Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Investițiile din terminalul Comvex vor relansa exporturile de cereale prin portul Constanța

Ştire online publicată Sâmbătă, 20 Iulie 2019
de Ion TIȚA-CĂLIN

În mijlocul verii, portul Constanța are mult de lucru. Macaralele, podurile rulante, benzile transportoare și pompele de absorbție duc tot greul. Din pântecele silozurilor, grâul, porumbul, orzul și mazărea se revarsă în magaziile navelor. Prin aer, agățate de cârligele macaralelor, valsează coțadele cu țevi, laminate și profile metalice. Graiferele mușcă din munții de minereuri, iar macaralele saltă până la cer paleții cu saci de produse chimice.

În danele portului, o flotă de 37 de nave străine se află sub operațiuni de încărcare - descărcare a mărfurilor. O altă flotă de 90 de barje, dintre care cele mai multe sunt încărcate cu porumb din recolta anului trecut, cu grâu și orz din recolta noului an agricol, așteaptă să fie descărcate.

Pe șosele și liniile de cale ferată ale portului e un du-te-vino continuu. TIR-urile, camioanele și garniturile de trenuri vin și pleacă încărcate cu mărfuri.

Un proiect generos

Nu mai trecusem de vreo trei luni pe la compania Comvex, cel mai mare operator de materii prime siderurgice din portul Constanța. Știam că obținuse rezultate financiare remarcabile în 2018: venituri de 86.689.009 lei, în creștere cu 28,44% față de anul precedent, și un profit brut de 9.141.594 lei, mai mare cu 44,95%.

Și asta în condițiile în care compania este angrenată în realizarea unei investiții de importanță majoră pentru portul Constanța: construcția unui siloz cu capacitatea de 200.000 tone, în dana 80. În noul terminal, vor putea fi încărcate nave cu capacitate totală de până la 120.000 tdw, astfel că portul românesc va putea fi conectat cu cele mai importante piețe de export pentru cereale, din Asia.

Mare mi-a fost mirarea, când am văzut că incinta companiei, până la sediul administrativ, a devenit șantierul de construcție a unei căi ferate. Oameni buni, era fierbere mare: mașinile cărau și descărcau piatră, iar utilajele ridicau terasamentul și instalau traversele și liniile de cale ferată.

Cel ce m-a lămurit asupra acestor schimbări a fost chiar directorul general al companiei, Viorel Panait: „Scopul principal al acestui proiect este creșterea capacității portului Constanța de a opera cereale.

În master planul portului este prevăzut faptul că se va implementa un terminal specializat în dana 80, întrucât este nevoie de dane cu adâncimi mai mari pentru navele de cereale. Astăzi, rata de încărcare a navelor pe care o pot realiza operatorii din port este de 10.000 - 12.000 tone pe zi. Acest fapt este determinat de faptul că, din cauza adâncimilor mai mici din celelalte dane, trebuie să se utilizeze macarale plutitoare. Or, Comvex propune un concept în care pune la dispoziție dana de adâncime mare (care aparține statului român), renunțând la operarea materiilor prime siderurgice în această dană și investind în construcția unui siloz de cereale.

De partea cealaltă, prin programul operațional infrastructură mare, Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța amenajează dana de acostare pentru nave și barje și un racord feroviar. Împreună cu proiectul realizat deja, de creștere a capacității feroviare în zona fluvio-maritimă, acest racord va asigura accesul trenurilor în viitorul terminal de cereale, pentru toți operatorii feroviari.

În aceste condiții, capacitatea de recepție pe ansamblul portului Constanța ar putea să crească, deoarece noi dorim să lucrăm în concert cu toți colegii noștri din port. Terminalul va fi pus la dispoziția tuturor operatorilor de cereale.

Mai mult, în loc să avem o operare cu macarale plutitoare, care sunt utilaje lente, cu o rată de 3.000 de tone pe zi, ceea ce face ca o navă de 60.000 de tone să fie încărcată în cinci - șase zile, viitorul terminal va asigura o rată de încărcare de 3.000 de tone pe oră. Astfel, ritmul general de încărcare în portul Constanța va ajunge la 36.000 de tone pe zi, pe navă”.

