Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Europa vrea să înlocuiască mașinile ucigașe cu autovehicule inteligente și sigure

Ştire online publicată Marţi, 02 Aprilie 2019
de Ion TIȚA-CĂLIN

Pe șoselele României se moare mai mult decât în războaie. Nu gloanțele, dinamita ori rachetele sunt cele care mutilează mii de oameni și curmă mii de vieți în fiecare an. Armele morții sunt milioanele de vehicule care aleargă, zi și noapte, pe rețeaua rutieră a țării. Legile tot mai aspre sunt o stavilă prea firavă în fața cailor putere ucigași.

Statisticile Poliției Române vorbesc despre un adevărat măcel. Cele 143.633 accidente rutiere grave de circulație petrecute în perioada 2001 – 2017 s-au încheiat cu pierderea a 39.284 de vieți omenești și 128.593 de răniți.

Carnajul petrecut în România în decurs de 17 ani îl depășește pe cel din Războiul de Independență al Croației (31 martie 1991 - 12 noiembrie 1995), în care și-au pierdut viața 20.000 de persoane, iar 52.000 de persoane au fost mutilate.

Am fi nedrepți dacă n-am arăta că, nu doar în România, ci în întreaga Uniune Europeană se moare, pe capete, pe șosele. Potrivit Eurostat (Oficiul de statistică al UE), numărul persoanelor care au murit în accidente rutiere, în 2016, pe șosele comunitare, a fost de 25.624 de persoane. Îmbucurător este faptul că mortalitatea pe șoselele UE este în scădere continuă. În 1997, numărul deceselor depășea 60.000. Din păcate, România, cu 97 de morți în accidente rutiere raportat la un milion de locuitori, în 2016, se numără printre statele cu cea mai mare frecvență a deceselor, fiind întrecută doar de Bulgaria (cu 99 decese).

Adevăratele cauze

Statisticile Poliției Române plasează neatenția, viteza excesivă, oboseala și consumul de alcool în fruntea cauzelor accidentelor. Dar lucrurile sunt ceva mai complicate. La producerea evenimentelor contribuie direct sau indirect, activ sau pasiv chiar instituțiile statului, adică tocmai cei ce au obligația să lupte pentru apărarea vieții cetățenilor. Nicio statistică oficială nu vorbește despre gropile de pe șosele din România, despre canalizările fără capace, despre parcarea națională reprezentată de trotuarele și carosabilul României, despre pădurile de panouri publicitare care afectează vizibilitatea șoselelor, despre proasta iluminare a rețelei rutiere, despre deficiențele sistemului de avertizare. În procesele verbale încheiate în urma accidentelor nu se amintește niciun cuvânt despre faptul că vizibilitatea și manevrabilitatea în trafic sunt îngreunate cu largul concurs al administrațiilor locale. În zadar autoritățile înăspresc sancțiunile, dacă primăriile și consiliile locale se străduiesc să asigure condițiile favorabile producerii accidentelor.

Instituțiile statului văd doar copacii - șoferii implicați în accidente. Nu au ochi pentru pădure - orașele și satele incapabile să ofere șosele și străzi adecvate unui trafic rutier sigur, civilizat. Parcul auto al României sporește cu fiecare zi, numărul mașinilor cu motoare de mare putere este în creștere, în vreme ce căile rutiere sunt tot mai proaste și tot mai înguste. Situația este critică, dar autoritățile nu fac mai nimic să elimine cauzele obiective ale accidentelor, cele ce țin de mediul construit. Ele știu una și bună: de vină sunt doar conducătorii auto și trebuie rupți cu amenzi și dosare penale. Nici nu concep ca instituțiile statului să fie luate la întrebări, să li se găsească vreun cusur și să fie arse cu sancțiuni.

Surprinzător, nicio statistică nu vorbește despre efectele negative ale accidentelor rutiere asupra economiei țării. Viețile irosite și existențele mutilate înseamnă, totodată, pierderi de resurse umane și de competențe profesionale. Nimeni nu a evaluat cu ce costuri au fost create aceste resurse pierdute și ce cheltuieli suplimentare generează accidentele rutiere pentru economie și societate.

Noi valuri de mașini

second-hand

În ultima săptămână din martie 2019, reprezentanții permanenți ai Consiliului Europei au aprobat acordul provizoriu cu privire la un proiect de regulament privind siguranța rutieră, care se adresează producătorilor de mașini. Conform noilor norme, toate autovehiculele vor trebui să fie echipate cu următoarele elemente de siguranță: asistență inteligentă pentru controlul vitezei; facilitarea instalării sistemelor antidemaraj cu etilotest; sisteme de avertizare cu privire la somnolență și la lipsa de atenție a conducătorului auto; sisteme avansate de avertizare cu privire la starea de distragere a atenției conducătorului auto; semnale pentru oprirea de urgență; sisteme de alertă la mersul înapoi; dispozitive de înregistrare a datelor privind evenimentele; monitorizarea precisă a presiunii pneurilor.

