Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Creștere spectaculoasă a traficului de mărfuri în porturile maritime românești

Ştire online publicată Marţi, 18 Iunie 2019
de Ion TIȚA-CĂLIN

În danele companiei Socep din portul Constanța e forfotă mare. Nu mai puțin de șapte nave se află sub operare. Iată, se descarcă cocs petrol, sare, îngrășăminte chimice, colemanită, minerale brute, containere și se încarcă grâu, porumb și containere cu diverse mărfuri. 

În celelalte terminale ale portului, macaralele și podurile rulante muncesc din greu la încărcarea - descărcarea a altor 18 nave, în timp ce în radă 13 nave stau la coadă să intre la operare. Pentru următoarele trei săptămâni, un număr de 57 de nave comerciale și-au anunțat sosirea în terminalele de operare din portul Constanța.
După cum vedeți, stimați cititori, portuarii au mult de lucru. De altfel, evoluția porturilor maritime românești în primele cinci luni ale anului 2019 a întrecut așteptările. Traficul general de mărfuri a crescut cu 12,94% comparativ cu aceeași perioadă din 2018. Împreună, porturile Constanța, Midia și Mangalia a derulat 25.550.955 tone.
Cum se explică acest salt? În primul rând, prin creșterea cu 24,56%, față de perioada ianuarie - mai 2018, a cantităților de cereale derulate. A contribuit, de asemenea, saltul înregistrat și de alte grupe de mărfuri cu pondere ridicată în traficul total: minereurile și deșeuri metalice (+25,77%), îngrășămintele (+26,91%), petrolul  brut (+12,19%), cărbunii (+12,02%) și mărfurile containerizate (+1,57%).
Traficul maritim a fost de 19.568.828 tone (în creștere cu 7,26% față de aceeași perioadă din 2018), iar cel fluvial, de 5.982.127 tone (mai mare de 36,57%).
x    x    x
Constanța - cel mai mare port românesc - a manipulat 21.967.857 tone de mărfuri, în creștere cu 15,23% față de ianuarie - mai 2018. Saltul s-a datorat creșterii exportului de: cereale provenite din România, Serbia și Ungaria (+24,37%), produse petroliere (+13,46%), minereuri și deșeuri metalice (+25,81%), combustibili solizi (+12,02%) și îngrășăminte (+28,74%).
În structura fluxurilor de mărfuri s-au produs ușoare schimbări. Dacă în primele cinci luni din 2018, cerealele și semințele uleioase au avut o pondere de 32,23%, în ianuarie - mai 2019 au reprezentat 33,84% din volumul total de mărfuri manipulate. Ponderi importante au înregistrat: minereurile și deșeurile metalice (18,39%), mărfurile containerizate (12,49%), hidrocarburile (11,52%), îngrășămintele și produsele chimice (7,83%), combustibilii solizi (7,81%) și produsele metalice (4,50%).
În perioada de referință, traficul de containere din portul Constanța a totalizat 2.744.815 tone, respectiv 278.562 TEU (containere standard), fiind mai mare cu 1,43%, în tone, dar mai mic cu 1,03%, în TEU.
x    x    x
În lunile ianuarie – mai 2019, portul petrolier Midia a derulat un trafic total de 3.492.981 tone de mărfuri, mai mic cu 1,02% față de aceeași perioadă din 2018. Cantitățile de hidrocarburi, care dețin o pondere de 93,38% în totalul mărfurilor manipulate la Midia, s-au diminuat cu 1,47%. 
x    x    x
Surpriza o reprezintă micuțul portul Mangalia, care a manipulat 86.909 tone de mărfuri, cu 182,07% mai mult decât în ianuarie - mai 2018. În structură, cimentul reprezintă 56,91% din traficul total, iar produsele petroliere 28,80%. 
x    x    x
Pe malul opus al Mării Negre, porturile rusești au raportat un trafic de 98,9 milioane de tone de mărfuri, în primele cinci luni ale anului 2019, în scădere cu 11,2% față de perioada de referință din 2018. 
Novorossiysk - cel mai mare port al Federației Ruse - a manipulat 62,4 milioane tone de mărfuri, cu 4,6% mai puțin decât în ianuarie – mai 2018. În celelalte porturi rusești, situația a fost următoarea: Tuapse – 9,0 milioane tone (-11,2%), Rostov pe Don – 5,8 milioane tone (-11,2%), Kavkaz – 6,2 milioane tone (-39,3%), Taman – 6,8 milioane tone (+26,0%), Temryuk – 2,06 milioane tone (+41,5%).

