Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Flota comercială a României, acum 20 de ani. După amenințări, vin banii pentru navigatori

Ştire online publicată Vineri, 09 Noiembrie 2018

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.

Criza echipajelor din flota română are leac

l Interviu cu Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor

- Domnule Adrian Mihălcioiu, cum caracterizați actuala situație a echipajelor din flota comercială?

- Mai înainte de a vorbi despre prezent, aș dori să ne întoarcem cu puțin timp în urmă. Pe data de 13 decembrie 1996, datoriile către echipaje se ridicau la 2,7 milioane dolari. Pe numeroase nave din flota Navrom și Romline - mai puțin la Petromin - navigatorii reclamau condițiile necorespunzătoare de muncă și viață. Numărul navelor cu probleme, de la acea dată, se ridica la 55. Printre companiile de shipping privat generatoare de tensiuni sociale se numărau: Ritz-Rom (cu situații de neplată a salariilor, cu nave arestate din cauza datoriilor și a litigiilor de marfă), Duplex Maritime (cu 160.000 de dolari restanță către echipaje și navele în pericol de a fi arestate), Self Invest (cu aproape toate cele 11 nave în arest și cu datorii mari către echipaje), Socib (ale cărei echipaje au trecut prin situații de-a dreptul disperate), Cristian Nav, Carta, Oscar, Alexandros Dyron, Kassos (cu pavilioane de complezență și datorii de 520.000 dolari pe cele 4 nave) ș.a.m.d. În ceea ce privește condițiile de muncă și viață la bord, s-a constatat că numeroase echipaje s-au confruntat cu lipsa materialelor de întreținere și a combustibililor, lipsa materialelor igienico-sanitare, a asistenței sanitare la bord, cu insuficiența alimentelor, a apei potabile și câte altele. Pe acest fond, noul ministru al Transporturilor a avut deschiderea necesară și tăria de a lua taurul de coame. După cum se știe, domnul Traian Băsescu a avut o întâlnire cu conducerea sindicatului nostru, urmată de intervenția ministerului de a se achita restanțele către echipaje, sub amenințarea retragerii navelor de la companiile private.

- Cu ce impact?

- Criza a rămas, dar o serie de companii au început să-și plătească echipajele. Aș aminti-o aici pe Oscar, care înainte avea mereu probleme cu 12 dintre cele 16 nave aflate în exploatarea sa. Acum, mai are probleme (rezolvabile) pe două-trei nave. Compania Socib, aflată sub supravegherea Navrom și Romline, a reușit să plătească toate datoriile către echipaje. La Alexandros Dyron nu mai există semnale că ar fi probleme. La Kassos, situația de pe nava „Mount Ymitos” s-a rezolvat prin plata echipajului de către Petromin și aducerea lui acasă, după 9 - 10 luni. Se așteaptă aceeași rezolvare pe nava „Mount Pamitha”. Singura companie problemă, cu situația staționară, fără perspective de ameliorare, rămâne Self Invest. Dintre cele 11 nave ale sale, 7 sunt arestate. La bordul navelor „Hârșova”, „Săbăreni” și „Gorgova” au fost angajați marinari străini. Echipajele sunt neplătite de mai multe luni. Nava „Gorgova” nu are alimente la bord, iar cei 12 membri ai echipajului trăiesc din mila navigatorilor ruși și români care trec prin portul Las Palmas. Situații similare întâlnim pe navele „Feldioara”, „Tarcău” etc. Trebuie spus că pe plan internațional se lucrează la cazul Self Invest. Compania va fi atacată în toate porturile lumii, cu toate navele. Practic, acestea vor fi reținute și vândute pentru plata datoriilor față de echipaje și creditori. Așa a pățit-o compania Adriatic Tanker, care a pierdut 30 de nave. Self Invest, armatorii Uzin Import Export și Navrom riscă să piardă navele pe 100.000 - 200.000 dolari pe bucată, adică pe nimic. În plus, trebuie amintit faptul că echipa managerială va fi trecută pe „lista neagră”, la toate forurile internaționale, la registrele de clasificare și societățile de asigurări. Directorii acestei companii nu se vor mai putea ocupa de shipping pentru că nimeni nu va mai dori să aibă contacte cu ei. În concluzie, se poate spune că, deși situația nu s-a îmbunătățit foarte mult, s-au produs schimbări palpabile. Printre acestea, aș mai aminti faptul că tripartitismul a început să funcționeze în flotă, iar Ministerul Transporturilor a elaborat proiectul hotărârii de guvern pentru protejarea echipajelor românești de pe navele străine. Sperăm că hotărârea va fi validată și că această măsură va fi extinsă și la echipajele de pe navele cu pavilion românesc. (19 ianuarie 1997)

Conflict de muncă în flotă

Astăzi, la Direcția Muncii, reprezentanții companiilor de navigație Navrom, Romline și ai Sindicatului Liber al Navigatorilor se vor întâlni pentru medierea conflictului de muncă, rămas nesoluționat din 1996.

