Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Flota comercială a României, acum 20 de ani. Proiect pentru construcția de noi nave

Ştire online publicată Luni, 10 Decembrie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.

Vreme de șapte ani, în România nu s-a mai construit nicio navă pentru flota națională. Întreaga producție a industriei navale a mers la export. Lipsite de resurse financiare, companiile de navigație autohtone, de stat și private, n-au îndrăznit să se gândească la achiziționarea de nave noi.

Deși a fost avertizat de pericolul îmbătrânirii peste măsură a flotei, Guvernul Văcăroiu s-a mulțumit să asculte, să promită și să uite. La sfârșitul lui 1996, armatorii de stat și-au luat inima în dinți și au început să vândă o parte dintre navele vechi pentru a construi altele noi, cu fondurile obținute.

Reinstalat în fruntea Ministerului Transporturilor, Traian Băsescu s-a declarat, din prima zi, adversarul vânzării navelor. Pentru reîntinerirea flotei, el a propus o altă cale: obținerea de credite pentru construcții noi, prin ipotecarea navelor vechi și a corpurilor de navă aflate în construcție.

Recent, el și-a materializat intenția într-un proiect de lege privind modernizarea și înnoirea parcului de nave maritime de transport.

Conform proiectului, pentru accelerarea modernizării și construcția de nave noi, sub pavilion românesc, se instituie facilități financiar-bancare, precum: admiterea ipotecilor pe navele înmatriculate în România, facilități fiscale pentru toți armatorii români, acordarea de credite bancare pe termen lung, cu dobânzi preferențiale și cu perioadă de grație.

Armatorii români vor avea dreptul să ipotecheze navele vechi în scopul modernizării și începerii de noi construcții, dar vor putea ipoteca și nava în construcție, materialele, mașinile și aparatele ce vor fi încorporate în viitoarea construcție.

Diferența dintre dobânda pieței și cea acordată pentru construcția de nave va fi suportată de Ministerul Transporturilor. Navele, echipamentele, subansamblele și materialele procurate din import pentru construcția de nave noi, piesele de schimb, combustibilii, lubrifianții și materialele importate pentru modernizarea, repararea și exploatarea navelor aparținând armatorilor români ar urma să fie scutite de taxe vamale și de taxa pe valoarea adăugată.

Condiții pentru armatori

În schimb, armatorii trebuie să respecte următoarele condiții: nava să fie înmatriculată sub pavilion românesc cel puțin 10 ani de la darea în exploatare; pe această perioadă, să fie exploatată în management românesc; personalul navigant să fie format, în totalitate, din cetățeni români; nava să fie asigurată la o valoare care să acopere daunele în cazul pierderii totale.

În eventualitatea în care se aprobă de către Parlament, prevederile acestei legi se aplică tuturor navelor ale căror contracte de construcție, modernizare și reparații se vor semna cu șantierele navale până la 31 decembrie 2005.

Demn de reținut este faptul că proiectul de lege a fost transmis Asociației Companiilor de Navigație din România, tuturor firmelor de shipping de stat și private, pentru a formula amendamente.

Să sperăm că proiectul va fi pus rapid în discuția Parlamentului și că, până la aprobarea lui, vor mai exista nave de ipotecat și de modernizat. (4 februarie 1997)

Ministrul Traian Băsescu răspunde acuzațiilor

Ministrul Traian Băsescu a reacționat la declarațiile de presă ale armatorilor cu capital majoritar de stat, care au afirmat că suspendarea licențelor societăților private ar crea „un dezastru pentru flota maritimă”. Într-un comunicat de presă, Băsescu face următoarele precizări:

1. „Dezastrul este generat de faptul că armatorii de stat nu au controlat situația financiară a navelor și le-au menținut în contracte cu operatorii privați, care nu și-au achitat chiriile luni și chiar ani de zile;

2. În momentul de față, operatorii privați cărora li s-au suspendat licențele dețin 20 de nave și, implicit, echipaje reținute sau efectiv abandonate în diverse porturi ale lumii, cu perspectiva ca în perioada imediat următoare numărul navelor reținute și al echipajelor abandonate să crească vertiginos;

3. Datoriile acumulate de unii operatori privați sunt de fapt datorii ale navelor, iar acestea - în conformitate cu legea în vigoare - rămân în sarcina proprietarilor navelor, deci, a companiilor de stat (Navrom și Romline). Din acest motiv, retragerea licențelor, unor operatori privați și, implicit, preluarea navelor direct de către societățile proprietare nu este de natură a genera accentuarea pierderilor, ci, dimpotrivă, îi obligă pe armatori la acțiune imediată de recuperarea navelor și echipajelor”.

Mai departe, se arată că „prin neluarea unor măsuri radicale în acest moment, există riscul vânzării unui număr mult mai mare de nave (n.r. - decât cele reținute și scoase la vânzare, în prezent, prin diverse porturi ale lumii), pentru acoperirea datoriilor”.

