Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie
Documentar „Cuget Liber”

Industria navală românească este departe de performanțele din 2008

Ştire online publicată Miercuri, 12 Iunie 2019
de Ion TIȚA-CĂLIN

Criza din economia mondială declanșată la finalul anului 2008 a luat sfârșit în 2013, dar cea din shipping-ul internațional este departe de a se fi încheiat. 

Victimă a tensiunilor și frământărilor din flotele lumii, industria navală a plătit un tribut greu în toți acești ani: sute de șantiere navale mai mari sau mai mici de pe toate continentele și-au închis porțile, iar cele rămase în viață și-au redus activitatea și forța de muncă. 

În prezent, la nivel mondial, din cauza volumului insuficient de comenzi de construcții noi, capacitățile de producție existente sunt subutilizate, iar multe șantiere navale s-au reprofilat pe lucrări de reparații navale. 

Mai puține venituri 

În cele ce urmează, vă prezentăm, stimați cititori, evoluția de ansamblu, din 2008 și până în prezent, a primelor opt șantiere navale din România: Damen Shipyards Mangalia (fostă Daewoo Mangalia Heavy Industries), Șantierul Naval Constanța, Șantierul Naval Damen Galați, Vard Brăila, Vard Tulcea, Șantierul Naval Orșova, Severnav și Shipyard ATG Giurgiu. 

Studiul efectuat pe baza datelor de bilanț-financiar contabil publicate de Ministerul de Finanțe arată că industria navală românească a depășit situația de criză, dar este încă departe de nivelul de performanță atins în 2008. Dacă în acel an, cele opt șantiere navale realizau un venit total de 4,214 miliarde de lei, echivalentul a 1,144 miliarde de euro, în 2018 au obținut doar 3,223 miliarde de lei, respectiv 0,692 miliarde de euro. 

Altfel spus, în decurs de 11 ani, veniturile celor opt mari șantiere navale au scăzut cu 23,51% în lei și cu 39,51% în euro. 
Din 2008 până în 2017, ponderea cea mai mare în structura veniturilor celor opt șantiere navale a deținut-o compania mixtă româno - sud coreeană Daewoo - Mangalia Heavy Industries, cu 44,48%, în 2008, și 43,70%, în 2017. În 2018, asistăm la o răsturnare de situație, pe primul loc trecând Vard SA Tulcea, cu o pondere de 34,84% în total.

În anul de creștere economică 2008, doar trei dintre cele opt șantiere navale au făcut profit: Șantierul Naval Constanța, Șantierul Naval Orșova și Shipyard ATG Giurgiu. În schimb, anul 2018 a fost încheiat pe profit de Șantierul Naval Damen Galați, Vard Brăila, Șantierul Naval Orșova și Severnav. 

O industrie cu pierderi 

Pare surprinzător, dar în decurs de 11 ani, rezultatul financiar pe ansamblul celor opt mari șantiere navale a fost negativ, an de an. În 2008, a fost consemnată o pierdere de 574,929 milioane de lei, echivalentul a 156,116 milioane de euro, iar în 2018, aceasta a scăzut la 161,687 milioane lei, respectiv 34,745 milioane de euro. În cei 11 ani, deficitul s-a diminuat cu 71,88% în lei și cu 77,74% în euro. Dar trebuie făcută precizarea că ponderea cea mai mare în pierderea totală a deținut-o Daewoo - Mangalia - 74,84%, în 2008 - locul fiind preluat în 2018, de succesoarea sa, Damen Shipyards Mangalia, cu o pondere de 63,33%. 

De altfel, această companie în care statul român a ajuns să dețină 51% din capitalul social, a produs timp de 14 ani, din 2005 până în 2018, numai pierderi. 

Din 2008 până în 2018, datoriile principalelor opt șantiere navale românești au scăzut în lei cu 36,93%, de la 5,163 miliarde de lei la 3,256 miliarde de lei, iar exprimate în euro au scăzut cu 50,14%, de la 1,402 miliarde de euro la 0,699 miliarde de euro. Dacă în cazul datoriilor, Daewoo - Mangalia a avut ponderea cea mai însemnată de-a lungul timpului (61,40%, în 2008, și 58,36%, în 2017), în anul 2018, primul loc a fost preluat de Vard Tulcea, cu o pondere de 54,39% în total. 

