Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Guvernul vrea să cumpere șantierul naval Daewoo-Mangalia, să construiască fregate și o bărcuță

Ştire online publicată Vineri, 12 Ianuarie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN
Click pe imagine pentru a parcurge galeria

r Compania are datorii de peste 1,2 miliarde de dolari

La începutul lui noiembrie 2017, constructorul de nave olandez Damen Shipyards Group a semnat cu compania sud-coreeană Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) contractul pentru achiziționarea pachetului de acțiuni de 51% din capitalul social de la Daewoo-Mangalia Heavy Industries (DMHI). Diferența de 49% este proprietatea statului român, prin intermediul Șantierului Naval 2 Mai. Autoritatea de concurență din România aprobase vânzarea Daewoo-Mangalia.

În comunicatul dat publicității pe 10 noiembrie se menționa: „În plus, se organizează reuniuni constructive cu Guvernul României în legătură cu viitoarea cooperare în Mangalia și dezvoltarea ulterioară a industriei construcțiilor navale din România.”

În aceeași lună, Sindicatul „Navalistul” a purtat negocieri cu partea sud-coreeană și cea olandeză, obținându-se prelungirea contractului colectiv de muncă până la 1 martie 2018. Urma ca negocierile pentru viitorul contact să înceapă pe 15 ianuarie, cu olandezii.

Damen Group se pregătea să preia DMHI pe data de 21 decembrie. Urma să aibă loc o festivitate fastuoasă, pentru care se lansaseră, deja, invitațiile.

„Angajații erau încântați. Se gândeau că lucrurile se vor îndrepta spre bine, că vor avea comenzi și salarii mai bune”, a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Marin Florian, președintele Federației „Navalistul“.

Dar între timp, Guvernul și-a adus aminte că are drept de preemțiune la cumpărarea pachetului majoritar de acțiuni deținut de partenerul sud-coreean DSME, și s-a amestecat în afacere. Astfel că festivitatea s-a anulat și reprezentantul grupului olandez a fost întors de la aeroport.

„Brusc, nivelul de încredere al angajaților s-a prăbușit la zero. Bâlbâiala Guvernului privind preluarea Daewoo-Mangalia a stârnit tensiune în companie, astfel că salariații fac ce au făcut și până acum: părăsesc unitatea, semn că nu au încredere în statul român”, spune liderul de sindicat.

Marin Florian a purtat discuții la Ministerul Economiei: „Mi s-a spus:«Dar ce, noi nu suntem în stare să facem nave?». Așa este, dar pentru asta e nevoie de finanțare! Intenționăm acum, împreună cu conducerea societății, să-l chemăm pe ministrul Economiei, să-i arătăm șantierul. Vrea statul român să facem bărcuțe în cel mai mare doc uscat din Europa de Sud-Est. Susțin că vor să construiască nave militare. Scoica unei nave se poate face în orice șantier, dar înzestrarea cu echipament militar la standarde NATO necesită o pregătire specială și finanțare. Poate Ministerul Economiei să asigure toate acestea? Mi s-a spus: «Da, dă guvernul bani!» Se gândesc la alocația de 2% din PIB pentru apărare. Au spus că modernizează și navele militare vechi. Le-am spus: «Când s-o apuca statul să modernizeze fregata «Ferdinand», o s-o terminați cum au terminat ăia podul de la Agigea.». Este păcat de acest șantier, chiar așa cum este el cu datorii, are dotări excepționale, o capacitate uriașă.”

Recent, sindicatul a fost informat atât de conducerea DMHI, cât și de Șantierul Naval 2 Mai, care deține pachetul de acțiuni de 49% din capitalul social, că s-a trimis scrisoare la DSME pentru a discuta despre dreptul de preemțiune, prevăzut în statutul companiei Daewoo-Mangalia. În zilele de 9 și 10 ianuarie 2018, sud-coreenii au fost la Guvern. Ce s-a vorbit, care a fost oferta Guvernului, nimeni nu știe.

Apoi, s-a aflat că, în ședința din data de 10 ianuarie, Executivul a aprobat memorandumul care prevede că statul român își exercită dreptul de preemțiune. Surprinzător, pe site-ul guvernului nu a fost publicată lista cu actele normative ce urmau să fie discutate și nici cea privind proiectele aprobate.

În seara aceleiași zile, într-un interviu la un post de televiziune, premierul Mihai Tudose a declarat următoarele: „Se pare că vom reuși să răscumpărăm 51% din acțiunile pe care le deține Daewoo la șantierul naval și am zis să ne exercităm dreptul de preemțiune la vânzare. (…) O săptămână ne-am chinuit să vedem cum poate statul român să cumpere acțiuni, să avem șantier maritim. Vă spun că îl luăm. Vom avea un șantier al statului (...) Trebuie să facem niște fregate și poate le facem noi. Că alții le-ar fi putut face. Să facem și mentenanța la noi. Poate facem și o bărcuță acolo.”

