Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Flota comercială a României, acum 20 de ani. Marinari, victime ale legislației și abuzurilor

Ştire online publicată Luni, 22 Aprilie 2019
de Ion TIȚA-CĂLIN

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.

Fiindcă nu are destule belele pe cap, cetățeanul mai trebuie să sufere și de pe urma babiloniei existente în sistemul normativ din România. Legi, ordonanțe, hotărâri de guvern care se bat cap în cap, care încurcă mai mult decât lămuresc, al căror sens nu mai este ghicit nici de cei care le-au născocit, pun oamenii pe drumuri, îi obligă la mari cheltuieli și îi privează de drepturi.

Constantin Ilie, comandantul navei „Marta” (fostă „Mircești”), împreună cu alți cinci membri ai echipajului, este victima HG nr. 669/1998 (sau a celor care au conceput actul normativ). Din cauza ambiguității acestei reglementări, care lasă loc interpretărilor, cei șase marinari au ajuns în pragul disperării.

„Am făcut un voiaj de nouă luni și o săptămână pe nava «Marta», aparținând companiei Navrom și operată în bare-boat de Parma Impex '94 - povestește comandantul Constantin Ilie. Nava a fost arestată în mai multe rânduri, în diferite porturi străine, din cauza datoriilor Navrom-ului. De fiecare dată, Parma a plătit aresturile în contul armatorului. La un moment dat, s-au acumulat 300.000 de dolari plătiți de Parma, sumă ce reprezenta plata chiriei în avans pe doi ani.

Pe 5 august 1998, nava a fost arestată în portul turcesc Izmir. Atunci, operatorul i-a cerut Navrom-ului să-și elibereze singur nava de sub arest, în caz contrar urmând a rezilia contractul de bare-boat. Acest lucru s-a întâmplat pe 24 august. În deconturile cu Navrom, firma Parma a inclus și obligațiile față de echipaj, în sumă de circa 80.000 de dolari la acea dată.

Navrom a acceptat propunerea operatorului și, conform actelor doveditoare aflate în posesia mea, și-a luat obligația de a ne plăti. Neavând încredere în Navrom, 13 membri ai echipajului i-au dat împuternicire unui avocat turc să se adreseze justiției pentru recuperarea banilor. Eu, în calitate de comandant, am încercat să conving echipajul că nu trebuie să se ajungă la pierderea navei. Am reușit să conving doar cinci membri ai echipajului.

Pe 29 august, m-am repatriat împreună cu aceștia. Am venit la Navrom, unde am fost tromboniți că vom lua banii, ca răsplată a faptului că am fost înțelegători și nu am procedat ca ceilalți 13. Am așteptat să fim incluși în extensia lui HG nr. 375. S-a rezolvat această problemă și a apărut HG 669, în care este inclusă și nava «Marta».

În ciuda acestui fapt, conducerea Navrom-ului, aflând că am deschis acțiune judecătorească împotriva firmei Parma pentru recuperarea banilor (instanța, conform procedurii, chemând ca parte solidară și armatorul), drept răzbunare, refuză să ne plătească. Se motivează că e nevoie de o nouă hotărâre guvernamentală care să permită plata celor care s-au adresat justiției. Consider că e vorba de o ambiție, o șicanare, pentru că am îndrăznit să deschidem procesul”.

Un act normativ neclar

Octavian Matei, directorul economic al companiei Navrom, ne-a declarat: „Nava «Marta» a fost inclusă în HG nr. 669 la propunerea noastră. Mai mult, am propus ca plata diurnelor restante să se facă până la 31 iulie 1998, dar nu s-a aprobat. Referitor la plata echipajului de pe «Marta», actul normativ nu este clar. Eu cred că acesta se referă numai la angajamentele companiei Navrom până la 31 mai 1998. În această situație, echipajul de pe «Marta» nu poate fi plătit, pentru că la acea dată el avea contract cu Parma”.

Și pentru că HG nr. 669 nu este clar și permite mai multe interpretări, inclusiv din partea organelor de control, directorul economic preferă să greșească, neacordând drepturile marinarilor, decât să greșească făcând plăți necuvenite.

Nici convorbirea telefonică purtată între comandantul Constantin Ilie și Radu Kramer, director în cadrul Ministerului Transporturilor, nu a adus mai multă claritate. Reprezentantul ministerului i-a declarat comandantului că cei șase navigatori nu au dreptul să primească banii pentru că au dat în judecată compania.

Ne vine greu să credem că la Ministerul Transporturilor se gândește în acest mod, căci aceasta ar însemna o îngrădire a dreptului constituțional al cetățeanului de a se adresa justiției și un abuz în raport cu drepturile bănești cuvenite marinarilor.

Desfășurarea ostilităților demonstrează un singur lucru: cei șase marinari, care au muncit pe nava statului român, sunt condamnați să nu fie plătiți din banii alocați prin HG nr. 669. (15 octombrie 1998)

„Epidemie” de arestări în rândul navelor românești

Conform informațiilor deținute de Sindicatul Liber al Navigatorilor la această dată, un număr de 38 de nave românești sunt arestate prin diverse porturi. Compania Navrom deține un trist record, cu 29 de „arestați”.

