Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Flota comercială a României, acum 20 de ani. O radiogramă-surpriză și licitații cu "cântec"

Ştire online publicată Sâmbătă, 10 Noiembrie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.

Sindicatul Liber al Navigatorilor a transmis radiograme către toate navele Navrom și Romline, prin care echipajele sunt informate asupra principalelor prevederi ale contractului colectiv de muncă, încheiat cu cele două companii de stat. Acestea sunt următoarele:

- o majorare a salariilor cu 300 la sută față de vechiul contract;

- menținerea neschimbată a nivelului diurnei de străinătate și a normativelor de echipaj;

- majorarea despăgubirilor în caz de accident și deces cu 50 la sută;

- menținerea neschimbată a duratei voiajului (șase luni plus sau minus o lună);

- suportarea de către proprietarul navei, o singură dată, pentru întregul echipaj, la sosirea în țară, a cheltuielilor de judecată pentru obținerea unei penalități minime de 0,15 la sută pe zi din salariile neplătite la timp și de 8 la sută pe an, la diurna restantă;

- drepturile de hrană rămân la nivelul de 4,5 dolari pe zi de persoană, iar cele privind antidotul se vor acorda la nivelul de un dolar pe zi de persoană, pentru întregul echipaj;

- ziua de 15 august, respectiv Ziua Marinei Române, este zi de sărbătoare.

În cuprinsul radiogramei se arată că toate contractele individuale de muncă trebuie să respecte nivelul minim al drepturilor acordate prin contractul colectiv de muncă. De asemenea, echipajelor le sunt aduse la cunoștință informațiile referitoare la hotărârile de Guvern care privesc protecția socială a navigatorilor. (21 martie 1997)

Cresc „acțiunile“ SLN

Familiile navigatorilor din flota Navrom și Romline au aflat din ziarul „Cuget Liber” despre creșterea cu 300 la sută a salariilor acestora. Așa se face că Sindicatul Liber al Navigatorilor a primit, într-o singură zi, circa două sute de mesaje de mulțumire pentru modul în care a negociat contractul colectiv de muncă pe anul 1997.

„A fost cea mai fericită zi din viața noastră, a liderilor acestui sindicat - ne-a declarat Aurel Stoica, secretarul general al SLN. Numeroase soții, mame și fiice de marinari ne-au adresat cuvinte emoționante, de mulțumire și solicitarea de a-i sprijini, în continuare, pe cei plecați pe mare”.

v v v

SLN și Adrian Mihălcioiu, inspector ITF pentru România, au reușit, în cursul zilei de 21 martie 1997, să-l determine pe patronul navei liberiene „Elinka” să le plătească celor 14 marinari români de la bord o restanță de 40.200 dolari.

v v v

În data de 5 martie 1997, nava cipriotă „Albion Two“ s-a scufundat în golful Biscaya. În acest accident naval și-a pierdut viața un român - șeful mecanic Ion Presit. Adrian Mihălcioiu și-a asumat obligația de a întreprinde, prin intermediul ITF, toate demersurile necesare, astfel încât familia navigatorului decedat să intre în posesia asigurării de 100.000 dolari. (22 martie 1997)

SLN contestă licitația pentru nava „Novaci“

Sindicatul Liber al Navigatorilor a depus o contestație la comisia de licitație a navelor Companiei Romline. El solicită anularea licitației pentru nava „Novaci”, adjudecată de firma Papirus Trading din Dubai. Sindicatul consideră că licitația nu s-a desfășurat cu respectarea legilor naționale și convențiilor internaționale ratificate de România, în sensul că nava este grevată de datorii către echipaje.

Conform informațiilor sindicatului, datoriile navei, reprezentând diurna neplătită, se ridică la suma de 29.353 dolari. Vinovată de neplata navigatorilor este firma Sea Win Master, care a avut în exploatare nava. Sindicatul consideră că certificatul de liberă sarcină, depus de compania Romline la dosarul de organizare a vânzării prin licitație, nu este conform realității. De aceea, în cazul în care comisia de licitație nu va lua în considerație contestația, el își rezervă dreptul de a cere, în Justiție, anularea licitației.

În afara acestui demers, SLN a făcut informări către comisiile de licitație de la Navrom și Romline, în care prezintă situația datoriilor către echipajele de pe navele scoase la vânzare. De asemenea, sindicatul a cerut navigatorilor de pe aceste nave să prezinte declarații scrise privind sumele pe care le au de încasat, declarații ce ar urma să fie depuse la sediul SLN sau la Căpitănie. (6 iunie 1997)

Scandalul licitațiilor din shipping

Sindicatul Liber al Navigatorilor deține documente care atestă că o parte din navele scoase lă licitație de companiile Navrom și Romline sunt încărcate cu datorii către echipaje, care ajung până la 40.000 - 50.000 de dolari, unele dintre ele datând din... 1994. Numele navelor cu astfel de probleme sunt: „Dumbrăveni”, „Gheorghieni”, „Plopeni”, „Sovata”, „Ștefănești”, „Căciulata”, „Dolj”, „Alba Iulia”, „Curtea de Argeș” (proprietatea companiei Navrom), „Novaci”, „Poiana”, „Drobeta”, „Făgăraș”, „Mehedinți” și „Maraki” (proprietatea companiei Romline).