Portul Constanța va fi mai atractiv

Stimați cititori, investițiile de la Comvex prezintă o serie de avantaje pentru transportatorii navali, feroviari și proprietarii de mărfuri. Astfel: portul Constanța va putea primi nave de mare capacitate, de până la 120.000 tdw, pentru transportul cerealelor, fapt ce va conduce la scăderea cheltuielilor pe tona de marfă transportată; navele vor fi încărcate mult mai repede și vor staționa mai puțin în port, astfel că gradul lor de exploatare și eficiența vor crește; la rândul lor, barjele și vagoanele de tren vor fi mai rapid descărcate și repuse în circulație; pe de altă parte, creșterea transportului de cereale pe calea ferată în portul Constanța și în județ, în dauna celui rutier, va contribui la reducerea poluării și descongestionarea șoselelor și autostrăzii.

În consecință, portul Constanța va deveni mult mai atractiv pentru fluxurile de cereale din țările Europei Centrale și de Est. 

PUBLICITATE
Citeşte şi
Astăzi, 29 ianuarie 2019, Rovana Plumb - ministrul interimar al Transporturilor, a dispus Corpului de Control al ministrului efectuarea unei acțiuni de control la nivelul ...
Ieri, în portul Constanța se aflau sub operațiuni de încărcare - descărcare 32 de nave, în portul Midia, 2 nave, iar la Mangalia, o singură navă. Din totalul de 35 de ...
Pentru prima oară, mai multe perechi de cormorani moțați s-au stabilit pe litoralul românesc. Se pare că trei sau chiar cinci perechi din aceste păsări speciale și-au făcut cuib ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
România a înregistrat, și în iulie, cea mai mare rată anuală a inflației din cadrul Uniunii Europene (UE), 4,1%, în creștere față de iunie (3,9%) și de peste două ori mai mare ...
Indicele ROBOR la 3 luni, în funcție de care se calculează costul creditelor de consum în lei cu dobânda variabilă, a scăzut, vineri, până la 3,09% pe an, de la 3,10%, valoare ...
Fondurile de pensii private obligatorii aveau active în valoare de peste 56,7 miliarde de lei, la 31 iulie 2019, în creștere cu 27,8% față de nivelul existent în luna similară a ...
Soiurile românești de roșii câștigă tot mai mult teren, deoarece sunt mai gustoase și preferate de consumatori, a declarat, sâmbătă, ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale ...
Primarul Capitalei, Gabriela Firea, vrea să introducă o taxă de 10 lei pe zi sau 1.900 lei pe an pentru mașinile care nu sunt înmatriculate în București și Ilfov ...
Canalele navigabile Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari au încheiat primele șapte luni ale anului 2019 en fanfare, cu o creștere spectaculoasă a ...
Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile poate fi considerată o campioană în atragerea fondurilor europene pentru lucrările de investiții și ...
Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale va deschide ultimele sesiuni de depunere a cererilor de sprijin aferente schemei de ajutor de stat pentru împădurire și ...
Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale a acordat încă șapte atestate pentru produse tradiționale din județele Galați, Caraș-Severin și ...
Primăria Municipiului Constanța continuă să implementeze proiectul de iluminare cu intensitate sporită a trecerilor de pietoni cu semnalizare deficitară în mai multe zone din ...
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a lansat astăzi, 14 august 2019, pe www.asfromania.ro, proiectul FinTech Hub prin intermediul căruia a fost creat cadrul ...
Banca Națională a României va lansa în circuitul numismatic monede din aur și alamă pentru colecționare și va pune în circulație o monedă din alamă, cu ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 13 august 2019, euro a câștigat 0,0005 lei, variația ...
Mega yacht-ul „Lady D”, aflat la yacht-clubul Ao Po Grand Marina, din Insula Phuket (Thailanda), din Marea Andaman a luat foc în dimineața de 7 august 2019 ...
Interviu cu Adrian Mihălcioiu, președintele SLN și șef al Inspectoratului ITF România - Domnule Adrian Mihălcioiu, pe data de 15 august este Ziua Marinei ...
În perioada ianuarie - iunie 201, contul curent al balanței de plăți a României a înregistrat un deficit de 5,135 miliarde de euro, a anunțat BNR. Comparativ cu ...
Datoria externă totală a României a crescut cu 4,254 miliarde euro în primele 6 luni, la 103,671 miliarde euro, potrivit datelor publicate marți de Banca Națională a României ...
O navă portcontainer panamax a intrat în coliziune cu un cargou de  mărfuri generale, în dimineața de 8 august, în apele Japoniei, în timp ce se apropia de portul de ...
Mega yacht-ul „Lady D”, aflat la yacht-clubul Ao Po Grand Marina, din Insula Phuket (Thailanda), din Marea Andaman a luat foc în dimineața de 7 august 2019 ...
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 12 august 2019, euro a cedat 0,0008 lei, variația fiind de ...
Social Politică Eveniment
Sport Cultură-Educație Economie
Actual Fun Arhiva