Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

"Lista neagră" a navigatorilor - mit sau realitate?

Ştire online publicată Luni, 02 Octombrie 2017
de Ion TIȚA-CĂLIN

În anii ’90, în shipping-ul românesc funcționa metoda „listei negre”. Navigatorii nemulțumiți de salarii, de contractele de îmbarcare și condițiile de muncă, cei care se revoltau când nu erau plătiți cu lunile ori erau abandonați prin porturi străine, erau amenințați că vor fi puși pe „lista neagră”, dacă mai cârtesc. Asta însemna că nu îi va mai angaja nimeni. 

Culmea, cei ce foloseau această sperietoare erau chiar foștii lor colegi cu care împărțiseră aceleași cabine și aceeași apă de tanc, dar care avansaseră pe scara vieții, primind nave în bare-boat de la companiile Navrom, Petromin și Romline, sau care își deschiseseră agenții de crewing. 

Trebuie spus că metoda era folosită și pentru a destructura Sindicatul Liber al Navigatorilor, singurul organism care apăra drepturile marinarilor. Lupii de mare erau amenințați că, dacă iau contactul cu sindicatul sau Federația Internațională a Transportatorilor, nu vor mai fi angajați de nimeni. 

Au trecut aproape două decenii de atunci. Oare se mai practică și în zilele noastre metoda „listei negre”, l-am întrebat pe Adrian Mihălcioiu, liderul SLN.

„În ultima vreme, câțiva navigatori s-au plâns la sindicat că anumite agenții de crewing din România i-au amenințat că îi pun pe «lista neagră» și nu vor mai naviga pe navele grecești. Trebuie precizat din capul locului că așa-numitele „liste negre”, care cuprind navigatorii indezirabili, sunt interzise prin convențiile internaționale. Fiind vorba de o îngrădire a dreptului la muncă, contravin Constituției și legilor României”, a declarat liderul SLN.

În shipping-ul internațional se practică metoda unor liste legale negre, gri sau albe, dar acestea nu se referă la oameni, ci la nave, companii de navigație, pavilioane, registre navale - a precizat Mihălcioiu. „În cazul în care un pavilion are un număr mare de nave sub standard, care sunt reținute de autoritățile portuare pentru deficiențe, este trecut pe «lista gri» sau «lista neagră». Este o metodă de atenționare a pieței asupra riscurilor pe care și le asumă intrând în relații comerciale cu anumite companii de navigație, un mijloc de atenționare a porturilor care primesc navele înmatriculate în acele pavilioane. Serviciul de Port State Control din România, spre exemplu, este mult mai atent cu navele al căror pavilion figurează pe «lista neagră», unora dintre ele interzicându-le accesul în porturile noastre, pentru că reprezintă un pericol pentru siguranța navigației. Spre deosebire de listele pentru marinari, acestea sunt legale, sunt transparente, fiind folosite ca instrumente pentru creșterea siguranței navigației. Mai există și o listă a pavilioanelor de complezență (pavilioane în care sunt înscrise nave ale altor state decât cel de pavilion). Și aceasta este, de asemenea, transparentă, legală. Pavilioanele de complezență sunt în atenția autorităților, a ITF și a sindicatelor navigatorilor din întreaga lume pentru numărul ridicat al cazurilor de nerespectare a anumitor standarde.”

Conform legislației internaționale și a celei naționale, singurele criterii de care trebuie ținut cont la îmbarcarea marinarilor sunt: starea sănătății și competența profesională. 

„Navigatorii nu pot fi angajați dacă nu sunt apți din punct de vedere medical și dacă cunoștințele, pregătirea și experiența lor nu corespund cerințelor postului. Dar dacă marinarul este apt să navige, iar competența sa este inferioară postulului solicitat, poate fi angajat pe un post inferior, pe care poate performa”, spune Mihălcioiu. 

Liderul SLN nu crede că, în zilele noastre, agențiile de crewing și-ar permite să creeze o „listă neagră” comună. Cel mult astfel de liste ar putea avea un caracter intern, individual.

„Este normal și firesc ca unele agenții să aibă în vedere unele persoane pe care nu vor să le mai angajeze, din considerente obiective sau subiective. Până la urmă, dragoste cu sila nu se poate face. Opinia mea este că societățile de navigație și de crewing care se respectă nu acționează pe baza listelor negre, ci a testelor de pregătire profesională. Aceasta contribuie la respectul navigatorilor față de angajatori. Din păcate, sunt societăți care folosesc alte standarde de recrutare a personalului și atunci se gândesc că ar putea recurge și la «lista neagră». Poate că respectiva listă nu există cu adevărat, poate că este folosită doar ca metodă de amenințare. Cert este că unii dintre navigatorii care nu și-au găsit de lucru timp mai îndelungat ajung să se întrebe dacă nu cumva eșecul lor este efectul «listei negre». Pe unii dintre ei care sunt membrii noștri de sindicat i-am ajutat să își găsească un loc de muncă. Atunci și-au dat seama că «lista neagră» era doar în imaginația lor. Repet: ceea ce trebuie să știe orice navigator este că astfel de liste sunt interzise, fiind ilegale. Iar dacă există probe că se folosesc amenințări cu «lista neagră», acestea trebuie puse la dispoziția procurorilor, Autorității Navale Române și a Sindicatului Liber al Navigatorilor”, a precizat liderul SLN.

