Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Criza stagiilor de practică pentru cadeți trebuie rezolvată de comunitatea maritimă!

• Inspirați-vă din exemplul Poloniei!
Ştire online publicată Marţi, 14 Ianuarie 2020
de Ion TIȚA-CĂLIN

Blocurile din municipiul Constanța par niște portcontainere încremenite la cheu. Au și echipaje; unele mai mari, altele mai mici, după cum a dat Dumnezeu. Dacă vreți să vă convingeți, dați adunarea! Veți constata că la fiecare scară de bloc locuiește cel puțin un marinar. Cu navigatorii dintr-un cvartal sau dintr-un cartier poți să asiguri ușor necesarul de personal navigant dintr-o întreagă flotă.

Scara blocului meu se numără printre cele mai productive. A dat, până în prezent, șapte navigatori. Între timp, pe doi dintre ei i-a chemat Domnul în flota Sa de pe apele Veșniciei. Alți doi, după absolvirea facultății, n-au reușit să se îmbarce pentru stagiul obligatoriu de cadet, astfel că s-au văzut nevoiți să își ia gândul de la cariera pe mare și să acosteze definitiv într-o activitate de la uscat.

Of, Doamne! în România sunt sute, dacă nu cumva mii de tineri care și-au frânt aripile după ce au absolvit învățământul superior marinăresc. Ani și ani au bătut pe la ușa firmelor de crewing, doar-doar se vor milostivi să-i trimită pe mare, pentru stagiul de cadeție. Nici măcar „sfânta șpagă” nu mai funcționează. Răspunsul primit e invariabil: „Nu avem locuri, armatorii nu mai angajează cadeți!”

Marea criză economică din anii 2009 – 2013, turbulențele de pe piața petrolului din ultimul deceniu, războiul comercial dintre SUA și China, precum și tensiunile din Golful Persic au afectat profund piața shipping-ul internațional. Flota mondială s-a trezit cu un excedent de capacități de transport, comparativ cu nevoile pieței, care ajunsese la 20% în 2013 – 2014. Numeroase companii de navigație s-au confruntat cu probleme financiare, unele dintre ele ajungând în incapacitate de plată.

Pentru a reduce cheltuielile, armatorii și operatorii navelor s-au orientat spre forța de muncă mai ieftină din Extremul Orient. În aceste condiții, nu doar cadeții, dar chiar și ofițerii și nebrevetații români prind tot mai greu un contract de îmbarcare. 

Ehei, altceva ar fi dacă Guvernul României, ministerele Transporturilor, Finanțelor și Muncii ar pune umărul la renașterea flotei maritime comerciale sub pavilion românesc. Am avea locuri de muncă mai multe pentru navigatorii români, am avea și locuri de practică pentru cadeți.

Un pas în această direcție a fost făcut în anul 2019, prin înființarea unui grup de lucru la nivelul Ministerului Transporturilor. Ovidiu Cupșa, directorul general al Centrului Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale – CERONAV, în calitate de membru al respectivului grup și înfocat susținător al acestui proiect, chiar a pregătit documentația necesară și întreaga fundamentare economică.

Să sperăm că grupul de lucru își va relua cât mai repede activitatea și se vor face și următorii pași. 

Cum rezolvă alte state situația

Dacă ne uităm peste gard, vom vedea cum rezolvă alte state maritime spinoasa problemă a locurilor de practică pentru cadeți. În Polonia, spre exemplu, Guvernul a lansat un program prin care se garantează plata a 75% a costurilor aferente unui stagiu de îmbarcare de șase luni pentru un număr de 400 de cadeți polonezi. Totodată, InterManager – o asociație comercială internațională din industria shipping-ului, împreună cu Sindicatul polonez OMK, se implică în acest proiect. De asemenea, a fost lansat un apel către toți operatorii de nave să participe la programul guvernamental.

Nu mă aștept ca vreun guvern din România să susțină financiar organizarea stagiilor de practică pentru cadeți. De altfel, pentru Ministerul Transporturilor, problemele cu care se confruntă absolvenții învățământului superior de marină sunt inexistente. Le-a analizat vreodată, a făcut ceva pentru ei în ultimii 20 de ani? Nimic! Dar de ce să vorbim despre cadeți, câtă vreme ministerul nu face mai nimic nici pentru cei ce dețin deja un brevet sau un certificat de capacitate în buzunar. Ehei, de multă vreme nu mai există în structura ministerului o direcție specializată în problemele personalului navigant!

