Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Constructorii de nave de la Daewoo-Mangalia trăiesc cu spaima zilei de mâine

Ştire online publicată Sâmbătă, 13 Ianuarie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN

După cum am relatat în ediția de ieri a cotidianului „Cuget Liber”, Guvernul Tudose a luat o decizie fără precedent în istoria post-decembristă a României. În ședința din 10 ianuarie 2018, a aprobat memorandumul prin care statul român își exercită dreptul de preemțiune privind achiziționarea pachetului de acțiuni de 51% din capitalul social, deținut de partenerul sud-coreean la Daewoo-Mangalia Heavy Industries (DMHI). Diferența de 49% este proprietatea statului român, prin intermediul Șantierului Naval 2 Mai Mangalia.

Trebuie precizat faptul că, pe vremea când situația financiară a Daewoo-Mangalia nu era chiar atât de grea, DSME s-a oferit, în multe rânduri, să-i vândă statului român pachetul său de acțiuni, dar de fiecare dată a fost refuzat.

În ședința din 19 octombrie 2017, acționarii din SN 2 Mai Mangalia au votat împotriva exercitării dreptului de preempțiune și pentru prelungirea termenului privind acordarea unui răspuns.

Ulterior, DSME a încheiat negocierile cu cumpărătorul Damen Shipyards Group, pentru circa 26 milioane de dolari și alte avantaje.

Apoi, pe 19 decembrie, acționarii SN 2 Mai Mangalia au votat, din nou, împotriva exercitării dreptului de preemțiune, pe motiv că n-au primit aprobarea Guvernului.

Acum, după ce Executivul a aprobat memorandumul, urmează ca acționarii să ia decizia și să-i comunice partenerului sud-coreean, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), că dorește să-i cumpere acțiunile.

Achiziția va fi extrem de complicată, întrucât Șantierul Naval 2 Mai Mangalia nu prea are cum să achite prețul cerut de DSME. Potrivit datelor prezentate de Ministerul Finanțelor Publice, în anul 2016, compania avea un capital total de 27.694.884 lei (respectiv 6.822.744 dolari), din care capitalul social se ridica la 16.681.613 lei, obținuse un profit brut de 298.641 lei (respectiv 73.571 dolari), iar creanțele sale erau cu 6.685.532 de lei (respectiv 1.647.007 dolari) mai mari decât datoriile. Într-un cuvânt, avea o situație extrem de modestă.

Astfel stând lucrurile, se pune întrebarea cu ce va plăti SN 2 Mangalia pachetul de acțiuni? Statul nu îi poate da banii direct, pentru că un asemenea gest ar fi considerat ajutor de stat. Va trebui să recurgă la o manoperă prin care să înșele vigilența Uniunii Europene. Ar putea să majoreze capitalul social al SN 2 Mai, exact cu suma necesară achiziției, sau să-i acorde un împrumut garantat de stat (care ar fi considerat tot o formă de ajutor de stat).

Dar problema cea mai grea nu este cumpărarea pachetului de acțiuni, ci transformarea Daewoo-Mangalia Heavy Industries dintr-o companie păguboasă într-una profitabilă.

În 2016, societatea înregistrase o pierdere de 483.916.110 de lei (respectiv 119.411.748 dolari) și avea datorii de 5.350.084.563 lei (respectiv 1.320.193.599 dolari), mai toate halele și platformele de producție fiind ipotecate. Din aceste motive, capitalul total al companiei, în valoare de 2.938.058.296 lei (respectiv 724.998.962 dolari), este înregistrat cu minus în contabilitate.

Oare ce șanse de supraviețuire are un șantier naval de stat, cu o situație falimentară? Piața mondială a construcțiilor navale este puternic concurențială și în grea suferință din cauza crizei prelungite din shipping-ul internațional. Se știe că, din 2009 și până în prezent, s-au închis sute de șantiere navale din Asia, Europa și de pe continentul american. Multe dintre cele rămase în viață se confruntă cu grave probleme financiare și cu lipsa comenzilor. Iar șantierele navale din Coreea de Sud și China, care domină piața, supraviețuiesc grație subvențiilor primite de la stat - practică criticată, în repetate rânduri, de Uniunea Europeană.

Este greu de crezut că un șantier naval românesc, cu capital de stat, aflat într-o situație financiară disperată, va obține comenzi și va face suficient profit pentru a-și achita datoriile și a nu fi executat silit.

Laurențiu Ilie Gobeajă, care a preluat, începând de ieri, 12 ianuarie 2018, funcția de președinte interimar al Sindicatului „Navalistul”, a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber” că Daewoo-Mangalia mai are în lucru o singură navă, ce urmează să plece în probe de mare pe 16 ianuarie 2018 și va fi livrată în luna februarie.

