Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Flota comercială a României, acum 20 de ani. O radiogramă-surpriză și licitații cu "cântec"

Ştire online publicată Sâmbătă, 10 Noiembrie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.

Sindicatul Liber al Navigatorilor a transmis radiograme către toate navele Navrom și Romline, prin care echipajele sunt informate asupra principalelor prevederi ale contractului colectiv de muncă, încheiat cu cele două companii de stat. Acestea sunt următoarele:

- o majorare a salariilor cu 300 la sută față de vechiul contract;

- menținerea neschimbată a nivelului diurnei de străinătate și a normativelor de echipaj;

- majorarea despăgubirilor în caz de accident și deces cu 50 la sută;

- menținerea neschimbată a duratei voiajului (șase luni plus sau minus o lună);

- suportarea de către proprietarul navei, o singură dată, pentru întregul echipaj, la sosirea în țară, a cheltuielilor de judecată pentru obținerea unei penalități minime de 0,15 la sută pe zi din salariile neplătite la timp și de 8 la sută pe an, la diurna restantă;

- drepturile de hrană rămân la nivelul de 4,5 dolari pe zi de persoană, iar cele privind antidotul se vor acorda la nivelul de un dolar pe zi de persoană, pentru întregul echipaj;

- ziua de 15 august, respectiv Ziua Marinei Române, este zi de sărbătoare.

În cuprinsul radiogramei se arată că toate contractele individuale de muncă trebuie să respecte nivelul minim al drepturilor acordate prin contractul colectiv de muncă. De asemenea, echipajelor le sunt aduse la cunoștință informațiile referitoare la hotărârile de Guvern care privesc protecția socială a navigatorilor. (21 martie 1997)

Cresc „acțiunile“ SLN

Familiile navigatorilor din flota Navrom și Romline au aflat din ziarul „Cuget Liber” despre creșterea cu 300 la sută a salariilor acestora. Așa se face că Sindicatul Liber al Navigatorilor a primit, într-o singură zi, circa două sute de mesaje de mulțumire pentru modul în care a negociat contractul colectiv de muncă pe anul 1997.

„A fost cea mai fericită zi din viața noastră, a liderilor acestui sindicat - ne-a declarat Aurel Stoica, secretarul general al SLN. Numeroase soții, mame și fiice de marinari ne-au adresat cuvinte emoționante, de mulțumire și solicitarea de a-i sprijini, în continuare, pe cei plecați pe mare”.

v v v

SLN și Adrian Mihălcioiu, inspector ITF pentru România, au reușit, în cursul zilei de 21 martie 1997, să-l determine pe patronul navei liberiene „Elinka” să le plătească celor 14 marinari români de la bord o restanță de 40.200 dolari.

v v v

În data de 5 martie 1997, nava cipriotă „Albion Two“ s-a scufundat în golful Biscaya. În acest accident naval și-a pierdut viața un român - șeful mecanic Ion Presit. Adrian Mihălcioiu și-a asumat obligația de a întreprinde, prin intermediul ITF, toate demersurile necesare, astfel încât familia navigatorului decedat să intre în posesia asigurării de 100.000 dolari. (22 martie 1997)

SLN contestă licitația pentru nava „Novaci“

Sindicatul Liber al Navigatorilor a depus o contestație la comisia de licitație a navelor Companiei Romline. El solicită anularea licitației pentru nava „Novaci”, adjudecată de firma Papirus Trading din Dubai. Sindicatul consideră că licitația nu s-a desfășurat cu respectarea legilor naționale și convențiilor internaționale ratificate de România, în sensul că nava este grevată de datorii către echipaje.

Conform informațiilor sindicatului, datoriile navei, reprezentând diurna neplătită, se ridică la suma de 29.353 dolari. Vinovată de neplata navigatorilor este firma Sea Win Master, care a avut în exploatare nava. Sindicatul consideră că certificatul de liberă sarcină, depus de compania Romline la dosarul de organizare a vânzării prin licitație, nu este conform realității. De aceea, în cazul în care comisia de licitație nu va lua în considerație contestația, el își rezervă dreptul de a cere, în Justiție, anularea licitației.

În afara acestui demers, SLN a făcut informări către comisiile de licitație de la Navrom și Romline, în care prezintă situația datoriilor către echipajele de pe navele scoase la vânzare. De asemenea, sindicatul a cerut navigatorilor de pe aceste nave să prezinte declarații scrise privind sumele pe care le au de încasat, declarații ce ar urma să fie depuse la sediul SLN sau la Căpitănie. (6 iunie 1997)

Scandalul licitațiilor din shipping

Sindicatul Liber al Navigatorilor deține documente care atestă că o parte din navele scoase lă licitație de companiile Navrom și Romline sunt încărcate cu datorii către echipaje, care ajung până la 40.000 - 50.000 de dolari, unele dintre ele datând din... 1994. Numele navelor cu astfel de probleme sunt: „Dumbrăveni”, „Gheorghieni”, „Plopeni”, „Sovata”, „Ștefănești”, „Căciulata”, „Dolj”, „Alba Iulia”, „Curtea de Argeș” (proprietatea companiei Navrom), „Novaci”, „Poiana”, „Drobeta”, „Făgăraș”, „Mehedinți” și „Maraki” (proprietatea companiei Romline).

