Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Guvernul vrea să cumpere șantierul naval Daewoo-Mangalia, să construiască fregate și o bărcuță

Ştire online publicată Vineri, 12 Ianuarie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN
Click pe imagine pentru a parcurge galeria

r Compania are datorii de peste 1,2 miliarde de dolari

La începutul lui noiembrie 2017, constructorul de nave olandez Damen Shipyards Group a semnat cu compania sud-coreeană Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) contractul pentru achiziționarea pachetului de acțiuni de 51% din capitalul social de la Daewoo-Mangalia Heavy Industries (DMHI). Diferența de 49% este proprietatea statului român, prin intermediul Șantierului Naval 2 Mai. Autoritatea de concurență din România aprobase vânzarea Daewoo-Mangalia.

În comunicatul dat publicității pe 10 noiembrie se menționa: „În plus, se organizează reuniuni constructive cu Guvernul României în legătură cu viitoarea cooperare în Mangalia și dezvoltarea ulterioară a industriei construcțiilor navale din România.”

În aceeași lună, Sindicatul „Navalistul” a purtat negocieri cu partea sud-coreeană și cea olandeză, obținându-se prelungirea contractului colectiv de muncă până la 1 martie 2018. Urma ca negocierile pentru viitorul contact să înceapă pe 15 ianuarie, cu olandezii.

Damen Group se pregătea să preia DMHI pe data de 21 decembrie. Urma să aibă loc o festivitate fastuoasă, pentru care se lansaseră, deja, invitațiile.

„Angajații erau încântați. Se gândeau că lucrurile se vor îndrepta spre bine, că vor avea comenzi și salarii mai bune”, a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Marin Florian, președintele Federației „Navalistul“.

Dar între timp, Guvernul și-a adus aminte că are drept de preemțiune la cumpărarea pachetului majoritar de acțiuni deținut de partenerul sud-coreean DSME, și s-a amestecat în afacere. Astfel că festivitatea s-a anulat și reprezentantul grupului olandez a fost întors de la aeroport.

„Brusc, nivelul de încredere al angajaților s-a prăbușit la zero. Bâlbâiala Guvernului privind preluarea Daewoo-Mangalia a stârnit tensiune în companie, astfel că salariații fac ce au făcut și până acum: părăsesc unitatea, semn că nu au încredere în statul român”, spune liderul de sindicat.

Marin Florian a purtat discuții la Ministerul Economiei: „Mi s-a spus:«Dar ce, noi nu suntem în stare să facem nave?». Așa este, dar pentru asta e nevoie de finanțare! Intenționăm acum, împreună cu conducerea societății, să-l chemăm pe ministrul Economiei, să-i arătăm șantierul. Vrea statul român să facem bărcuțe în cel mai mare doc uscat din Europa de Sud-Est. Susțin că vor să construiască nave militare. Scoica unei nave se poate face în orice șantier, dar înzestrarea cu echipament militar la standarde NATO necesită o pregătire specială și finanțare. Poate Ministerul Economiei să asigure toate acestea? Mi s-a spus: «Da, dă guvernul bani!» Se gândesc la alocația de 2% din PIB pentru apărare. Au spus că modernizează și navele militare vechi. Le-am spus: «Când s-o apuca statul să modernizeze fregata «Ferdinand», o s-o terminați cum au terminat ăia podul de la Agigea.». Este păcat de acest șantier, chiar așa cum este el cu datorii, are dotări excepționale, o capacitate uriașă.”

Recent, sindicatul a fost informat atât de conducerea DMHI, cât și de Șantierul Naval 2 Mai, care deține pachetul de acțiuni de 49% din capitalul social, că s-a trimis scrisoare la DSME pentru a discuta despre dreptul de preemțiune, prevăzut în statutul companiei Daewoo-Mangalia. În zilele de 9 și 10 ianuarie 2018, sud-coreenii au fost la Guvern. Ce s-a vorbit, care a fost oferta Guvernului, nimeni nu știe.

Apoi, s-a aflat că, în ședința din data de 10 ianuarie, Executivul a aprobat memorandumul care prevede că statul român își exercită dreptul de preemțiune. Surprinzător, pe site-ul guvernului nu a fost publicată lista cu actele normative ce urmau să fie discutate și nici cea privind proiectele aprobate.

În seara aceleiași zile, într-un interviu la un post de televiziune, premierul Mihai Tudose a declarat următoarele: „Se pare că vom reuși să răscumpărăm 51% din acțiunile pe care le deține Daewoo la șantierul naval și am zis să ne exercităm dreptul de preemțiune la vânzare. (…) O săptămână ne-am chinuit să vedem cum poate statul român să cumpere acțiuni, să avem șantier maritim. Vă spun că îl luăm. Vom avea un șantier al statului (...) Trebuie să facem niște fregate și poate le facem noi. Că alții le-ar fi putut face. Să facem și mentenanța la noi. Poate facem și o bărcuță acolo.”

