Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Flota comercială a României, acum 20 de ani. Șapte luni de coșmar, pe nava "Bihor"

Ştire online publicată Luni, 17 Septembrie 2018

 În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.

În cursul zilei de 6 martie 1997, presa constănțeană s-a întâlnit cu cinci dintre cei 27 membri ai echipajului navei „Bihor”, la sediul Sindicatului Liber al Navigatorilor. Ion Burlacu - șef de echipaj, Marian Crețu - sudor, Nicolae Floria - brutar, Adrian Curelea - timonier și Mihai Radu - bucătar au povestit coșmarul pe care l-au trăit în cele șapte luni de voiaj cu nava „Bihor”.

Cargoul aparține companiei Navrom și se află în exploatarea firmei Euromar (patron Constantin Costache). Interlocutorii au declarat că, din cauză că proprietarul nu a reparat instalațiile de apă de la bord, echipajul nu a avut apă menajeră în voiaj, fiind nevoit să se spele cu... cana. De altfel, s-au introdus și restricții la apă. Drept urmare, aproape toți membrii echipajului s-au îmbolnăvit de boli de piele.

În privința alimentelor, navigatorii ne-au povestit că au fost hrăniți cu conserve expirate de peste un an și cu mezeluri care nu se puteau mânca decât cu mare bunăvoință.

„Am fost nevoiți să vindem lemnele și butoaiele goale de pe covertă, ca să mâncăm omenește”, a declarat unul dintre marinari.

Cei cinci navigatori au făcut calculul că, în voiajul lor, Euromar ar fi cheltuit 22.000 de dolari pe hrană, dar nu s-a cunoscut. Există o neconcordanță între această sumă foarte mare și calitatea alimentației asigurate? Ceva nu este în regulă!

„Jafuri“ și zdrențe în loc de echipament

Dar nu numai problema alimentelor e cu cântec. Cea a echipamentului de protecție este și ea cu ochi și sprâncene.

„De ce la urcarea pe navă nu ni s-a acordat echipament de lucru și protecție nou, în baza normativelor republicane? - întreabă echipajul. Este firesc să ni se dea numai «jafuri» și zdrențe, în loc de echipament de protecție?”.

Oamenii cred că firma Euromar și patronul ei se scumpesc la acest capitol de cheltuieli, vital pentru viața și sănătatea oamenilor, pentru securitatea navei.

Pe noi ne-ar interesa care este părerea Inspectoratului de Stat pentru Protecția Muncii, având în vedere faptul că situația aceasta nu o întâlnim numai pe nava „Bihor”. Ne întrebăm dacă autoritatea de stat în materie a mai făcut vreun control pe vreo navă românească, în ultimii șapte ani, să vadă cum se respectă normele de protecție și igienă a muncii.

Nu e de mirare că, în aceste condiții, motoristul Constantin Gheorghe a înnebunit. La trei luni de la începutul voiajului, omul a luat-o razna. Atins probabil de o psihoză obsesivă, bietul marinar se vedea atacat, agresat tot timpul. Așa că, dezbrăcat ca Adam, cu părul vâlvoi și ochii bulbucați, alerga în miez de noapte înarmat cu cuțite de bucătărie, răcnind împotriva invadatorilor. Fiindcă patronul întârzia să ia vreo măsură, iar echipajul nu mai putea dormi de atâta larmă, după vreo două săptămâni de zbânțuială slobodă, bolnavul a fost imobilizat. Peste alte două săptămâni, în sfârșit, acesta a fost debarcat.

La toate aceste „mici necazuri” s-a adăugat și neplata la timp a diurnei și a salariilor. În final, după debarcarea din 17 ianuarie 1997, firma Euromar a rămas datoare echipajului cu o sumă de vreo 60.000 de dolari și salariile pe ianuarie. Oamenii tot bat la ușa lui Costache, iar el îi tot amână.

