Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Flota comercială a României, acum 20 de ani. După amenințări, vin banii pentru navigatori

Ştire online publicată Vineri, 09 Noiembrie 2018

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.

Criza echipajelor din flota română are leac

l Interviu cu Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor

- Domnule Adrian Mihălcioiu, cum caracterizați actuala situație a echipajelor din flota comercială?

- Mai înainte de a vorbi despre prezent, aș dori să ne întoarcem cu puțin timp în urmă. Pe data de 13 decembrie 1996, datoriile către echipaje se ridicau la 2,7 milioane dolari. Pe numeroase nave din flota Navrom și Romline - mai puțin la Petromin - navigatorii reclamau condițiile necorespunzătoare de muncă și viață. Numărul navelor cu probleme, de la acea dată, se ridica la 55. Printre companiile de shipping privat generatoare de tensiuni sociale se numărau: Ritz-Rom (cu situații de neplată a salariilor, cu nave arestate din cauza datoriilor și a litigiilor de marfă), Duplex Maritime (cu 160.000 de dolari restanță către echipaje și navele în pericol de a fi arestate), Self Invest (cu aproape toate cele 11 nave în arest și cu datorii mari către echipaje), Socib (ale cărei echipaje au trecut prin situații de-a dreptul disperate), Cristian Nav, Carta, Oscar, Alexandros Dyron, Kassos (cu pavilioane de complezență și datorii de 520.000 dolari pe cele 4 nave) ș.a.m.d. În ceea ce privește condițiile de muncă și viață la bord, s-a constatat că numeroase echipaje s-au confruntat cu lipsa materialelor de întreținere și a combustibililor, lipsa materialelor igienico-sanitare, a asistenței sanitare la bord, cu insuficiența alimentelor, a apei potabile și câte altele. Pe acest fond, noul ministru al Transporturilor a avut deschiderea necesară și tăria de a lua taurul de coame. După cum se știe, domnul Traian Băsescu a avut o întâlnire cu conducerea sindicatului nostru, urmată de intervenția ministerului de a se achita restanțele către echipaje, sub amenințarea retragerii navelor de la companiile private.

- Cu ce impact?

- Criza a rămas, dar o serie de companii au început să-și plătească echipajele. Aș aminti-o aici pe Oscar, care înainte avea mereu probleme cu 12 dintre cele 16 nave aflate în exploatarea sa. Acum, mai are probleme (rezolvabile) pe două-trei nave. Compania Socib, aflată sub supravegherea Navrom și Romline, a reușit să plătească toate datoriile către echipaje. La Alexandros Dyron nu mai există semnale că ar fi probleme. La Kassos, situația de pe nava „Mount Ymitos” s-a rezolvat prin plata echipajului de către Petromin și aducerea lui acasă, după 9 - 10 luni. Se așteaptă aceeași rezolvare pe nava „Mount Pamitha”. Singura companie problemă, cu situația staționară, fără perspective de ameliorare, rămâne Self Invest. Dintre cele 11 nave ale sale, 7 sunt arestate. La bordul navelor „Hârșova”, „Săbăreni” și „Gorgova” au fost angajați marinari străini. Echipajele sunt neplătite de mai multe luni. Nava „Gorgova” nu are alimente la bord, iar cei 12 membri ai echipajului trăiesc din mila navigatorilor ruși și români care trec prin portul Las Palmas. Situații similare întâlnim pe navele „Feldioara”, „Tarcău” etc. Trebuie spus că pe plan internațional se lucrează la cazul Self Invest. Compania va fi atacată în toate porturile lumii, cu toate navele. Practic, acestea vor fi reținute și vândute pentru plata datoriilor față de echipaje și creditori. Așa a pățit-o compania Adriatic Tanker, care a pierdut 30 de nave. Self Invest, armatorii Uzin Import Export și Navrom riscă să piardă navele pe 100.000 - 200.000 dolari pe bucată, adică pe nimic. În plus, trebuie amintit faptul că echipa managerială va fi trecută pe „lista neagră”, la toate forurile internaționale, la registrele de clasificare și societățile de asigurări. Directorii acestei companii nu se vor mai putea ocupa de shipping pentru că nimeni nu va mai dori să aibă contacte cu ei. În concluzie, se poate spune că, deși situația nu s-a îmbunătățit foarte mult, s-au produs schimbări palpabile. Printre acestea, aș mai aminti faptul că tripartitismul a început să funcționeze în flotă, iar Ministerul Transporturilor a elaborat proiectul hotărârii de guvern pentru protejarea echipajelor românești de pe navele străine. Sperăm că hotărârea va fi validată și că această măsură va fi extinsă și la echipajele de pe navele cu pavilion românesc. (19 ianuarie 1997)

Conflict de muncă în flotă

Astăzi, la Direcția Muncii, reprezentanții companiilor de navigație Navrom, Romline și ai Sindicatului Liber al Navigatorilor se vor întâlni pentru medierea conflictului de muncă, rămas nesoluționat din 1996.