Salariații de la DMHI sunt supărați, unii chiar au cerut liderului sindical să organizeze un miting de protest.

Potrivit datelor publicate de Ministerul de Finanțe, începând din 2005 și până în prezent, compania Daewoo-Mangalia Heavy Industries a încheiat toți anii cu pierderi financiare uriașe. Spre exemplu, în 2016, pierderea a fost de 483.916.110 lei (respectiv 119.214.651 dolari). Mai grav este faptul că datoriile societății au crescut la 5.350.084.563 lei (respectiv 1.243.251.589 dolari), la sfârșitul anului 2016.

PUBLICITATE
Citeşte şi
Ancheta noastră jurnalistică a ajuns la final. Pe parcursul ei ne-am străduit să găsim răspunsurile la numeroasele întrebări ridicate de starea financiară dramatică în care a ...
Constructorii navali de la Daewoo-Mangalia Heavy Industries au serioase motive de îngrijorare. Viitorul companiei româno-sud-coreene este tot mai incert. Oamenii văd că munca lor ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
ieri, ora 15:39 Pulsul economiei
În primele opt luni ale anului 2018, producția de energie electrică a fost de 44.930,4 milioane kWh, în creștere cu 104,0 milioane kWh, față de perioada ...
Guvernul sud-coreean inten-ționează să construiască șantiere navale inteligente, echipate cu tehnologie inteligentă, pentru a crește competitivitatea industriei ...
Pe data de 13 octombrie 2018, cargoul de mărfuri generale „Fom”, încărcat cu deșeuri metalice, a lansat semnalul de primejdie. Vasul a raportat o înclinare de 20 ...
Fiscul face concurență agențiilor imobiliare, târgurilor auto și furnizorilor de utilaje grele. În galantarele lui găsești ce vrei și ce nu vrei, la ...
La bordul yacht-ului de lux „Lalibela”, aflat în Golfe-Juan, la Cannes, Franța, a izbucnit un incendiu, în noaptea de 12 spre 13 octombrie 2018. Pentru stingerea ...
Pe data de 13 octombrie 2018, cargoul de mărfuri generale „Fom”, încărcat cu deșeuri metalice, a lansat semnalul de primejdie. Vasul a raportat o înclinare de 20 ...
Cargoul de mărfuri generale „Chang Sheng 3” a intrat în coliziune cu o navă de pescuit, în Marea Chinei de Est, și a început să se scufunde. Toți cei 11 ...
Principalele resurse de energetice ale României, în primele opt luni din 2018, au totalizat 22.919,5 mii tone echivalent petrol (tep), fiind în creștere cu 627,3 mii tep ...
În primele opt luni ale anului 2018, producția de energie electrică a fost de 44.930,4 milioane kWh, în creștere cu 104,0 milioane kWh, față de perioada ...
În primele opt luni din 2018 comparativ cu aceeași perioadă a anului 2017, cifra de afaceri din serviciile de piață prestate în principal întreprinderilor a crescut cu ...
ieri, ora 13:10 Comerțul en-gros e pe val
Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata (cu excepția celui cu autovehicule și motociclete) a crescut, în primele opt luni ale anului 2018, cu 9,2%, față de ...
Direcția Generală Antifraudă Fiscală (DGAF) din cadrul ANAF a anunțat că continuă operațiunea Xenon de verificare a achizițiilor intracomunitare de autovehicule second-hand și le ...
O navă încărcată cu fier vechi înregistrată în Panama s-a scufundat în Marea Neagră, toți cei opt membri ai echipajului scăpând nevătămați, transmite sâmbătă dpa și ...
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 12 octombrie 2018, euro a cedat 0,0084 lei, variația fiind de ...
Sala Senatului Universității „Ovidius” din Constanța s-a dovedit a fi neîncăpătoare pentru mulțimea antreprenorilor constănțeni veniți să ...
vineri, 12 octombrie Pulsul economiei
Producția industrială a crescut cu 4,5% în primele opt luni ale anului 2018, față de perioada similară din 2017. Evoluția s-a datorat creșterilor industriei ...
vineri, 12 octombrie Plăți pentru fermieri
Până pe data de 15 octombrie 2018, Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură va efectua plăți pentru următoarele scheme de plată:- rambursarea ...
Ministrul Transporturilor, Lucian Șova, anunță reglementarea activității de scufundări și liberalizarea transportului rutier și feroviar de călători40 de ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Social Sănătate Eveniment
Sport Cultură-Educație Politică
Economie Actual Monden
Fun Arhiva