Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Doi navigatori români sunt într-o situație critică, pe o navă cu nouăzeci de emigranți revoltați

Ştire online publicată Marţi, 13 Noiembrie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN

La bordul navei ro-ro „Nivin”, sub pavilion Panama, pe care se află și doi navigatori români (un ofițer punte și un ofițer mecanic), s-a declanșat o situație de criză. La începutul săptămânii trecute, vasul a ajuns în portul Misurata, situat în nord-vestul Libiei, având îmbarcați 90 de emigranți. Potrivit primelor informații, aceștia au fost preluați de undeva, de pe mare, de pe câteva ambarcațiuni. Doi sirieni, membri ai echipajului, ar fi luat bani de la emigranți, promițându-le că vor fi transportați până în Italia.

Dar în loc să ajungă în Europa, nava „Nivin” a ajuns în Libia. Acolo, cei doi sirieni care le luaseră banii de la emigranți, s-au făcut nevăzuți. Constatând că au fost trași pe sfoară, emigranții s-au revoltat, îndreptându-și nemulțumirea împotriva echipajului.

Reprezentanții autorităților ar fi fost întâmpinați cu ostilitate de emigranți. Drept urmare, autoritățile au fost obligate să ia măsuri de securitate, astfel că nimeni nu urcă, nimeni nu coboară de pe navă.

Aceste întâmplări i-au fost relatate lui Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor și șef al Inspectoratului ITF România, de ruda unuia dintre ofițerii români de pe „Nivin”, cu rugămintea să intervină în ajutorul lor.

„Românii au sunat acasă, disperați. Au ajuns într-o situație incredibilă, greu de soluționat. Unul dintre ei a devenit ofițer de curând; abia ce și-a terminat stagiul de cadet. Niciunul dintre cei doi navigatori nu este membru de sindicat și niciunul nu a luat legătura cu noi înainte de a pleca pe mare, pentru a obține informații despre navă și armator. Singurul lucru pe care îl putem face pentru ei este să informăm Autoritatea Navală Română, Ministerul Afacerilor Externe și Federația Internațională a Transportatorilor - ITF”, a declarat Mihălcioiu.

Ro-ro-ul „Nivin” are capacitatea de 1.626 tdw și a fost construită în 1983.

De la intrarea în exploatare și până în prezent și-a schimbat de mai multe ori numele și, probabil, proprietarul. La naștere, nava s-a numit „Silverstone”, pentru ca la scurt timp, tot în 1983, să fie botezată „Tarak Labiad”. În 1985, a fost reînmatriculată sub numele „Silverstone”, pentru ca în septembrie același an să primească numele „Sea Hamex”. Din noiembrie 2003 până în ianuarie 2005 a purtat numele „Sea Trust”. Apoi, a fost numită „Valentinsa”, pentru ca, în același an, să devină „Sea Liban”. În 2011, a primit numele „City of Hamburg”, iar în 2015, „Bahaa”. În prezent circulă sub numele „Nivin”.

În shipping-ul internațional, schimbarea frecventă a numelui unei nave ridică mari semne de întrebare. De altfel, acest ro-ro s-a confruntat, de-a lungul existenței, cu destule probleme care nu sunt un motiv de mândrie: cazuri de neplată a salariilor și de lipsă a contractelor de muncă la bord, și chiar o reținere în portul Savona, din cauza disputei între doi proprietari ai vasului.

„Nava este sub pavilion de complezență, fără un contract colectiv de muncă standard la bord, și efectuează voiaje în zone de risc, cum e Libia”, afirmă liderul SLN.

Inspectoratul ITF România a informat în cursul zilei de ieri ANR, Ministerul Afacerilor Externe și ITF în legătură cu situația de criză de pe nava „Nivin”.

În finalul mesajului se spune: „Acum, situația este complicată, nava nu are unde să plece, este cu echipaj la bord minus cei doi sirieni și cu încă 90 de persoane considerate pasageri clandestini. Printre membrii echipajului sunt și doi ofițeri români, plecați prin firma Marina Crewing din Constanța. Cei doi sunt blocați practic la bord, crescând îngrijorarea noastră, dar și a familiilor lor. Vă rugăm să încercați, prin autoritatea pe care o aveți, să repatriați acești navigatori din Libia. Cred că responsabil cu plata repatrierii, pe lângă armator, este și agentul de crewing. Cei doi navigatori nu sunt membri ai Sindicatului Liber al Navigatorilor”.

Ziarul „Cuget Liber” a solicitat și punctul de vedere al firmei Marina Crewing Agency din Constanța. Reprezentanta acesteia, Elena Bonceanu, ne-a transmis corespondența purtată cu Omran Alamé, directorul general al lui KYB International INC, agentul navei din Libia.

Acesta informează agenția de crewing constănțeană că: „Pe drumul spre Misurata, portul de descărcare a autoturismelor, nava a primit, din partea autorităților italiene și malteze, solicitarea să salveze emigranții.

