Cum va recupera statul român 570 de milioane de euro de la CFR Marfă

de Ion TIȚA-CĂLIN Miercuri, 26 Februarie 2020 182
Statul român trebuie să recupereze 570 de milioane de euro de la compania CFR Marfă. Comisia Europeană a constatat că operatorul de transport feroviar a primit un ajutor de stat de cel puțin 570 de milioane de euro, care este incompatibil cu normele comunitare. Ajutorul a constat din anularea unor datorii ale companiei și neîncasarea altora. 


Comisia a luat această măsură în urma plângerii făcute de Asociația Transportatorilor Feroviari Privați din România, care a reclamat faptul că CFR Marfă ar fi beneficiat de ajutoare de stat cu încălcarea normelor UE în materie. 
În prezent, statul are obligația să recupereze de la CFR Marfă nu doar suma reprezentând ajutorul ilegal, ci și dobânzile aferente.


Vicepreședinta executivă, Margrethe Vestager, responsabilă cu politica în domeniul concurenței, a declarat: „Piața transportului feroviar de marfă este o componentă esențială a legăturilor de transport în orice economie. Anumite măsuri de sprijin public în favoarea operatorului istoric CFR Marfă, deținut de stat, i-au conferit acestuia un avantaj economic neloial față de alți operatori. Acestea au constat în anularea datoriilor publice și necolectarea de către creditorii publici a sumelor datorate de operator. Măsurile încalcă normele UE privind ajutoarele de stat. România trebuie acum să recupereze ajutorul incompatibil”. 
Piața transportului feroviar de marfă din România este extrem de competitivă, întrucât există numeroși operatori privați. În urma liberalizării pieței în anul 2007, unii dintre aceștia au dobândit o cotă de piață considerabilă. Asociația Transportatorilor Feroviari Privați din România a adresat Comisiei o plângere oficială, în care a susținut că CFR Marfă ar fi beneficiat de ajutoare de stat cu încălcarea normelor UE în materie. 


Poate CFR Marfă să achite cele 570 milioane de euro plus dobânzile aferente? Compania se confruntă de mulți ani cu grave probleme financiare. Spre exemplu, în anul 2018, a înregistrat o pierdere de 158.064.547 lei și datorii de 1.214.656.802 lei. Suma lor reprezenta 33,18% din capitalurile companiei. Iar dacă CFR Marfă nu are de unde să plătească, va fi executată silit, îi vor fi scoase la vânzare terenurile deținute, sediile, birourile, calculatoarele, locomotivele și vagoanele? 


Taguri

Alte ştiri din sectiunea Economie

ieri, ora 20:54

Ultima oră

Titlurile zilei