Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Flota comercială a României, acum 20 de ani. O formă elegantă de… înșelăciune

Ştire online publicată Sâmbătă, 17 Noiembrie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.

De ce SLN i-a cerut președintelui FPS să convoace AGA de la Romline?

 Interviu cu Aurel Stoica, secretarul general al SLN

- Dle Aurel Stoica, Sindicatul Liber al Navigatorilor i-a solicitat Fondului Proprietății de Stat să convoace adunarea generală a acționarilor din compania Romline. De ce?

- Convocarea de urgență i-a fost solicitată personal lui Sorin Dimitriu, președintele FPS, din cauza problemelor apărute în urma retragerii navelor aparținând companiei Romline, de la diferiți parteneri de contract. La această ședință, unde va fi invitat și SLN, vom expune câteva aspecte referitoare la hotărârea pe care ar trebui să o ia AGA, în legătură cu plata echipajelor rămase neplătite pe aceste nave. Am solicitat acest lucru, deoarece există un precedent în flota română, și anume, în adunarea generală a acționarilor de la Navrom, în data de 2 august 1997, s-a hotărât ca echipajele navelor retrase din contractele de bare-boat să fie plătite de către armator, deci de Navrom. Lucru care nu se întâmplă și la Romline, decât în cazuri cu totul și cu totul excepționale, numai pentru deblocarea navelor. S-a ajuns la un tratament discriminatoriu față de echipajele care au venit acasă de bunăvoie și neplătite. După ce compania i-a văzut repatriați, le-a spus navigatorilor că trebuie să deschidă acțiune judecătorească, pentru a-și recupera banii de la societățile unde au lucrat.

- Deci, au fost înșelați.

- Practic, au fost trimiși să se judece, pe baza Codului muncii, cu societățile incapabile să-și mai continue activitatea de shipping. Dar pe Codul comercial român, ei au tot dreptul să-și recupereze banii de la proprietarul navei. Noi înțelegem că nu este nevoie, musai, să pornească procesele de la navigatori, în nume propriu, împotriva armatorului, pentru ca în urma unei hotărâri judecătorești să se facă aceste plăți. Dacă ar exista o hotărâre a AGA, navigatorii și compania Romline ar fi ajutați să economisească timp și bani.

O decizie extrem de importantă

- Despre hotărârea din data de 2 august a adunării generale a acționarilor de la Navrom ați știut? Această decizie extrem de importantă trebuia să fie cunoscută de toată lumea până acum.

- Ce pot să vă spun este că noi am rămas plăcut surprinși observând că, la Navrom, vechiul management a făcut plăți către echipajele navelor retrase de la operatorii Ritz-Rom, Oscar etc. Noi n-am știut, la acea vreme, despre acea hotărâre a AGA. Ne și miram că la Navrom se poate face acest lucru, iar la Romline nu se poate. Am fost lăsați să credem că este vorba de o mărinimie din partea managerilor Navrom și că ei își asumă toate riscurile vizavi de această problemă. Pozau în binefăcătorii navigatorilor. Plata echipajelor oricum trebuia făcută și, prin această hotărâre a AGA, managerilor li se dăduse acoperirea legală a unui asemenea demers. De-abia după schimbarea managementului Navrom, am intrat în posesia hotărârii, la întâlnirea pe care am avut-o cu Marius Predescu, administratorul unic al companiei. Cu acest prilej, el ne-a declarat că plata echipajelor se va face în continuare, fără a se putea preciza calendarul plăților. Este de înțeles că astfel de precizări nu pot fi făcute la această oră, dar pe noi ne interesează problema de principiu, faptul că există o hotărâre AGA, în baza căreia se vor face plățile. De aici a apărut solicitarea noastră de a se pune la punct un mecanism asemănător și la compania de navigație Romline, prin adoptarea aceleiași hotărâri de către AGA. (3 octombrie 1997)

Vremuri bune pentru Romline

Sindicatul Liber al Navigatorilor a constatat o reală îmbunătățire a situației plății echipajelor pe navele companiei Romline. Evoluția pozitivă a problemelor salariale este legată nu numai de acordarea unei sume de 7,89 milioane de dolari din fondurile FPS, pentru scoaterea din arest a 12 nave, dar și de schimbarea conducerii Romline.

