Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Guvernul vrea să cumpere șantierul naval Daewoo-Mangalia, să construiască fregate și o bărcuță

Ştire online publicată Vineri, 12 Ianuarie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN
Click pe imagine pentru a parcurge galeria

r Compania are datorii de peste 1,2 miliarde de dolari

La începutul lui noiembrie 2017, constructorul de nave olandez Damen Shipyards Group a semnat cu compania sud-coreeană Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) contractul pentru achiziționarea pachetului de acțiuni de 51% din capitalul social de la Daewoo-Mangalia Heavy Industries (DMHI). Diferența de 49% este proprietatea statului român, prin intermediul Șantierului Naval 2 Mai. Autoritatea de concurență din România aprobase vânzarea Daewoo-Mangalia.

În comunicatul dat publicității pe 10 noiembrie se menționa: „În plus, se organizează reuniuni constructive cu Guvernul României în legătură cu viitoarea cooperare în Mangalia și dezvoltarea ulterioară a industriei construcțiilor navale din România.”

În aceeași lună, Sindicatul „Navalistul” a purtat negocieri cu partea sud-coreeană și cea olandeză, obținându-se prelungirea contractului colectiv de muncă până la 1 martie 2018. Urma ca negocierile pentru viitorul contact să înceapă pe 15 ianuarie, cu olandezii.

Damen Group se pregătea să preia DMHI pe data de 21 decembrie. Urma să aibă loc o festivitate fastuoasă, pentru care se lansaseră, deja, invitațiile.

„Angajații erau încântați. Se gândeau că lucrurile se vor îndrepta spre bine, că vor avea comenzi și salarii mai bune”, a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Marin Florian, președintele Federației „Navalistul“.

Dar între timp, Guvernul și-a adus aminte că are drept de preemțiune la cumpărarea pachetului majoritar de acțiuni deținut de partenerul sud-coreean DSME, și s-a amestecat în afacere. Astfel că festivitatea s-a anulat și reprezentantul grupului olandez a fost întors de la aeroport.

„Brusc, nivelul de încredere al angajaților s-a prăbușit la zero. Bâlbâiala Guvernului privind preluarea Daewoo-Mangalia a stârnit tensiune în companie, astfel că salariații fac ce au făcut și până acum: părăsesc unitatea, semn că nu au încredere în statul român”, spune liderul de sindicat.

Marin Florian a purtat discuții la Ministerul Economiei: „Mi s-a spus:«Dar ce, noi nu suntem în stare să facem nave?». Așa este, dar pentru asta e nevoie de finanțare! Intenționăm acum, împreună cu conducerea societății, să-l chemăm pe ministrul Economiei, să-i arătăm șantierul. Vrea statul român să facem bărcuțe în cel mai mare doc uscat din Europa de Sud-Est. Susțin că vor să construiască nave militare. Scoica unei nave se poate face în orice șantier, dar înzestrarea cu echipament militar la standarde NATO necesită o pregătire specială și finanțare. Poate Ministerul Economiei să asigure toate acestea? Mi s-a spus: «Da, dă guvernul bani!» Se gândesc la alocația de 2% din PIB pentru apărare. Au spus că modernizează și navele militare vechi. Le-am spus: «Când s-o apuca statul să modernizeze fregata «Ferdinand», o s-o terminați cum au terminat ăia podul de la Agigea.». Este păcat de acest șantier, chiar așa cum este el cu datorii, are dotări excepționale, o capacitate uriașă.”

Recent, sindicatul a fost informat atât de conducerea DMHI, cât și de Șantierul Naval 2 Mai, care deține pachetul de acțiuni de 49% din capitalul social, că s-a trimis scrisoare la DSME pentru a discuta despre dreptul de preemțiune, prevăzut în statutul companiei Daewoo-Mangalia. În zilele de 9 și 10 ianuarie 2018, sud-coreenii au fost la Guvern. Ce s-a vorbit, care a fost oferta Guvernului, nimeni nu știe.

Apoi, s-a aflat că, în ședința din data de 10 ianuarie, Executivul a aprobat memorandumul care prevede că statul român își exercită dreptul de preemțiune. Surprinzător, pe site-ul guvernului nu a fost publicată lista cu actele normative ce urmau să fie discutate și nici cea privind proiectele aprobate.

În seara aceleiași zile, într-un interviu la un post de televiziune, premierul Mihai Tudose a declarat următoarele: „Se pare că vom reuși să răscumpărăm 51% din acțiunile pe care le deține Daewoo la șantierul naval și am zis să ne exercităm dreptul de preemțiune la vânzare. (…) O săptămână ne-am chinuit să vedem cum poate statul român să cumpere acțiuni, să avem șantier maritim. Vă spun că îl luăm. Vom avea un șantier al statului (...) Trebuie să facem niște fregate și poate le facem noi. Că alții le-ar fi putut face. Să facem și mentenanța la noi. Poate facem și o bărcuță acolo.”

