Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Flota comercială a României, acum 20 de ani. După amenințări, vin banii pentru navigatori

Ştire online publicată Vineri, 09 Noiembrie 2018

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.

Criza echipajelor din flota română are leac

l Interviu cu Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor

- Domnule Adrian Mihălcioiu, cum caracterizați actuala situație a echipajelor din flota comercială?

- Mai înainte de a vorbi despre prezent, aș dori să ne întoarcem cu puțin timp în urmă. Pe data de 13 decembrie 1996, datoriile către echipaje se ridicau la 2,7 milioane dolari. Pe numeroase nave din flota Navrom și Romline - mai puțin la Petromin - navigatorii reclamau condițiile necorespunzătoare de muncă și viață. Numărul navelor cu probleme, de la acea dată, se ridica la 55. Printre companiile de shipping privat generatoare de tensiuni sociale se numărau: Ritz-Rom (cu situații de neplată a salariilor, cu nave arestate din cauza datoriilor și a litigiilor de marfă), Duplex Maritime (cu 160.000 de dolari restanță către echipaje și navele în pericol de a fi arestate), Self Invest (cu aproape toate cele 11 nave în arest și cu datorii mari către echipaje), Socib (ale cărei echipaje au trecut prin situații de-a dreptul disperate), Cristian Nav, Carta, Oscar, Alexandros Dyron, Kassos (cu pavilioane de complezență și datorii de 520.000 dolari pe cele 4 nave) ș.a.m.d. În ceea ce privește condițiile de muncă și viață la bord, s-a constatat că numeroase echipaje s-au confruntat cu lipsa materialelor de întreținere și a combustibililor, lipsa materialelor igienico-sanitare, a asistenței sanitare la bord, cu insuficiența alimentelor, a apei potabile și câte altele. Pe acest fond, noul ministru al Transporturilor a avut deschiderea necesară și tăria de a lua taurul de coame. După cum se știe, domnul Traian Băsescu a avut o întâlnire cu conducerea sindicatului nostru, urmată de intervenția ministerului de a se achita restanțele către echipaje, sub amenințarea retragerii navelor de la companiile private.

- Cu ce impact?

- Criza a rămas, dar o serie de companii au început să-și plătească echipajele. Aș aminti-o aici pe Oscar, care înainte avea mereu probleme cu 12 dintre cele 16 nave aflate în exploatarea sa. Acum, mai are probleme (rezolvabile) pe două-trei nave. Compania Socib, aflată sub supravegherea Navrom și Romline, a reușit să plătească toate datoriile către echipaje. La Alexandros Dyron nu mai există semnale că ar fi probleme. La Kassos, situația de pe nava „Mount Ymitos” s-a rezolvat prin plata echipajului de către Petromin și aducerea lui acasă, după 9 - 10 luni. Se așteaptă aceeași rezolvare pe nava „Mount Pamitha”. Singura companie problemă, cu situația staționară, fără perspective de ameliorare, rămâne Self Invest. Dintre cele 11 nave ale sale, 7 sunt arestate. La bordul navelor „Hârșova”, „Săbăreni” și „Gorgova” au fost angajați marinari străini. Echipajele sunt neplătite de mai multe luni. Nava „Gorgova” nu are alimente la bord, iar cei 12 membri ai echipajului trăiesc din mila navigatorilor ruși și români care trec prin portul Las Palmas. Situații similare întâlnim pe navele „Feldioara”, „Tarcău” etc. Trebuie spus că pe plan internațional se lucrează la cazul Self Invest. Compania va fi atacată în toate porturile lumii, cu toate navele. Practic, acestea vor fi reținute și vândute pentru plata datoriilor față de echipaje și creditori. Așa a pățit-o compania Adriatic Tanker, care a pierdut 30 de nave. Self Invest, armatorii Uzin Import Export și Navrom riscă să piardă navele pe 100.000 - 200.000 dolari pe bucată, adică pe nimic. În plus, trebuie amintit faptul că echipa managerială va fi trecută pe „lista neagră”, la toate forurile internaționale, la registrele de clasificare și societățile de asigurări. Directorii acestei companii nu se vor mai putea ocupa de shipping pentru că nimeni nu va mai dori să aibă contacte cu ei. În concluzie, se poate spune că, deși situația nu s-a îmbunătățit foarte mult, s-au produs schimbări palpabile. Printre acestea, aș mai aminti faptul că tripartitismul a început să funcționeze în flotă, iar Ministerul Transporturilor a elaborat proiectul hotărârii de guvern pentru protejarea echipajelor românești de pe navele străine. Sperăm că hotărârea va fi validată și că această măsură va fi extinsă și la echipajele de pe navele cu pavilion românesc. (19 ianuarie 1997)

Conflict de muncă în flotă

Astăzi, la Direcția Muncii, reprezentanții companiilor de navigație Navrom, Romline și ai Sindicatului Liber al Navigatorilor se vor întâlni pentru medierea conflictului de muncă, rămas nesoluționat din 1996.