În ultimele zile, au fost rezolvate și situațiile litigioase de pe navele „Lugoj” și „Cristian C“. Rămâne să fie soluționate necazurile echipajelor de pe navele operate de Carta Shipping.

În opinia liderilor SLN, compania Romline are toate premisele să își îmbunătățească situația economică, după ce a scăpat de piatra de moară a arestărilor de nave și în condițiile în care echipajele sunt plătite aproape la zi. Mai rămân în discuție câteva litigii mai vechi, referitoare la plata echipajelor de pe navele exploatate de Eram Shipping și Sea Win Master. (7 noiembrie 1997) 

PUBLICITATE
Citeşte şi
În urmă cu 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea ...
Bucuria revederii și nostalgia tinereții trecute au dominat întâlnirea promoției 1978, secția civilă, a Institutului de Marină „Mircea cel Bătrân“ ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
În data de 15 februarie 2019, la ora 15,10 în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de Banca Transilvania. Se ...
Sub președinția României, Consiliul și Parlamentul European au convenit asupra propunerii Comisiei Europene de a descentraliza și simplifica regulamente ...
Ministrul interimar al Transporturilor, Rovana Plumb, și ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, s-au întâlnit cu reprezentanții Confederației Operatorilor ...
l Gheorghe Ungureanu a așezat Constanța pe harta culturii naționale Casa de Cultură a Sindicatelor Constanța a fost dată în exploatare în anul 1983. „În ...
Din data de 8 august până în prezent, inspectorii Direcției Generale Antifraudă Fiscală au oprit și verificat în trafic 124.800 de autovehicule de transport marfă în ...
La solicitarea ministrului Agriculturii, Petre Daea, o echipă de experți ai Comisiei Europene a venit la București. Împreună cu experți de la ANSVSA, aceștia ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 13 februarie 2019, euro a câștigat 0,0023 lei, variația ...
Administrația Județeană a Finanțelor Publice Constanța anunță că termenul de depunere a formularului 204 - „Declarație anuală de venit pentru ...
Siguranța alimentară a populației României depinde într-o mare măsură de importurile de alimente și animale vii. În 2018, acestea au depășit 6,066 miliarde de ...
Deoarece majoritatea angajatorilor din județ se confruntă cu lipsa de personal, Camera de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură Constanța ...
Traficul de animale vii prin portul Midia va crește. România va începe, în luna martie 2019, exportul a 200.000 de ovine către țările din Golful Persic. Tranzacția ...
miercuri, 13 februarie Pulsul economiei
„Doar un număr mic de companii sunt bancabile, deși sursele de finanțare interne sunt mai mari decât nivelul creditării - a declarat guvernatorul BNR, Muguri ...
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 12 februarie 2019, euro a cedat 0,0025 lei, variația fiind de ...
Tehnologiile inteligente au invadat numeroase sectoare din industria shipping-ului, dar au o preferință anume pentru transportul de mărfuri containerizate. Iată, grație ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Ministerul Fondurilor Europene lansează pe data de 15 februarie apelul „terminale inter-modale și porturi”, pentru acordarea finanțării europene în cadrul ...
Crescătorii de ovine vor primi și în 2019 ajutor de minimis pentru comercializarea lânii. Potrivit unei hotărâri de guvern, perioada de înscriere pentru anul 2019 este ...
Cotațiile barilului de petrol sunt în creștere. Pe data de 12 februarie 2019, la ora 14,40 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de ...
Noile programe ce vor fi finanțate din bugetul Ministerului Agriculturii, în 2019, sunt: susținerea producției de usturoi și a efectivelor de bubaline, precum ...
Social Sănătate Eveniment
Sport Cultură-Educație Politică
Economie Actual Monden
Fun Tehnologie Arhiva