Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Flota comercială a României, acum 20 de ani. O formă elegantă de… înșelăciune

Ştire online publicată Sâmbătă, 17 Noiembrie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.

De ce SLN i-a cerut președintelui FPS să convoace AGA de la Romline?

 Interviu cu Aurel Stoica, secretarul general al SLN

- Dle Aurel Stoica, Sindicatul Liber al Navigatorilor i-a solicitat Fondului Proprietății de Stat să convoace adunarea generală a acționarilor din compania Romline. De ce?

- Convocarea de urgență i-a fost solicitată personal lui Sorin Dimitriu, președintele FPS, din cauza problemelor apărute în urma retragerii navelor aparținând companiei Romline, de la diferiți parteneri de contract. La această ședință, unde va fi invitat și SLN, vom expune câteva aspecte referitoare la hotărârea pe care ar trebui să o ia AGA, în legătură cu plata echipajelor rămase neplătite pe aceste nave. Am solicitat acest lucru, deoarece există un precedent în flota română, și anume, în adunarea generală a acționarilor de la Navrom, în data de 2 august 1997, s-a hotărât ca echipajele navelor retrase din contractele de bare-boat să fie plătite de către armator, deci de Navrom. Lucru care nu se întâmplă și la Romline, decât în cazuri cu totul și cu totul excepționale, numai pentru deblocarea navelor. S-a ajuns la un tratament discriminatoriu față de echipajele care au venit acasă de bunăvoie și neplătite. După ce compania i-a văzut repatriați, le-a spus navigatorilor că trebuie să deschidă acțiune judecătorească, pentru a-și recupera banii de la societățile unde au lucrat.

- Deci, au fost înșelați.

- Practic, au fost trimiși să se judece, pe baza Codului muncii, cu societățile incapabile să-și mai continue activitatea de shipping. Dar pe Codul comercial român, ei au tot dreptul să-și recupereze banii de la proprietarul navei. Noi înțelegem că nu este nevoie, musai, să pornească procesele de la navigatori, în nume propriu, împotriva armatorului, pentru ca în urma unei hotărâri judecătorești să se facă aceste plăți. Dacă ar exista o hotărâre a AGA, navigatorii și compania Romline ar fi ajutați să economisească timp și bani.

O decizie extrem de importantă

- Despre hotărârea din data de 2 august a adunării generale a acționarilor de la Navrom ați știut? Această decizie extrem de importantă trebuia să fie cunoscută de toată lumea până acum.

- Ce pot să vă spun este că noi am rămas plăcut surprinși observând că, la Navrom, vechiul management a făcut plăți către echipajele navelor retrase de la operatorii Ritz-Rom, Oscar etc. Noi n-am știut, la acea vreme, despre acea hotărâre a AGA. Ne și miram că la Navrom se poate face acest lucru, iar la Romline nu se poate. Am fost lăsați să credem că este vorba de o mărinimie din partea managerilor Navrom și că ei își asumă toate riscurile vizavi de această problemă. Pozau în binefăcătorii navigatorilor. Plata echipajelor oricum trebuia făcută și, prin această hotărâre a AGA, managerilor li se dăduse acoperirea legală a unui asemenea demers. De-abia după schimbarea managementului Navrom, am intrat în posesia hotărârii, la întâlnirea pe care am avut-o cu Marius Predescu, administratorul unic al companiei. Cu acest prilej, el ne-a declarat că plata echipajelor se va face în continuare, fără a se putea preciza calendarul plăților. Este de înțeles că astfel de precizări nu pot fi făcute la această oră, dar pe noi ne interesează problema de principiu, faptul că există o hotărâre AGA, în baza căreia se vor face plățile. De aici a apărut solicitarea noastră de a se pune la punct un mecanism asemănător și la compania de navigație Romline, prin adoptarea aceleiași hotărâri de către AGA. (3 octombrie 1997)

Vremuri bune pentru Romline

Sindicatul Liber al Navigatorilor a constatat o reală îmbunătățire a situației plății echipajelor pe navele companiei Romline. Evoluția pozitivă a problemelor salariale este legată nu numai de acordarea unei sume de 7,89 milioane de dolari din fondurile FPS, pentru scoaterea din arest a 12 nave, dar și de schimbarea conducerii Romline.

