Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

"Lista neagră" a navigatorilor - mit sau realitate?

Ştire online publicată Luni, 02 Octombrie 2017
de Ion TIȚA-CĂLIN

În anii ’90, în shipping-ul românesc funcționa metoda „listei negre”. Navigatorii nemulțumiți de salarii, de contractele de îmbarcare și condițiile de muncă, cei care se revoltau când nu erau plătiți cu lunile ori erau abandonați prin porturi străine, erau amenințați că vor fi puși pe „lista neagră”, dacă mai cârtesc. Asta însemna că nu îi va mai angaja nimeni. 

Culmea, cei ce foloseau această sperietoare erau chiar foștii lor colegi cu care împărțiseră aceleași cabine și aceeași apă de tanc, dar care avansaseră pe scara vieții, primind nave în bare-boat de la companiile Navrom, Petromin și Romline, sau care își deschiseseră agenții de crewing. 

Trebuie spus că metoda era folosită și pentru a destructura Sindicatul Liber al Navigatorilor, singurul organism care apăra drepturile marinarilor. Lupii de mare erau amenințați că, dacă iau contactul cu sindicatul sau Federația Internațională a Transportatorilor, nu vor mai fi angajați de nimeni. 

Au trecut aproape două decenii de atunci. Oare se mai practică și în zilele noastre metoda „listei negre”, l-am întrebat pe Adrian Mihălcioiu, liderul SLN.

„În ultima vreme, câțiva navigatori s-au plâns la sindicat că anumite agenții de crewing din România i-au amenințat că îi pun pe «lista neagră» și nu vor mai naviga pe navele grecești. Trebuie precizat din capul locului că așa-numitele „liste negre”, care cuprind navigatorii indezirabili, sunt interzise prin convențiile internaționale. Fiind vorba de o îngrădire a dreptului la muncă, contravin Constituției și legilor României”, a declarat liderul SLN.

În shipping-ul internațional se practică metoda unor liste legale negre, gri sau albe, dar acestea nu se referă la oameni, ci la nave, companii de navigație, pavilioane, registre navale - a precizat Mihălcioiu. „În cazul în care un pavilion are un număr mare de nave sub standard, care sunt reținute de autoritățile portuare pentru deficiențe, este trecut pe «lista gri» sau «lista neagră». Este o metodă de atenționare a pieței asupra riscurilor pe care și le asumă intrând în relații comerciale cu anumite companii de navigație, un mijloc de atenționare a porturilor care primesc navele înmatriculate în acele pavilioane. Serviciul de Port State Control din România, spre exemplu, este mult mai atent cu navele al căror pavilion figurează pe «lista neagră», unora dintre ele interzicându-le accesul în porturile noastre, pentru că reprezintă un pericol pentru siguranța navigației. Spre deosebire de listele pentru marinari, acestea sunt legale, sunt transparente, fiind folosite ca instrumente pentru creșterea siguranței navigației. Mai există și o listă a pavilioanelor de complezență (pavilioane în care sunt înscrise nave ale altor state decât cel de pavilion). Și aceasta este, de asemenea, transparentă, legală. Pavilioanele de complezență sunt în atenția autorităților, a ITF și a sindicatelor navigatorilor din întreaga lume pentru numărul ridicat al cazurilor de nerespectare a anumitor standarde.”

Conform legislației internaționale și a celei naționale, singurele criterii de care trebuie ținut cont la îmbarcarea marinarilor sunt: starea sănătății și competența profesională. 

„Navigatorii nu pot fi angajați dacă nu sunt apți din punct de vedere medical și dacă cunoștințele, pregătirea și experiența lor nu corespund cerințelor postului. Dar dacă marinarul este apt să navige, iar competența sa este inferioară postulului solicitat, poate fi angajat pe un post inferior, pe care poate performa”, spune Mihălcioiu. 

Liderul SLN nu crede că, în zilele noastre, agențiile de crewing și-ar permite să creeze o „listă neagră” comună. Cel mult astfel de liste ar putea avea un caracter intern, individual.

„Este normal și firesc ca unele agenții să aibă în vedere unele persoane pe care nu vor să le mai angajeze, din considerente obiective sau subiective. Până la urmă, dragoste cu sila nu se poate face. Opinia mea este că societățile de navigație și de crewing care se respectă nu acționează pe baza listelor negre, ci a testelor de pregătire profesională. Aceasta contribuie la respectul navigatorilor față de angajatori. Din păcate, sunt societăți care folosesc alte standarde de recrutare a personalului și atunci se gândesc că ar putea recurge și la «lista neagră». Poate că respectiva listă nu există cu adevărat, poate că este folosită doar ca metodă de amenințare. Cert este că unii dintre navigatorii care nu și-au găsit de lucru timp mai îndelungat ajung să se întrebe dacă nu cumva eșecul lor este efectul «listei negre». Pe unii dintre ei care sunt membrii noștri de sindicat i-am ajutat să își găsească un loc de muncă. Atunci și-au dat seama că «lista neagră» era doar în imaginația lor. Repet: ceea ce trebuie să știe orice navigator este că astfel de liste sunt interzise, fiind ilegale. Iar dacă există probe că se folosesc amenințări cu «lista neagră», acestea trebuie puse la dispoziția procurorilor, Autorității Navale Române și a Sindicatului Liber al Navigatorilor”, a precizat liderul SLN.