Este cel puțin ciudat faptul că cele două companii au declarat navele ca fiind libere de orice sarcină și nu au amintit niciun cuvânt, în caietele de sarcini ale licitațiilor, despre restanțele către echipaje.

De altfel, SLN a adus la cunoștința Ministerului Justiției, Ministerului Transporturilor, FPS, Parchetului, Căpităniei, Poliției Port și Inspectoratului Navigației Civile această situație, apreciind că licitațiile sunt ilegale. În plus, SLN și-a rezervat dreptul de a acționa în justiție companiile Navrom și Romline, pentru anularea licitațiilor.

Este stupefiant faptul că cele două companii de stat au provocat un asemenea scandal, în condițiile în care mass-media prezintă, aproape zilnic, drama echipajelor neplătite. Un lucru este cert: prin vânzarea navelor în aceste condiții, sute de navigatori vor pierde orice posibilitate reală de a-și recupera banii, iar unii dintre posibilii participanți la licitații vor fi îndepărtați de teama scandalului cu echipajele neplătite. (9 iunie 1997) 

PUBLICITATE
Citeşte şi
Cei 12 navigatori de pe bulk-carrier-ul elvețian de 46. 513 tdw „Glarus”, răpiți pe data de 17 septembrie 2018, au fost eliberați de pirații ...
Nava portcontainer de 34.191 tdw „Pomerenia Sky”, sub pavilion Liberia, a fost atacată de pirații nigerieni în dimineața de 27 octombrie 2018. Nava se afla ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Ministerul Finanțelor Publice a pus în dezbatere proiectul Legii pentru aprobarea acordului-cadru de împrumut dintre România și Banca de Dezvoltare a Consiliului ...
Ministrul finanțelor publice, Florin Cîțu, i-a asigurat pe miniștrii de finanțe în cadrul Consiliului pentru Afaceri Economice și Financiare (Ecofin) ...
- În primul rând, să ne povestiți despre experiența dumneavoastră în Rompetrol și despre misiunea importantă pe care o aveți în grup.- Sunt deja 20 ani de când ...
În ediția din data de 18 octombrie 2019, cotidianul „Cuget Liber” a relatat „Povestea halucinantă a unui comandant de navă român, victimă a ...
Agenția Națională de Administrare Fiscală organizează, în perioada decembrie 2019 - ianuarie 2020, sesiuni de asistență a contribuabililor. În cadrul acestora vor ...
Până pe data de 16 decembrie 2019, inclusiv, se depun, la centrele județene ale Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA), cererile ...
Comisia Europeană a adoptat programul de lucru anual pe 2020, privind acțiunile de informare și promovare referitoare la produsele agricole, acțiuni puse în ...
A fost pus în dezbatere publică proiectul de act normativ pentru modificarea Ordinului ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 422/2011 privind normele tehnice de ...
Procesul de înlocuire a caselor de marcat fiscale cu noile aparate cu jurnal electronic este încă departe de final. Vina aparține atât autorităților, cât și unora ...
Produsul intern brut a înregistrat o creștere cu 3,0% în trimestrul al treilea al anului 2019, față de aceeași perioadă a anului precedent. Produsul intern brut ...
Începând cu data de 2 decembrie 2019, a început efectuarea plății regulare pentru beneficiarii care au depus cererea unică de plată în campania 2019, a anunțat ...
SN Nuclearelectrica SA informează investitorii de pe piața de capital că, în data de 27 noiembrie 2019, a primit de la Societatea Civilă Profesională de Executori ...
Administrația Județeană a Finanțelor Publice Constanța continuă acțiunile de susținere a contribuabililor în vederea conformării la plata ...
joi, 5 decembrie Pulsul economiei
Proiectul de lege privind majorarea salariului de bază minim brut pe țară de anul viitor a fost publicat miercuri de Ministerul Muncii. Se propune un nivel de 2.230 lei lunar ...
joi, 5 decembrie Piața bancară, pe scurt
La 30 noiembrie 2019, rezervele valutare la Banca Națională a României însumau 33.817 milioane euro, față de 34.908 milioane euro la 31 octombrie 2019.x x xNivelul ...
În anul 2019, canalele navigabile Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari au avut o evoluție remarcabilă, înregistrând o creștere spectaculoasă a ...
Rezervele internaționale ale României (valute plus aur) la 30 noiembrie 2019 au fost de 38.228 milioane euro, față de 39.400 milioane euro la 31 octombrie 2019 ...
Nivelul rezervei de aur s-a menținut la 103,6 tone, la data de 30 noiembrie 2019. În condițiile evoluțiilor prețurilor internaționale, valoarea acesteia ...
În data de 4 decembrie 2019, la ora 13,15 în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de Banca Transilvania. Se ...
Autoritățile române au agreat cu reprezentanții Comisiei Europene ca prețurile reglementate la energie electrică și gaze naturale să fie eliminate în 2020 ...
Social Politică Eveniment
Sport Cultură-Educație Actual
Economie Fun Arhiva