Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Flota comercială a României, acum 20 de ani. Companii problemă, nave arestate, marinari neplătiți

Ştire online publicată Luni, 15 Octombrie 2018

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.

Pe data de 4 august 1997, Guvernul a emis Hotărârea nr. 397 prin care se aprobă programul special pentru scoaterea din arest a 24 de nave reținute prin diverse porturi ale lumii. În acest scop, companiei Navrom i-a fost alocată suma de 5,9 milioane de dolari, iar companiei Romline, suma de 7,89 milioane de dolari.

În loc ca, până la această oră, toate navele să fie eliberate, iar echipajele plătite, multe dintre ele au rămas în arest, ba, mai mult, li s-au alăturat altele. Conform informațiilor deținute de Sindicatul Liber al Navigatorilor, la această oră sunt arestate: „Cristian C”, în portul Colombo, „Sea Lion” la Suez, „Oscar 10” la Genova, „Oscar Jupiter” în Sud Africa, „Oscar I” în India (toate operate de Romline), „Focșani” la Mantila (operator N.I. Johnson), „Petroșani” în Pireu, „Maramureș” în Tartouse (operator Vega Shipping), „Giurgeni” în Kandla (operator HSS), „Căciulata” și „Dumbrăveni” în Iugoslavia (operator Duplex Maritime), „Sebeș” în Pireu, „Seimeni” în Vest Africa (operator Duplex Ship Management), „Avrămești” (operator Maritime Carrier), „Nicorești” în Colombo, „Mehedinți” în Beira (operator Carta Shipping), „Sousa”, „Săveni” și „Râmnicu Vâlcea” la Anvers (operator Roliship), „Voroneț” la Kandla și „Oituz” în Mexic (operator Navrom).

Toate cele 21 de nave sunt reținute pentru datorii față de terți, având și echipajele neplătite. Mâine-poimâine, pentru eliberarea lor, Guvernul va emite o nouă hotărâre și va mai scoate alte milioane de dolari din buzunarul contribuabililor. (13 octombrie 1997)

Navrom respinge ideea transferului gratuit al navelor

l Convorbire cu Marius Predescu, administrator unic, și Ionel Chițu, director tehnic

- Domnule Marius Predescu, care sunt dificultățile cu care vă confruntați în acest moment?

- În primul rând, ne confruntăm cu arestările succesive ale navelor din cauza neplății de către partenerii de contracte de bare-boat a obligațiilor în piață. Toate datoriile lor se răsfrâng asupra navelor Navrom. Compania noastră încearcă să se redreseze prin operarea unor nave proprii, dar nu poate din cauza arestărilor succesive, de la o zi la alta, la care sunt supuse navele Navrom.

- Operarea în bare-boat este un balast pentru Navrom în acest moment?

- Nu pot spune aceasta, pentru că există operatori în bare-boat de o seriozitate desăvârșită, care și-au achitat obligațiile la zi și sprijină compania Navrom când e în dificultate. Deci, nu se pot face generalizări.

- Domnule Ionel Chițu, care sunt companiile „problemă” pentru Navrom, la această oră?

- Noi am făcut notificări unor companii care ne-au produs mari probleme, solicitându-le să-și precizeze poziția sau, în caz contrar, să anulăm contractele, din cauza neplății chiriilor. Printre ele se numără firmele: HSS, care operează șapte nave, Euromar - cu trei nave, Duplex Maritime și Duplex Ship Management - fiecare cu câte două nave. În cel mult șapte zile trebuie să ne dea un răspuns. Cât despre firma Conav, aceasta se pare că are soluții. În următoarele zile sunt programate întâlniri cu fiecare partener notificat.

- Domnule Ionel Chițu, compania Navrom va reîncepe vânzarea navelor prin licitație, care a fost stopată până acum de schimbarea managerială?

- În programul de vânzare se află 29 de nave. Licitația va avea loc, probabil, pe 19 decembrie.

- Domnule Marius Predescu, aveți dificultăți cu băncile?

- Problemele noastre bancare sunt create tot de partenerii care nu și-au plătit datoriile. Din cauza lor, nu ne putem achita obligațiile față de bancă. Acum, Bancorex ne reține 60 la sută din disponibilul din cont, eliberându-ne numai 40 la sută. Cu aceste sume nu pot fi plătite diurna și salariile restante ale echipajelor care au lucrat tot la operatorii cu datorii față de noi. În mod obligatoriu, trebuie să angajăm navele în management propriu, să încasăm navluri și să mișcăm rotițele acestui angrenaj blocat de arestările câtorva nave.