PUBLICITATE
Citeşte şi
Abandonarea navigatorilor a fost tema unui seminar organizat, la sfârșitul săptămânii trecute, la sediul din Londra al Organizației Maritime Internaționale. În cadrul ...
Motorul navei de pasageri „Dumai Line 5” s-a defectat, pe data de 17 septembrie 2017, în apropiere de Insula Pulau Burung, situată la sud de Singapore. La bord se ...
Sindicatul Liber al Navigatorilor a marcat, ieri, printr-o conferință de presă, Ziua Maritimă Mondială. Aceasta este sărbătorită, în fiecare an, pe data de 28 ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) a anunțat că a luat la cunoștiință de pe pagina de internet a Terra Turism, prin anunțul publicat vineri, că agenția de turism va ...
Transportul de linie cu nave ro-ro între Turcia și România ar putea fi reluat, în viitorul apropiat. Compania Ekol Logistics din Istanbul este în discuții avansate cu ...
Prezent la deschiderea Salonului Nautic și Auto - Tomis Yacht, primarul municipiului Constanța a răspuns întrebărilor ziarului „Cuget liber”:- Domnule primar, vă ...
În 2010, la conferința de la Manila, Organizația Maritimă Internațională (IMO) a instituit Ziua Navigatorilor. Aceasta este sărbătorită, în fiecare an, pe 25 iunie ...
Vreți să cumpărați, ieftin, un apartament, un teren sau o mașină? Nu vă rămâne decât să participați la licitațiile Fiscului. Cei interesați trebuie ...
Compania TAROM a anunțat sâmbătă întârzieri pe toate cursele din cauza indisponibilității sistemului (DCS) SITA, la nivel global.Operațiunile de Check-In și ...
Centrul Enterprise Europe Network din cadrul Camerei de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură Constanța și firma de avocatură Nestor Nestor ...
Prezent la masa rotundă „Portul Constanța pe Drumul Mătăsii“, Emil Constantinescu, fostul președinte al României, a răspuns întrebărilor ziarului ...
Cea de-a doua ediție a mesei rotunde „Portul Constanța pe Drumul Mătăsii“, găzduită vineri, 22 iunie 2018, de Gara Maritimă, i-a pus față în ...
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 22 iunie 2018, euro a cedat 0,0009 lei, variația fiind de ...
Cu o vechime de peste 20 de ani, aeronavele „Transilvania” și „Moldova” ale Tarom au fost vândute liniilor aeriene armene, Armenia Airways, companie ...
Comisia de negociere alcătuită din reprezentanți ai Ministerului Economiei și ai Șantierului Naval 2 Mai Mangalia a finalizat negocierile pentru contractul de ...
KazMunayGas, compania națională de petrol și gaze din Kazahstan, care este unicul acționar al KMG International (fostul Rompetrol Grup) și-a exprimat ...
joi, 21 iunie Economia, pe scurt
CCIR: Mihai Daraban - președintele Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR), a participat, în perioada 20 - 21 iunie 2018, la întâlnirea șefilor ...
Agenții economici care în exercițiul financiar precedent au înregistrat o cifră de afaceri mai mare de 220.000 de lei vor fi obligați să întocmească raportări ...
La debut de sezon estival, portul Tomis începe să prindă viață. Restaurantele de pe cheuri încep să se umple de localnici și turiști, căci peștele proaspăt ...
În data de 21 iunie 2018, la ora 14,30, în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de OMV Petrom. Se înregistraseră ...
Cotațiile barilului de petrol sunt în scădere. Pe data de 21 iunie 2018, la ora 14,40 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de 73,60 dolari pe ...
Francul elvețian preia conducerea în lupta cu leul, spre nemulțumirea celor ce dețin credite în această monedă. În cursul tranzacțiilor de azi, 21 iunie 2018 ...
Dolarul recuperează teren în lupta cu moneda noastră națională. Tranzacțiile din data de 21 iunie 2018, de pe piața bancară s-au încheiat cu aprecierea cu 0,0170 ...
Social Eveniment Sport
Cultură-Educație Politică Economie
Actual Fun Arhiva