Industria portuară a înregistrat o creștere semnificativă a veniturilor în anul 2018

219
Industria portuară a înregistrat o creștere semnificativă a veniturilor în anul 2018 - industriaportuaracresterevenitur-1563371921.jpg

Articole de la același autor

După ce au scăzut în perioada 2014 - 2016 și s-au apreciat cu mai puțin de un procent în 2017, veniturilor obținute de operatorii din portul Constanța au înregistrat o creștere semnificativă în anul 2018.

Studiul nostru, realizat pe baza bilanțurilor financiare publicate de Ministerul Finanțelor Publice, arată că un număr de 24 de agenți economici au realizat, anul trecut, venituri totale de 1.087.982.213 lei (circa 233.798.691 euro), cu 7,32% mai mari decât în 2017 (respectiv 5,35%, în euro).

Trebuie subliniat faptul că această evoluție a veniturilor s-a produs pe fondul creșterii traficului de mărfuri din portul Constanța cu 4,68%, în 2018 față de anul precedent. Pe de altă parte, creșterea mai redusă în euro este rezultatul deprecierii monedei naționale în raport cu cea europeană. Dacă în anul 2017, cursul mediu de schimb a fost de 4.5681 lei pentru în euro, în 2018, a fost de 4,6535 lei, deci cu 1,87% mai mare.

Este demn de remarcat faptul că veniturile în lei realizate în 2018 sunt cu 1,83% peste nivelul celor din 2008, anul de vârf al creșterii din ciclul economic precedent. În schimb, exprimate în euro, veniturile din 2018 sunt cu 19,41% mai mici decât cele din 2008. Discrepanța majoră între dinamica veniturilor în lei și euro se datorează faptului că, în acest interval de timp, cursul mediu de schimb al leului în raport cu moneda europeană s-a depreciat cu 26,36%.

Criza continuă!

Aceasta demonstrează că, în fapt, pentru portul Constanța, criza continuă, fiind generată de degradarea conexiunilor sale feroviare și rutiere cu continentul. Din această cauză, portul românesc este ocolit de o serie de fluxuri de mărfuri, iar capacitățile sale sunt subutilizate.

Datele comparative indică menținerea tendinței de concentrare a activității și veniturilor în rândul operatorilor. Un pluton de 11 dintre cele 24 de companii a realizat 76,80% din veniturile totale ale anului 2018.

Constanța South Container Terminal se menține pe primul loc în topul veniturilor, cu o pondere de 17,97% în totalul veniturilor realizate de cei 24 de operatori portuari. Pe locul doi a urcat compania Chimpex (specializată în operarea cerealelor și produselor chimice), cu o pondere

de 13,74%, iar Oil Terminal a coborât pe poziția a treia, având o pondere de 13,49%.

Un număr de 16 dintre cei 24 de operatori portuari au obținut veniturile mai mari în 2018 față de anul precedent, în vreme ce alți opt operatori au avut realizări inferioare. Cele mai importante creșteri le-au consemnat, în ordine: North Star Shipping (+82,36%), Frial (+53,83%), Decirom (+35,79%), Comvex (+28,44%), Romned Port Operator (+27,37%), Silotrans (+26,48%), Niva Prodcom (+18,62%), Socep (+17,37%), Canopus Star (+16,22%), Rotrac (+12,30%), Barter Port Operator (+11,86%), Beta Intertrans (+11,19%) și Umex (+10,65%). În cazul companiei North Star Shipping, rezultatul a fost influențat de fuziunea cu compania Minmetal.

Printre operatorii portuari cu cele mai mari pierderi de venituri, comparativ cu anul precedent, se numără: Kirazoglu Corporation (-56,59%) și Astar Stevedoring (-45,78%).

XXX

În studiu nu au fost cuprinși următorii operatori portuari importanți: Romcargo Maritime, Schenker și SICIM (a căror activitate financiară este centralizată la nivelul companiilor mamă). 

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4684 secunde