Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Cum a reușit Oil Terminal să rupă gura… portului

Ştire online publicată Vineri, 22 Iulie 2016
de Ion TIȚA-CĂLIN

• O performanță de invidiat a echipei de management a companiei

Cine își imagina că, după închiderea unei salbe de rafinării românești și transferul celei mai mari părți a activității petroliere din portul Constanța în portul Midia, ca urmare a intrării în exploatare a terminalului monoboy, în februarie 2009, compania Oil Terminal va supraviețui?

Ajuns în cel de-al 118-lea an al existenței sale, terminalul petrolier din portul Con-stanța nu numai că a rezistat tuturor loviturilor (și nu au fost puține), dar a mai și obținut performanțe de invidiat.

Iată, în primul semestru din 2016, Oil Terminal deține următoarele ponderi în fluxurile totale derulate prin porturile maritime românești: 53,54% din traficul general de produse petroliere; 37,50%, din traficul de țiței; 83,08%, din traficul de produse chimice. 
Din iulie 2012, de la instalarea la „câr-mă” a lui Sorin Viorel Ciutureanu, compania a înregistrat o creștere spectaculoasă a activității și a rezultatelor financiare. Din analiza datelor de bilanț contabil publicate pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice, rezultă că, în 2015, Oil Terminal a obținut venituri totale de 140.711.474 lei, mai mari cu 30,11% față de anul 2014 și cu 2,72% față de 2008 (înainte de transferul celei mai mari părți din traficul de hidrocarburi în portul Midia). 

În 2015, compania a realizat un profit brut de 10.163.184 lei, de 4,5 ori mai mare față de anul precedent și de 7 ori mai mare față de 2008.

În ierarhia operatorilor portuari, deține locul doi, după volumul veniturilor realizate în 2015, și locul cinci, după profitul brut. 

Cu un număr mediu de 959 de lucrători, Oil Teminal este cel mai mare angajator printre operatorii din portul Constanța, cu o pondere de circa 24%.

„Secretul creșterii activității noastre constă în apropierea de traderii (comercianții) internaționali. Oil Terminal ajunsese să fie dependent de companiile care operau în România. Pe de o parte, am atras cantități tot mai mari de mărfuri în tranzit, iar pe de altă parte, am schimbat treptat strategia de tarifare, în condițiile în care lucrăm cu tarife reglementate de ANRM. În prezent, peste 30% din cifra noastră de afaceri este legată de traderii internaționali. Principalii noștri clienți rămân Petrotel LuckOil și traderul care-i livrează materia primă.

Scăderea cotațiilor petroliere s-a dovedit a fi un avantaj major pentru toate termi-nalele petroliere din lume, dar și pentru rafinării, care au lucrat din plin, având o marjă de profitabilitate foarte mare. Astfel, au apărut volume noi de mărfuri. În zona Mării Negre marfa e ieftină, iar companiile rușești încearcă să pătrundă pe piața europeană. Această conjunctură s-a dovedit a fi favo-rabilă pentru noi”, a declarat directorul co-mercial Gabriel Daraban.

Creșterea profitului companiei s-a realizat în dauna reparațiilor și investițiilor? „Dim-potrivă, pe măsură ce au crescut veniturile, am alocat mai multe resurse în acest scop, principala noastră preocupare fiind exploatarea instalațiilor în condiții de ma-ximă siguranță. În schimb, am reușit să reducem numărul de personal pe cale naturală și prin restrângerea angajărilor. Din 2012 și până în prezent, efectivele de angajați au scăzut cu circa 300 de persoane. E vorba de angajați cu salarii foarte bune, raportat la piața constănțeană. Ca urmare, cheltuielile cu forța de muncă s-au redus considerabil. Avem o politică coerentă privind costurile și eficiența lor, iar aceasta s-a reflectat în creșterea profitului”, explică directorul general Sorin Ciutureanu.

Operatorul constănțean este departe de a fi un terminal petrolier modern. Spre exemplu, depozitul din sud a fost construit în 1970. „Modernizarea și retehnologizarea instalațiilor a devenit o problemă acută. Noi, managerii, ne-am dori ca Oil Terminal să fie la nivelul celorlalte terminale din Europa. Sunt necesare investiții în automatizări, pentru ca în final să ajungem la un sistem informatic integrat”, afirmă directorul general.

Conform estimărilor, Oil Terminal are nevoie de investiții de circa 100 de milioane de euro pentru a se ridica la nivelul celor mai moderne terminale petroliere din Europa. Dar poate finanța compania un volum atât de mare de investiții? Cadrul normativ face imposibil acest lucru. Legea obligă Oil Terminal și toate companiile în care statul este acționar majoritar să repartizeze cel puțin 50% din profit sub formă de dividende. În aceste condiții, Oil Terminal n-ar putea nici în două sute de ani să își asigure, din fonduri proprii, finan-țarea investițiilor. 

