Evoluție peste așteptări a porturilor maritime românești

385
Evoluție peste așteptări a porturilor maritime românești - trafic-1481726089.jpg

Articole de la același autor

Porturile maritime românești au început anul 2016 cu stângul, dar îl încheie cu bine. În partea a doua a anului au reușit să atragă cantități mai mari de mărfuri și să raporteze o creștere semnificativă a traficului. La aceasta a contribuit mai cu seamă recolta bună de cereale din vară, dar trebuie precizat că s-au înregistrat creșteri mai mari sau mai mici la marea majoritate a grupelor de mărfuri. Greul l-a dus portul Constanța, care deține o pondere de 87,25% în traficul total de mărfuri. Îl urmează portul Midia, cu o cotă de 12,33%, și Mangalia, cu 0,42%.

În primele 11 luni ale anului 2016, cele trei porturi au derulat împreună 54.443.189 tone de mărfuri, cu 5,35% mai mult față de aceeași perioadă din 2015. Ținând cont de evoluțiile de până acum, este de așteptat ca, la final de an, porturile maritime românești să raporteze o creștere de peste 6% a cantităților de mărfuri manipulate. Dar să vedem care a fost evoluția traficului pe grupe de mărfuri:

a. în creștere față de anul precedent

- cereale - 18.514.714 tone (+3,76%);

- petrol brut - 6.837.791 tone (+9,20%);

- articole diverse - 6.444.660 tone (+2,73%);

- produse petroliere - 5.087.087 tone (+8,83%);

- minereuri și deșeuri neferoase - 2.847.645 tone (+2,94%);

- semințe uleioase - 2.707.959 tone (+45,39%);

- îngrășăminte - 2.693.452 tone (+82,69%);

- minereuri de fier și fier vechi - 2.472.270 tone (+3,68%);

- produse metalice - 1.909.592 tone (+0,37%);

- produse alimentare - 746.469 tone (+1,41%);

- produse chimice - 635.800 tone (+5,49%);

- minerale brute sau prelucrate - 317.575 tone (+12,58%);

- ciment - 169.369 tone (+26,99%);

- animale vii - 86.677 tone (+52,55%);

- celuloză și deșeuri de hârtie - 75.558 tone (+39,71%);

b. în scădere față de anul precedent

- cărbune - 2.026.558 tone (-33,92%);

- lemn, plută - 519.551 tone (-32,69%);

- echipamente, mașini - 338.262 tone (-1,19%);

- cartofi, legume, fructe proaspete - 5.696 tone (-12,21%).

În primele 11 luni ale anului 2016, Constanța - cel mai mare port românesc - a manipulat 47.503.558 tone de mărfuri, în creștere cu 4,35% față de perioada de referință din 2015. Grânele și semințele uleioase continuă să dețină ponderea cea mai mare în fluxurile totale de mărfuri, aceasta crescând de la 43,68%, la sfârșitul lunii noiembrie 2015, la 44,67%, la 30 noiembrie 2016.

Traficul de containere din portul Constanța a totalizat 6.444.656 tone, respectiv 661.908 TEU, în creștere cu 2,75%, respectiv 5,74%, dar rămâne cu mult sub nivelul capacităților de operare existente.

Portul petrolier Midia prezintă o creștere semnificativă de trafic și o mai mare diversificare a mărfurilor manipulate. În intervalul ianuarie - octombrie 2016, a derulat 6.712.490 tone, cu 12,91% mai mult decât în perioada similară a anului precedent. Evoluția s-a datorat, în principal, cantităților de petrol mai mari cu 12,82%. Trebuie menționat că din totalul de 11.924.878 tone de țiței și produse pe-troliere derulate prin porturile maritime românești, 53,33% trec prin portul Midia, 46,06% prin portul Constanța și 0,61% prin portul Mangalia.

Micuțul port Mangalia a derulat 227.141 tone, cu 7,06% peste nivelul atins în primele zece luni ale anului 2015.

Să vedem care a fost evoluția fluxurilor de mărfuri pe malul opus al Mării Negre. Porturile rusești au raportat un trafic de 222,7 milioane tone de mărfuri, în creștere cu 4,9%. Novorossiysk - cel mai mare port al Federației Ruse - a manipulat 119,7 milioane tone de mărfuri, în creștere cu 3,0%. În celelalte porturi rusești, situația a fost următoarea: Kavkaz - 30,7 milioane tone (+7,5%), Taman - 12,0 milioane de tone (+12,1%), Rostov pe Don - 12,0 milioane tone (+14,5%), Kerch - 8,8 milioane tone (+28,0%), Yeisk - 3,9 milioane tone (+12,4%), Temryuk - 2,6 milioane tone (+14,0%), Tuapse - 22,9 milioane tone (-1,2%), Azov - 6,0 milioane tone (-4,4%) și Taganrog - 2,1 milioane tone (-17,8%).

În Ucraina, portul Odessa a manipulat 23.109.100 tone de mărfuri, cu 1,20% mai puțin decât în aceași perioadă din 2015. În schimb, traficul de containere a crescut cu 29,5%, ajungând la 99.465 TEU. Portul Yuzhny, care deține o pondere de 30% în traficul total al porturilor maritime ucrainene, a manipulat 36.239.800 tone de mărfuri, în scădere cu 17,80%. Traficul de containere din acest port a totalizat 73.800 TEU, fiind în creștere cu 51,5%.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4782 secunde