Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

"Lista neagră" a navigatorilor - mit sau realitate?

Ştire online publicată Luni, 02 Octombrie 2017
de Ion TIȚA-CĂLIN

În anii ’90, în shipping-ul românesc funcționa metoda „listei negre”. Navigatorii nemulțumiți de salarii, de contractele de îmbarcare și condițiile de muncă, cei care se revoltau când nu erau plătiți cu lunile ori erau abandonați prin porturi străine, erau amenințați că vor fi puși pe „lista neagră”, dacă mai cârtesc. Asta însemna că nu îi va mai angaja nimeni. 

Culmea, cei ce foloseau această sperietoare erau chiar foștii lor colegi cu care împărțiseră aceleași cabine și aceeași apă de tanc, dar care avansaseră pe scara vieții, primind nave în bare-boat de la companiile Navrom, Petromin și Romline, sau care își deschiseseră agenții de crewing. 

Trebuie spus că metoda era folosită și pentru a destructura Sindicatul Liber al Navigatorilor, singurul organism care apăra drepturile marinarilor. Lupii de mare erau amenințați că, dacă iau contactul cu sindicatul sau Federația Internațională a Transportatorilor, nu vor mai fi angajați de nimeni. 

Au trecut aproape două decenii de atunci. Oare se mai practică și în zilele noastre metoda „listei negre”, l-am întrebat pe Adrian Mihălcioiu, liderul SLN.

„În ultima vreme, câțiva navigatori s-au plâns la sindicat că anumite agenții de crewing din România i-au amenințat că îi pun pe «lista neagră» și nu vor mai naviga pe navele grecești. Trebuie precizat din capul locului că așa-numitele „liste negre”, care cuprind navigatorii indezirabili, sunt interzise prin convențiile internaționale. Fiind vorba de o îngrădire a dreptului la muncă, contravin Constituției și legilor României”, a declarat liderul SLN.

În shipping-ul internațional se practică metoda unor liste legale negre, gri sau albe, dar acestea nu se referă la oameni, ci la nave, companii de navigație, pavilioane, registre navale - a precizat Mihălcioiu. „În cazul în care un pavilion are un număr mare de nave sub standard, care sunt reținute de autoritățile portuare pentru deficiențe, este trecut pe «lista gri» sau «lista neagră». Este o metodă de atenționare a pieței asupra riscurilor pe care și le asumă intrând în relații comerciale cu anumite companii de navigație, un mijloc de atenționare a porturilor care primesc navele înmatriculate în acele pavilioane. Serviciul de Port State Control din România, spre exemplu, este mult mai atent cu navele al căror pavilion figurează pe «lista neagră», unora dintre ele interzicându-le accesul în porturile noastre, pentru că reprezintă un pericol pentru siguranța navigației. Spre deosebire de listele pentru marinari, acestea sunt legale, sunt transparente, fiind folosite ca instrumente pentru creșterea siguranței navigației. Mai există și o listă a pavilioanelor de complezență (pavilioane în care sunt înscrise nave ale altor state decât cel de pavilion). Și aceasta este, de asemenea, transparentă, legală. Pavilioanele de complezență sunt în atenția autorităților, a ITF și a sindicatelor navigatorilor din întreaga lume pentru numărul ridicat al cazurilor de nerespectare a anumitor standarde.”

Conform legislației internaționale și a celei naționale, singurele criterii de care trebuie ținut cont la îmbarcarea marinarilor sunt: starea sănătății și competența profesională. 

„Navigatorii nu pot fi angajați dacă nu sunt apți din punct de vedere medical și dacă cunoștințele, pregătirea și experiența lor nu corespund cerințelor postului. Dar dacă marinarul este apt să navige, iar competența sa este inferioară postulului solicitat, poate fi angajat pe un post inferior, pe care poate performa”, spune Mihălcioiu. 

Liderul SLN nu crede că, în zilele noastre, agențiile de crewing și-ar permite să creeze o „listă neagră” comună. Cel mult astfel de liste ar putea avea un caracter intern, individual.

„Este normal și firesc ca unele agenții să aibă în vedere unele persoane pe care nu vor să le mai angajeze, din considerente obiective sau subiective. Până la urmă, dragoste cu sila nu se poate face. Opinia mea este că societățile de navigație și de crewing care se respectă nu acționează pe baza listelor negre, ci a testelor de pregătire profesională. Aceasta contribuie la respectul navigatorilor față de angajatori. Din păcate, sunt societăți care folosesc alte standarde de recrutare a personalului și atunci se gândesc că ar putea recurge și la «lista neagră». Poate că respectiva listă nu există cu adevărat, poate că este folosită doar ca metodă de amenințare. Cert este că unii dintre navigatorii care nu și-au găsit de lucru timp mai îndelungat ajung să se întrebe dacă nu cumva eșecul lor este efectul «listei negre». Pe unii dintre ei care sunt membrii noștri de sindicat i-am ajutat să își găsească un loc de muncă. Atunci și-au dat seama că «lista neagră» era doar în imaginația lor. Repet: ceea ce trebuie să știe orice navigator este că astfel de liste sunt interzise, fiind ilegale. Iar dacă există probe că se folosesc amenințări cu «lista neagră», acestea trebuie puse la dispoziția procurorilor, Autorității Navale Române și a Sindicatului Liber al Navigatorilor”, a precizat liderul SLN.