Fiindcă și-a cam pierdut speranța, echipajul este hotărât să treacă la acțiuni de protest. Oamenii sunt pregătiți să recurgă la greva foamei, așa cum au mai procedat și alți navigatori în cazul firmei Duplex Ship Management. (7 martie 1997)

Euromar contraatacă

În cursul zilei de 12 martie 1997, Daniel Drăgan, manager al firmei Euromar, ne-a vizitat la redacție pentru a ne prezenta, pe bază de documente (rapoarte întocmite de comandantul navei, note de inventar, note de predare a cambuzei etc.), „situația reală de la bordul navei «Bihor», în perioada iunie ‘96 - ianuarie ‘97”.

Fără să infirme sau să confirme aprovizionarea navei cu conserve având termenul de valabilitate expirat de un an, Daniel Drăgan ne-a prezentat o situație din care reiese că: „Fiecare marinar primește o alocație lunară de hrană de peste un milion de lei, la care se adaugă alocația pentru băuturi răcoritoare, de peste 200.000 lei pe lună. Hrana este comandată și gestionată de către echipaj, singura implicare a armatorului fiind asigurarea fondurilor bănești. De-a lungul perioadei menționate, echipajul a avut dreptul la hrană în valoare de 203 milioane lei și a consumat de 209 milioane lei. Dovada elementară a faptului că au procurat provizii din belșug este faptul că, la Gdynia, când au fost schimbați de către noul echipaj, aveau provizii neconsumate în valoare de 30 milioane lei”.

Managerul firmei și-a întărit afirmația cu o listă de alimente - vreo 50 la număr, de la carnea de porc până la mirodenii - în cantități cu care se putea organiza o nuntă.

Intenție de dezinformare?

Referitor la nemulțumirile marinarilor privind echipamentul de protecție, acesta ne-a prezentat lista inventarului de echipament de la bordul navei, apreciat ca fiind în cantitățile stabilite prin normativele republicane. Faptul că pe hârtie situația e într-un fel, iar echipajul afirmă că realitatea e alta este pus de manageri pe seama practicii existente printre marinari de a pleca acasă cu echipamentul de lucru și protecție, dar și a intenției lor de a dezinforma.

„În notele de predare - primire a inventarului între echipaje, nu s-a semnalat dispariția sau deteriorarea unor articole de echipament”, a declarat Drăgan.

Conform documentelor de la bordul navei, a reieșit că, într-adevăr, a existat o perioadă de restricție la utilizarea apei menajere, a alimentelor și antidotului în rada portului Bombay, dar numai pe o perioadă de zile. Aceasta nu a fost provocată de firmă, ci de neglijența comandantului și a căpitanului navei.

Despre motoristul Gheorghe Constantin, care a avut o criză la bordul navei, terminată cu debarcarea și repatrierea sa, Drăgan a declarat că acesta, în momentul debarcării, era bolnav de schizofrenie și, deci, nu s-a îmbolnăvit din cauza condițiilor de pe navă. Afirmația lui Drăgan pune într-o lumină foarte proastă organele medicale portuare, care avizează îmbarcarea.

Firma Euromar consideră că deteriorarea mărfii la bordul navei se datorează șefului de echipaj Ion Burlacu, care nu a urmărit zilnic nivelul apei din santină. Așa s-a ajuns la reținerea navei pentru o pagubă de 1,6 milioane dolari.

Vinovăția trebuie împărțită

Ciudat este faptul că managerii firmei au fost dezinformați de comandantul navei, care le raporta (în momentul descărcării) că marfa e bună, că nu-i contaminată. Ceea ce ne face să credem că vinovăția trebuie împărțită.

Același comandant, în rapoartele sale, aruncă întreaga vină exclusiv pe echipaj, pentru contaminarea mărfii, de parcă el nu ar fi fost pe navă și n-ar fi fost primul responsabil de activitatea de la bord.

Din rapoartele aceluiași comandant reiese că echipajul nu a întreținut nava și de aceea aceasta a fost reținută în portul Gdynia, că șeful electrician a fost adus la navă în cătușe, de Poliția poloneză, că ajutorul mecanic a fost dus la Poliție și la spital, după o bătaie cu un polonez, că un alt marinar a colindat, timp de șapte zile, restaurantele și bordelurile, până a rămas fără bani, că marinarul Andrei Echimov a fost arestat și închis la Bangkok pentru că nu și-a plătit consumația la restaurant și a lovit un polițist și multe altele.

