Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Fiscul lovește în interesele portului Constanța și ale economiei naționale

Ştire online publicată Sâmbătă, 06 Ianuarie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN

De peste două decenii, operatorii și Administrația portului Constanța se străduiesc să atragă cât mai multe fluxuri de mărfuri. Au investit sute de milioane de euro în infrastructura portuară, în noi capacități de operare a mărfurilor și în modernizarea celor vechi, au organizat misiuni economice și evenimente în străinătate și au participat la târguri internaționale.

Statul român ar trebui să susțină aceste eforturi, iar unele instituții centrale și locale chiar o fac. Am în vedere Ministerul Transporturilor și Primăria Constanța.

Există, însă, și instituții care acționează sistematic împotriva intereselor portului Constanța și ale economiei naționale, cum este cazul unor structuri din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.

Potrivit unui comunicat dat publicității pe piața de capital, prin decizia nr. 2/2017, comisia pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate, din cadrul Direcției Generale a Finanțelor Publice Galați, a decis să revoce autorizația de antrepozit fiscal, din data de 22.10.2015, pe care o deținea compania Oil Terminal din portul Constanța.

Istoria respectivei autorizații este lungă. În iunie 2010, sub pretextul combaterii evaziunii, Fiscul a desființat antrepozitele de carburanți de la Oil Terminal, fapt ce a afectat semnificativ activitatea companiei. În acele vremuri, frâiele ANAF se aflau în pumnul lui Sorin Blejnar. Culmea ironiei, personajul este judecat, astăzi, în dosarul „Motorina”, o afacere care, susțin procurorii, a păgubit statul de TVA și accize în sumă de 22.000.000 lei.

Conducerea Oil Terminal a dus ani de zile muncă de lămurire cu reprezentanții Ministerului Finanțelor Publice și ANAF, pentru a-i ajuta să înțeleagă specificul activităților portuare. Mai mult, pentru a nu mai exista niciun fel de obiecții privind cerințele tehnice ce trebuie îndeplinite, a achiziționat debitmetre moderne, de mare precizie, pentru măsurarea intrărilor și ieșirilor de produse, din rezervoare, investiția ridicându-se la circa 500.000 euro.

Nu știu ce interese are comisia din cadrul DGFP Galați să suspende autorizația de antrepozit fiscal deținută de Oil Terminal din 1015 până în 2017. Dar este clar că Oil Terminal, portul Constanța și economia românească vor avea de pierdut.

Practic, Oil Terminal este condamnată să nu mai depoziteze produsele petroliere în rezervoare, ci să încarce navele direct din trenuri. Astfel, pentru încărcarea unei nave de 40.000 de tone, coloana de trenuri în așteptare se va întinde din portul Constanța până la Ploiești. În loc ca încărcarea navei să se facă într-o singură zi, va fi necesară cel puțin o săptămână. În port, se vor pierde zile întregi cu manevrarea vagoanelor și se va produce un adevărat haos. Costurile de operare vor crește și, ca urmare a depășirii termenelor contractuale, se va ajunge la plata penalităților de întârziere.

Evident, proprietarii mărfurilor nu vor accepta o asemenea mizerie și vor evita portul Constanța.

În opinia mea, decizia comisiei din cadrul DGFP Galați este îndreptată împotriva intereselor economiei naționale. Cel mai afectat este statul român, în calitate de proprietar al infrastructurii portuare și acționar majoritar la Oil Terminal.

Din comunicatul dat publicității pe piața de capital, rezultă că Oil Terminal va ataca, în instanță, decizia de revocare a autorizației de antrepozit fiscal.

Cotidianul „Cuget Liber” îi solicită ministrului Finanțelor Publice, Ionuț Mișa, să analizeze acest caz și să ia măsuri reparatorii, în interesul portului Constanța și al economiei românești.

De-a lungul anilor, compania a câștigat toate procesele împotriva deciziilor abuzive ale structurilor ANAF. Iată două exemple:

Începând din 2003 și până în 2014, Oil Terminal a dus un adevărat război în justiție cu fosta Direcție Regională pentru Accize și Operațiuni Vamale Constanța, care inventase un prejudiciu și obliga compania să îi achite 111.054.565 lei cu titlu de dobânzi de întârziere aferente taxelor vamale, TVA și comisionului vamal. Dacă ar fi plătit imensa sumă, Oil Terminal ar fi intrat în faliment. Compania a câștigat războiul, dar cheltuielile judiciare și avocații au costat-o peste 500.000 de euro, bani pe care nu s-a mai obosit să-i recupereze de la instituția vamală.