S-a micșorat „armata” navaliștilor 

În interval de 11 ani, numărul mediu al angajaților direcți din cele opt șantiere navale s-a redus cu 6.362 persoane, respectiv 35,95%, de la 17.695 la 11.333 salariați. Cea mai dramatică diminuare, de 56,57%, respectiv 2.139 angajați, a înregistrat-o Daewoo - Mangalia, actuala Damen Shipyards Mangalia, forța sa de muncă directă scăzând de la 3.781 la 1.642 de persoane.
Pe parcursul celor 11 ani, productivitatea medie anuală a muncii în cele opt șantiere navale (fără a se lua în calcul și subcontractorii) a înregistrat o creștere de 19,43% în lei, de la 238.177 lei pe cap de salariat, în 2008, la 284.448 lei, în 2018. În schimb, exprimată în moneda europeană, a scăzut cu 5,49%, de la 64.674 euro pe angajat, la 61.125 euro.

PUBLICITATE
Citeşte şi
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Care este amploarea fenomenului corupției în porturile lumii? Ce cantitate de mărfuri de contrabandă, arme și droguri trece zilnic prin punctele vamale portuare, cu ...
Circulația navigatorilor comunitari pe piața shipping-ului european va fi pe deplin liberalizată pe viitor. Marinarii europeni nu vor mai întâmpina piedici și ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Datele publicate recent de Comisia Europeană arată că numărul de interceptări de mărfuri contrafăcute importate în UE a crescut în 2018, ca urmare a sporirii semnificative a ...
În ședința de guvern din data de 19 septembrie 2019 a fost adoptat actul normativ prin care se modifică și completează HG nr. 500 din 2017 privind aprobarea schemei ...
Ideea trecerii porturilor fluviale și maritime românești la administrațiile locale are o carieră îndelungată. Primul care s-a gândit la o asemenea schimbare de ...
Pe data de 19 august 2019, a fost lansată campania #EUBeachCleanUp, prin care personalul instituțiilor Uniunii Europene se alătură comunităților locale pentru a ...
În perioada 17 - 18 septembrie, la Helsinki (Finlanda), a avut loc TADEUS - Tax administration European Union Summit (reuniunea conducătorilor administrațiilor fiscale din ...
Începând cu data de 24 septembrie 2019, ora 10.00, pe site-urile www.aippimm.ro și www.imm.gov.ro, va deveni activă aplicația de înscriere în Programul național ...
Porturile de la Dunăre sunt în fierbere, după ce ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a dezvăluit intenția Guvernului Dăncilă de a le transfera în administrarea ...
Printr-o hotărâre de guvern, a fost instituită schema de „Ajutor de minimis pentru compensarea efectelor fenomenelor hidrometeorologice nefavorabile manifestate în perioada ...
Clasamentul mărfurilor derulate în porturile Constanța, Midia și Mangalia, în perioada ianuarie - august 2019, a fost următorul (în paranteză sunt creșterile ...
În urma întâlnirii din data de 17 septembrie 2019 a președinților de  federațiilor sindicale feroviare cu ministrul Transporturilor și directorii generali ...
Cerealele au invadat portul Constanța. În ziua de 18 septembrie 2019, din cele 26 de nave aflate în danele sale de operare, 14 nave încărcau 370.700 tone de grâu, porumb ...
Printr-un comunicat de presă, Federația Sindicatelor Trans-Conex solicită „stoparea inițiativei Ministerului Transporturilor de a transfera către autoritățile ...
În data de 18 septembrie 2019, la ora 13,40 în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de Fondul Proprietatea. Se ...
Cotațiile barilului de petrol sunt în scădere. Pe data de 18 septembrie 2019, la ora 13,30 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de 64,00 ...
miercuri, 18 septembrie Euro a câștigat în lupta cu leul
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 18 septembrie 2019, euro a câștigat 0,0002 lei, variația ...
Dolarul pierde teren în lupta cu moneda noastră națională. Tranzacțiile din data de 18 septembrie 2019, de pe piața bancară s-au încheiat cu deprecierea cu 0,0103 ...
Marți 17 septembrie 2019, ambasadori și oficiali din 14 state europene au vizitat fabrica Sonimpex Topoloveni și au avut ocazia să descopere cum se produce ...
Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR), cu sprijinul Comisiei Europene și în parteneriat cu Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și ...
Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR), cu sprijinul Comisiei Europene și în parteneriat cu Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și ...
Recent, o instanță din Lille, Franța, a condamnat nouă marinari ucraineni la cinci - opt ani de închisoare pentru trafic de droguri. Cargoul „Carib ...
Social Politică Eveniment
Sport Cultură-Educație Economie
Actual Fun Arhiva