Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Flota comercială a României, acum 20 de ani. SLN pune "tunurile" pe managerii companiilor Navrom și Romline

Ştire online publicată Luni, 12 Noiembrie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează,

vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.

Sindicatul Liber al Navigatorilor a adresat o scrisoare comitetului de credite al Bancorex București, în care solicită sprijin pentru acordarea împrumuturilor solicitate de companiile de navigație Navrom și Romline. Acestea ar urma să fie direcționate spre plata datoriilor către echipaje. În scrisoare se arată că: „Un mare număr de navigatori sunt, la ora aceasta, ambarcați la bordul unor nave aflate în diferite porturi ale lumii, fiind rămași cu salariile neplătite pe mai multe luni și cu contractele de muncă (ambarcare) expirate, unii ajungând și la un an petrecut la bordul navei, fiind practic abandonați. Sunt echipaje, la această oră, a căror viață este pusă în pericol din cauza lipsei condițiilor minime necesare traiului la bord și a lipsei combustibilului, navele devenind simple corpuri plutitoare”.

În continuare, se arată că: „Situația navigatorilor este disperată și este iminentă o explozie socială la bordul navelor sub pavilion românesc, nave și așa aflate în situații deosebite din punct de vedere tehnic și ca urmare a datoriilor acumulate”.

Nu știm dacă bancherii vor scoate banii din buzunar, lăcrimând de mila navigatorilor români, dar încercarea sindicatului de a face lobby în sprijinul deblocării creditelor este un gest frumos. (17.07.1997)

SLN cere schimbarea

managerilor companiilor Navrom și Romline

La întâlnirea organizată ieri, 19 iulie 1997, la care au participat o parte dintre parlamentarii constănțeni, reprezentanții Consiliului Județean și ai FPS, Sindicatul Liber al Navigatorilor a avertizat că, la această oră, „există pericolul clar ca flota română să piardă cel puțin 40 de vapoare, care se află reținute în diverse porturi ale lumii”.

Liderii sindicatului au declarat că „informațiile ce vin de la navele românești sunt de-a dreptul alarmante, navigatorii fiind puși în situația de a nu avea condiții de muncă și viață la bordul navelor, prin lipsa totală a hranei și a asistenței medicale, starea de sănătate a multor navigatori fiind precară și din ce în ce mai disperată”.

SLN a acuzat companiile de navigație Navrom și Romline că nu și-au urmărit navele date în contracte de bare-boat unor companii private (a căror garanție financiară se ridică la suma de 100.000 lei și 50 dolari), ceea ce a condus la neplata chiriilor pe luni și ani de zile, la coborârea standardului tehnic al navelor și la grave probleme sociale în flotă.

Liderii SLN au afirmat că, din cauza managementului de la Navrom și Romline, flota maritimă comercială se confruntă cu cele mai grave probleme din istoria sa. Ei au cerut FPS schimbarea managerilor. De asemenea, au solicitat Guvernului și FPS elaborarea urgentă a unui plan de finanțare pentru rezolvarea problemelor litigioase în care se află navele și din cauza cărora se deteriorează imaginea pavilionului național și a României în lume.

v v v

Aflat la întâlnire, deputatul Jianu Nicolae (incomodat de prezența reportofoanelor și a camerelor de luat vederi) a declarat că grupul de deputați PNȚCD a înaintat un memoriu la Guvern, Președinție, SRI etc., referitor la situația din flotă. În discordanță cu datele prezentate de liderii SLN despre situația bună din flota Petromin (privind condițiile de muncă și viață, plata la timp, situația financiară), deputatul țărănist a susținut că are argumente îm-potriva actualilor manageri de la Petromin, confirmând, în acest fel, zvonurile privind implicarea PNȚCD în viitoarea schimbare a acestora. În același timp, el nu a făcut nicio remarcă la managementul din Navrom și Romline, de parcă n-ar fi auzit toate grozăviile prezentate timp de două ore.

Deputatul Ioan Sorin Marinescu a punctat realist, la obiect, problemele ce pot fi rezolva-te pentru flotă, oferindu-și sprijinul. (19.07.1997)

Flota românească,

imagine șocantă

După cum v-am mai informat la sfârșitul săptămânii trecute, liderii Sindicatului Liber al Navigatorilor s-au întâlnit cu deputații Ioan Sorin Marinescu (USD), Jianu Nicolae (PNȚCD), vicepreședintele Consiliului Județean Constanța, Dan Iordache, și un reprezentant al FPS Constanța. Invitaților le-a fost prezentată o imagine de-a dreptul șocantă a situației flotei românești.

