Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Europa vrea să înlocuiască mașinile ucigașe cu autovehicule inteligente și sigure

Ştire online publicată Marţi, 02 Aprilie 2019
de Ion TIȚA-CĂLIN

Pe șoselele României se moare mai mult decât în războaie. Nu gloanțele, dinamita ori rachetele sunt cele care mutilează mii de oameni și curmă mii de vieți în fiecare an. Armele morții sunt milioanele de vehicule care aleargă, zi și noapte, pe rețeaua rutieră a țării. Legile tot mai aspre sunt o stavilă prea firavă în fața cailor putere ucigași.

Statisticile Poliției Române vorbesc despre un adevărat măcel. Cele 143.633 accidente rutiere grave de circulație petrecute în perioada 2001 – 2017 s-au încheiat cu pierderea a 39.284 de vieți omenești și 128.593 de răniți.

Carnajul petrecut în România în decurs de 17 ani îl depășește pe cel din Războiul de Independență al Croației (31 martie 1991 - 12 noiembrie 1995), în care și-au pierdut viața 20.000 de persoane, iar 52.000 de persoane au fost mutilate.

Am fi nedrepți dacă n-am arăta că, nu doar în România, ci în întreaga Uniune Europeană se moare, pe capete, pe șosele. Potrivit Eurostat (Oficiul de statistică al UE), numărul persoanelor care au murit în accidente rutiere, în 2016, pe șosele comunitare, a fost de 25.624 de persoane. Îmbucurător este faptul că mortalitatea pe șoselele UE este în scădere continuă. În 1997, numărul deceselor depășea 60.000. Din păcate, România, cu 97 de morți în accidente rutiere raportat la un milion de locuitori, în 2016, se numără printre statele cu cea mai mare frecvență a deceselor, fiind întrecută doar de Bulgaria (cu 99 decese).

Adevăratele cauze

Statisticile Poliției Române plasează neatenția, viteza excesivă, oboseala și consumul de alcool în fruntea cauzelor accidentelor. Dar lucrurile sunt ceva mai complicate. La producerea evenimentelor contribuie direct sau indirect, activ sau pasiv chiar instituțiile statului, adică tocmai cei ce au obligația să lupte pentru apărarea vieții cetățenilor. Nicio statistică oficială nu vorbește despre gropile de pe șosele din România, despre canalizările fără capace, despre parcarea națională reprezentată de trotuarele și carosabilul României, despre pădurile de panouri publicitare care afectează vizibilitatea șoselelor, despre proasta iluminare a rețelei rutiere, despre deficiențele sistemului de avertizare. În procesele verbale încheiate în urma accidentelor nu se amintește niciun cuvânt despre faptul că vizibilitatea și manevrabilitatea în trafic sunt îngreunate cu largul concurs al administrațiilor locale. În zadar autoritățile înăspresc sancțiunile, dacă primăriile și consiliile locale se străduiesc să asigure condițiile favorabile producerii accidentelor.

Instituțiile statului văd doar copacii - șoferii implicați în accidente. Nu au ochi pentru pădure - orașele și satele incapabile să ofere șosele și străzi adecvate unui trafic rutier sigur, civilizat. Parcul auto al României sporește cu fiecare zi, numărul mașinilor cu motoare de mare putere este în creștere, în vreme ce căile rutiere sunt tot mai proaste și tot mai înguste. Situația este critică, dar autoritățile nu fac mai nimic să elimine cauzele obiective ale accidentelor, cele ce țin de mediul construit. Ele știu una și bună: de vină sunt doar conducătorii auto și trebuie rupți cu amenzi și dosare penale. Nici nu concep ca instituțiile statului să fie luate la întrebări, să li se găsească vreun cusur și să fie arse cu sancțiuni.

Surprinzător, nicio statistică nu vorbește despre efectele negative ale accidentelor rutiere asupra economiei țării. Viețile irosite și existențele mutilate înseamnă, totodată, pierderi de resurse umane și de competențe profesionale. Nimeni nu a evaluat cu ce costuri au fost create aceste resurse pierdute și ce cheltuieli suplimentare generează accidentele rutiere pentru economie și societate.