Salariații de la DMHI sunt supărați, unii chiar au cerut liderului sindical să organizeze un miting de protest.

Potrivit datelor publicate de Ministerul de Finanțe, începând din 2005 și până în prezent, compania Daewoo-Mangalia Heavy Industries a încheiat toți anii cu pierderi financiare uriașe. Spre exemplu, în 2016, pierderea a fost de 483.916.110 lei (respectiv 119.214.651 dolari). Mai grav este faptul că datoriile societății au crescut la 5.350.084.563 lei (respectiv 1.243.251.589 dolari), la sfârșitul anului 2016.

PUBLICITATE
Citeşte şi
În ediția precedentă a ziarului „Cuget Liber” am arătat că, societatea Daewoo - Mangalia Heavy Industries a luat naștere la 14 februarie 1997, printr-un joint-venture ...
Ancheta noastră jurnalistică a ajuns la final. Pe parcursul ei ne-am străduit să găsim răspunsurile la numeroasele întrebări ridicate de starea financiară dramatică în care a ...
Marile companii constructoare de nave din Coreea de Sud au suferit pierderi financiare masive în cel de-al treilea trimestru al anului 2015. În mare parte acestea au fost generate ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Consiliul Legislativ și-a expus punctul de vedere asupra OUG 114/2018. Se consideră, printre altele, că articolul 43 ar putea fi neconstituțional. Acesta prevede că ...
Data de 23 ianuarie va rămâne în istoria pieței valutare ca miercurea neagră a leului. Într-o singură zi, moneda noastră națională s-a depreciat abrupt față de ...
Evenimentul comercial cel mai important al acestui început de an este, fără îndoială, Târgul Național de Îmbrăcăminte - Încălțăminte TINIMTEX, găzduit de Pavilionul ...
Guvernatorul BNR, Muguri Isărescu, a ținut un amplu discurs în cadrul conferinței „Locul și rolul elitelor în conducerea statelor democratice”. Vorbind ...
Dan Suciu - purtătorul de cuvânt al BNR, a răspuns acuzațiilor lansate la adresa Băncii Naționale, de către senatorul Daniel Zamfir (ALDE) și avocatul Gheorghe ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 23 ianuarie 2019, euro a câștigat 0,0427 lei, variația ...
Ministrul Agriculturii, Petre Daea, audiat miercuri în Comisia de Pescuit a Parlamentului European, i-a uimit pe deputații europeni cu metaforele sale mioritice ...
14 navigatori și-au pierdut viața, iar alți 5 au fost dați dispăruți, ca urmare a incendiului izbucnit, pe data de 21 ianuarie 2019, pe tancurile LPG ...
Clasamentul mărfurilor derulate în porturile Constanța, Midia și Mangalia, în primele zece luni al anului 2018, a fost următorul (în paranteză sunt creșterile ...
Porturile maritime românești au încheiat în forță anul 2018, reușind să ridice traficul general de mărfuri la 61.303.774 tone, cu 5,01% peste nivelul anului ...
Ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, a prezentat, ieri, la Bruxelles, în cadrul Comisiei pentru Afaceri Economice și Monetare (ECON) a Parlamentului European ...
Normele pieței energiei electrice din Europa sunt în curs de actualizare pentru a îmbunătăți funcționarea pieței, a conferi mai multă autonomie consumatorilor ...
Ziua și maximul istoric pentru euro în raport cu leul. Moneda euro a continuat să crească în raport cu leul și atinge, marți un nou maxim istoric la cursul anunțat ...
14 navigatori și-au pierdut viața, iar alți 5 au fost dați dispăruți, ca urmare a incendiului izbucnit, pe data de 21 ianuarie 2019, pe tancurile LPG ...
Prezent astăzi la evenimentul „XPRIMM Time for business - Provocările anului 2019” Cristian Roșu - vicepreședintele ASF, a declarat: „Din datele ...
A trecut și greva minerilor de la Complexul Energetic Oltenia și România încă nu poate produce suficientă energie încât să reușească să facă față consumului.Deși nu mai e ...
Rompetrol Moldova, subsidiara locală a Grupului KMG International, a deschis recent o nouă stație în Chișinău, în sectorul Ciocana - bulevardul Mircea cel Batrân, nr ...
Camera de Comerț, Industrie, Navigație, Agricultura Constanța și Fundația Școala Română de Afaceri a CCI – filiala Constanța, în ...
Declarațiile fiscale informative nr. 205 și 207 se depun la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice până cel mai târziu la data de 31 ...
luni, 21 ianuarie Leul e în picaj
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 21 ianuarie 2019, euro a câștigat 0,0106 lei, variația ...
Social Sport Politică
Economie Arhiva