Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Doi navigatori români sunt într-o situație critică, pe o navă cu nouăzeci de emigranți revoltați

Ştire online publicată Marţi, 13 Noiembrie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN

La bordul navei ro-ro „Nivin”, sub pavilion Panama, pe care se află și doi navigatori români (un ofițer punte și un ofițer mecanic), s-a declanșat o situație de criză. La începutul săptămânii trecute, vasul a ajuns în portul Misurata, situat în nord-vestul Libiei, având îmbarcați 90 de emigranți. Potrivit primelor informații, aceștia au fost preluați de undeva, de pe mare, de pe câteva ambarcațiuni. Doi sirieni, membri ai echipajului, ar fi luat bani de la emigranți, promițându-le că vor fi transportați până în Italia.

Dar în loc să ajungă în Europa, nava „Nivin” a ajuns în Libia. Acolo, cei doi sirieni care le luaseră banii de la emigranți, s-au făcut nevăzuți. Constatând că au fost trași pe sfoară, emigranții s-au revoltat, îndreptându-și nemulțumirea împotriva echipajului.

Reprezentanții autorităților ar fi fost întâmpinați cu ostilitate de emigranți. Drept urmare, autoritățile au fost obligate să ia măsuri de securitate, astfel că nimeni nu urcă, nimeni nu coboară de pe navă.

Aceste întâmplări i-au fost relatate lui Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor și șef al Inspectoratului ITF România, de ruda unuia dintre ofițerii români de pe „Nivin”, cu rugămintea să intervină în ajutorul lor.

„Românii au sunat acasă, disperați. Au ajuns într-o situație incredibilă, greu de soluționat. Unul dintre ei a devenit ofițer de curând; abia ce și-a terminat stagiul de cadet. Niciunul dintre cei doi navigatori nu este membru de sindicat și niciunul nu a luat legătura cu noi înainte de a pleca pe mare, pentru a obține informații despre navă și armator. Singurul lucru pe care îl putem face pentru ei este să informăm Autoritatea Navală Română, Ministerul Afacerilor Externe și Federația Internațională a Transportatorilor - ITF”, a declarat Mihălcioiu.

Ro-ro-ul „Nivin” are capacitatea de 1.626 tdw și a fost construită în 1983.

De la intrarea în exploatare și până în prezent și-a schimbat de mai multe ori numele și, probabil, proprietarul. La naștere, nava s-a numit „Silverstone”, pentru ca la scurt timp, tot în 1983, să fie botezată „Tarak Labiad”. În 1985, a fost reînmatriculată sub numele „Silverstone”, pentru ca în septembrie același an să primească numele „Sea Hamex”. Din noiembrie 2003 până în ianuarie 2005 a purtat numele „Sea Trust”. Apoi, a fost numită „Valentinsa”, pentru ca, în același an, să devină „Sea Liban”. În 2011, a primit numele „City of Hamburg”, iar în 2015, „Bahaa”. În prezent circulă sub numele „Nivin”.

În shipping-ul internațional, schimbarea frecventă a numelui unei nave ridică mari semne de întrebare. De altfel, acest ro-ro s-a confruntat, de-a lungul existenței, cu destule probleme care nu sunt un motiv de mândrie: cazuri de neplată a salariilor și de lipsă a contractelor de muncă la bord, și chiar o reținere în portul Savona, din cauza disputei între doi proprietari ai vasului.

„Nava este sub pavilion de complezență, fără un contract colectiv de muncă standard la bord, și efectuează voiaje în zone de risc, cum e Libia”, afirmă liderul SLN.

Inspectoratul ITF România a informat în cursul zilei de ieri ANR, Ministerul Afacerilor Externe și ITF în legătură cu situația de criză de pe nava „Nivin”.

În finalul mesajului se spune: „Acum, situația este complicată, nava nu are unde să plece, este cu echipaj la bord minus cei doi sirieni și cu încă 90 de persoane considerate pasageri clandestini. Printre membrii echipajului sunt și doi ofițeri români, plecați prin firma Marina Crewing din Constanța. Cei doi sunt blocați practic la bord, crescând îngrijorarea noastră, dar și a familiilor lor. Vă rugăm să încercați, prin autoritatea pe care o aveți, să repatriați acești navigatori din Libia. Cred că responsabil cu plata repatrierii, pe lângă armator, este și agentul de crewing. Cei doi navigatori nu sunt membri ai Sindicatului Liber al Navigatorilor”.

Ziarul „Cuget Liber” a solicitat și punctul de vedere al firmei Marina Crewing Agency din Constanța. Reprezentanta acesteia, Elena Bonceanu, ne-a transmis corespondența purtată cu Omran Alamé, directorul general al lui KYB International INC, agentul navei din Libia.