Este cel puțin ciudat faptul că cele două companii au declarat navele ca fiind libere de orice sarcină și nu au amintit niciun cuvânt, în caietele de sarcini ale licitațiilor, despre restanțele către echipaje.

De altfel, SLN a adus la cunoștința Ministerului Justiției, Ministerului Transporturilor, FPS, Parchetului, Căpităniei, Poliției Port și Inspectoratului Navigației Civile această situație, apreciind că licitațiile sunt ilegale. În plus, SLN și-a rezervat dreptul de a acționa în justiție companiile Navrom și Romline, pentru anularea licitațiilor.

Este stupefiant faptul că cele două companii de stat au provocat un asemenea scandal, în condițiile în care mass-media prezintă, aproape zilnic, drama echipajelor neplătite. Un lucru este cert: prin vânzarea navelor în aceste condiții, sute de navigatori vor pierde orice posibilitate reală de a-și recupera banii, iar unii dintre posibilii participanți la licitații vor fi îndepărtați de teama scandalului cu echipajele neplătite. (9 iunie 1997) 

PUBLICITATE
Citeşte şi
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Înainte de intrarea în portul San Antonio (Chile), pe data de 29 octombrie 2018, nava portcontainer „Xin da Yang Zhou” a raportat autorităților portuare că ...
Nava portcontainer de 34.191 tdw „Pomerenia Sky”, sub pavilion Liberia, a fost atacată de pirații nigerieni în dimineața de 27 octombrie 2018. Nava se afla ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
azi, ora 18:35 Pulsul economiei
Administrația Județeană a Finanțelor Publice Constanța anunță că astăzi, 14 octombrie 2018, între orele 9 și 15, Trezoreria Constanța cu sediul ...
Hidroelectrica salută hotărârea tribunalului arbitral internațional de la Washington, ICSID (constituit sub egida Centrului Internațional pentru Reglementarea ...
Compania Enel X România, care face parte din grupul Enel X, a anunțat că le va oferi posesorilor și flotelor de vehicule electrice posibilitatea de a se deplasa în toată ...
În ediția din data de 7 noiembrie 2018, a cotidianului „Cuget Liber”, am publicat prima parte a articolului „Preluarea controlului la Daewoo-Mangalia s-a ...
Banca Națională a României previzionează o rată a inflației de 2,9% în decembrie 2019 și de 3,1%, la finele orizontului proiecției, respectiv trimestrul III din 2020, arată minuta ...
Prin hotărârea pronunțată în data de 9 noiembrie 2018, Tribunalului Arbitral Internațional de la Washington, ICSID a acordat câștig de cauza României, considerând ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
ieri, ora 19:10 Inflația a ajuns la 4,3%
Prețurile de consum au crescut cu 4,3%, în luna octombrie 2018, comparativ cu luna octombrie 2017. Rata medie a inflației în ultimele 12 luni (noiembrie 2017 – ...
În cadrul acțiunii de monitorizare permanentă a traficului rutier de marfă „Filtru II”, la ieșirea din localitatea Huși (jud. Vaslui), vineri 2 ...
ieri, ora 18:59 Pulsul economiei
Prețurile de consum au crescut cu 4,3%, în luna octombrie 2018, comparativ cu luna octombrie 2017. Rata medie a inflației în ultimele 12 luni (noiembrie 2017 – ...
Primele nouă acorduri de finanțare acordate în baza schemei de ajutor de stat pentru stimularea investițiilor majore (807/2014) au fost semnate pe data de 12 noiembrie ...
La bordul navei ro-ro „Nivin”, sub pavilion Panama, pe care se află și doi navigatori români (un ofițer punte și un ofițer mecanic), s-a ...
Cifra de afaceri din industrie, în primele nouă luni din anul 2018, comparativ cu perioada similară din 2017, a crescut cu 12,9%. Evoluția s-a datorat creșterii ...
Cotațiile barilului de petrol sunt în creștere. Pe data de 12 noiembrie 2018, la ora 16,05 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de 71,26 ...
Pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice a fost pus în dezbatere publică proiectul OUG privind cadrul normativ aplicabil fondurilor suverane de dezvoltare și ...
duminica, 11 noiembrie Pulsul economiei
În primele nouă luni ale anului 2018, exporturile au însumat 50.848,6 milioane euro, fiind mai mari cu 9,1%, comparativ cu perioada similară din 2017. Importurile au fost de ...
Bulk carrier-ul „Golden Ocean”, aflat în balast, a emis semnalul de primejdie pe data de 10 noiembrie 2018, în timp ce se afla la 28 mile marine sud-est de Bontang ...
În numai nouă luni, Guvernul Dăncilă a reușit „performanța” de a aduce România într-un punct critic, provocând noi dezechilibre în economie și ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Cargoul de mărfuri generale „Anatoliy Krashninnkov” a activat sistemul de indicare a poziției în caz de urgență EPIRB, pe data de 9 noiembrie 2018, în timp ...
Social Sănătate Eveniment
Sport Cultură-Educație Politică
Economie Actual Fun
Tehnologie Arhiva