Astfel, 40 de nave se află reținute în diverse porturi ale lumii și sunt în pericol de a fi pierdute. Pe lista acestora se găsesc următoarele nave: „Aiud“ (reținută în Italia), „Avrig“(Duala), „Drăgășani”, „Cotnari“, „Panciu” (toate în Cotonou), „Focșani“ (în Manila), „Smârdan” (în Singapore), „Oravița” (în Dubai), „Teiuș”, „Gheorghieni” (ambele în black-out, în Dakar), „Plopeni“ (în Malta), „Neamț” (în Africa de Sud), „Oscar Castor“ (în Italia), „Curtea de Argeș” (în Port Sudan), „Oscar Acrux“ (în Kandla), „Oscar Saturn“ (în Aden), „Oscar Venus“ (în Hodeidah), „Valea Albă” (în Salonic), „Oscar Jupiter“ (în Africa de Sud), „Oscar 10“ (Genova), „Calafat“ (Salonic), „Lerești” (în China), „Albești” și „Oscar 1“ (ambele în Colombo), „Sea Lion“ (în Suez), „Cristian B“ (în Novorossiysk), „Cristian C“ (în Colombo), „Oituz“ (în Mexic), „Maraki” (în Jebel Ali), „Eleni” (în Madras), „Mehedinți” (în Aquaba), „Târgu Frumos”, „Târgu Secuiesc”, „Câmpulung” (toate în șantier la Constanța), „Vulcan”, „Muscel” (ambele la Agigea), „Uricani” (în Rouen), „Târgu Trotuș” (în Le Havre) și „Mirăslău“ (în Colombo).

Liderii SLN au avertizat că datoriile navelor reținute sunt în continuă creștere și că arestarea navelor reprezintă un export de capital românesc. La aceasta se adaugă și pericolul pierderii locurilor de muncă.

PUBLICITATE
Alte ştiri din sectiunea Economie
Clasamentul mărfurilor derulate în porturile Constanța, Midia și Mangalia, în luna ianuarie 2019, a fost următorul (în paranteză sunt creșterile, respectiv ...
Măsurile fiscal-bugetare institute de Guvernul Dăncilă prin OUG 114/2018 i-au nemulțumit pe bancheri, pe energeticieni, pe operatorii din comunicații, pe mai toți ...
Consiliul Concurenței a acceptat angajamentele asumate de E-Distribuție Muntenia SA pentru a elimina îngrijorările concurențiale ce au condus la declanșarea ...
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 15 februarie 2019, euro a cedat  0,0068 lei, variația ...
Porturile maritime românești au încheiat prima lună a anului 2019, cu un trafic general de mărfuri cu doar 0,11% sub nivelul atins în ianuarie 2018. Împreună, porturile ...
În anul 2018, comparativ cu anul precedent, o serie de ramuri de activitate economică au înregistrat creșteri semnificative. Iată, cifra de afaceri în comerțul ...
În data de 15 februarie 2019, la ora 15,10 în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de Banca Transilvania. Se ...
Sub președinția României, Consiliul și Parlamentul European au convenit asupra propunerii Comisiei Europene de a descentraliza și simplifica regulamente ...
Ministrul interimar al Transporturilor, Rovana Plumb, și ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, s-au întâlnit cu reprezentanții Confederației Operatorilor ...
l Gheorghe Ungureanu a așezat Constanța pe harta culturii naționale Casa de Cultură a Sindicatelor Constanța a fost dată în exploatare în anul 1983. „În ...
Din data de 8 august până în prezent, inspectorii Direcției Generale Antifraudă Fiscală au oprit și verificat în trafic 124.800 de autovehicule de transport marfă în ...
La solicitarea ministrului Agriculturii, Petre Daea, o echipă de experți ai Comisiei Europene a venit la București. Împreună cu experți de la ANSVSA, aceștia ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 13 februarie 2019, euro a câștigat 0,0023 lei, variația ...
Administrația Județeană a Finanțelor Publice Constanța anunță că termenul de depunere a formularului 204 - „Declarație anuală de venit pentru ...
Siguranța alimentară a populației României depinde într-o mare măsură de importurile de alimente și animale vii. În 2018, acestea au depășit 6,066 miliarde de ...
Deoarece majoritatea angajatorilor din județ se confruntă cu lipsa de personal, Camera de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură Constanța ...
Traficul de animale vii prin portul Midia va crește. România va începe, în luna martie 2019, exportul a 200.000 de ovine către țările din Golful Persic. Tranzacția ...
miercuri, 13 februarie Pulsul economiei
„Doar un număr mic de companii sunt bancabile, deși sursele de finanțare interne sunt mai mari decât nivelul creditării - a declarat guvernatorul BNR, Muguri ...
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 12 februarie 2019, euro a cedat 0,0025 lei, variația fiind de ...
Social Sănătate Eveniment
Sport Cultură-Educație Politică
Economie Actual Fun
Arhiva