Acesta informează agenția de crewing constănțeană că: „Pe drumul spre Misurata, portul de descărcare a autoturismelor, nava a primit, din partea autorităților italiene și malteze, solicitarea să salveze emigranții.

Aceștia au fost preluați la bord și li s-a spus că vor fi duși în Misurata, dar când au ajuns în port au refuzat să fie debarcați, spunând că vor să meargă în Italia. Acum toată lumea și toate autoritățile lucrează pentru a-i debarca pe emigranți și pentru a lăsa nava să își continue activitatea. Nu este nimic îngrijorător, totul este sub control. Toate autoritățile au fost informate în mod corespunzător, monitorizează situația și lucrează pentru a rezolva acest caz în cel mai bun mod”.

Agentul navei afirmă că echipajul are tot ce e necesar pentru a-și continua activitatea, inclusiv mâncare, singurii îngrijorați fiind navigatorii români.

v v v

Având în vedere cazul celor doi români de pe ro-ro-ul „Nivin”, „Sindicatul Liber al Navigatorilor atrage încă o dată atenția asupra pericolelor în care pot fi implicați navigatorii români trimiși la muncă de unele agenții de crewing, autorizate de ANR, dar care nu respectă anumite criterii privind condițiile de muncă și viață stabilite prin contracte colective de muncă standard (naționale sau tip ITF)”.

PUBLICITATE
Citeşte şi
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Procuratura Venezuelei a emis un comunicat de presă, pe 19 octombrie, în care se precizează că 17 membri ai echipajului de pe tancul petrolier „Jose Progress” și ...
Înainte de intrarea în portul San Antonio (Chile), pe data de 29 octombrie 2018, nava portcontainer „Xin da Yang Zhou” a raportat autorităților portuare că ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
În data de 15 februarie 2019, la ora 15,10 în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de Banca Transilvania. Se ...
Sub președinția României, Consiliul și Parlamentul European au convenit asupra propunerii Comisiei Europene de a descentraliza și simplifica regulamente ...
Ministrul interimar al Transporturilor, Rovana Plumb, și ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, s-au întâlnit cu reprezentanții Confederației Operatorilor ...
l Gheorghe Ungureanu a așezat Constanța pe harta culturii naționale Casa de Cultură a Sindicatelor Constanța a fost dată în exploatare în anul 1983. „În ...
Din data de 8 august până în prezent, inspectorii Direcției Generale Antifraudă Fiscală au oprit și verificat în trafic 124.800 de autovehicule de transport marfă în ...
La solicitarea ministrului Agriculturii, Petre Daea, o echipă de experți ai Comisiei Europene a venit la București. Împreună cu experți de la ANSVSA, aceștia ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 13 februarie 2019, euro a câștigat 0,0023 lei, variația ...
Administrația Județeană a Finanțelor Publice Constanța anunță că termenul de depunere a formularului 204 - „Declarație anuală de venit pentru ...
Siguranța alimentară a populației României depinde într-o mare măsură de importurile de alimente și animale vii. În 2018, acestea au depășit 6,066 miliarde de ...
Deoarece majoritatea angajatorilor din județ se confruntă cu lipsa de personal, Camera de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură Constanța ...
Traficul de animale vii prin portul Midia va crește. România va începe, în luna martie 2019, exportul a 200.000 de ovine către țările din Golful Persic. Tranzacția ...
miercuri, 13 februarie Pulsul economiei
„Doar un număr mic de companii sunt bancabile, deși sursele de finanțare interne sunt mai mari decât nivelul creditării - a declarat guvernatorul BNR, Muguri ...
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 12 februarie 2019, euro a cedat 0,0025 lei, variația fiind de ...
Tehnologiile inteligente au invadat numeroase sectoare din industria shipping-ului, dar au o preferință anume pentru transportul de mărfuri containerizate. Iată, grație ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Ministerul Fondurilor Europene lansează pe data de 15 februarie apelul „terminale inter-modale și porturi”, pentru acordarea finanțării europene în cadrul ...
Crescătorii de ovine vor primi și în 2019 ajutor de minimis pentru comercializarea lânii. Potrivit unei hotărâri de guvern, perioada de înscriere pentru anul 2019 este ...
Cotațiile barilului de petrol sunt în creștere. Pe data de 12 februarie 2019, la ora 14,40 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de ...
Noile programe ce vor fi finanțate din bugetul Ministerului Agriculturii, în 2019, sunt: susținerea producției de usturoi și a efectivelor de bubaline, precum ...
Social Sănătate Eveniment
Sport Cultură-Educație Politică
Economie Actual Monden
Fun Tehnologie Arhiva