Introducerea noilor case de marcat întâmpină o puternică rezistență din partea evazioniștilor

521
Introducerea noilor case de marcat întâmpină o puternică rezistență din partea evazioniștilor - introducereanoilorcasedemarcatin-1575596508.jpg

Articole de la același autor

Procesul de înlocuire a caselor de marcat fiscale cu noile aparate cu jurnal electronic este încă departe de final. Vina aparține atât autorităților, cât și unora dintre agenții economici. 


Ministerul Finanțelor Publice s-a trezit pe ultima sută de metri că trebuie să se ocupe de organizarea acestei vaste operațiuni. Din această cauză, producătorii străini de aparate de marcat cu jurnal electronic și distribuitorii români au fost puși în imposibilitatea de a furniza la timp necesarul de case de marcat de care are nevoie România, astfel că nici măcar agenții economici români de bună credință n-au putut respecta termenele legale. 
Firmele mijlocii și mari aveau obligația să se doteze cu noile aparate până la data de 1 iunie 2018, iar cele mici, până la 1 august 2018. Dacă s-ar fi aplicat legea, economia națională ar fi blocată, întrucât mai mult de jumătate dintre companiile mijlocii și mari nu înlocuiseră casele de marcat la termenul legal și activitatea lor ar fi trebuit să fie suspendată de inspectorii fiscali. 


Din această cauză, Ministerul Finanțelor a fost nevoit să modifice și să completeze legea și calendarul, pentru a le acorda producătorilor și furnizorilor răgazul necesar să livreze aparatele, iar agenților economici, să le achiziționeze și să le înregistreze. Dar chiar și așa, numărul agenților economici care nu s-au conformat este ridicat. 


Întrebări…
Cotidianul "Cuget Liber" a dorit să afle care este stadiul procesului de înlocuire a caselor de marcat și ce măsuri a luat ANAF pentru a determina agenții economici să respecte legea, astfel că, pe data de 22 octombrie 2019, a adresat instituției următoarele întrebări: Câți agenți economici au obligația să utilizeze noile case de marcat cu jurnal electronic? Câte case de marcat cu jurnal electronic ar trebui să fie în funcțiune, la această oră, conform prevederilor legale? Câte case de marcat cu jurnal electronic sunt efectiv în exploatare la această dată? Câte amenzi și în ce sumă totală au fost aplicate, de la începutul anului și până în prezent, pentru nedotarea cu noile case de marcat cu jurnal electronic? Activitatea câtor puncte de lucru a fost suspendată pentru nedotarea cu noile case de marcat cu jurnal electronic, de la începutul anului și până în prezent? La ce dată vor fi conectate noile case de marcat cu jurnal electronic cu serverele ANAF? 


Și răspunsuri! 
După mai bine de o lună (mai exact pe data de 4 decembrie), ANAF a transmis o scrisoare de răspuns, din care am extras următoarele. 


La momentul elaborării legislației prin care au fost implementate aparatele de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic, s-a estimat că este necesară înlocuirea a circa 750.000 aparate de marcat. 
La data de 19 noiembrie 2019, situația privind aparatele de marcat electronice fiscale se prezintă astfel: 
- 580.488 aparate sunt înregistrate în sistemul informatic al ANAF; 
- 513.750 aparate sunt cu identificator fiscal atribuit; 
- 482.970 aparate sunt în funcțiune la contribuabili. 
După cum se vede, diferența dintre estimări și aparatele efectiv puse în funcțiune este de 267.030 de aparate. 
Mai departe se arată că, în cursul anului 2019, Direcția Generală Antifraudă Fiscală a întreprins 18.755 acțiuni de control operativ la nivel național, care au vizat verificarea modului de respectare a obligației de dotare și utilizare a aparatelor de marcat electronice fiscale, la operatori economici comercianți cu amănuntul și prestatorii de servicii direct către populație. În cadrul acestor operațiuni, au fost aplicate sancțiuni contravenționale în valoare totală de 91.718.602 lei (amenzi și confiscări), iar activitatea a 293 de agenți economici a fost suspendată, din care: în cazul a 175 de contribuabili, pentru abateri de la prevederile legale privind dotarea cu noile aparate de marcat, în cazul a 60 de contribuabili, pentru neutilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale din dotare, iar în cazul a 58 de contribuabili, pentru nerespectarea prevederilor Codului fiscal cu privire la produsele accizabile. 


Se menționează faptul că organul fiscal colectează, începând cu luna septembrie 2018 și până la data implementării sistemului informatic, date pe care utilizatorii noilor aparate de marcat electronice fiscale au obligația să le transmită lunar, prin depunerea declarației A 4200 - aplicație pentru validarea fișierului XML creat de aparatele de marcat electronice fiscale. Datele se referă la: valoarea totală a fiecărui bon fiscal, inclusiv TVA, numărul de ordine al bonului fiscal, la nivelul zilei de lucru, data, ora și minutul emiterii bonului fiscal, seria fiscală a aparatului de marcat electronic fiscal, valoarea totală a TVA pe cote ale acesteia, cu indicarea nivelului de cotă precum și date din raportul fiscal. 


XXX 
Rămâne de văzut dacă ANAF va reuși să valorifice informațiile colectate și, pe baza lor, să acționeze acolo unde sunt suspiciuni de evaziune fiscală. 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.466 secunde