Salariații de la DMHI sunt supărați, unii chiar au cerut liderului sindical să organizeze un miting de protest.

Potrivit datelor publicate de Ministerul de Finanțe, începând din 2005 și până în prezent, compania Daewoo-Mangalia Heavy Industries a încheiat toți anii cu pierderi financiare uriașe. Spre exemplu, în 2016, pierderea a fost de 483.916.110 lei (respectiv 119.214.651 dolari). Mai grav este faptul că datoriile societății au crescut la 5.350.084.563 lei (respectiv 1.243.251.589 dolari), la sfârșitul anului 2016.

PUBLICITATE
Citeşte şi
Ancheta noastră jurnalistică a ajuns la final. Pe parcursul ei ne-am străduit să găsim răspunsurile la numeroasele întrebări ridicate de starea financiară dramatică în care a ...
Marile companii constructoare de nave din Coreea de Sud au suferit pierderi financiare masive în cel de-al treilea trimestru al anului 2015. În mare parte acestea au fost generate ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Cotațiile barilului de petrol sunt în creștere. Pe data de 20 iulie 2018, la ora 14,50 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de 72,71 ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 20 iulie 2018, euro a câștigat 0,0013 lei, variația fiind ...
Comisia Europeană a decis să trimită câte o scrisoare de punere în întârziere către 17 state comunitare, solicitându-le să transpună integral în legislația națională ...
În primul semestru al anului 2018, Agenția Națională de Administrare Fiscală a colectat venituri bugetare în sumă totală de 112.795,4 milioane de lei, cu 13,5% ...
Comisia Europeană cere insistent României să transpună pe deplin în legislația sa internă legislația UE privind limitarea emisiilor în atmosferă a anumitor poluanți ...
Războiul comercial dintre Statele Unite ale Americii și China, declarațiile iresponsabile ale președintelui american Donald Trump la adresa Uniunii Europene ...
Indicele Robor la trei luni, în funcție de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, a crescut la 3,39%, iar indicele Robor la șase luni a urcat la 3,50% ...
PricewaterhouseCoopers Business Recovery Services SPRL, în calitate de lichidator judiciar al Debitoarei C.N.M. NAVROM S.A. CONSTANȚA (în faliment), în dosarul nr. 9/118/1998 (nr ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 19 iulie 2018, euro a câștigat 0,0008 lei, variația fiind ...
Guvernul a aprobat în ședința de joi, 19 iulie 2018, indicatorii tehnico - economici pentru construirea unui centru de instruire pentru piloți, echipat cu un ...
Un raport al Boston Consulting Group privind strategiile de dezvoltare a terminalelor de containere din porturile Orientului Mijlociu vorbește despre pericolul creșterii ...
joi, 19 iulie Pulsul economiei
În primele cinci luni ale anului 2018 comparativ cu perioada similară din 2017, cifra de afaceri din comerțul cu ridicata și cu amănuntul, întreținerea și ...
Intenția Guvernului de a plafona prețul gazelor din producția internă la 55 lei/MWh până în 2021 este criticată de Asociația Română a Companiilor de Explorare ...
Liberalizarea completă a prețului de vânzare al gazelor naturale, de la 1 aprilie 2017, a fost urmată de o tendință constantă de creștere a acestuia, cei mai ...
Prețul gazelor naturale pentru clienții casnici va crește, începând cu data de 1 august 2018, cu 5,83%, informează Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei ...
În primele cinci luni ale anului 2018 comparativ cu perioada similară din 2017, cifra de afaceri din comerțul cu ridicata și cu amănuntul, întreținerea și ...
Acțiunile Romgaz și OMV Petrom au căzut pe bursă după anunțul privind reducerea și plafonarea prețurilor la gaze.Companiile producătoare de gaze Romgaz ...
Dolarul recuperează teren în lupta cu moneda noastră națională. Tranzacțiile din data de 19 iulie 2018, de pe piața bancară s-au încheiat cu aprecierea cu 0,0096 ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 19 iulie 2018, euro a câștigat 0,0008 lei, variația fiind ...
Francul elvețian preia conducerea în lupta cu leul, spre nemulțumirea celor ce dețin credite în această monedă. În cursul tranzacțiilor de azi, 19 iulie 2018 ...
Social Eveniment Sport
Politică Economie Diverse
Fun Arhiva