Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

"Lista neagră" a navigatorilor - mit sau realitate?

Ştire online publicată Luni, 02 Octombrie 2017
de Ion TIȚA-CĂLIN

În anii ’90, în shipping-ul românesc funcționa metoda „listei negre”. Navigatorii nemulțumiți de salarii, de contractele de îmbarcare și condițiile de muncă, cei care se revoltau când nu erau plătiți cu lunile ori erau abandonați prin porturi străine, erau amenințați că vor fi puși pe „lista neagră”, dacă mai cârtesc. Asta însemna că nu îi va mai angaja nimeni. 

Culmea, cei ce foloseau această sperietoare erau chiar foștii lor colegi cu care împărțiseră aceleași cabine și aceeași apă de tanc, dar care avansaseră pe scara vieții, primind nave în bare-boat de la companiile Navrom, Petromin și Romline, sau care își deschiseseră agenții de crewing. 

Trebuie spus că metoda era folosită și pentru a destructura Sindicatul Liber al Navigatorilor, singurul organism care apăra drepturile marinarilor. Lupii de mare erau amenințați că, dacă iau contactul cu sindicatul sau Federația Internațională a Transportatorilor, nu vor mai fi angajați de nimeni. 

Au trecut aproape două decenii de atunci. Oare se mai practică și în zilele noastre metoda „listei negre”, l-am întrebat pe Adrian Mihălcioiu, liderul SLN.

„În ultima vreme, câțiva navigatori s-au plâns la sindicat că anumite agenții de crewing din România i-au amenințat că îi pun pe «lista neagră» și nu vor mai naviga pe navele grecești. Trebuie precizat din capul locului că așa-numitele „liste negre”, care cuprind navigatorii indezirabili, sunt interzise prin convențiile internaționale. Fiind vorba de o îngrădire a dreptului la muncă, contravin Constituției și legilor României”, a declarat liderul SLN.

În shipping-ul internațional se practică metoda unor liste legale negre, gri sau albe, dar acestea nu se referă la oameni, ci la nave, companii de navigație, pavilioane, registre navale - a precizat Mihălcioiu. „În cazul în care un pavilion are un număr mare de nave sub standard, care sunt reținute de autoritățile portuare pentru deficiențe, este trecut pe «lista gri» sau «lista neagră». Este o metodă de atenționare a pieței asupra riscurilor pe care și le asumă intrând în relații comerciale cu anumite companii de navigație, un mijloc de atenționare a porturilor care primesc navele înmatriculate în acele pavilioane. Serviciul de Port State Control din România, spre exemplu, este mult mai atent cu navele al căror pavilion figurează pe «lista neagră», unora dintre ele interzicându-le accesul în porturile noastre, pentru că reprezintă un pericol pentru siguranța navigației. Spre deosebire de listele pentru marinari, acestea sunt legale, sunt transparente, fiind folosite ca instrumente pentru creșterea siguranței navigației. Mai există și o listă a pavilioanelor de complezență (pavilioane în care sunt înscrise nave ale altor state decât cel de pavilion). Și aceasta este, de asemenea, transparentă, legală. Pavilioanele de complezență sunt în atenția autorităților, a ITF și a sindicatelor navigatorilor din întreaga lume pentru numărul ridicat al cazurilor de nerespectare a anumitor standarde.”

Conform legislației internaționale și a celei naționale, singurele criterii de care trebuie ținut cont la îmbarcarea marinarilor sunt: starea sănătății și competența profesională. 

„Navigatorii nu pot fi angajați dacă nu sunt apți din punct de vedere medical și dacă cunoștințele, pregătirea și experiența lor nu corespund cerințelor postului. Dar dacă marinarul este apt să navige, iar competența sa este inferioară postulului solicitat, poate fi angajat pe un post inferior, pe care poate performa”, spune Mihălcioiu. 

Liderul SLN nu crede că, în zilele noastre, agențiile de crewing și-ar permite să creeze o „listă neagră” comună. Cel mult astfel de liste ar putea avea un caracter intern, individual.