Mărul discordiei îl reprezintă refuzul armatorilor de a accepta includerea, în contractul colectiv de muncă pe 1997, a cerințelor sindicatului referitoare la: reactualizarea salariilor navigatorilor la nivelul cursului de schimb al leului, majorarea despăgubirilor în caz de invaliditate permanentă și deces, cu 5.000 de dolari, calcularea retroactivă a salariilor pentru lunile septembrie 1996 - ianuarie 1997, introducerea în contractul colectiv de muncă a sporului de compensații acordate în cazul invalidității, cu posibilitatea continuării activității.

O reactualizare a salariilor la nivelul cursului de schimb al leului înseamnă, în fapt, o majorare cu 300% a actualelor salarii (în lei) ale navigatorilor. Companiile de navigație propun o majorare de numai 100%. Liderii sindicatului ne-au declarat că, în cazul în care medierea de la DMPS nu va da rezultate, se va trece la celelalte etape ale conflictului de muncă. (14 februarie 1997) 

PUBLICITATE
Citeşte şi
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
A încetat din viață un cunoscut navigator, căpitan de cursă lungă Ștefan Timofte. „A plecat în ultimul său voiaj, spre Portul Eternității, fostru nostru coleg din Școala de ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Rompetrol Moldova, subsidiara locală a Grupului KMG International, a deschis recent o nouă stație în Chișinău, în sectorul Ciocana - bulevardul Mircea cel Batrân, nr ...
Camera de Comerț, Industrie, Navigație, Agricultura Constanța și Fundația Școala Română de Afaceri a CCI – filiala Constanța, în ...
Declarațiile fiscale informative nr. 205 și 207 se depun la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice până cel mai târziu la data de 31 ...
ieri, ora 19:54 Leul e în picaj
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 21 ianuarie 2019, euro a câștigat 0,0106 lei, variația ...
Ministerul Finanțelor Publice a pus în dezbatere proiectul actului normativ pentru modificarea și completarea Legii responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010 ...
Creditul bancar a uitat de vremurile în care era motorul economiei, dar mai ales al producției. În anul 2018, băncile comerciale au preferat să împrumute populația ...
Adrian Volintiru - directorul general al Romgaz a afirmat, după întâlnirea cu reprezentanții companiei Socar, că implicarea companiei azere alături de Romgaz în cadrul unor ...
În perioada 21 - 22 ianuarie 2019, ministrul finanțelor publice, Eugen Teodorovici, se află la Bruxelles, pentru o serie de reuniuni și întâlniri bilaterale, în ...
Procesul de introducere în economie a noilor case de marcat cu jurnal electronic este mult întârziat, iar vina îi aparține, în exclusivitate, Ministerului de Finanțe ...
În data de 21 ianuarie 2019, la ora 13,50 în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de Fondul Proprietatea. Se ...
Cotațiile barilului de petrol sunt în scădere. Pe data de 21 ianuarie 2019, la ora 13,50 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de 62,61 dolari ...
Francul elvețian preia conducerea în lupta cu leul, spre nemulțumirea celor ce dețin credite în această monedă. În cursul tranzacțiilor de azi, 21 ianuarie ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 21 ianuarie 2019, euro a câștigat 0,0106 lei, variația ...
Dolarul recuperează teren în lupta cu moneda noastră națională. Tranzacțiile din data de 21 ianuarie 2019, de pe piața bancară s-au încheiat cu aprecierea cu 0,0185 ...
Ziua și maximul istoric pentru euro în raport cu leul. Moneda euro a continuat să crească în raport cu leul și atinge, luni, un nou maxim istoric la cursul anunțat ...
Remorcherul-împingător „Priboy” a lovit cheul în portul rusesc Temryuk, Rusia, de la Marea Azov, în dimineața de 17 ianuarie 2019. Din cauza spărturilor suferite ...
Președinția română a Consiliului Uniunii Europene a finalizat procesul de adoptare a primului dosar în domeniul afacerilor economice și financiare, respectiv ...
Prima „revoluție fiscală” a Guvernului Dăncilă a avut efectul unei dinamite. A lovit doar munca salarială din sectorul privat. Unui număr de 1,2 milioane de ...
Ferry-boat-ul „Melrivic 2”, având la bord 126 de persoane (pasageri plus echipaj) și 14 vehicule, a suferit o avarie la motor, în dimineața de 19 ianuarie ...
Ministrul Petre Daea a participat la Forumul Mondial pentru Alimentație și Agricultură de la Berlin. Luând cuvântul în cadrul conferinței, el a subliniat ...
Social Sport Politică
Economie Actual Arhiva