Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Flota comercială a României, acum 20 de ani. Privatizarea lasă navigatorii "cu ochii în soare"!

Ştire online publicată Miercuri, 14 Noiembrie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.

„Programul de privatizare prin divizare a companiei Navrom, aprobat de FPS, încalcă o serie de prevederi legale. Dacă se privatizează navele cu datorii, se încalcă drepturile navigatorilor. Consecința va fi pierderea navelor. Statul nu trebuie să facă greșeala de a vinde navele pe care nu s-au rezolvat problemele privind restanțele față de navigatori. Se va ajunge la repetarea, la scară mult mai mare, a cazului Self Invest. De aceea, am cerut stoparea privatizării la toate companiile de navigație, până la plata datoriilor către echipaje”.

Cu această declarație incendiară a deschis conferința de presă, organizată în după-amiaza de 9 octombrie 1997, Adrian Mihălcioiu, vicepreședintele Sindicatului Liber al Navigatorilor. Alături de el, în fața ziariștilor (adunați câtă frunză, câtă iarbă), s-au aflat Cornel Atanasiu (președinte), Aurel Stoica (secretar general), Vlad Cristache și Costică Stici (vice-președinți).

Conducerea SLN s-a arătat decisă să blocheze acțiunea de privatizare câtă vreme se încalcă drepturile navigatorilor.

„Ne vom adresa Organizației Internaționale a Muncii, Curții Constituționale Internaționale și ONU” - a avertizat dl. Cornel Atanasiu.

Liderii SLN consideră că România trebuie să dețină și o flotă de stat, care să susțină strategia economică și de apărare. Referindu-se la Asociația Companiilor de Navigație, Aurel Stoica a afirmat că SLN nu se așteaptă ca aceasta să ia poziție împotriva operatorilor și armatorilor rău platnici, unitatea acesteia manifestându-se „numai la negocierea contractului colectiv de muncă și în conflictul cu Ministerul Transporturilor”.

La rândul său, vicepreședintele Costică Stici a declarat că sindicatul este împotriva privatizării și vânzării navelor către operatorii care „nu au investit în nave, nu au creat condiții de muncă mai bune și nu au plătit echipajele”.

În cadrul conferinței, au fost prezentate numeroase situații conflictuale din flotă: cazul navei „Lugoj”: (armator Romline), al navei „Petroșani” (operator Vega Shipping), al navelor de la Duplex Ship Management și Roliship, pe care echipajele sunt neplătite de luni de zile.

Referitor la Ordonanța 42/1997, criticată de SLN pentru faptul că deschide calea de acces al navigatorilor străini pe navele românești, Adrian Mihălcioiu a declarat că se va încerca blocarea ei cu sprijinul Președinției. (10.10.1997)

SLN a declanșat conflictul

de muncă pe navele

companiei N.I. Johnson

Echipajele cargourilor „Ilfov” și „Drăgășani” sunt nemulțumite de faptul că firma N.I. Johnson (operatorul celor două nave) încalcă prevederile contractului colectiv de muncă.

Astfel, marinarii de pe „Ilfov” reclamă faptul că, în discordanță cu hotărârea de guvern referitoare la diurna de străinătate și cu contractul colectiv de muncă, compania de shipping le oprește o garanție egală cu diurna pe două luni. Această reținere se realizează în baza unei clauze introduse în contractul individual de muncă, fără nicio bază legală.

La rândul lor, navigatorii de pe „Drăgășani” sesizează Sindicatul Liber al Navigatorilor că N.I. Johnson nu le plătește salariile conform contractului colectiv de muncă și că în 140 de zile de voiaj au primit doar diurna pe 12 zile.

Ei avertizează că, la împlinirea a 150 de zile, vor solicita repatrierea, cu plata la zi, și nu vor accepta debarcarea fără să își încaseze banii.

În urma radiogramelor primite de la nave, SLN a încercat în repetate rânduri să rezolve aceste probleme pe cale amiabilă, fără a ajunge la vreun rezultat cu conducerea companiei N.I. Johnson. Drept urmare, începând cu data de 13 octombrie 1997, sindicatul a declanșat conflictul de muncă pe navele firmei N.I. Johnson, conflict înregistrat la Direcția Muncii și Protecției Sociale Constanța. (14.10.1997)

O nouă grilă de salarizare

pe navele românești

cu pavilion de complezență

Sindicatul Liber al Navigatorilor a definitivat grila de salarizare pentru navele românești cu pavilion de complezență, grilă care urmează să fie aprobată de Federația Internațională a Transportatorilor - ITF. Noua grilă propune o majorare a salariilor de 10 la sută față de cea veche și urmează a fi aplicată de la data de 1 ianuarie 1998.

Contractele colective de muncă, semnate cu companiile care dețin nave românești cu pavilion de complezență, vor continua să fie valabile numai însoțite de noua grilă de salarizare acceptată de ITF. Trebuie precizat fap-tul că această grilă se situează la nivelul minim internațional pentru această categorie de nave.

SLN remarcă faptul că acest nivel de contract ar trebui aplicat (ca minim) tuturor navigatorilor români aflați la bordul oricărei nave cu pavilion de complezență, indiferent de armator. Aplicarea acestui contract legal, avizat de ITF, depinde însă de capacitatea navigatorilor de a-și apăra drepturile.

