Flota comercială a României, acum 20 de ani. Echipaje aduse în pragul disperării

248
Flota comercială a României, acum 20 de ani. Echipaje aduse în pragul disperării - flota1-1536934641.jpg

Articole recomandate

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.

La poarta companiilor de navigație Euromar și Duplex Ship Management, un grup de nouă navigatori au intrat în greva foamei, începând cu ora 12 a zilei de 12 februarie 1997. Protestatarii reclamă faptul că cele două companii îi duc cu vorba de mai multe luni, neplătindu-le diurna de străinătate datorată.

Pierzându-și speranța de a-și mai recupera banii cu rugăminți la patroni și scrisori la ministrul Transporturilor, Traian Băsescu, ei au recurs la această acțiune disperată pentru a-i determina pe patroni să-și deschidă baierele pungilor.

De fapt, sumele solicitate nici nu sunt prea mari, unele fiind de-a dreptul jenante pentru o firmă de shipping. Astfel, timonierul Vasile Coman reclamă suma de 1.600 de dolari, timonierul Gabriel Frăsia -1.100 de dolari, strungarul Sorin Cornea - 1.400 de dolari, sudorul Sevastian Coșoreanu - 550 de dolari, motoristul Cristian Cercel - 700 de dolari, ofițerul mecanic Ștefan Lungu - 3.046 de dolari, timonierul Gheorghe Bucin - 1.300 de dolari, sudorul Ion Dascălu - 1.900 de dolari, iar ofițerul mecanic Marian Costin - 1.000 de dolari. În situația de neplată se află și alți circa 50 de navigatori care au lucrat pe navele celor două companii.

Necazurile echipajelor nu s-au rezumat doar la restanțele privind diurna, ci și la condițiile de viață de pe nave. Timonierul Gabriel Frăsia a declarat că echipajul de pe nava "Slănic" (aflată în exploatarea lui Duplex Ship Management) a fost nevoit să facă foamea și să bea apă infestată, în care se dezvoltau tot felul de mormoloci.

Solicitat să răspundă acuzațiilor navigatorilor, Constantin Costache, managerul firmei Euromar și director cu exploatarea la Duplex Ship Management, a declarat: "Mâncarea la nave s-a acordat conform contractului colectiv de muncă, iar apa a fost aprovizionată cu documente sanitare în bună regulă". Cât privește plata echipajelor, el apreciază că "aceasta a fost făcută la toate navele, cu o întârziere de maximum două luni" și că "doar în ultimele două luni s-au înregistrat restanțe".

El a oferit și câteva explicații ale întârzierilor. "O vină revine unor factori responsabili din România" (n.r. - ministrul Traian Băsescu), care ar fi speriat creditorii celor două firme prin declarațiile că va lua navele de la privați și le va înapoia armatorilor de stat. Ca urmare, creditorii ar fi arestat navele pentru a-și recupera banii.

Altă vină revine pieței navlurilor și prețului combustibililor. Vinovat ar fi și echipajul de pe nava "Bihor", care ar fi făcut un transfer de păcură prin santină, în magazia în care s-a depozitat orez. Din această cauză, nava a fost arestată pentru 1.500.000 dolari și a trebuit să staționeze mai mult de o lună. Vinovați ar fi și motoriștii de pe nava "Seimeni", care l-ar fi boicotat pe șeful mecanic, aducând prejudicii navei. Un membru al acesteia ar fi determinat și arestarea navei de către Port State Control, în portul Anvers.

Întrebat când va plăti restanțele, Constantin Costache a declarat că totul depinde de plecarea în voiaj a navelor "Bihor" și "Seimeni" și de încasarea navlurilor la acestea, lucru care s-ar putea întâmpla peste 15 zile.

Referindu-se la acest conflict, Aurel Stoica, secretarul general al Sindicatului Liber al Navigatorilor, a declarat: "Totul se datorează modalității greșite de a face operarea navelor. Ambele firme nu respectă contractele individuale de muncă și pe cel colectiv. Se profită de lipsa legislației care să permită recuperarea drepturilor bănești ale salariaților. La aceste companii, neplata diurnei se perpetuează de luni". (12 februarie1997)

Greva foamei a încetat, dar...

Cei nouă navigatori de pe navele "Slănic", "Zărnești" și "Sebeș", care s-au aflat în greva foamei timp de 48 de ore, au renunțat la această formă de protest.

În urma intervenției lui Manea Ghiocel, managerul general al companiei Navrom, firmele Euromar și Duplex Ship Management au satisfăcut o parte din revendicările bănești ale greviștilor. Între navigatori și firmele de shipping s-a încheiat un protocol prin care acestea din urmă se obligă să plătească și restul datoriei în perioada 17 - 28 februarie. În cazul în care protocolul nu va fi respectat, firmele respective se declară gata să accepte orice fel de acțiune împotriva navelor (care sunt ale armatorului Navrom). Protocolul este semnat de navigatori și de Manea Ghiocel.

Alți 50 de navigatori veniți din voiaj, de pe navele celor două companii, au de primit o parte din diurna de străinătate.

În portul Constanța, a sosit, de două zile, și nava "Zărnești", aflată în exploatarea lui Duplex Ship Management. O parte din echipaj are de primit diurna din ultimele două voiaje (sume variind între 1.200 și 6.000 dolari).

Echipajul, în frunte cu comandantul Gheorghe llie, s-a declarat mulțumit de condițiile de muncă, de igienă și hrană de la bord. Navigatorii înțeleg dificultățile prin care trece compania și se declară gata să o sprijine. Ei speră ca, din navlul pe următorul voiaj al navei "Zărnești", să își primească diurna restantă. (19 februarie 1997) 

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Vineri, 17 August 2018
Stire din Economie : Știri din bazinul Mării Negre
Pagina a fost generata in 0.622 secunde