Cel ce ar trebui să investească este statul român, în calitate de proprietar al insta-lațiilor din terminalul petrolier. Acestea sunt concesionate companiei Oil Terminal, care le exploatează, le întreține, plătește redevență pentru ele și dividende. Tot statul român ar trebui să investească în capacități de stocare noi, care să fie conce-sionate și să-i aducă venituri, și ar trebui să finanțeze transferul depozitului petrolier din centrul Constanței (care are o capacitate de 500.000 de metri cubi) în zona depozitului sud.

Trebuie să remarcăm existența unei contradicții flagrante în modul în care statul tratează industria portuară. Pe de o parte, și-a propus să facă mari investiții în portul Constanța, să construiască noi terminale de cereale, de containere, de pasageri, în condițiile în care cele existente sunt utilizate cu mult sub capacitate, iar pe de altă parte nu investește în terminalul petrolier, care nu dispune de capacități de stocare pe măsura cererii existente. 

PUBLICITATE
Citeşte şi
O locomotivă de pe vremuri se află expusă, începând de ieri, lângă Gara Constanța. Exemplarul a fost recondiționat de compania Oil Terminal și le va aduce tuturor constănțenilor ...
Cotațiile barilului de petrol au înregistrat o scădere semnificativă la sfârșit de săptămână. Pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de 47,61 dolari pe baril ...
Premierul Irakului acuză dur Turcia, susținând că petrolul extras din provinciile irakiene și siriene aflate sub controlul rețelei teroriste Stat Islamic este comercializat ilegal ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Ministerul Finanțelor Publice a pus în dezbatere proiectul Legii pentru aprobarea acordului-cadru de împrumut dintre România și Banca de Dezvoltare a Consiliului ...
Ministrul finanțelor publice, Florin Cîțu, i-a asigurat pe miniștrii de finanțe în cadrul Consiliului pentru Afaceri Economice și Financiare (Ecofin) ...
- În primul rând, să ne povestiți despre experiența dumneavoastră în Rompetrol și despre misiunea importantă pe care o aveți în grup.- Sunt deja 20 ani de când ...
În ediția din data de 18 octombrie 2019, cotidianul „Cuget Liber” a relatat „Povestea halucinantă a unui comandant de navă român, victimă a ...
Agenția Națională de Administrare Fiscală organizează, în perioada decembrie 2019 - ianuarie 2020, sesiuni de asistență a contribuabililor. În cadrul acestora vor ...
Până pe data de 16 decembrie 2019, inclusiv, se depun, la centrele județene ale Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA), cererile ...
Comisia Europeană a adoptat programul de lucru anual pe 2020, privind acțiunile de informare și promovare referitoare la produsele agricole, acțiuni puse în ...
A fost pus în dezbatere publică proiectul de act normativ pentru modificarea Ordinului ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 422/2011 privind normele tehnice de ...
Procesul de înlocuire a caselor de marcat fiscale cu noile aparate cu jurnal electronic este încă departe de final. Vina aparține atât autorităților, cât și unora ...
Produsul intern brut a înregistrat o creștere cu 3,0% în trimestrul al treilea al anului 2019, față de aceeași perioadă a anului precedent. Produsul intern brut ...
Începând cu data de 2 decembrie 2019, a început efectuarea plății regulare pentru beneficiarii care au depus cererea unică de plată în campania 2019, a anunțat ...
SN Nuclearelectrica SA informează investitorii de pe piața de capital că, în data de 27 noiembrie 2019, a primit de la Societatea Civilă Profesională de Executori ...
Administrația Județeană a Finanțelor Publice Constanța continuă acțiunile de susținere a contribuabililor în vederea conformării la plata ...
joi, 5 decembrie Pulsul economiei
Proiectul de lege privind majorarea salariului de bază minim brut pe țară de anul viitor a fost publicat miercuri de Ministerul Muncii. Se propune un nivel de 2.230 lei lunar ...
joi, 5 decembrie Piața bancară, pe scurt
La 30 noiembrie 2019, rezervele valutare la Banca Națională a României însumau 33.817 milioane euro, față de 34.908 milioane euro la 31 octombrie 2019.x x xNivelul ...
În anul 2019, canalele navigabile Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari au avut o evoluție remarcabilă, înregistrând o creștere spectaculoasă a ...
Rezervele internaționale ale României (valute plus aur) la 30 noiembrie 2019 au fost de 38.228 milioane euro, față de 39.400 milioane euro la 31 octombrie 2019 ...
Nivelul rezervei de aur s-a menținut la 103,6 tone, la data de 30 noiembrie 2019. În condițiile evoluțiilor prețurilor internaționale, valoarea acesteia ...
În data de 4 decembrie 2019, la ora 13,15 în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de Banca Transilvania. Se ...
Autoritățile române au agreat cu reprezentanții Comisiei Europene ca prețurile reglementate la energie electrică și gaze naturale să fie eliminate în 2020 ...
Social Politică Eveniment
Sport Cultură-Educație Actual
Economie Fun Arhiva