În schimb, comunitatea maritimă ar putea să vină în ajutorul cadeților. Autoritatea Navală Română, CERONAV, instituțiile de învățământ superior marinăresc și firmele de crewing sunt entitățile care gestionează rezerva de forță de muncă marinărească a României. Toate trăiesc din banii câștigați de pe urma navigatorilor și ai viitorilor marinari. Este nu doar moral, dar și necesar din punct de vedere economic, ca o parte din veniturile lor să fie redirecționate spre organizarea stagiilor de practică! Ar avea numai de câștigat de pe urma creșterii numărului navigatorilor români.

PUBLICITATE
Citeşte şi
Un tanc petrolier a fost atacat de pirați în zona de ancoraj Lome (Togo), din Golful Guineea. Incidentul a avut loc în zorii zilei de 4 noiembrie 2019. Nu există încă ...
Vești bune în cazul navigatorului român Adrian Florin Tănase, comandant de navă, arestat în Italia. „În urma demersurilor făcute de SLN/ITF și a impactului mediatic din ...
Tancul petrolier Suezmax Istanbul a fost atacat de pirați în timp ce naviga, la aproximativ 180 de mile nautice la sud-vest de Brass, Nigeria. Nava a fost atacată de o ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Comisia de transporturi a Parlamentului European a aprobat acordul pentru reforma sectorului de transport rutier. Regulile revizuite privind detașarea șoferilor ...
Aproximativ 308.000 de bancnote euro contrafăcute au fost retrase din circulație în cel de-al doilea semestru al anului 2019. Față de semestrul anterior, creșterea ...
Fiscul face concurență hipermarket-urilor, agențiilor imobiliare și târgurilor auto. În galantarele lui găsești ce vrei și ce nu vrei, la preț de ...
Creșterea populației, procesul de urbanizare și turismul au contribuit la deficitul de apă și la seceta ce afectează tot mai mult multe zone ale Europei, în ...
Legea pentru dublarea alocațiilor nu are surse de finanțare, a declarat, sâmbătă, ministrul Finanțelor, Florin Cîțu, care a afirmat totodată că nu i-a recomandat președintelui ...
Cine este Ionuț Rusu?Ionuț Rusu este managerul Stargate, compania de crewing care operează cu succes de 16 ani în municipiul Constanța. Debutul în acest domeniu a ...
Clasamentul mărfurilor derulate în porturile Constanța (plus zona Midia) și Mangalia, în anul 2019, a fost următorul (în paranteză sunt creșterile, respectiv ...
19 dintre cei 20 de membri ai echipajului de pe tancul petrolier „Duke” răpiți de pirați au fost eliberați. Cel de-al 20-lea marinar care era bolnav ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 23 ianuarie 2020, euro a câștigat 0,0004 lei, variația ...
La bordul portcontainerului „EM Oinousses” s-a produs un incendiu în sala mașinilor, în după-amiaza zilei de 19 ianuarie 2020, în Canalul Mozambic. Nava a rămas ...
Stimați cititori, ardeam de nerăbdare în așteptarea acestui record. Aveam semnale că portuarii nu se vor lăsa și, până la sfârșitul anului 2019, vor ...
La bordul portcontainerului „EM Oinousses” s-a produs un incendiu în sala mașinilor, în după-amiază zilei de 19 ianuarie 2020, în Canalul Mozambic. Nava a rămas ...
Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile SA a anunțat, printr-un comunicat de presă, că „în șantierul din Cumpăna, zona alunecării de teren ...
Francul elvețian recuperează teren în lupta cu leul, spre nemulțumirea celor ce dețin credite în această monedă. În cursul tranzacțiilor de azi, 23 ianuarie ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 23 ianuarie 2020, euro a câștigat 0,0004 lei, variația ...
În data de 23 ianuarie 2020, la ora 15,50 în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de Banca Transilvania. Se ...
Cotațiile barilului de petrol sunt în scădere. Pe data de 23 ianuarie 2020, la ora 15,40 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de 62,11 dolari ...
Dolarul recuperează teren în lupta cu moneda noastră națională. Tranzacțiile din data de 23 ianuarie 2020, de pe piața bancară s-au încheiat cu aprecierea cu 0,0006 ...
Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri informează că nu există probleme privind asigurarea cu gaze naturale a consumatorilor în perioada de iarnă 2019 - 2020 ...
Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură continuă seria sesiunilor de informare în rândul fermierilor, dedicate exclusiv măsurilor delegate de AFIR ...
Social Politică Sănătate
Eveniment Sport Cultură-Educație
Actual Economie Fun
Tehnologie Arhiva