Mărul discordiei îl reprezintă refuzul armatorilor de a accepta includerea, în contractul colectiv de muncă pe 1997, a cerințelor sindicatului referitoare la: reactualizarea salariilor navigatorilor la nivelul cursului de schimb al leului, majorarea despăgubirilor în caz de invaliditate permanentă și deces, cu 5.000 de dolari, calcularea retroactivă a salariilor pentru lunile septembrie 1996 - ianuarie 1997, introducerea în contractul colectiv de muncă a sporului de compensații acordate în cazul invalidității, cu posibilitatea continuării activității.

O reactualizare a salariilor la nivelul cursului de schimb al leului înseamnă, în fapt, o majorare cu 300% a actualelor salarii (în lei) ale navigatorilor. Companiile de navigație propun o majorare de numai 100%. Liderii sindicatului ne-au declarat că, în cazul în care medierea de la DMPS nu va da rezultate, se va trece la celelalte etape ale conflictului de muncă. (14 februarie 1997) 

PUBLICITATE
Citeşte şi
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Sindicatul Liber al Navigatorilor a transmis un comunicat de presă prin care salută eliberarea tuturor celor 12 navigatori capturați de pirații nigerieni pe data de 22 ...
Nava portcontainer de 34.191 tdw „Pomerenia Sky”, sub pavilion Liberia, a fost atacată de pirații nigerieni în dimineața de 27 octombrie 2018. Nava se afla ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
azi, ora 18:35 Pulsul economiei
Administrația Județeană a Finanțelor Publice Constanța anunță că astăzi, 14 octombrie 2018, între orele 9 și 15, Trezoreria Constanța cu sediul ...
Hidroelectrica salută hotărârea tribunalului arbitral internațional de la Washington, ICSID (constituit sub egida Centrului Internațional pentru Reglementarea ...
Compania Enel X România, care face parte din grupul Enel X, a anunțat că le va oferi posesorilor și flotelor de vehicule electrice posibilitatea de a se deplasa în toată ...
În ediția din data de 7 noiembrie 2018, a cotidianului „Cuget Liber”, am publicat prima parte a articolului „Preluarea controlului la Daewoo-Mangalia s-a ...
Banca Națională a României previzionează o rată a inflației de 2,9% în decembrie 2019 și de 3,1%, la finele orizontului proiecției, respectiv trimestrul III din 2020, arată minuta ...
Prin hotărârea pronunțată în data de 9 noiembrie 2018, Tribunalului Arbitral Internațional de la Washington, ICSID a acordat câștig de cauza României, considerând ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
ieri, ora 19:10 Inflația a ajuns la 4,3%
Prețurile de consum au crescut cu 4,3%, în luna octombrie 2018, comparativ cu luna octombrie 2017. Rata medie a inflației în ultimele 12 luni (noiembrie 2017 – ...
În cadrul acțiunii de monitorizare permanentă a traficului rutier de marfă „Filtru II”, la ieșirea din localitatea Huși (jud. Vaslui), vineri 2 ...
ieri, ora 18:59 Pulsul economiei
Prețurile de consum au crescut cu 4,3%, în luna octombrie 2018, comparativ cu luna octombrie 2017. Rata medie a inflației în ultimele 12 luni (noiembrie 2017 – ...
Primele nouă acorduri de finanțare acordate în baza schemei de ajutor de stat pentru stimularea investițiilor majore (807/2014) au fost semnate pe data de 12 noiembrie ...
La bordul navei ro-ro „Nivin”, sub pavilion Panama, pe care se află și doi navigatori români (un ofițer punte și un ofițer mecanic), s-a ...
Cifra de afaceri din industrie, în primele nouă luni din anul 2018, comparativ cu perioada similară din 2017, a crescut cu 12,9%. Evoluția s-a datorat creșterii ...
Cotațiile barilului de petrol sunt în creștere. Pe data de 12 noiembrie 2018, la ora 16,05 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de 71,26 ...
Pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice a fost pus în dezbatere publică proiectul OUG privind cadrul normativ aplicabil fondurilor suverane de dezvoltare și ...
duminica, 11 noiembrie Pulsul economiei
În primele nouă luni ale anului 2018, exporturile au însumat 50.848,6 milioane euro, fiind mai mari cu 9,1%, comparativ cu perioada similară din 2017. Importurile au fost de ...
Bulk carrier-ul „Golden Ocean”, aflat în balast, a emis semnalul de primejdie pe data de 10 noiembrie 2018, în timp ce se afla la 28 mile marine sud-est de Bontang ...
În numai nouă luni, Guvernul Dăncilă a reușit „performanța” de a aduce România într-un punct critic, provocând noi dezechilibre în economie și ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Cargoul de mărfuri generale „Anatoliy Krashninnkov” a activat sistemul de indicare a poziției în caz de urgență EPIRB, pe data de 9 noiembrie 2018, în timp ...
Social Sănătate Eveniment
Sport Cultură-Educație Politică
Economie Actual Fun
Tehnologie Arhiva