Printre aceștia se numără cargourile „Oituz” (în Mexic), „Mirăslău”, „Giurgeni” și „Voroneț” (în Kandia), „Aiud” și „Frunzănești” (în Maghera), „Avrig” (în Duala), „Drăgășani”, „Teiuș” și „Gheorghieni” (în Dakar), „Saphire”, „Căciulata”, „Dumbrăveni” (în Port Said), „Fântânele” (în Jebel Ali), „Sălaj” (în Bim Quasim), „Sucidava” (în Anvers), „Smârdan” (în Singapore), „Reghin” și „Sebeș” (în Pireu), „Ponor” (în Bombay), „Hagieni” (în Germania), „Mircești” (în Turcia), „Războieni” (în Colombo), „Câmpia Turzii” (în Port Elisabeth), „Fierbinți” (în Casablanca), „Tismana”, „Neamț”, „Vâlcea” și „Alba Iulia” (în Constanța).

CNM Romline are doar nouă nave arestate, respectiv „Fair Sky” (în Bahrein), „Hațeg” și „Sun Pegasus” (în Anvers), „Horezu” (în Eleusis), „Lerești” (în Gibraltar), „Jupiter” (în Nantes), „Sun Canopus” (în Salonic), „Sun Pollux” (în Veneția) și „Mehedinți” (în Tanzania). (26 octombrie 1998) 

PUBLICITATE
Citeşte şi
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Piața maritimă ar putea avea o evoluție pozitivă în 2019, pe fondul modificării dimensiunilor flotei mondiale și al creșterii cererii de metanol, în ciuda ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Rompetrol Rafinare anunță continuarea programului de remediere și ecologizare a batalelor istorice din cadrul rafinăriei Vega Ploiești și trecerea în etapa cea mai importantă ...
HG nr. 33/2018 privind stabilirea contravențiilor care intră sub incidența Legii prevenirii nr. 270/2017 va fi modificată. Ministerul Finanțelor Publice a constatat ...
„Cuget Liber” vă prezintă clasamentul unui număr de 24 operatori din portul Constanța, realizat în funcție de veniturile obținute în 2018 (în paranteze ...
azi, ora 17:00 Pulsul economiei
În perioada ianuarie - mai 2019, contul curent al balanței de plăți a României a înregistrat un deficit de 3,401 miliarde de euro, în creștere cu creștere cu ...
După ce au scăzut în perioada 2014 - 2016 și s-au apreciat cu mai puțin de un procent în 2017, veniturilor obținute de operatorii din portul Constanța au ...
În data de 17 iulie 2019, la ora 14,15 în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de Banca Transilvania. Se ...
Cotațiile barilului de petrol sunt în creștere.. Pe data de 17 iulie 2019, la ora 14,10 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de 64,90 ...
Francul elvețian cedează teren în lupta cu leul, spre satisfacția celor ce dețin credite în această monedă. În cursul tranzacțiilor de azi, 17 iulie 2019 ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 17 iulie 2019, euro a câștigat 0,0005 lei, variația fiind ...
Dolarul recuperează teren în lupta cu moneda noastră națională. Tranzacțiile din data de 17 iulie 2019, de pe piața bancară s-au încheiat cu aprecierea cu 0,0072 ...
În primele cinci luni ale anului 2019, investițiile directe ale străinilor, în România, au însumat 1,491 miliarde de euro, fiind cu 10,18% mai mici față de aceeași ...
În perioada ianuarie - mai 2019, datoria externă totală a României crescut cu 4,109 miliarde de euro. În structură: datoria externă pe termen lung a însumat 69, 455 miliarde de ...
În perioada ianuarie - mai 2019, contul curent al balanței de plăți a României a înregistrat un deficit de 3,401 miliarde de euro, în creștere cu creștere cu ...
În luna iunie 2019, Agenția Națională de Administrare Fiscală a colectat venituri de 23,10 miliarde de lei la bugetul statului, îndeplinind programul stabilit prin lege ...
Organizația Paris Memorandum, din care face parte și România, a pus în practică un sistem armonizat de inspecții al căror scop este eliminarea navelor sub standard ...
- Interviu cu Ovidiu Cupșa, directorul general al CERONAV - - Domnule Ovidiu Cupșa, au trecut 20 de ani de când România nu mai are flotă maritimă comercială. Marinarii ...
Persoanele fizice care pleacă din țară pentru o perioadă sau mai multe perioade de ședere în străinătate care depășesc în total 183 de zile, pe parcursul oricărui ...
În primele cinci luni ale anului 2019, volumul total al lucrărilor de construcții a crescut cu 23,1%, comparativ cu perioada similară a anului precedent. Pe elemente de ...
La sfârșitul primului trimestru al anului 2019, sistemul de pensii private din România cuprindea: 7,79 milioane de participanți, iar activele aflate în administrare se ...
Greva generală de la compania North Star Shipping din portul Constanța, anunțată pentru luni, 15 iulie, a fost evitată, la mustață. Joi, 11 iulie, conducerea ...
Social Politică Sănătate
Eveniment Sport Cultură-Educație
Economie Actual Monden
Fun Tehnologie Arhiva