq va ia in seama? Da, se practica spaga la agentii din alea altele decit cele care au in spate armatori seriosi. Asa filipinezii nu si-ar mai fi gasit niciodata de munca pentru ca ei sunt buni plangaciosi la ITF, dar dupa cum se vede... lumea e plina de ei. Voi credeti ca toata lumea face ca voi ? Eu nu am auzit vreaodata ca s-a dat spaga la sindicat sau la vreo persoana de acolo. Hai sa fim seriosi. Va scoate mihalcioiu asta din sarite cu tot felul de informatii importante pentru navigatori si nu va convine sa se afle. Sunteti niste crewingari batuti de soarta care o sa dispareti de pe harta ca lucrati cu spaga.

Nemo
2 octombrie 2017
Lup singuratic

Deci sa se stie. SPAGA ESTE INTERZISA !!! Asta ne spune omul asta si daca ar fi fost corupt nu ar fi adus in discutie niciodata acest lucru. Coruptii vor sa desfiinteze legile contra coruptiei nu sa le intareasca. Vezi realitatea zilelor noastre din Romania. Bravo domnule Mihalcioiu. Felicitari pentru munca dvs .

unu
2 octombrie 2017
spagar

Ha ha ha , hai ca am mai auzit una. Mihalcioiu spagar. De unde sa ia spaga asta frate, de la cei care vor sa intre in sindicat si el nu ii lasa pana nu da spaga sau cum? Ha ha ha. Tare esti jiji . Sincer, nu ma intereseaza persoana dar asta e prea de tot. De unde sa scoti tu treaba asta? Ha ha ha Esti dus cu capul. Hai ca m-ai distrat

unu
2 octombrie 2017
spagar

Ha ha ha , hai ca am mai auzit una. Mihalcioiu spagar. De unde sa ia spaga asta frate, de la cei care vor sa intre in sindicat si el nu ii lasa pana nu da spaga sau cum? Ha ha ha. Tare esti jiji . Sincer, nu ma intereseaza persoana dar asta e prea de tot. De unde sa scoti tu treaba asta? Ha ha ha Esti dus cu capul. Hai ca m-ai distrat

Rica
2 octombrie 2017
Jiji labaru

Jiji Jiji, cred ca te exciti cand te uiti la mustacios. La ora aia comentezi tu ? sau nu ti-a mai iesit cand i-ai citit articolul? Adica marinarii muncesc fara sa fie platiti? Si daca isi cer banii nu mai sunt buni de munca? Cat de bou esti sau, cine stie, ai prefera ca matelotii sa va stie de frica si sa taca din gura. Muncesc dar banii daca vrea compania, daca nu nu, scalv pe plantatie. Da bine mai vrei tu sa educi marinarii. Sictir nenorocitule.

Răspuns la: mihalcioiu
Adăugat de : jiji, 2 octombrie 2017
Mai mascariciule . la greci daca ai comentat bnu te mai ia nimeni,si in general la mai toate companiile daca i-ti ceri drepturile.Te doare la basca...
Captain
2 octombrie 2017
Corect Rica

Bine zis !

18 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 

Articole pe aceeași temă

Miercuri, 13 Septembrie 2017
Stire din Economie : Incidente și accidente pe mări și oceane
Miercuri, 06 Septembrie 2017
Stire din Economie : Incidente și accidente pe mări și oceane
Pagina a fost generata in 0.5682 secunde