În concluzie, a declarat Drăgan, „iadul” de pe nava „Bihor”, dacă a existat, a fost creat chiar de echipaj. (19 martie 1997) 

PUBLICITATE
Citeşte şi
Europa a cheltuit, până în prezent, jumătate de miliard de dolari pentru infrastructura de gaze naturale din sectorul său de transport maritim, pentru a se conforma ...
Tancul de produse petroliere „Key Fighter” a solicitat asistent medicală pe data de 1 septembrie 2018, în timp ce se afla la nord de Maloy, Norvegia. Nava era ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Zi frumoasă de mai. Soarele aruncă săgeți de aur în apele Canalului Dunăre – Marea Neagră, iar câțiva nori defilează pe albastrul cerului. Nerăbdători ...
Începând cu data de 30 mai 2019, Banca Națională a României va lansa în circuitul numismatic monede din aur și alamă pentru colecționare și va pune în ...
Numărul firmelor radiate a atins după primele patru luni nivelul record al ultimilor 10 ani.Mediul economic din țară devine tot mai dur pentru companii. Numărul firmelor radiate a ...
Două nave fluviale de croazieră, „Treasures” și „River Adagio”, au acostat, ieri, în terminalul de pasageri al portului Constanța. Nava ...
Instituția dialogului social este una din piesele de bază ale mecanismului democrației. Fără ea, evoluția socială și economică riscă să se desfășoare ...
Cu ocazia aniversării celor 35 de ani de exploatare a Canalului Dunăre - Marea Neagră, kaiaciștii de la Asociația Club Sportiv Nautic Mila 80 Galați și Imbold ...
Astăzi, începând cu ora 10, la sediul Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile, vor avea loc festivitățile dedicate împlinirii a 35 de ani de la ...
Programul Rabla pentru Electrocasnice s-a lansat oficial. Potrivit noului ghid, publicat de Ministerul Mediului, programul cuprinde acum mai multe tipuri de electrocasnice, față ...
Vizita Papei Francisc în România va fi marcată de Banca Națională printr-o emisie numismatică.BNR pune în circulație monede din aur și alamă pentru colecționare, dar și ...
Uniunea de Ramură Națională a Cooperativelor din Sectorul Vegetal (UNCSV) și Asociația Industriei de Protecția Plantelor din România (AIPROM) au încheiat un ...
Ultimul raport al Eurofound (Fundația Europeană pentru Îmbunătățirea Condițiilor de Viață și de Muncă) arată că viața și munca s-au schimbat în ...
Banca Națională a României a pus în dezbatere publică proiectul Regulamentului privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului ...
Epoca articolelor din plastic începe să apună. După ce ne-au invadat viața și mediul, după ce ne-au schimbat stilul de viață, determinându-ne să depindem de ele ...
În anul 2018, prețurile energetice pentru gospodăriile populației din Uniunea Europeană au crescut cu 3,5% la electricitate și cu 5,7% la gaze, comparativ cu anul ...
La evenimentul „Insurance Market Trends” din cadrul FIAR (Forumul Internațional Asigurări - Reasigurări) organizat de către Media Xprimm, vicepreședintele ...
Pe data de 31 mai 2019, la Odessa, va avea loc Forumul porturilor ucrainene. În cadrul evenimentului, vor fi prezenți investitorii și reprezentanții oamenilor de ...
Compania logistică Arkas Holding, din Turcia, va lansa, în 2020, proiectul Railport. Este vorba de construcția unui terminal intermodal pentru transportul mărfurilor ...
Clasamentul mărfurilor derulate în porturile Constanța, Midia și Mangalia, în perioada ianuarie - aprilie 2019, a fost următorul (în paranteză sunt creșterile ...
În perioada ianuarie - martie 2019, contul curent al balanței de plăți a României a înregistrat un deficit de 1.212 milioane euro, în creștere cu 18% față de ...
Evoluția porturilor maritime românești din primele patru luni ale anului 2019 confirmă așteptările. Traficul general de mărfuri a crescut cu 10.25% comparativ cu ...
Social Politică Eveniment
Sport Cultură-Educație Economie
Actual Arhiva