În prezent, conducerea companiei poartă discuții și negocieri privind construcția unor bloc-secții pentru Șantierul Naval Vard Tulcea, a unei prove de navă pentru un șantier din Germania și a 12 barje pentru Ucraina. Dar cine știe cum se vor finaliza acestea și dacă va fi asigurat suficient front de lucru pentru toți cei 1.700 de angajați rămași în unitate.

„Pe angajați nu îi interesează cine va fi viitorul acționar majoritar. Îi preocupă doar siguranța locurilor de muncă. Oamenii sunt foarte îngrijorați când văd halele, platformele de montaj și docurile uscate goale”, afirmă liderul de sindicat.

PUBLICITATE
Citeşte şi
Potrivit publicației Dutch News, inspectorii fiscali au percheziționat birourile din Gorinchem ale con-structorului naval olandez Damen, ca parte a unei investigații legate de ...
Interviu cu inginera Jeni Bentaru, președinta Organizației de Femei - Doamnă inginer Jeni Bentaru, cum ați ajuns să lucrați în Șantierul Naval Constanța?- În anul 1976 am ...
Constructorul de nave olandez, Damen Shipyards Group, a anunțat, vineri, 10 noiembrie 2017, că a semnat, cu compania sud-coreeană Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Cotațiile barilului de petrol sunt în creștere. Pe data de 20 iulie 2018, la ora 14,50 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de 72,71 ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 20 iulie 2018, euro a câștigat 0,0013 lei, variația fiind ...
Comisia Europeană a decis să trimită câte o scrisoare de punere în întârziere către 17 state comunitare, solicitându-le să transpună integral în legislația națională ...
În primul semestru al anului 2018, Agenția Națională de Administrare Fiscală a colectat venituri bugetare în sumă totală de 112.795,4 milioane de lei, cu 13,5% ...
Comisia Europeană cere insistent României să transpună pe deplin în legislația sa internă legislația UE privind limitarea emisiilor în atmosferă a anumitor poluanți ...
Războiul comercial dintre Statele Unite ale Americii și China, declarațiile iresponsabile ale președintelui american Donald Trump la adresa Uniunii Europene ...
Indicele Robor la trei luni, în funcție de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, a crescut la 3,39%, iar indicele Robor la șase luni a urcat la 3,50% ...
PricewaterhouseCoopers Business Recovery Services SPRL, în calitate de lichidator judiciar al Debitoarei C.N.M. NAVROM S.A. CONSTANȚA (în faliment), în dosarul nr. 9/118/1998 (nr ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 19 iulie 2018, euro a câștigat 0,0008 lei, variația fiind ...
Guvernul a aprobat în ședința de joi, 19 iulie 2018, indicatorii tehnico - economici pentru construirea unui centru de instruire pentru piloți, echipat cu un ...
Un raport al Boston Consulting Group privind strategiile de dezvoltare a terminalelor de containere din porturile Orientului Mijlociu vorbește despre pericolul creșterii ...
joi, 19 iulie Pulsul economiei
În primele cinci luni ale anului 2018 comparativ cu perioada similară din 2017, cifra de afaceri din comerțul cu ridicata și cu amănuntul, întreținerea și ...
Intenția Guvernului de a plafona prețul gazelor din producția internă la 55 lei/MWh până în 2021 este criticată de Asociația Română a Companiilor de Explorare ...
Liberalizarea completă a prețului de vânzare al gazelor naturale, de la 1 aprilie 2017, a fost urmată de o tendință constantă de creștere a acestuia, cei mai ...
Prețul gazelor naturale pentru clienții casnici va crește, începând cu data de 1 august 2018, cu 5,83%, informează Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei ...
În primele cinci luni ale anului 2018 comparativ cu perioada similară din 2017, cifra de afaceri din comerțul cu ridicata și cu amănuntul, întreținerea și ...
Acțiunile Romgaz și OMV Petrom au căzut pe bursă după anunțul privind reducerea și plafonarea prețurilor la gaze.Companiile producătoare de gaze Romgaz ...
Dolarul recuperează teren în lupta cu moneda noastră națională. Tranzacțiile din data de 19 iulie 2018, de pe piața bancară s-au încheiat cu aprecierea cu 0,0096 ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 19 iulie 2018, euro a câștigat 0,0008 lei, variația fiind ...
Francul elvețian preia conducerea în lupta cu leul, spre nemulțumirea celor ce dețin credite în această monedă. În cursul tranzacțiilor de azi, 19 iulie 2018 ...
Social Eveniment Sport
Politică Economie Diverse
Fun Arhiva