Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Criza forței de muncă este departe de apogeu

Ştire online publicată Vineri, 21 Septembrie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN

România se confruntă cu cea mai cruntă criză a forței de muncă din istoria sa. Un deficit atât de mare de brațe de muncă nu s-a mai întâlnit nici în anii ’60 – ’80, din secolul trecut, când a avut loc procesul urbanizării și industrializării României și se spunea „că toată țara e un șantier”. Nu s-a mai întâlnit nici în perioada de boom economic, 2005 - 2008.

Astăzi, lipsa lucrătorilor calificați și necalificați se resimte în toate sectoarele de activitate, dar mai ales în construcții, în domeniul serviciilor IT, în agricultură, medicină, industria construcțiilor de nave, turism și comerț, fapt recunoscut până la nivel guvernamental.

Iată, dacă pe 12 septembrie 2016, Ministerul Muncii înregistra 18.676 de locuri de muncă vacante la nivel național, la o distanță de un an, pe 11 septembrie 2017, a raportat 24.027 de locuri de muncă vacante, iar pe 19 septembrie 2018, un număr de 29.690 locuri de muncă vacante. Într-un interval de doi ani, numărul acestora a crescut cu 58,97%.

Situația este, însă, mult mai gravă decât se vede din raportările oficiale, dat fiind faptul că foarte mulți agenți economici nu comunică locurile vacante la oficiile forțelor de muncă, încercând să se descurce fără ajutorul lor, prin intermediul anunțurilor din ziare și din mediul on-line.

Pe întreprinzătorii români îi așteaptă un viitor dramatic, având în vedere faptul că evoluțiile de pe piața muncii sunt încă departe de apogeu. La adâncirea crizei concură un număr foarte mare de factori.

În primul rând avem de-a face cu o scădere constantă a resursei demografice a României, ca urmare a reducerii numărului de nașteri și a migrației externe masive și continue a lucrătorilor calificați și necalificați. Grav este faptul că marea masă a celor ce pleacă să muncească în străinătate sunt tineri și familii tinere. Drept urmare, resursa demografică rămasă în țară suferă un fenomen de îmbătrânire și are un potențial mult mai redus de autoreproducere.

În același timp, se constată o accentuare a fenomenului parazitismului social. Numărul persoanelor care nu au muncit niciodată și care n-au de gând să se angajeze este în continuă creștere. 281.000 de români declarau în 2017 că vor să muncească, dar niciunul nu căuta un loc de muncă. Față de anul precedent, numărul lor era mai mare cu 19,5%.

Prăpastia dintre sistemul de învățământ și economia reală continuă să se adâncească. Școala românească este prea puțin interesată să se adapteze la cererea de specialiști de pe piața muncii, producând competențe de care nimeni nu are nevoie. Multe licee și facultăți s-au transformat în fabrici de diplome, neacoperite de competențe reale.

Astăzi, sistemul fiscal și cel salarial din România încurajează migrația forței de muncă. În urma așa-zisei revoluții fiscale, unui număr de 1,2 milioane de salariați, în special din sectorul privat, le-au fost diminuate salariile, iar alți 608.781 salariați sunt expuși riscului de diminuare.

Pe de altă parte, s-a produs o aplatizare excesivă a salariilor, ceea ce trădează existența unui dezechilibru grav în structura salarială. La 31 martie 2018, salariul de bază median din contractele de muncă era de 2.000 de lei, practic jumătate din contractele individuale de muncă înregistrate în Revisal cuprindeau salarii de bază din intervalul 1.900 – 2.000 de lei. Această situație conduce la erodarea motivației muncii și încurajează instabilitatea forței de muncă.

Politica salarială promovată de guvernanții români a făcut ca lefurile lucrătorilor plătiți de la bugetul statului să le depășească pe cele din sectorul privat. În prezent, diferența dintre salariul mediu net pe economie încasat de bugetari, față de lucrătorii din economia privată, este de circa 800 de lei. Până în anul 2021, aceasta se va dubla. De aceea, alături de migrația externă a forței de muncă, a apărut migrația dinspre sectorul privat spre cel bugetar.