În această categorie se încadrează și navigatorii străini, ambarcați pe nave cu pavilion românesc, cărora este obligatoriu să li se aplice contractul minim acceptat la nivel internațional. (18.10.1997)

SLN a declanșat conflictul

de muncă la Duplex și Euromar

După ce, în urmă cu câteva zile, a deschis conflictul de muncă cu compania de navigație N.I. Johnson, Sindicatul Liber al Navigatorilor a anunțat declanșarea unui nou conflict. De această dată este vorba de firmele Duplex Ship Management & Trading și Euromar Shipping & Trading. Prima îl are ca asociat unic pe Nicu Daniel Drăgan, iar a doua îi are ca asociați pe: Nicu Daniel Drăgan, Constantin Costache, Iulian Nicolae, Ion Colenic și Dumitru Tudorașcu.

Sindicatul a informat Direcția Muncii și Protecției Sociale că cei circa 100 de navigatori de pe cinci nave aflate în exploatarea respectivelor companii au următoarele revendicări: respectarea contractului colectiv de muncă (CCM) și încheierea de urgență a contractelor individuale de îmbarcare, conform CCM, plata de urgență a tuturor restanțelor de la bordul navelor și către navigatorii debarcați, aducerea condițiilor de muncă la nivelul CCM. Conflictul de muncă a fost deschis începând cu data de 16 octombrie 1997. (19.10.1997)

PUBLICITATE
Citeşte şi
A încetat din viață un cunoscut navigator, căpitan de cursă lungă Ștefan Timofte. „A plecat în ultimul său voiaj, spre Portul Eternității, fostru nostru coleg din Școala de ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Banca Națională a României va lansa în circuitul numismatic o monedă din argint cu tema 100 de ani de la nașterea lui Radu Beligan. Caracteristicile monedei sunt ...
ieri, ora 16:41 Informații bancare
La 30 noiembrie 2018, rezervele valutare la Banca Națională a României se situau la nivelul de 32.531 milioane euro, fiind mai mari cu 0,50% față de nivelul atins la ...
În cuvântul de deschidere la lansarea raportului asupra stabilității financiare, Mugur Isărescu, guvernatorul BNR, a declarat următoarele: „La capătul a aproape ...
Având în vedere importanța majoră pe care o au în mecanismul socio-economic al țării, bugetele de stat și de asigurări sociale pe 2019 ar fi trebuit să fie aprobate ...
ieri, ora 15:48 Iată cât aur are BNR
Rezerva de aur a României, la Banca Națională, s-a menținut la 103,7 tone, la data de 30 noiembrie 2018. În condițiile evoluțiilor prețurilor ...
La 30 noiembrie 2018, rezervele valutare la Banca Națională a României se situau la nivelul de 32.531 milioane euro, fiind mai mari cu 0,50% față de nivelul atins la ...
Rezervele internaționale ale României (valute plus aur) la 30 noiembrie 2018 au fost de 36.130 milioane euro. Față de nivelul atins la 31 octombrie 2018, creșterea ...
În data de 10 decembrie 2018, la ora 14,30 în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de Banca Transilvania. Se ...
Cotațiile barilului de petrol sunt în scădere. Pe data de 10 decembrie 2018, la ora 14,20 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de 60,84 ...
Francul elvețian preia conducerea în lupta cu leul, spre nemulțumirea celor ce dețin credite în această monedă. În cursul tranzacțiilor de azi, 10 decembrie ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 10 decembrie 2018, euro a câștigat 0,0015 lei, variația ...
Dolarul pierde teren în lupta cu moneda noastră națională. Tranzacțiile din data de 10 decembrie 2018, de pe piața bancară s-au încheiat cu deprecierea cu 0,0127 ...
duminica, 9 decembrie Pulsul economiei
Suma alocată subvenției pentru motorină folosită în agricultură a fost majorată, la ultima ședință de guvern, cu 67 de milioane de lei, astfel încât suma totală ...
Potrivit unui sondaj de opinie efectuat de EY România, 60% dintre contribuabili consideră că un control ANAF le va impune sume suplimentare de plată. În același timp, 51% ...
Comisia Europeană a prezentat un plan, pregătit împreună cu statele membre, pentru a încuraja dezvoltarea și utilizarea inteligenței artificiale în Europa. Sunt propuse ...
Vremurile când creditul bancar era unul dintre motoarele economiei, dar mai ales al producției, au devenit istorie. În 2018, clientul preferat al băncilor a fost ...
Comisia Europeană îi acordă României un grant în valoare de 34.278.750 de euro, reprezentând 75% din costurile eligibile pe care țara noastră le-a angajat pentru măsurile de ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
General Motors va închide, în anul 2019, cinci fabrici din America de Nord, informează Bloomberg. Oprirea producție va duce la concedierea a 14.700 de lucrători. Tesla ...
duminica, 9 decembrie Euro cedează în fața dolarului
Moneda europeană s-a depreciat, nereușind să urce peste pragul de 1,20 dolari, atins pe 3 ianuarie 2018. Pe data de 9 decembrie 2018, rata de schimb de pe piața ...
Social Sănătate Eveniment
Sport Cultură-Educație Politică
Economie Actual Fun
Arhiva