Mărul discordiei îl reprezintă refuzul armatorilor de a accepta includerea, în contractul colectiv de muncă pe 1997, a cerințelor sindicatului referitoare la: reactualizarea salariilor navigatorilor la nivelul cursului de schimb al leului, majorarea despăgubirilor în caz de invaliditate permanentă și deces, cu 5.000 de dolari, calcularea retroactivă a salariilor pentru lunile septembrie 1996 - ianuarie 1997, introducerea în contractul colectiv de muncă a sporului de compensații acordate în cazul invalidității, cu posibilitatea continuării activității.

O reactualizare a salariilor la nivelul cursului de schimb al leului înseamnă, în fapt, o majorare cu 300% a actualelor salarii (în lei) ale navigatorilor. Companiile de navigație propun o majorare de numai 100%. Liderii sindicatului ne-au declarat că, în cazul în care medierea de la DMPS nu va da rezultate, se va trece la celelalte etape ale conflictului de muncă. (14 februarie 1997) 

PUBLICITATE
Citeşte şi
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Marinarii militari fluviali s-au întors acasă, vineri, după ce au participat la cea de-a 11-a etapă a Exercițiului „Danube Protector 18”, pe Dunăre, în sectorul ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
În anul 2018, au fost raportate în zona de coastă a Asiei 76 de incidente de piraterie și jafuri armate. Față de anul precedent, numărul incidentelor a scăzut cu 25%. În ...
În primul trimestru al anului 2019, la nivel mondial, au fost trimise la tăiere 181 de nave. Dintre acestea, 142 de nave au ajuns la șantierele de scrap de pe plajele din ...
ANAF a redus până la cel mult cinci zile termenul de soluționare a solicitărilor de înscriere în Registrul entităților și unităților de cult pentru care se ...
Care este scopul penalităților și dobânzilor de plată pentru cei ce au datorii la bugetele statului? Protecția de inflație a veniturilor statului și ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Rata șomajului a fost de 4,2%, în anul 2018, față de 4,9% în 2017. Pe sexe, diferența dintre cele două rate ale șomajului a fost de 1,2 puncte procentuale ...
În anul 2018, populația activă a României era de 9.069 mii persoane, din care 8.689 mii erau persoane ocupate și 380 mii erau șomeri, a anunțat Institutul ...
Numărul salariaților a crescut cu 107 mii persoane în 2018 față de anul precedent, ajungând la 74,8% din totalul populației ocupate. În anul 2018 lucrătorii pe cont ...
Înainte de 1990, unitățile industriale și șantierele de construcții din regiunile dezvoltate ale României își recrutau forța de muncă din Oltenia ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Centrele județene ale Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură au început plata ajutorului de stat pentru ameliorarea raselor de animale ...
Camera de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură Constanța (instituție de utilitate publică) organizează cursuri autorizate de perfecționare ...
Institutul pentru Cercetări în Economie Circulară și Mediu „Ernest Lupan” (IRCEM) a fost acceptat ca reprezentant al României în grupul de coordonare al ...
Care este amploarea fenomenului corupției în porturile lumii? Ce cantitate de mărfuri de contrabandă, arme și droguri trece zilnic prin punctele vamale portuare, cu ...
Cargoul de mărfuri generale „Agios Rafail” a eșuat pe stâncile de la Muzil, din zona de coastă a Croației de la Marea Adriatică. Incidentul a avut loc în ...
În noaptea de 13 aprilie, în portul Mumbai din India, la scurt timp după sosirea din Arabia Saudită cu o încărcătură de țiței, suprastructura tancului petrolier ...
Cargoul de mărfuri generale chinezesc „Jin Yuan Lun 6 Hao” a emis semnalul de primejdie pe data de 15 aprilie 2019, solicitând asistență imediată. Nava se afla în ...
Cargoul de mărfuri generale „Agios Rafail” a eșuat pe stâncile de la Muzil, din zona de coastă a Croației de la Marea Adriatică. Incidentul a avut loc în ...
În data de 18 aprilie 2019, la ora 15,40 în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de Banca Transilvania. Se ...
Cotațiile barilului de petrol sunt în creștere. Pe data de 18 aprilie 2019, la ora 15,40 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de 71,90 ...
Social Sănătate Eveniment
Sport Cultură-Educație Politică
Economie Actual Monden
Fun Arhiva