În 2011, Oil Terminal a mai câștigat un alt proces cu ANAF (dosarul nr. 25976/212/2011) și a solicitat plata cheltuielilor de judecată în cuantum de 241.661,53 lei. Prin sentința civilă nr. 2592/29.11.2017, Tribunalul Constanța a admis, în parte, cererea Oil Terminal SA Constanța, obligând structurile ANAF la plata sumei totale de 130.328,50 lei cu titlu de cheltuieli de judecată. Suntem curioși să aflăm dacă, după ce va achita această sumă, ANAFva recupera banii de la funcționarii vinovați de abuz.

PUBLICITATE
Citeşte şi
Situația privind plata contribuțiilor sociale obligatorii pentru pensii, sănătate și șomaj este dramatică, după cum lasă să se înțeleagă Agenția Națională de Administrare Fiscală ...
În perioada 15 septembrie - 12 noiembrie 2017, Agenția Națională de Administrare Fiscală a realizat acțiuni de monitorizare a 4.523 de contribuabili cu sediul în ...
Declarațiile fiscale cu privire la obligațiile fiscale aferente lunii ianuarie 2018 se vor transmite obligatoriu, prin internet, în format electronic, se arată într-un comunicat ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Industria turismului românesc deținea, la data de 31 iulie 2019, un număr de 8.402 structuri de cazare cu 356.600 de locuri. Din total, 1.625 erau hoteluri (199.900 locuri) ...
Până la data de 20 octombrie 2019, un număr de 389.546 fermieri și-au primit banii în avans pentru anul 2019. Potrivit Agenției de Plăți și ...
Începând cu data de 28 octombrie 2019, Banca Națională a României va lansa în circuitul numismatic monede din aur și alamă pentru colecționare și va pune în ...
Lupta împotriva poluării mărilor și oceanelor cu deșeuri din plastic ia avânt. India este prima țară din lume care a interzis prezența materialelor plastice la ...
OMV Petrom și organizația neguvernamentală CivicNet au lansat, ieri, platforma digitală Meserii.ro. Aplicația prezintă harta interactivă a învățământului ...
Piața creditelor bancare stă în amorțire de aproape un an, din cauza politicii economice a Guvernului Dăncilă. Măsurile fiscal-bugetare adoptate prin OUG 114 din ...
Clasamentul mărfurilor derulate în porturile Constanța, Midia și Mangalia, în perioada ianuarie - septembrie 2019, a fost următorul (în paranteză sunt creșterile ...
Comisia Europeană a aprobat plata sumei de 14,35 milioane euro, sub formă de sprijin bugetar, pentru a contribui la realizarea reformelor atât de necesare care sunt continuate de ...
În cel de al treilea trimestru al anului 2019, un număr de 122 de nave din flota mondială au fost trimise la dezmembrare. 73 dintre ele au ajuns în șantierele de scrap de pe ...
Olanda ocupă, din nou, primul loc în Europa în privința calității infrastructurii de transport, arată recentul raport al Forumului Economic Mondial privind ...
Porturile maritime românești au mult de lucru în această toamnă. Luni, 21 octombrie 2019, în danele de la Constanța, Midia și Mangalia se aflau la operare 33 de ...
În primele nouă luni ale anului 2019, în zona de coastă a Asiei s-au înregistrat 54 de incidente de piraterie și jaf armat împotriva navelor, față de 64 de incidente în ...
Cât cheltuiește România pentru protecția mediului? În anul 2018, la nivel național, costurile totale au fost de aproximativ 14,7 miliarde lei sau 1,6% din PIB, a ...
Volumul lucrărilor de construcții noi din șantierele navale chineze și-a menținut creșterea în perioada ianuarie - august 2019. În schimb, comenzile noi ...
Pe data de 18 octombrie 2019, în șantierul naval din Nikolayev, Ucraina, a avut loc operațiunea de andocare a cargoul de mărfuri generale „Louis” (sub ...
Fiscul face concurență hipermarket-urilor, agențiilor imobiliare și târgurilor auto. În galantarele lui găsești ce vrei și ce nu vrei, la preț de ...
Pe data de 18 octombrie 2019, în șantierul naval din Nikolayev, Ucraina, a avut loc operațiunea de andocare a cargoul de mărfuri generale „Louis” (sub ...
În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene a fost publicată decizia de înregistrare în „Registrul denumirilor de origine protejate și al indicațiilor geografice ...
sambata, 19 octombrie Pulsul economiei
În perioada ianuarie - august 2019, contul curent al balanței de plăți a României înregistrat un deficit de 7,08 miliarde de euro, mai mare cu 15,99%, respectiv 976 ...
Bulk carrier-ul Hua Sheng Hai” a intrat în coliziune cu traulerul francez „Kirrixki” în largul coastei Kerry, din sud-vestul Irlandei. Incidentul a avut loc pe ...
Social Politică Sănătate
Eveniment Sport Cultură-Educație
Economie Actual Fun
Auto Tehnologie Arhiva