Vezi comentariile (19)
PUBLICITATE
Citeşte şi
Cargourile de mărfuri generale „Chonglungj 3010” și „New Sailing 2” au intrat în coliziune, în seara de 31 iulie 2017, pe fluviul Yangtze, în apropiere de ...
Bulk-carrier-ul „Royal Arsenal” a intrat în coliziune cu nava service „Al-Misbar”, în canalul Khor Abdallah, imediat după plecarea din Umm Qasr. Accidentul ...
În dimineața de 23 septembrie 2017, într-una din magaziile portcontainerului „Kokopo Chief”, acostat în portul Tauranga, din Noua Zeelandă, a izbucnit un incendiu. A ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
ieri, ora 16:18 Pulsul economiei
Sectorul agricol a absorbit 3,33 miliarde de euro, fonduri europene, în anul 2017.★ ★ ★Planul național de irigații prevede un program de investiții de 1,015 ...
În anul 2017, nouă culturi agricole au înregistrat recorduri istorice:a. Cea mai mare producție totală și cea mai mare producție medie la hectar grâu, secară și triticale ...
Începând din anul 2001, Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța îi recompensează cu premii dexcelență pe agenții economici, instituțiile și ...
Noi proiecte de investiții în infrastructură, în valoare de 138,39 de milioane de lei, vor demara în județul Satu Mare, ca urmare a încheierii contractelor de finanțare dintre ...
Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene (MDRAPFE) a emis ordinul de modificare a „Ghidului Solicitantului – Condiții specifice ...
Planul național de irigații prevede un program de investiții de 1,015 miliarde euro până în anul 2020, pentru reabilitarea unui număr de 86 amenajări de irigații viabile, care vor ...
Autoritatea de Management pentru Programul Operațional Regional (POR) a publicat în data de 8 decembrie 2017, spre consultare publică, Ghidul Solicitantului. Condiții specifice de ...
Agricultura României a înregistrat a înregistrat recorduri istorice la nouă culturi, în 2017. Spre exemplu, la grâu, secară și triticale s-a obținut cea mai mare producție totală ...
În perioada 8 - 10 decembrie 2017, la Centrul Expozițional ROMEXPO București, a avut loc Târgul Național pentru Artizanat și Meșteșuguri 2017, organizat de Ministerul pentru ...
Începând cu 1 ianuarie 2018 vor intra în vigoare procedura și criteriile de evaluare anuală a modului de utilizare a plafoanelor de garantare de către finanțatorii participanți în ...
Cel puțin unul din 11 angajați din Cluj-Napoca lucrează în domeniul IT, aratăî un al Clusterului IT ARIES Transilvania. Cluj-Napoca a devenit principalul pol de business IT, după ...
Agenția Județeană a Finațelor Publice Constanța înregistrează, în prezent, 15.324 de utilizatori ai serviciului „Spațiul Privat Virtual” - persoane fizice și juridice ...
Apariția unei crize pe plan global, cu impact și în țara noastră, nu este exclusă, în contextul ultimelor valuri de atacuri cibernetice, a declarat, vineri, guvernatorul Băncii ...
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 8 decembrie 2017 , euro a cedat 0,0012 lei, variația fiind de 0,03%. Banca ...
Ajutorul de stat de care beneficiază, în acest an, agricultorii pentru reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură a fost majorat cu 116,968 milioane lei.Guvernul a ...
vineri, 8 decembrie Pulsul economiei
În primele zece luni ale anului 2017, cifra de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția  comerțului cu autovehicule și ...
Centrul Enterprise Europe Network, din cadrul Camerei de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură Constanța, organizează, în data de 12 decembrie 2017, „Ziua porților ...
„Vă mulțumesc din toată inima și nu am cuvinte să exprim ceea ce ați însemnat pentru mine, în complicatul meu accident. Și de aceea mă rog la bunul Dumnezeu să vă dea ...
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 8 decembrie 2017, euro a cedat 0,0012 lei, variația fiind de ...
Social Eveniment Sport
Cultură-Educație Politică Economie
Actual Fun Arhiva