În ultimele zile, au fost rezolvate și situațiile litigioase de pe navele „Lugoj” și „Cristian C“. Rămâne să fie soluționate necazurile echipajelor de pe navele operate de Carta Shipping.

În opinia liderilor SLN, compania Romline are toate premisele să își îmbunătățească situația economică, după ce a scăpat de piatra de moară a arestărilor de nave și în condițiile în care echipajele sunt plătite aproape la zi. Mai rămân în discuție câteva litigii mai vechi, referitoare la plata echipajelor de pe navele exploatate de Eram Shipping și Sea Win Master. (7 noiembrie 1997) 

PUBLICITATE
Citeşte şi
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Banca Națională a României va lansa în circuitul numismatic o monedă din argint cu tema 100 de ani de la nașterea lui Radu Beligan. Caracteristicile monedei sunt ...
ieri, ora 16:41 Informații bancare
La 30 noiembrie 2018, rezervele valutare la Banca Națională a României se situau la nivelul de 32.531 milioane euro, fiind mai mari cu 0,50% față de nivelul atins la ...
În cuvântul de deschidere la lansarea raportului asupra stabilității financiare, Mugur Isărescu, guvernatorul BNR, a declarat următoarele: „La capătul a aproape ...
Având în vedere importanța majoră pe care o au în mecanismul socio-economic al țării, bugetele de stat și de asigurări sociale pe 2019 ar fi trebuit să fie aprobate ...
ieri, ora 15:48 Iată cât aur are BNR
Rezerva de aur a României, la Banca Națională, s-a menținut la 103,7 tone, la data de 30 noiembrie 2018. În condițiile evoluțiilor prețurilor ...
La 30 noiembrie 2018, rezervele valutare la Banca Națională a României se situau la nivelul de 32.531 milioane euro, fiind mai mari cu 0,50% față de nivelul atins la ...
Rezervele internaționale ale României (valute plus aur) la 30 noiembrie 2018 au fost de 36.130 milioane euro. Față de nivelul atins la 31 octombrie 2018, creșterea ...
În data de 10 decembrie 2018, la ora 14,30 în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de Banca Transilvania. Se ...
Cotațiile barilului de petrol sunt în scădere. Pe data de 10 decembrie 2018, la ora 14,20 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de 60,84 ...
Francul elvețian preia conducerea în lupta cu leul, spre nemulțumirea celor ce dețin credite în această monedă. În cursul tranzacțiilor de azi, 10 decembrie ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 10 decembrie 2018, euro a câștigat 0,0015 lei, variația ...
Dolarul pierde teren în lupta cu moneda noastră națională. Tranzacțiile din data de 10 decembrie 2018, de pe piața bancară s-au încheiat cu deprecierea cu 0,0127 ...
duminica, 9 decembrie Pulsul economiei
Suma alocată subvenției pentru motorină folosită în agricultură a fost majorată, la ultima ședință de guvern, cu 67 de milioane de lei, astfel încât suma totală ...
Potrivit unui sondaj de opinie efectuat de EY România, 60% dintre contribuabili consideră că un control ANAF le va impune sume suplimentare de plată. În același timp, 51% ...
Comisia Europeană a prezentat un plan, pregătit împreună cu statele membre, pentru a încuraja dezvoltarea și utilizarea inteligenței artificiale în Europa. Sunt propuse ...
Vremurile când creditul bancar era unul dintre motoarele economiei, dar mai ales al producției, au devenit istorie. În 2018, clientul preferat al băncilor a fost ...
Comisia Europeană îi acordă României un grant în valoare de 34.278.750 de euro, reprezentând 75% din costurile eligibile pe care țara noastră le-a angajat pentru măsurile de ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
General Motors va închide, în anul 2019, cinci fabrici din America de Nord, informează Bloomberg. Oprirea producție va duce la concedierea a 14.700 de lucrători. Tesla ...
duminica, 9 decembrie Euro cedează în fața dolarului
Moneda europeană s-a depreciat, nereușind să urce peste pragul de 1,20 dolari, atins pe 3 ianuarie 2018. Pe data de 9 decembrie 2018, rata de schimb de pe piața ...
Social Sănătate Eveniment
Sport Cultură-Educație Politică
Economie Actual Fun
Arhiva