Pe acest fond, s-a intensificat și fenomenul racolării forței de muncă. Agenții economici își „fură” unul altuia lucrătorii, oferindu-le 5% - 10% în plus la salariu sau alte avantaje. În aceste condiții, singura soluție pentru atenuarea crizei este importul de lucrători asiatici.

PUBLICITATE
Citeşte şi
Ministrul Muncii, Lia Olguța Vasilescu, a declarat, astăzi, că a trecut evaluarea făcută de PSD asupra activității miniștrilor în ce privește respectarea ...
Profesorii nu vor mai protesta, deocamdată. „În urma discuțiilor care au avut loc miercuri, 21 februarie, cu ministrul Muncii, Lia Olguța Vasilescu, Federația Sindicatelor ...
An de an, Constanța și România pierd tineri valoroși care pleacă în străinătate în căutarea unui trai decent. Europa este plină de rudele, prietenii, vecinii noștri și niciunul nu ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Datele publicate recent de Comisia Europeană arată că numărul de interceptări de mărfuri contrafăcute importate în UE a crescut în 2018, ca urmare a sporirii semnificative a ...
În ședința de guvern din data de 19 septembrie 2019 a fost adoptat actul normativ prin care se modifică și completează HG nr. 500 din 2017 privind aprobarea schemei ...
Ideea trecerii porturilor fluviale și maritime românești la administrațiile locale are o carieră îndelungată. Primul care s-a gândit la o asemenea schimbare de ...
Pe data de 19 august 2019, a fost lansată campania #EUBeachCleanUp, prin care personalul instituțiilor Uniunii Europene se alătură comunităților locale pentru a ...
În perioada 17 - 18 septembrie, la Helsinki (Finlanda), a avut loc TADEUS - Tax administration European Union Summit (reuniunea conducătorilor administrațiilor fiscale din ...
Începând cu data de 24 septembrie 2019, ora 10.00, pe site-urile www.aippimm.ro și www.imm.gov.ro, va deveni activă aplicația de înscriere în Programul național ...
Porturile de la Dunăre sunt în fierbere, după ce ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a dezvăluit intenția Guvernului Dăncilă de a le transfera în administrarea ...
Printr-o hotărâre de guvern, a fost instituită schema de „Ajutor de minimis pentru compensarea efectelor fenomenelor hidrometeorologice nefavorabile manifestate în perioada ...
Clasamentul mărfurilor derulate în porturile Constanța, Midia și Mangalia, în perioada ianuarie - august 2019, a fost următorul (în paranteză sunt creșterile ...
În urma întâlnirii din data de 17 septembrie 2019 a președinților de  federațiilor sindicale feroviare cu ministrul Transporturilor și directorii generali ...
Cerealele au invadat portul Constanța. În ziua de 18 septembrie 2019, din cele 26 de nave aflate în danele sale de operare, 14 nave încărcau 370.700 tone de grâu, porumb ...
Printr-un comunicat de presă, Federația Sindicatelor Trans-Conex solicită „stoparea inițiativei Ministerului Transporturilor de a transfera către autoritățile ...
În data de 18 septembrie 2019, la ora 13,40 în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de Fondul Proprietatea. Se ...
Cotațiile barilului de petrol sunt în scădere. Pe data de 18 septembrie 2019, la ora 13,30 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de 64,00 ...
miercuri, 18 septembrie Euro a câștigat în lupta cu leul
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 18 septembrie 2019, euro a câștigat 0,0002 lei, variația ...
Dolarul pierde teren în lupta cu moneda noastră națională. Tranzacțiile din data de 18 septembrie 2019, de pe piața bancară s-au încheiat cu deprecierea cu 0,0103 ...
Marți 17 septembrie 2019, ambasadori și oficiali din 14 state europene au vizitat fabrica Sonimpex Topoloveni și au avut ocazia să descopere cum se produce ...
Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR), cu sprijinul Comisiei Europene și în parteneriat cu Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și ...
Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR), cu sprijinul Comisiei Europene și în parteneriat cu Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și ...
Recent, o instanță din Lille, Franța, a condamnat nouă marinari ucraineni la cinci - opt ani de închisoare pentru trafic de droguri. Cargoul „Carib ...
Social Politică Eveniment
Sport Cultură-Educație Economie
Actual Fun Arhiva