„Este normal și firesc ca unele agenții să aibă în vedere unele persoane pe care nu vor să le mai angajeze, din considerente obiective sau subiective. Până la urmă, dragoste cu sila nu se poate face. Opinia mea este că societățile de navigație și de crewing care se respectă nu acționează pe baza listelor negre, ci a testelor de pregătire profesională. Aceasta contribuie la respectul navigatorilor față de angajatori. Din păcate, sunt societăți care folosesc alte standarde de recrutare a personalului și atunci se gândesc că ar putea recurge și la «lista neagră». Poate că respectiva listă nu există cu adevărat, poate că este folosită doar ca metodă de amenințare. Cert este că unii dintre navigatorii care nu și-au găsit de lucru timp mai îndelungat ajung să se întrebe dacă nu cumva eșecul lor este efectul «listei negre». Pe unii dintre ei care sunt membrii noștri de sindicat i-am ajutat să își găsească un loc de muncă. Atunci și-au dat seama că «lista neagră» era doar în imaginația lor. Repet: ceea ce trebuie să știe orice navigator este că astfel de liste sunt interzise, fiind ilegale. Iar dacă există probe că se folosesc amenințări cu «lista neagră», acestea trebuie puse la dispoziția procurorilor, Autorității Navale Române și a Sindicatului Liber al Navigatorilor”, a precizat liderul SLN.

PUBLICITATE
Citeşte şi
A apărut cel de+al doilea număr al revistei trimestriale „Cap compas”, îngrijită de Sindicatul Liber al Navigatorilor. Publicația este mai mult decât un buletin de ...
Mișcarea sindicală din shipping-ul internațional a cunoscut o dezvoltare excepțională în primele două decenii ale mileniului trei, devenind nu doar apărătorul ...
Un cargou de mărfuri generale neidentificat, sub pavilion Tanzania, s-a scufundat în după-amiaza de 2 septembrie 2017, în Golful Aden, în zona de coastă a Omanului. Nava plecase ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
În noaptea de 19 spre 20 septembrie, în compartimentul mașinilor de pe nava costieră „Heiko” s-a produs un incendiu. Vasul se afla la Vilnesfjorden, Norvegia, la ...
Cargoul de mărfuri generale „Hao Xiang XIANG 19” a eșuat pe un recif din zona Insulei Luxi, din Marea Chinei de Est. Incidentul s-a produs pe data de 25 ...
În anul 2018 a fost aprobată directiva europeană privind performanța energetică a clădirilor, care a fost publicată în iulie în „Jurnalul Oficial” al Uniunii ...
Consiliul Concurenței a autorizat tranzacția prin care Mega Image SRL a preluat trei magazine ce aparțin companiei Adivin’95 SRL.Mega Image, parte a Grupului ...
Inspectorii de Port State Control din porturile Mării Negre au reținut, în intervalul 1 ianuarie - 19 septembrie 2018, un număr de 210 nave pentru deficiențe. În ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Grupul KMG International (KMGI) a înregistrat în prima jumătate a acestui an rezultate financiare și operaționale excepționale, acestea fiind susținute în ...
Alianța Industriei Semințelor din România (AISR) și Uniunea de Ramură Națională a Cooperativelor din Sectorul Vegetal (UNCSV) au încheiat un protocol de ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 24 septembrie 2018, euro a câștigat 0,0019 lei, variația ...
În această săptămână, Comisia pentru bugete va adopta propunerile privind bugetul UE pentru anul următor. Membrii Parlamentului European își doresc să prioritizeze stimularea ...
Golful Guineei rămâne punctul cel mai fierbinte al pirateriei pe mare, numărul incidentelor fiind în creștere în ultima vreme. Iată, pe data de 17 septembrie 2018, tancul de ...
Cele mai tranzacționate companii listate pe piața principală a Bursei de Valori București (BVB) au discutat despre oportunitățile de investiții cu ...
Fiscul face concurență agențiilor imobiliare, târgurilor auto și furnizorilor de utilaje grele. În galantarele lui găsești ce vrei și ce nu vrei, la ...
Cotațiile barilului de petrol sunt în creștere. Pe data de 24 septembrie 2018, la ora 15,10 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de ...
Francul elvețian pierde conducerea în lupta cu leul, spre satisfacția celor ce dețin credite în această monedă. În cursul tranzacțiilor de azi, 24 septembrie ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 24 septembrie 2018, euro a câștigat 0,0019 lei, variația ...
Ministrul energiei, Anton Anton, a participat, în perioada 17-19 septembrie 2018, în Austria (Linz), la Consiliul Informal Energie și la Conferința la nivel înalt ...
Ministerul Finanțelor Publice finanțează marile investiții din sectoarele de activitate de vârf și dezvoltarea regională, astfel că din 10 septembrie acceptă ...
Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat a anunțat prelungirea sesiunii de înscrieri aferente Programului de susținere a ...
Clasamentul mărfurilor derulate în porturile Constanța, Midia și Mangalia, în primele opt luni al anului 2018, a fost următorul (în paranteză sunt creșterile ...
Social Sănătate Eveniment
Sport Cultură-Educație Politică
Economie Actual Fun
Arhiva