PUBLICITATE
Alte ştiri din sectiunea Economie
Clasamentul mărfurilor derulate în porturile Constanța, Midia și Mangalia, în perioada ianuarie - septembrie 2019, a fost următorul (în paranteză sunt creșterile ...
Comisia Europeană a aprobat plata sumei de 14,35 milioane euro, sub formă de sprijin bugetar, pentru a contribui la realizarea reformelor atât de necesare care sunt continuate de ...
În cel de al treilea trimestru al anului 2019, un număr de 122 de nave din flota mondială au fost trimise la dezmembrare. 73 dintre ele au ajuns în șantierele de scrap de pe ...
Olanda ocupă, din nou, primul loc în Europa în privința calității infrastructurii de transport, arată recentul raport al Forumului Economic Mondial privind ...
Porturile maritime românești au mult de lucru în această toamnă. Luni, 21 octombrie 2019, în danele de la Constanța, Midia și Mangalia se aflau la operare 33 de ...
În primele nouă luni ale anului 2019, în zona de coastă a Asiei s-au înregistrat 54 de incidente de piraterie și jaf armat împotriva navelor, față de 64 de incidente în ...
Cât cheltuiește România pentru protecția mediului? În anul 2018, la nivel național, costurile totale au fost de aproximativ 14,7 miliarde lei sau 1,6% din PIB, a ...
Volumul lucrărilor de construcții noi din șantierele navale chineze și-a menținut creșterea în perioada ianuarie - august 2019. În schimb, comenzile noi ...
Pe data de 18 octombrie 2019, în șantierul naval din Nikolayev, Ucraina, a avut loc operațiunea de andocare a cargoul de mărfuri generale „Louis” (sub ...
Fiscul face concurență hipermarket-urilor, agențiilor imobiliare și târgurilor auto. În galantarele lui găsești ce vrei și ce nu vrei, la preț de ...
Pe data de 18 octombrie 2019, în șantierul naval din Nikolayev, Ucraina, a avut loc operațiunea de andocare a cargoul de mărfuri generale „Louis” (sub ...
În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene a fost publicată decizia de înregistrare în „Registrul denumirilor de origine protejate și al indicațiilor geografice ...
sambata, 19 octombrie Pulsul economiei
În perioada ianuarie - august 2019, contul curent al balanței de plăți a României înregistrat un deficit de 7,08 miliarde de euro, mai mare cu 15,99%, respectiv 976 ...
Bulk carrier-ul Hua Sheng Hai” a intrat în coliziune cu traulerul francez „Kirrixki” în largul coastei Kerry, din sud-vestul Irlandei. Incidentul a avut loc pe ...
Pe data de 17 octombrie 2019, Mihai Daraban - președintele Camerei de Comerț și Industrie a României a primit vizita, la sediul CCIR Business Center, a premierului ...
A început plata ajutorului de stat pentru reducerea accizei la motorină utilizată în agricultură, aferent perioadei 1 aprilie  - 30 iunie 2019. Suma totală plătită este de ...
Bulk carrier-ul „HB Tucunare”, încărcat cu 74.000 de tone de bauxită, a eșuat, în după-amiaza zilei de 13 octombrie 2019, în timp ce tranzita estuarul Amazonului ...
Autoritatea Europeană a Muncii este o nouă agenție a UE. Ea va contribui la dezvoltarea pieței interne a muncii. În acest scop, Autoritatea va sprijini statele membre în ...
Consiliul UE a analizat activitățile de foraj ilegale ale Turciei în zona de est a Mării Mediterane și a adoptat următoarele concluzii. Având în vedere continuarea ...
Într-un articol intitulat „Laura Codruța Kovesi va fi prima procuroare-șefă a UE”, instituția europeană informează că numirea ei a fost aprobată, pe 16 ...
Social Politică Sănătate
Eveniment Sport Cultură-Educație
Economie Actual Fun
Arhiva