Flota comercială a României, acum 20 de ani. Compania Navrom își pierde navele prin porturi străine

196
Flota comercială a României, acum 20 de ani.  Compania Navrom își pierde navele prin porturi străine - flota-1565523225.jpg

Articole recomandate

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.

Pe data de 2 octombrie 1998, cargoul "Avrămești" a fost vândut la licitație, în portul Colombo. Cumpărătorul este o firmă din Dubai, care a plătit ceva mai mult de 900.000 dolari. Nava, proprietate a companiei Navrom, era arestată din aprilie 1997, pentru următoarele datorii: 500.000 dolari la Asia Expres, 250.000 dolari la Armar Shipping Agency Londra, 25.000 dolari la Sky Ships Agency și 200.000 dolari restanțe față de echipaj. Suma obținută din vânzarea navei nu acoperă totalitatea datoriilor, drept urmare creditori se vor îndrepta împotriva celorlalte nave ale companiei Navrom sau ale statului român.

Bancorex, deși a obținut un sechestru asigurător asupra tuturor navelor companiei Navrom și are pretenția ca orice vânzare să se facă numai cu acordul său, nu a fost băgată în seamă de Justiția din Colombo.

Ieri, o altă navă a companiei Navrom, aflată sub sechestrul Bancorex, a fost scoasă la vânzare, în portul Colombo. Este vorba de cargoul "Războieni", ale cărui datorii se ridică la circa 500.000 de dolari, din care 300.000 de dolari sunt reclamați de echipaj. Prețul de pornire a licitației este de 975.000 de dolari.

Pentru că Bancorex i-a blocat toate conturile bancare (mai puțin cel de salarii), companiei Navrom i-a fost imposibil nu numai să evite vânzările sau să negocieze datoriile, ci și să comunice cu nava. Fapt fără precedent în shipping, directorul general Ionel Chițu a aflat de la redactorul cotidianului "Cuget Liber" despre cele două evenimente neplăcute.

Astăzi, Gheorghe Teodor Bărbulescu, directorul interimar al sucursalei Bancorex Constanța, care nu își găsește timp să primească ziariștii pentru a răspunde întrebărilor incomode privind politica băncii față de flotă, va afla din ziarul "Cuget Liber" că ipoteca asupra Navrom a sărăcit cu încă două nave. În continuare, îl vom informa pe Teodor Bărbulescu asupra tuturor fenomenelor grave care se petrec în flotă Navrom, la care banca românească are cel puțin datoria morală să caute soluții de diminuare.

Referindu-se la sechestrul asupra navelor companiei Navrom, directorul general Ionel Chițu ne-a declarat că acesta reprezintă "o acțiune împotriva intereselor statului. Românii și-au dat singuri peste mână. Noi nu mai putem vinde singuri navele. Le vând alții."

Chițu afirmă că, de o săptămână, compania a pierdut orice legătură cu navele aflate în diferite porturi ale lumii. Fenomenele care se petrec în flota Navrom au scăpat de sub, control. Nimeni nu mai știe ce noi arestări apar pe nave, dacă pretențiile reclamanților sunt fundamentate sau nu. La această oră, oricine se poate îndrepta cu o pretenție mincinoasă sau exagerată împotriva Navrom, cu șansa de a obține câștig de cauză în instanțele străine, pentru că firmei românești i-a fost blocată orice posibilitate de a reacționa. Prin sechestrul impus de Bancorex asupra conturilor CNM Navrom, companiei i s-a îngrădit dreptul de a se apăra în instanțele străine tocmai de către cei care ar trebui să fie interesați ca navele să nu fie vândute în detrimentul statului român.

Situația provocată de sechestrul impus de Bancorex a degenerat într-atât, încât, după cum relatează Ionel Chițu, până și avocații Navrom-ului s-au întors împotrivă clientu­lui lor, punându-i aresturi pe nave, pentru, a-și recupera onorariile.

Este de așteptat ca numărul vânzărilor forțate să crească în viitorul apropiat și pagubele României să se amplifice. Va rămâne Bancorex, în continuare, prizoniera politicii struțului sau va da mâna cu Navrom pentru a limită dezastrul?

(8.10.1998)

Flota română nu mai are credit pe piața internațională

Companiile de navigație românești se află în situația de a nu își mai putea opera navele. Din cauza renumelui prost al flotelor din țările est-europene, care au acumulat numeroase datorii pe piața internațională (armatorii de stat și o parte din operatorii privați din România având o contribuție mare la acest fenomen), furnizorii de combustibil, ulei, alimente și materiale din numeroase porturi străine refuză să mai lucreze pe credit.

Cel mai puternic afectate sunt companiile de navigație cu capital de stat, aflate într-o situație falimentară. Nici firmele private, insuficient capitalizate, nu se află într-o postură mai bună. De multe ori, ele se află în imposibilitatea de a face aprovizionarea navelor plătind pe loc.

Navele românești sunt supuse din ce în ce mai mult unei exigențe sporite și din partea agenților portuari. Sunt tot mai frecvente cazurile în care acestea nu primesc permisiunea de a pleca în cursă dacă nu au plătit cheltuielile portuare în timpul operării lor.

(17.10.1998)

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 0.4911 secunde