Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie
Documentar „Cuget Liber”

Industria navală românească este departe de performanțele din 2008

Ştire online publicată Miercuri, 12 Iunie 2019
de Ion TIȚA-CĂLIN

Criza din economia mondială declanșată la finalul anului 2008 a luat sfârșit în 2013, dar cea din shipping-ul internațional este departe de a se fi încheiat. 

Victimă a tensiunilor și frământărilor din flotele lumii, industria navală a plătit un tribut greu în toți acești ani: sute de șantiere navale mai mari sau mai mici de pe toate continentele și-au închis porțile, iar cele rămase în viață și-au redus activitatea și forța de muncă. 

În prezent, la nivel mondial, din cauza volumului insuficient de comenzi de construcții noi, capacitățile de producție existente sunt subutilizate, iar multe șantiere navale s-au reprofilat pe lucrări de reparații navale. 

Mai puține venituri 

În cele ce urmează, vă prezentăm, stimați cititori, evoluția de ansamblu, din 2008 și până în prezent, a primelor opt șantiere navale din România: Damen Shipyards Mangalia (fostă Daewoo Mangalia Heavy Industries), Șantierul Naval Constanța, Șantierul Naval Damen Galați, Vard Brăila, Vard Tulcea, Șantierul Naval Orșova, Severnav și Shipyard ATG Giurgiu. 

Studiul efectuat pe baza datelor de bilanț-financiar contabil publicate de Ministerul de Finanțe arată că industria navală românească a depășit situația de criză, dar este încă departe de nivelul de performanță atins în 2008. Dacă în acel an, cele opt șantiere navale realizau un venit total de 4,214 miliarde de lei, echivalentul a 1,144 miliarde de euro, în 2018 au obținut doar 3,223 miliarde de lei, respectiv 0,692 miliarde de euro. 

Altfel spus, în decurs de 11 ani, veniturile celor opt mari șantiere navale au scăzut cu 23,51% în lei și cu 39,51% în euro. 
Din 2008 până în 2017, ponderea cea mai mare în structura veniturilor celor opt șantiere navale a deținut-o compania mixtă româno - sud coreeană Daewoo - Mangalia Heavy Industries, cu 44,48%, în 2008, și 43,70%, în 2017. În 2018, asistăm la o răsturnare de situație, pe primul loc trecând Vard SA Tulcea, cu o pondere de 34,84% în total.

În anul de creștere economică 2008, doar trei dintre cele opt șantiere navale au făcut profit: Șantierul Naval Constanța, Șantierul Naval Orșova și Shipyard ATG Giurgiu. În schimb, anul 2018 a fost încheiat pe profit de Șantierul Naval Damen Galați, Vard Brăila, Șantierul Naval Orșova și Severnav. 

O industrie cu pierderi 

Pare surprinzător, dar în decurs de 11 ani, rezultatul financiar pe ansamblul celor opt mari șantiere navale a fost negativ, an de an. În 2008, a fost consemnată o pierdere de 574,929 milioane de lei, echivalentul a 156,116 milioane de euro, iar în 2018, aceasta a scăzut la 161,687 milioane lei, respectiv 34,745 milioane de euro. În cei 11 ani, deficitul s-a diminuat cu 71,88% în lei și cu 77,74% în euro. Dar trebuie făcută precizarea că ponderea cea mai mare în pierderea totală a deținut-o Daewoo - Mangalia - 74,84%, în 2008 - locul fiind preluat în 2018, de succesoarea sa, Damen Shipyards Mangalia, cu o pondere de 63,33%. 

De altfel, această companie în care statul român a ajuns să dețină 51% din capitalul social, a produs timp de 14 ani, din 2005 până în 2018, numai pierderi. 

Din 2008 până în 2018, datoriile principalelor opt șantiere navale românești au scăzut în lei cu 36,93%, de la 5,163 miliarde de lei la 3,256 miliarde de lei, iar exprimate în euro au scăzut cu 50,14%, de la 1,402 miliarde de euro la 0,699 miliarde de euro. Dacă în cazul datoriilor, Daewoo - Mangalia a avut ponderea cea mai însemnată de-a lungul timpului (61,40%, în 2008, și 58,36%, în 2017), în anul 2018, primul loc a fost preluat de Vard Tulcea, cu o pondere de 54,39% în total. 