O teză falsă

În final, ministrul declară că: „Îmi sunt bine cunoscute interesele care stau în spatele neachitării datoriilor foarte mari ale unor nave” și îi asigură pe cei rămași fără licență și pe armatorii de stat „care sunt dispuși să mai susțină teza falsă a «tragediei retragerii licențelor» că au în el un partener de dispută”.

„Nu mă mai impresionează declarațiile demagogice ale acelora care, deși au produs pierderi financiare de peste 40 milioane de dolari navelor pe care le-au avut în operare, astăzi își manifestă «grija» pentru flotă și echipaje”, afirmă Traian Băsescu. (20 martie 1997) 

PUBLICITATE
Citeşte şi
Cu circa 33.000 de navigatori, din care aproximativ 15.000 sunt pe mare în orice moment, România este, astăzi, unul dintre cele mai importante rezervoare de forță de muncă de ...
Două nave costiere turcești, legate una de alta și care erau ancorate, au fost împinse de vântul puternic. Târând ancorele, acestea au intrat în derivă și au ...
Marți, 27 noiembrie 2018, la hotelul „Ibis” din Constanța, a avut loc deschiderea oficială a proiectului „Siguranța transportului naval pe ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Astăzi, 26 iunie, între orele 10 și 12, la sediul companiei North Star Shipping din portul Constanța, va avea loc o grevă de avertisment. Acțiunea de protest este ...
Ziua Navigatorilor a fost marcată, pe 25 iunie 2019, la SeamanŽs Club Constanța, printr-o festivitate organizată de Sindicatul Liber al Navigatorilor, Fundația PMP ...
Conform unui proiect de ordin al ministrului de Finanțe, sistemul de raportare contabilă la 30 iunie 2019 se aplică operatorilor economici care în exercițiul financiar ...
România exportă mai mult în țările din Vestul Europei decât în Est Cea mai mare parte a exporturilor românești se îndreaptă către Franța, Germania, Italia ...
„New Journey” - prima navă inteligentă de mare capacitate pentru transportul mărfurilor lichide brute, având o capacitate de încărcare de 308.000 de tone - a fost ...
Președintele Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR), Mihai Daraban, a participat astăzi, 25 iunie, la cea de-a șasea ediție a Forumului de ...
În 2010, la conferința de la Manila, Organizația Maritimă Internațională (IMO) a instituit Ziua Navigatorilor. Aceasta este sărbătorită, în fiecare an, pe 25 ...
Agenția de rating japoneză JCRA a reconfirmat rating-ul de țară acordat României (BBB/BBB+), pentru datoria pe termen lung în valută, respectiv în monedă locală, cu ...
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 24 iunie 2019, euro a cedat 0,0010 lei, variația fiind de ...
Dacă vreți să aflați ce se înțelege prin reforma fiscală românească, vă sfătuiesc să nu căutați definiția în dicționare. Cercetătorii din domeniul ...
Consiliul Concurenței a autorizat tranzacția prin care First Bank SA a preluat Leumi Bank România SA, prin achiziționarea a 99,9235% din capitalul social al ...
Motorina produsă la rafinăria Petromidia va alimenta locomotivele CFR Călători, în următoarele 4 luni. Potrivit datelor oficiale publicate în Sistemul Electronic de Achiziții ...
„Federația <Solidaritatea Sanitară> constată cu tristețe că atitudinea Ministrului Muncii intră în totală contradicție cu cele stabilite în cadrul ...
Sistemul informatic al statului român este înapoiat. Bazele de date ale instituțiilor publice nu comunică între ele. Drept urmare, schimbul de date între instituții se ...
​Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a aprobat luni noi prețuri pentru furnizarea reglementată a gazelor naturale la clienții casnici, valabile ...
Consiliul Concurenței a autorizat tranzacția prin care First Bank SA a preluat Leumi Bank România SA, prin achiziționarea a 99,9235% din capitalul social al acesteia ...
Două cargouri de mărfuri generale abandonate de echipajele lor s-au scufundat, pe 20 iunie 2019, în Golful Aden, la sud de Al Mukalla, Yemen. În aceeași zi, în Marea Arabiei ...
Luminile s-au aprins în stațiunea Mamaia, alungând umbrele serii. Terasele sunt animate și vesele. Luna s-a oprit să se privească în oglinda mării, iar de pe plajă ...
Dănuț Jugănaru - directorul general al Camerei de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură Constanța a deschis momentul acordării premiilor de ...
Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ) a confirmat definitiv încălcarea Legii concurenței de către Parmalat România SA, prin participarea la o ...
Social Politică Sănătate
Eveniment Sport Cultură-Educație
Economie Actual Monden
Fun Auto Tehnologie
Arhiva