- Blocajul bancar ar putea determina o explozie socială la Navrom?

- Eu am făcut o adresă către Bancorex, prin care am arătat ce consecințe poate avea punerea noastră în imposibilitatea de a face plățile echipajelor: arestări de nave, conflicte sociale etc. Noi tratăm Bancorex ca pe un partener de afaceri, iar aceasta trebuie să ne trateze la fel și să ne înțeleagă că suntem într-o situație delicată și avem soluții.

- Care este datoria companiei Navrom către bănci?

- Este secret.

- Asociația armatorilor a solicitat să le dați navele pe gratis. Cum apreciați această cerere?

- Este o cerere nerezonabilă și de neluat în considerare. FPS nu poate accepta așa ceva. El deja dorește să-i ajute pe actualii operatori privați prin transformarea contractelor de bare-boat în contracte de leasing, prin vânzarea de active prin negociere directă, în cazul celor care au făcut investiții. Deci, sunt destule facilități. Cât despre vânzarea navelor, cel mai târziu săptămâna viitoare, voi avea caietele de evaluare întocmite de Navexim Galați, apoi vom începe publicitatea și organizarea licitației pentru cele 29 de nave. (7 noiembrie 1997) 

PUBLICITATE
Citeşte şi
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Golful Guineei rămâne punctul cel mai fierbinte al pirateriei pe mare, numărul incidentelor fiind în creștere în ultima vreme. Iată, pe data de 17 septembrie 2018, tancul de ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
În anul 2018, au fost raportate în zona de coastă a Asiei 76 de incidente de piraterie și jafuri armate. Față de anul precedent, numărul incidentelor a scăzut cu 25%. În ...
În primul trimestru al anului 2019, la nivel mondial, au fost trimise la tăiere 181 de nave. Dintre acestea, 142 de nave au ajuns la șantierele de scrap de pe plajele din ...
ANAF a redus până la cel mult cinci zile termenul de soluționare a solicitărilor de înscriere în Registrul entităților și unităților de cult pentru care se ...
Care este scopul penalităților și dobânzilor de plată pentru cei ce au datorii la bugetele statului? Protecția de inflație a veniturilor statului și ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Rata șomajului a fost de 4,2%, în anul 2018, față de 4,9% în 2017. Pe sexe, diferența dintre cele două rate ale șomajului a fost de 1,2 puncte procentuale ...
În anul 2018, populația activă a României era de 9.069 mii persoane, din care 8.689 mii erau persoane ocupate și 380 mii erau șomeri, a anunțat Institutul ...
Numărul salariaților a crescut cu 107 mii persoane în 2018 față de anul precedent, ajungând la 74,8% din totalul populației ocupate. În anul 2018 lucrătorii pe cont ...
Înainte de 1990, unitățile industriale și șantierele de construcții din regiunile dezvoltate ale României își recrutau forța de muncă din Oltenia ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Centrele județene ale Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură au început plata ajutorului de stat pentru ameliorarea raselor de animale ...
Camera de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură Constanța (instituție de utilitate publică) organizează cursuri autorizate de perfecționare ...
Institutul pentru Cercetări în Economie Circulară și Mediu „Ernest Lupan” (IRCEM) a fost acceptat ca reprezentant al României în grupul de coordonare al ...
Care este amploarea fenomenului corupției în porturile lumii? Ce cantitate de mărfuri de contrabandă, arme și droguri trece zilnic prin punctele vamale portuare, cu ...
Cargoul de mărfuri generale „Agios Rafail” a eșuat pe stâncile de la Muzil, din zona de coastă a Croației de la Marea Adriatică. Incidentul a avut loc în ...
În noaptea de 13 aprilie, în portul Mumbai din India, la scurt timp după sosirea din Arabia Saudită cu o încărcătură de țiței, suprastructura tancului petrolier ...
Cargoul de mărfuri generale chinezesc „Jin Yuan Lun 6 Hao” a emis semnalul de primejdie pe data de 15 aprilie 2019, solicitând asistență imediată. Nava se afla în ...
Cargoul de mărfuri generale „Agios Rafail” a eșuat pe stâncile de la Muzil, din zona de coastă a Croației de la Marea Adriatică. Incidentul a avut loc în ...
În data de 18 aprilie 2019, la ora 15,40 în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de Banca Transilvania. Se ...
Cotațiile barilului de petrol sunt în creștere. Pe data de 18 aprilie 2019, la ora 15,40 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de 71,90 ...
Social Sănătate Eveniment
Sport Cultură-Educație Politică
Economie Actual Monden
Fun Arhiva