S-a micșorat „armata” navaliștilor 

În interval de 11 ani, numărul mediu al angajaților direcți din cele opt șantiere navale s-a redus cu 6.362 persoane, respectiv 35,95%, de la 17.695 la 11.333 salariați. Cea mai dramatică diminuare, de 56,57%, respectiv 2.139 angajați, a înregistrat-o Daewoo - Mangalia, actuala Damen Shipyards Mangalia, forța sa de muncă directă scăzând de la 3.781 la 1.642 de persoane.
Pe parcursul celor 11 ani, productivitatea medie anuală a muncii în cele opt șantiere navale (fără a se lua în calcul și subcontractorii) a înregistrat o creștere de 19,43% în lei, de la 238.177 lei pe cap de salariat, în 2008, la 284.448 lei, în 2018. În schimb, exprimată în moneda europeană, a scăzut cu 5,49%, de la 64.674 euro pe angajat, la 61.125 euro.

PUBLICITATE
Citeşte şi
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Anul 2019 nu putea avea un debut mai prost pentru transportul maritim containerizat. În timpul nopții de 1 spre 2 ianuarie, nava portcontainer „MSC Zoe” a pierdut ...
Este duminică, 3 februarie 2019. De sus, de pe cerul albastru al dimineții, soarele privește spectacolul din Șantierul Naval Constanța. Iată, pompele au fost ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Președintele Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR), Mihai Daraban, a participat astăzi, 25 iunie, la cea de-a șasea ediție a Forumului de ...
În 2010, la conferința de la Manila, Organizația Maritimă Internațională (IMO) a instituit Ziua Navigatorilor. Aceasta este sărbătorită, în fiecare an, pe 25 ...
Agenția de rating japoneză JCRA a reconfirmat rating-ul de țară acordat României (BBB/BBB+), pentru datoria pe termen lung în valută, respectiv în monedă locală, cu ...
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 24 iunie 2019, euro a cedat 0,0010 lei, variația fiind de ...
Dacă vreți să aflați ce se înțelege prin reforma fiscală românească, vă sfătuiesc să nu căutați definiția în dicționare. Cercetătorii din domeniul ...
Consiliul Concurenței a autorizat tranzacția prin care First Bank SA a preluat Leumi Bank România SA, prin achiziționarea a 99,9235% din capitalul social al ...
Motorina produsă la rafinăria Petromidia va alimenta locomotivele CFR Călători, în următoarele 4 luni. Potrivit datelor oficiale publicate în Sistemul Electronic de Achiziții ...
„Federația <Solidaritatea Sanitară> constată cu tristețe că atitudinea Ministrului Muncii intră în totală contradicție cu cele stabilite în cadrul ...
Sistemul informatic al statului român este înapoiat. Bazele de date ale instituțiilor publice nu comunică între ele. Drept urmare, schimbul de date între instituții se ...
​Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a aprobat luni noi prețuri pentru furnizarea reglementată a gazelor naturale la clienții casnici, valabile ...
Consiliul Concurenței a autorizat tranzacția prin care First Bank SA a preluat Leumi Bank România SA, prin achiziționarea a 99,9235% din capitalul social al acesteia ...
Două cargouri de mărfuri generale abandonate de echipajele lor s-au scufundat, pe 20 iunie 2019, în Golful Aden, la sud de Al Mukalla, Yemen. În aceeași zi, în Marea Arabiei ...
Luminile s-au aprins în stațiunea Mamaia, alungând umbrele serii. Terasele sunt animate și vesele. Luna s-a oprit să se privească în oglinda mării, iar de pe plajă ...
Dănuț Jugănaru - directorul general al Camerei de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură Constanța a deschis momentul acordării premiilor de ...
Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ) a confirmat definitiv încălcarea Legii concurenței de către Parmalat România SA, prin participarea la o ...
Nava car carrier (pentru transportul autoturismelor) „Diamond Highway” a fost abandonată de echipaj în timpul voiajului din Marea Chinei de Sud, din cauza unui ...
duminica, 23 iunie Captură de droguri record
Agenții federali americani au confiscat 15,5 tone de cocaină de la bordul portcontainerului „MSC Gayane”, în portul Philadelphia, la scurt timp după acostare ...
Potrivit Gărzii de Coastă a Greciei, echipajul navei portcontainer „Stadt Dresden” a descoperit nouă pasageri ilegali ascunși într-un container, care fusese ...
Două cargouri de mărfuri generale abandonate de echipajele lor s-au scufundat, pe 20 iunie 2019, în Golful Aden, la sud de Al Mukalla, Yemen. În aceeași zi, în Marea Arabiei ...
Pe data de 20 iunie 2019, Consiliul Europei a prelungit până la 23 iunie 2020 măsurile restrictive impuse ca răspuns la anexarea ilegală de către Rusia a Crimeei și a ...
Social Politică Sănătate
Eveniment Sport Cultură-Educație
Economie Actual Fun
Arhiva