Până când noul regulament va deveni directivă europeană și până când producătorii vor lansa pe piață astfel de autovehicule inteligente și sigure va mai curge multă apă pe Dunăre. Apoi va urma un proces lung și lent de introducere a acestora în circulație. Dar multe dintre mașinile vechi, nesigure nu vor ajunge la fier vechi. Grație comerțului de mașini second-hand vor ajunge în țări precum România. Acolo vor găsi condițiile optime pentru a mai curma zeci de mii de vieți și a mutila sute de mii de existențe umane.

PUBLICITATE
Citeşte şi
Efectele ieșirii Marii Britanii din UE încep deja să apară mai devreme decât credeau politicienii și analiștii, iar impactul economic și social este major ...
Dacia lansează echiparea Ultimate la Geneva, într-un an de record în care constructorul de la Mioveni a vândut peste 700.000 de unități la nivel global. Tot în Elveția ...
A fost odinioară regina șoselelor, dar astăzi arată precum o mașină folosită în filmele de acțiune ale lui Sergiu Nicolaescu. Sigur vă amintiți, cei din „garda veche”: ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Datele publicate recent de Comisia Europeană arată că numărul de interceptări de mărfuri contrafăcute importate în UE a crescut în 2018, ca urmare a sporirii semnificative a ...
În ședința de guvern din data de 19 septembrie 2019 a fost adoptat actul normativ prin care se modifică și completează HG nr. 500 din 2017 privind aprobarea schemei ...
Ideea trecerii porturilor fluviale și maritime românești la administrațiile locale are o carieră îndelungată. Primul care s-a gândit la o asemenea schimbare de ...
Pe data de 19 august 2019, a fost lansată campania #EUBeachCleanUp, prin care personalul instituțiilor Uniunii Europene se alătură comunităților locale pentru a ...
În perioada 17 - 18 septembrie, la Helsinki (Finlanda), a avut loc TADEUS - Tax administration European Union Summit (reuniunea conducătorilor administrațiilor fiscale din ...
Începând cu data de 24 septembrie 2019, ora 10.00, pe site-urile www.aippimm.ro și www.imm.gov.ro, va deveni activă aplicația de înscriere în Programul național ...
Porturile de la Dunăre sunt în fierbere, după ce ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a dezvăluit intenția Guvernului Dăncilă de a le transfera în administrarea ...
Printr-o hotărâre de guvern, a fost instituită schema de „Ajutor de minimis pentru compensarea efectelor fenomenelor hidrometeorologice nefavorabile manifestate în perioada ...
Clasamentul mărfurilor derulate în porturile Constanța, Midia și Mangalia, în perioada ianuarie - august 2019, a fost următorul (în paranteză sunt creșterile ...
În urma întâlnirii din data de 17 septembrie 2019 a președinților de  federațiilor sindicale feroviare cu ministrul Transporturilor și directorii generali ...
Cerealele au invadat portul Constanța. În ziua de 18 septembrie 2019, din cele 26 de nave aflate în danele sale de operare, 14 nave încărcau 370.700 tone de grâu, porumb ...
Printr-un comunicat de presă, Federația Sindicatelor Trans-Conex solicită „stoparea inițiativei Ministerului Transporturilor de a transfera către autoritățile ...
În data de 18 septembrie 2019, la ora 13,40 în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de Fondul Proprietatea. Se ...
Cotațiile barilului de petrol sunt în scădere. Pe data de 18 septembrie 2019, la ora 13,30 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de 64,00 ...
miercuri, 18 septembrie Euro a câștigat în lupta cu leul
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 18 septembrie 2019, euro a câștigat 0,0002 lei, variația ...
Dolarul pierde teren în lupta cu moneda noastră națională. Tranzacțiile din data de 18 septembrie 2019, de pe piața bancară s-au încheiat cu deprecierea cu 0,0103 ...
Marți 17 septembrie 2019, ambasadori și oficiali din 14 state europene au vizitat fabrica Sonimpex Topoloveni și au avut ocazia să descopere cum se produce ...
Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR), cu sprijinul Comisiei Europene și în parteneriat cu Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și ...
Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR), cu sprijinul Comisiei Europene și în parteneriat cu Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și ...
Recent, o instanță din Lille, Franța, a condamnat nouă marinari ucraineni la cinci - opt ani de închisoare pentru trafic de droguri. Cargoul „Carib ...
Social Politică Sănătate
Eveniment Sport Cultură-Educație
Economie Actual Monden
Fun Arhiva