Noi valuri de mașini

second-hand

În ultima săptămână din martie 2019, reprezentanții permanenți ai Consiliului Europei au aprobat acordul provizoriu cu privire la un proiect de regulament privind siguranța rutieră, care se adresează producătorilor de mașini. Conform noilor norme, toate autovehiculele vor trebui să fie echipate cu următoarele elemente de siguranță: asistență inteligentă pentru controlul vitezei; facilitarea instalării sistemelor antidemaraj cu etilotest; sisteme de avertizare cu privire la somnolență și la lipsa de atenție a conducătorului auto; sisteme avansate de avertizare cu privire la starea de distragere a atenției conducătorului auto; semnale pentru oprirea de urgență; sisteme de alertă la mersul înapoi; dispozitive de înregistrare a datelor privind evenimentele; monitorizarea precisă a presiunii pneurilor.

Până când noul regulament va deveni directivă europeană și până când producătorii vor lansa pe piață astfel de autovehicule inteligente și sigure va mai curge multă apă pe Dunăre. Apoi va urma un proces lung și lent de introducere a acestora în circulație. Dar multe dintre mașinile vechi, nesigure nu vor ajunge la fier vechi. Grație comerțului de mașini second-hand vor ajunge în țări precum România. Acolo vor găsi condițiile optime pentru a mai curma zeci de mii de vieți și a mutila sute de mii de existențe umane.

PUBLICITATE
Citeşte şi
Limuzina a fost construită pentru a figura în filme artistice, motiv pentru care este dotată cu cele mai extravagante opțiuni posibile. Creatorul său a botezat-o ...
În cele șase luni de mandat la Președinția Consiliului Uniunii Europene, România va organiza peste 140 de reuniuni de coordonare ale delegațiilor statelor ...
Google Maps a început să introducă informații despre viteza maximă permisă și poziția camerelor video de supraveghere, funcții prin care se apropie de cele ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
În anul 2018, au fost raportate în zona de coastă a Asiei 76 de incidente de piraterie și jafuri armate. Față de anul precedent, numărul incidentelor a scăzut cu 25%. În ...
În primul trimestru al anului 2019, la nivel mondial, au fost trimise la tăiere 181 de nave. Dintre acestea, 142 de nave au ajuns la șantierele de scrap de pe plajele din ...
ANAF a redus până la cel mult cinci zile termenul de soluționare a solicitărilor de înscriere în Registrul entităților și unităților de cult pentru care se ...
Care este scopul penalităților și dobânzilor de plată pentru cei ce au datorii la bugetele statului? Protecția de inflație a veniturilor statului și ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Rata șomajului a fost de 4,2%, în anul 2018, față de 4,9% în 2017. Pe sexe, diferența dintre cele două rate ale șomajului a fost de 1,2 puncte procentuale ...
În anul 2018, populația activă a României era de 9.069 mii persoane, din care 8.689 mii erau persoane ocupate și 380 mii erau șomeri, a anunțat Institutul ...
Numărul salariaților a crescut cu 107 mii persoane în 2018 față de anul precedent, ajungând la 74,8% din totalul populației ocupate. În anul 2018 lucrătorii pe cont ...
Înainte de 1990, unitățile industriale și șantierele de construcții din regiunile dezvoltate ale României își recrutau forța de muncă din Oltenia ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Centrele județene ale Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură au început plata ajutorului de stat pentru ameliorarea raselor de animale ...
Camera de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură Constanța (instituție de utilitate publică) organizează cursuri autorizate de perfecționare ...
Institutul pentru Cercetări în Economie Circulară și Mediu „Ernest Lupan” (IRCEM) a fost acceptat ca reprezentant al României în grupul de coordonare al ...
Care este amploarea fenomenului corupției în porturile lumii? Ce cantitate de mărfuri de contrabandă, arme și droguri trece zilnic prin punctele vamale portuare, cu ...
Cargoul de mărfuri generale „Agios Rafail” a eșuat pe stâncile de la Muzil, din zona de coastă a Croației de la Marea Adriatică. Incidentul a avut loc în ...
În noaptea de 13 aprilie, în portul Mumbai din India, la scurt timp după sosirea din Arabia Saudită cu o încărcătură de țiței, suprastructura tancului petrolier ...
Cargoul de mărfuri generale chinezesc „Jin Yuan Lun 6 Hao” a emis semnalul de primejdie pe data de 15 aprilie 2019, solicitând asistență imediată. Nava se afla în ...
Cargoul de mărfuri generale „Agios Rafail” a eșuat pe stâncile de la Muzil, din zona de coastă a Croației de la Marea Adriatică. Incidentul a avut loc în ...
În data de 18 aprilie 2019, la ora 15,40 în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de Banca Transilvania. Se ...
Social Sănătate Eveniment
Sport Cultură-Educație Politică
Economie Actual Monden
Fun Arhiva