Vezi comentariile (18)
PUBLICITATE
Citeşte şi
Bulk-carrier-ul „Royal Arsenal” a intrat în coliziune cu nava service „Al-Misbar”, în canalul Khor Abdallah, imediat după plecarea din Umm Qasr. Accidentul ...
Motorul navei de pasageri „Dumai Line 5” s-a defectat, pe data de 17 septembrie 2017, în apropiere de Insula Pulau Burung, situată la sud de Singapore. La bord se ...
Tribunalul Constanța i-a făcut dreptate echipajului cargoului de mărfuri generale „Geo Star”, sub pavilion Togo. Prin sentința civilă nr. 1.629, instanța ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
ieri, ora 20:05 Pulsul economiei
În perioada 1 - 14 octombrie 2017, inspectorii Direcției Generale Antifraudă Fiscală din cadrul ANAF au verificat 126 de firme din cele mai importante centre de comercializare a ...
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 17 octombrie 2017, euro a cedat 0,0052 lei, variația fiind de 0,11%. Banca ...
Bulk-carrier-ul „Conquistador” încărcat cu cărbune din SUA a lovit cheul în portul Yuzhniy, din Ucraina, de la Marea Neagră, în timpul unei manevre. Atât cheul cât și ...
Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile sărbătorește joi, 19 octombrie 2017, împlinirea a 30 de ani de la darea în exploatare a Canalului Poarta Albă - Midia ...
Cu prilejul vizitei la București a unei delegații de oameni de afaceri lituanieni, condusă de Viktoras Pranckietis, președintele Parlamentului lituanian, Camera de Comerț și ...
Camera de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură Constanța (CCINA Constanța) organizează, în perioada 20 - 22 octombrie, Târgul de produse și servicii eco, bio, naturale ...
Vreți să cumpărați un apartament, o casă sau un teren? Aveți nevoie de o mașină foarte ieftină? Nu vă rămâne decât să participați la licitațiile Fiscului. Cei interesați trebuie ...
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 17 octombrie 2017, euro a cedat 0,0052 lei, variația fiind de 0,11% ...
Francul elvețian preia conducerea în lupta cu leul, spre nemulțumirea celor ce dețin credite în această monedă. În cursul tranzacțiilor de azi, 17 octombrie 2017, francul s-a ...
Cargoul de mărfuri generale „Seven Star”, sub pavilion bulgăresc, încărcat cu deșeuri metalice periculoase, a fost reținut în Salerno, Italia, la sosirea în port. Nava ...
O echipă de scafandri ai Marinei Marii Britanii a degajat o torpilă ce se agățase de ancora tancului petrolier „Skaw Provider”, în afara portului Portland din Dorset ...
Bulk-carrier-ul „Conquistador” încărcat cu cărbune din SUA a lovit cheul în portul Yuzhniy, din Ucraina, de la Marea Neagră, în timpul unei manevre. Atât cheul cât și ...
A început Campania de plăți în avans pentru fermierii care au depus cereri unice de plată în anul 2017. Suma totală autorizată la plată este de 42,1 milioane euro pentru un număr ...
Tancul de gaze petroliere lichefiate „Pilatus 44” a intrat în coliziune cu o navă de pescuit costieră, pe data de 15 octombrie 2017, în Golful Siam. Nava de pescuit ...
Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură a efectuat plata următoarelor scheme de plată: ajutor financiar pentru organizațiile de producători - 4.562.268,96 lei; ajutor ...
În perioada 1 - 14 octombrie 2017, inspectorii Direcției Generale Antifraudă Fiscală din cadrul ANAF au verificat 126 de firme din cele mai importante centre de comercializare a ...
Proiectul „Inima.bio” este primul brand bio românesc care reprezintă mai producătorii din mai multe zone ale țării. A fost dezvoltat de către MORE Bio Commerce, unul ...
În primele opt luni ale anului 2017, investițiile directe ale nerezidenților în România au însumat 2,518 miliarde de euro (comparativ cu 3,092 miliarde de euro în perioada ...
În perioada ianuarie - august 2017, datoria externă totală a crescut cu 1,167 miliarde de euro. În structură sitiuația este următoarea:Datoria externă pe termen lung a însumat ...
Astăzi, adunarea generală ordinară a acționarilor Companiei Naționale de Transport al Energiei Electrice „Transelectrica” SA a aprobat dividentul brut la ...
Social Eveniment Sport
Cultură-Educație Politică Economie
Actual Fun Arhiva