Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie
"Revoluția fiscală“ dă sindicatele pe mâna Justiției

Federația Sindicală "Trans Conex" cheamă Guvernul României să depună mărturie în procesul cu o multinațională din portul Constanța

Ştire online publicată Miercuri, 14 Februarie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN

Economia românească trece printr-o stare de tensiune nemaiîntâlnită în ultimele trei decenii. În sute, mii de firme cu capital privat, sindicatele și patronatele se ceartă ca chiorii. Mărul discordiei îl reprezintă creșterea salariilor brute cu cel puțin 20%.

Sindicatele, îndemnate chiar de autorii „revoluției fiscale”, adică de guvernanții social-democrați, le cer patronilor să majoreze salariile brute, astfel încât veniturile nete să nu scadă în urma transferului contribuțiilor sociale de la angajatori la angajați. 

În schimb, patronii au destule motive să se opună. Unii se așteaptă ca legea de aprobare a OUG 79/2017 prin care a fost înfăptuită „revoluția fiscală” să fie amendată de Parlament sau chiar să nu treacă. Alții invocă lipsa resurselor financiare, dificultățile prin care trec companiile ori contractele colective de muncă aflate în derulare. 

Ațâțate de guvernanți, care îi acuză pe patroni că „îi fură pe angajați”, unele organizații sindicale fac apel la instituția conflictului colectiv de muncă, prevăzută de Legea 62/2011, atunci când negocierile eșuează. Cu ce rezultat? Veți afla din cele ce urmează.

★ ★ ★

Obligată de prevederile OUG 82/2017, Federația Sindicală „Trans Conex” a început negocierile salariale la unitățile unde are sindicate membre, cele mai multe fiind pe platforma portului Constanța. Dacă la companiile cu capital de stat lucrurile au mers ca pe roate, problemele au apărut la negocierile din sectorul privat. 

Când negocierile au eșuat, conducerea federației a decis să recurgă la arma conflictului colectiv de muncă. Dar s-a ivit o problemă: unele societăți au contracte colective în derulare. Oare, în astfel de cazuri este legal să declanșezi conflictul? 

Drept urmare, prin intermediul lui Bogdan Hossu, președintele Confederației Sindicale „Cartel Alfa”, i s-a solicitat ministrului pentru dialog social, Gabriel Petrea, să precizeze dacă angajații au dreptul să declanșeze conflictul de muncă în următoarea situație: unitatea are contract colectiv de muncă, au început negocierile pentru creșterea salariului brut în vederea menținerii netului actual, conform OUG 82/2017, dar părțile nu s-au înțeles.

Prin adresa nr. 1349 din 21 decembrie 2017, semnată de Serghei Mesaroș, directorul Direcției de dialog social din cadrul ministerului, Confederația „Cartel Alfa” a primit următorul răspuns: „În conformitate cu prevederile art. VII, punctul (2), din OUG 82/2017, prin derogare de la prevederile art. 129 alin (3) și (5) din Legea 62/2011, pentru punerea în aplicare a prevederilor OUG 79/2017 este obligatorie negocierea colectivă a actelor adiționale la contractele și acordurile colective de muncă în vigoare. În acest sens, în conformitate cu prevederile art. 161, lit. c) din Legea 62/2011, dacă părțile nu ajung la o înțelegere privind încheierea unui contract sau acord de muncă până la data stabilită de comun acord pentru finalizarea negocierilor, conflictul de muncă poate fi declanșat.”

În baza acestui răspuns, Federația „Trans Conex” i-a transmis Inspectoratului Teritorial de Muncă adresa nr. 49 din 29 decembrie 2017, prin care îl informează despre declanșarea conflictului de muncă la compania Constanța South Container Terminal (CSCT), din portul Constanța, ca urmare a eșuării negocierilor din comisia paritară. Inspectoratul Teritorial de Muncă a răspuns cu adresa nr. 36110 din 3 ianuarie 2018, semnată de inspectorul șef Eugen Bola. În mesaj se arată că inspectorul Adrian Luca a fost desemnat să participe la concilierea conflictului de muncă, urmând ca în termen de șapte zile să se comunice data, ora și locul convocării părților la conciliere. 

Dar la scurt timp, s-a produs răsturnarea de situație. Prin adresa 36110 din 9 ianuarie 2018, inspectorul șef Eugen Bola a informat Federația „Trans Conex” și Sindicatul Uniport din CSCT că: „din analiza documentelor existente în evidența Inspectoratului Teritorial de Muncă Constanța rezultă că aceasta nu poate fi înregistrată ca și conflict colectiv de muncă deoarece, în conformitate cu prevederile art. 164 din Legea nr. 62/2011, pe durata valabilității unui contract colectiv de muncă sau acord colectiv de muncă, angajații nu pot declanșa conflictul colectiv de muncă. Constanța South Container Terminal figurează cu contract colectiv de muncă încheiat la nivel de unitate valabil până la data de 3 mai 2018.”

