De la "revoluția" fiscală la cea a achizițiilor publice

252
De la

Articole de la același autor

Mecanismul achizițiilor publice din România este blocat, în timp ce țara suferă din lipsă de autostrăzi, de căi ferate modernizate, de școli și spitale, de rețele de apă și canalizare în numeroase localități rurale. 


Ce ne împiedică să facem investiții? Lipsa banilor? Aiurea! Comisia Europeană se roagă de guvernanții români să cheltuiască miliardele de euro alocate țării noastre. 


Deși au avut "pe tavă" mai mult bănet decât exista în peștera lui Ali Baba, guvernele Ponta, Cioloș, Grindeanu, Tudose și Dăncilă n-au fost în stare să dea în folosință un kilometru de autostradă. Dimpotrivă, pe timpul Cabinetului Ponta s-a reușit "performanța" de a se construi 20 de kilometri de autostradă în minus. 


Cei care ar fi trebuit să lanseze proiectele de investiții au dat vina, pentru blocarea achizițiilor publice, fie pe Direcția Națională Anticorupție, fie pe participanții la licitațiile de atribuire a contractelor. "Sfinții" care organizează licitațiile, cu Biblia achizițiilor publice în mână, se plâng de prigoana Anticristului DNA, care cășună pe ei fără motiv. Dar parcă mai răi decât procurorii anticorupție sunt agenții economici, care se trezesc să conteste licitațiile pentru tot felul de nimicuri. 


În ciuda numeroaselor dovezi servite de presă și instanțele de judecată, guvernanții români n-au recunoscut niciodată faptul că sistemul achizițiilor publice este aservit intereselor de partid și ale clientelei politice, că anchetele DNA și valurile de contestări ale licitațiilor sunt consecințele acestei aserviri. 


Dar toate au o limită! Guvernanții nu își pot permite să țină sistemul achizițiilor publice blocat, la nesfârșit, de teama DNA, a Justiției și a agenților economici contestatari. Ceva trebuie întreprins!


Mai întâi s-a trecut la campania de discreditare a DNA și la modificarea legilor Justiției, astfel încât o serie de infracțiuni să fie
dezincriminate, puterea procurorilor și judecătorilor să fie slăbită, iar independența lor să fie știrbită. De aici și până la reintroducerea controlului politic asupra Justiției, așa cum se întâmpla pe timpul regimurilor Iliescu și Constantinescu, nu mai e decât un pas.


Începând de ieri s-a trecut la faza a doua: reducerea transparenței procesului achizițiilor publice și limitarea dramatică a posibilității de a contesta licitațiile. 


Guvernul Dăncilă a adoptat ordonanța de urgență care aduce corecții drastice sistemului achizițiilor publice. Scopul său declarat este reducerea numărului contestațiilor ce pot bloca contractele de achiziții publice și scurtarea timpului pentru atribuirea contractelor.


Pe viitor, participanții la licitațiile publice nu vor mai fi informați despre derularea procesului de achiziție, la fiecare etapă, ci doar la final, după atribuirea contractului. Astfel, aceștia vor fi împiedicați să afle ce manopere se petrec în "laboratoarele" organizatorilor de licitații, dacă se respectă procedurile legale și prevederile caietului de sarcini. Fiind privați de informațiile de etapă, nu vor mai putea face contestații în timpul derulării procesului, ci doar la final, după desemnarea câștigătorului.


Chiar și în acest caz, dreptul de a contesta va fi restricționat prin piedici financiare. Actul normativ prevede depunerea unei cauțiuni din partea celor care contestă rezultatul licitației, la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, reprezentând 2% din valoarea estimată a contractului, cuprinsă între 35.000 lei și 880.000 lei. 


Dacă cei nemulțumiți se adresează instanțelor de judecată, cauțiunea va fi de 2% din valoarea contractului, putând ajunge până la 100 milioane lei. În cazul contractelor de peste un miliard de lei, cauțiunea este de 1% din valoarea lor. Cauțiunea se returnează la cerere, după soluționarea contestațiilor, dar partea contractantă poate cere reținerea din ea a unor sume reprezentând pagubele suferite prin întârzierea derulării contractului. În aceste condiții, nu vor mai fi contestații nici de sămânță.


Modificarea legislației privind achizițiile publice vine la doar o zi de la publicarea recomandărilor specifice de țară 2018, pentru România. În document, Comisia Europeană atrage atenția asupra evoluțiilor legislative din ultima vreme, care afectează independența Justiției și cadrul legislativ anticorupție, asupra corupției din aparatul bugetar de la toate nivelurile, precum și asupra suspiciunilor de fraudă din licitațiile publice, care afectează construcția de autostrăzi și spitale în țară.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5612 secunde