Aceștia au fost preluați la bord și li s-a spus că vor fi duși în Misurata, dar când au ajuns în port au refuzat să fie debarcați, spunând că vor să meargă în Italia. Acum toată lumea și toate autoritățile lucrează pentru a-i debarca pe emigranți și pentru a lăsa nava să își continue activitatea. Nu este nimic îngrijorător, totul este sub control. Toate autoritățile au fost informate în mod corespunzător, monitorizează situația și lucrează pentru a rezolva acest caz în cel mai bun mod”.

Agentul navei afirmă că echipajul are tot ce e necesar pentru a-și continua activitatea, inclusiv mâncare, singurii îngrijorați fiind navigatorii români.

v v v

Având în vedere cazul celor doi români de pe ro-ro-ul „Nivin”, „Sindicatul Liber al Navigatorilor atrage încă o dată atenția asupra pericolelor în care pot fi implicați navigatorii români trimiși la muncă de unele agenții de crewing, autorizate de ANR, dar care nu respectă anumite criterii privind condițiile de muncă și viață stabilite prin contracte colective de muncă standard (naționale sau tip ITF)”.

PUBLICITATE
Citeşte şi
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Sindicatul Liber al Navigatorilor a transmis un comunicat de presă prin care salută eliberarea tuturor celor 12 navigatori capturați de pirații nigerieni pe data de 22 ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Banca Națională a României va lansa în circuitul numismatic o monedă din argint cu tema 100 de ani de la nașterea lui Radu Beligan. Caracteristicile monedei sunt ...
ieri, ora 16:41 Informații bancare
La 30 noiembrie 2018, rezervele valutare la Banca Națională a României se situau la nivelul de 32.531 milioane euro, fiind mai mari cu 0,50% față de nivelul atins la ...
În cuvântul de deschidere la lansarea raportului asupra stabilității financiare, Mugur Isărescu, guvernatorul BNR, a declarat următoarele: „La capătul a aproape ...
Având în vedere importanța majoră pe care o au în mecanismul socio-economic al țării, bugetele de stat și de asigurări sociale pe 2019 ar fi trebuit să fie aprobate ...
ieri, ora 15:48 Iată cât aur are BNR
Rezerva de aur a României, la Banca Națională, s-a menținut la 103,7 tone, la data de 30 noiembrie 2018. În condițiile evoluțiilor prețurilor ...
La 30 noiembrie 2018, rezervele valutare la Banca Națională a României se situau la nivelul de 32.531 milioane euro, fiind mai mari cu 0,50% față de nivelul atins la ...
Rezervele internaționale ale României (valute plus aur) la 30 noiembrie 2018 au fost de 36.130 milioane euro. Față de nivelul atins la 31 octombrie 2018, creșterea ...
În data de 10 decembrie 2018, la ora 14,30 în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de Banca Transilvania. Se ...
Cotațiile barilului de petrol sunt în scădere. Pe data de 10 decembrie 2018, la ora 14,20 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de 60,84 ...
Francul elvețian preia conducerea în lupta cu leul, spre nemulțumirea celor ce dețin credite în această monedă. În cursul tranzacțiilor de azi, 10 decembrie ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 10 decembrie 2018, euro a câștigat 0,0015 lei, variația ...
Dolarul pierde teren în lupta cu moneda noastră națională. Tranzacțiile din data de 10 decembrie 2018, de pe piața bancară s-au încheiat cu deprecierea cu 0,0127 ...
duminica, 9 decembrie Pulsul economiei
Suma alocată subvenției pentru motorină folosită în agricultură a fost majorată, la ultima ședință de guvern, cu 67 de milioane de lei, astfel încât suma totală ...
Potrivit unui sondaj de opinie efectuat de EY România, 60% dintre contribuabili consideră că un control ANAF le va impune sume suplimentare de plată. În același timp, 51% ...
Comisia Europeană a prezentat un plan, pregătit împreună cu statele membre, pentru a încuraja dezvoltarea și utilizarea inteligenței artificiale în Europa. Sunt propuse ...
Vremurile când creditul bancar era unul dintre motoarele economiei, dar mai ales al producției, au devenit istorie. În 2018, clientul preferat al băncilor a fost ...
Comisia Europeană îi acordă României un grant în valoare de 34.278.750 de euro, reprezentând 75% din costurile eligibile pe care țara noastră le-a angajat pentru măsurile de ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
General Motors va închide, în anul 2019, cinci fabrici din America de Nord, informează Bloomberg. Oprirea producție va duce la concedierea a 14.700 de lucrători. Tesla ...
duminica, 9 decembrie Euro cedează în fața dolarului
Moneda europeană s-a depreciat, nereușind să urce peste pragul de 1,20 dolari, atins pe 3 ianuarie 2018. Pe data de 9 decembrie 2018, rata de schimb de pe piața ...
Social Sănătate Eveniment
Sport Cultură-Educație Politică
Economie Actual Fun
Arhiva