Evoluție spectaculoasă a traficului de mărfuri pe canalele navigabile

169
Evoluție spectaculoasă a traficului de mărfuri pe canalele navigabile - evolutiespectaculoasaatraficului-1562855229.jpg

Articole de la același autor

Traficul pe canalele navigabile Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari a înregistrat o creștere ascendentă de-a lungul anilor. Transportul pe apele interioare se dovedește a fi mai atractiv decât cel rutier și feroviar, întrucât tariful pe tona de marfă transportată este mai mic.

Evoluția spectaculoasă a fluxurilor de mărfuri în primul semestru ne dă speranța că traficul pe canalele navigabile va înregistra un record la sfârșitul lui 2019.

Crește importanța canalelor pentru Europa

"În primele șase luni ale acestui an, traficul pe canalele navigabile a fost de 15,362 milioane de tone capacitate, cu 18% mai mare față de aceeași perioadă din 2018. Au fost transportate 7,879 milioane de tone de mărfuri, cu 29% mai mult decât în aceeași perioadă din 2018", a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", Lucian Bucuroiu, director exploatare în cadrul Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile.

În structura mărfurilor, minereurile și produsele de carieră ocupă primul loc, cu o pondere de 39%. În ianuarie 2018, ele reprezentau 54,31% din totalul mărfurilor derulate. Pe locul al doilea se situează cerealele, cu o pondere de 32%. Celelalte grupe de mărfuri au următoarele ponderi: produse energetice (cărbuni, petrol și gaze lichefiate) - 15%, produse chimice - 6%, metal și produse din metal - 4%, ciment - 2%, produse alimentare - 1%.

În primele șase luni ale anului, s-a produs un salt uriaș al traficului de mărfuri derulat în contul altor țări. Dacă în ianuarie 2018, acesta era de numai 39% din total, în perioada ianuarie - iunie 2019 a sărit la 58%. Această dinamică reflectă rolul tot mai mare pe care Dunărea și canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari îl joacă în transportul naval european.

În primele șase luni ale acestui an, din totalul de 7,879 milioane de tone de mărfuri, în contul României au fost transportate 42%, pentru Serbia - 33%, Ungaria - 9%, Bulgaria - 9%, Austria 3, Slovacia, Germania și Republica Moldova - câte 1%.

În intervalul ianuarie - iunie 2019, canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari au fost tranzitate de 10,636 unități navale, din care: 7.288 barje, 1.378 șlepuri, 36 nave fluvio-maritime, 1.918 remorchere împingătoare, 15 pasagere și un yacht.

Armatorii români domină transportul pe apele interioare. Dintre ei, cel mai important este Compania de Navigație Fluvială Română Navrom, care deține o flotă de 390 de nave, din care: 33 de împingătoare, 254 de barje de diferite tipuri, 93 de șlepuri și 10 ceamuri.

Ministrul Agriculturii este optimist

Cum va evolua traficul de mărfuri în partea a doua a anului? Principala influență o vor avea cerealele. În prezent, se exportă porumb și floarea soarelui din recolta anului trecut și grâu din recolta acestui an.

Anul agricol 2018 - 2019 nu a fost prea bun pentru țările est-europene. România, Serbia, Ungaria și Bulgaria s-au confruntat cu seceta din toamna lui 2018 și din primele trei luni din 2019 și cu temperaturile scăzute în primăvară. În unele zone, precum județul Constanța, recoltele de păioase au fost afectate în proporție de 40% - 50%.

Cu toate acestea, Petre Daea, ministrul Agriculturii, se arată excesiv de optimist, declarând: "România va avea pentru prima dată în istoria existenței sale trei ani agricoli buni unul după altul".

Dacă recoltele vor confirma spusele ministrului, traficul de cereale de pe Dunăre, canalele navigabile și din portul Constanța se va menține la cote înalte. Rămâne de văzut dacă și evoluția prețurilor va fi favorabilă și va încuraja exportul de grâne. 

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Vineri, 12 Iulie 2019
Stire din Economie : Pulsul economiei
Pagina a fost generata in 2.2632 secunde