Nedumerită și nemulțumită de răspunsul primit, Federația „Trans Conex” a solicitat lămuriri, dar Inspectoratul Teritorial de Muncă și-a menținut poziția. 

În timp ce avea loc schimbul de adrese, Federația „Trans Conex” și Sindicatul Uniport s-au trezit, pe data de 11 ianuarie, că sunt citați în calitate de pârâți, în dosarul nr. 146/118/2018. Acțiunea a fost deschisă de compania Constanța South Container Terminal, care cere „constatarea nelegalității conflictului colectiv și, pe cale de consecință, să se dispună încetarea lui”.

„Nu am făcut nimic fără să solicităm punctul de vedere al instituțiilor statului - a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Silviu Stanciu, președintele Federației „Trans Conex”. Afirmațiile acestora se bat cap în cap, răspund comenzilor venite din diferite direcții. Acest precedent ne leagă de mâini și de picioare. Ne obligă să acceptăm situația impusă de angajatori. Nu mai putem deschide conflict de muncă, pentru că ni se spune că este ilegal.

În ceea ce privește procesul cu compania Constanța South Container Terminal, am decis să chemăm de partea sindicatelor, în calitate de martori, pe doamna premier Viorica Dăncilă, pe ministrul Muncii, Olguța Vasilescu, și întregul Guvern al României.” 

PUBLICITATE
Citeşte şi
Consiliul Județean al Uniunii Județene Constanța al „CNSLR - Frăția“ s-a reunit ieri, 7 noiembrie 2017, pentru a aproba începerea campaniei de strângere a ...
Reprezentanții Federației Sindicatelor Libere din Învățământ consideră că sistemul de educație din România are nevoie de investiții serioase, pentru a permite elevilor să facă ...
Ani de zile, Portul Constanța a fost rupt de municipiu. Încercările autorităților locale de atunci de a-și întinde influența și spre port nu au făcut decât să îndepărteze zona de ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
În data de 15 octombrie 2018, inspectorii vamali din portul Constanta Sud au descoperit, într-un container sosit din China, 1.103,38 mp de parchet stratificat, din material ...
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 17 octombrie 2018, euro a cedat 0,0010 lei, variația fiind de ...
Un agent economic atenționează consumatorii să se asigure că agenții de vânzări care le propun oferte „de nerefuzat” nu îi mint în privința ...
Agenția Națională de Administrare Fiscală informează contribuabilii că serviciile sale electronice sunt disponibile zi și noapte, fiind ușor de accesat ...
Principalii actori din transporturile navale românești s-au întâlnit, miercuri, 17 octombrie 2018, la Gara Maritimă, din portul Constanța, pentru a pune la cale prima ...
Legea vânzării terenurilor va fi modificată, în sensul că va ușura accesul cumpărătorului român la acestea, a anunțat marți, la TVR, ministrul Agriculturii Petre ...
marti, 16 octombrie Pulsul economiei
În data de 12 octombrie 2018, inspectorii vamali din portul Constanța sud au reținut 167.040 seturi de prezervative nedeclarate și susceptibile a aduce atingere ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 16 octombrie 2018, euro a câștigat 0,0014 lei, variația ...
În intervalul 14 - 20 octombrie 2018, în Singapore, se desfășoară lucrările celui de-al 44-lea Congres al Federației Internaționale a Transportatorilor (ITF). Este ...
Numărul membrilor Rețelei Maritime Anticorupție (Maritime Anti-Corruption Network) a trecut de o sută, în urma aderării companiilor ZIM și Frontline. Membrii ...
r Să ne mai mirăm că forța de muncă migrează pe piața externă?Modificarea Legii dialogului social, în anul 2011, de către Guvernul Boc, a lovit puternic mișcarea ...
Președintele Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR), Mihai Daraban, a participat astăzi, 16 octombrie, la Forumul de Afaceri Multisectorial ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 16 octombrie 2018, euro a câștigat 0,0014 lei, variația ...
Începând cu data de 15 octombrie 2018, Banca Națională a României a lansat în circuitul numismatic o monedă din aur cu tema 175 de ani de la nașterea reginei Elisabeta a ...
Investițiile directe ale străinilor în România au însumat 2.863 milioane euro, în primele opt luni ale anului 2018 (comparativ cu 2.955 milioane euro în perioada ianuarie - ...
În primele opt luni ale anului 2018, volumul lucrărilor de construcții, ca serie brută, a scăzut per total cu 4,6%, comparativ cu perioada de referință din 2017. În ...
În perioada ianuarie - august 2018, balanța de plăți a României a înregistrat un deficit de 5.830 milioane euro, comparativ cu 4.231 milioane euro în perioada similară ...
În perioada ianuarie - august 2018, datoria externă totală a României a crescut cu 648 milioane euro. În structură: datoria externă pe termen lung a însumat 67.395 milioane euro ...
Social Eveniment Sport
Cultură-Educație Politică Economie
Actual Fun Arhiva