Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Constructorii de nave de la Daewoo-Mangalia trăiesc cu spaima zilei de mâine

Ştire online publicată Sâmbătă, 13 Ianuarie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN

După cum am relatat în ediția de ieri a cotidianului „Cuget Liber”, Guvernul Tudose a luat o decizie fără precedent în istoria post-decembristă a României. În ședința din 10 ianuarie 2018, a aprobat memorandumul prin care statul român își exercită dreptul de preemțiune privind achiziționarea pachetului de acțiuni de 51% din capitalul social, deținut de partenerul sud-coreean la Daewoo-Mangalia Heavy Industries (DMHI). Diferența de 49% este proprietatea statului român, prin intermediul Șantierului Naval 2 Mai Mangalia.

Trebuie precizat faptul că, pe vremea când situația financiară a Daewoo-Mangalia nu era chiar atât de grea, DSME s-a oferit, în multe rânduri, să-i vândă statului român pachetul său de acțiuni, dar de fiecare dată a fost refuzat.

În ședința din 19 octombrie 2017, acționarii din SN 2 Mai Mangalia au votat împotriva exercitării dreptului de preempțiune și pentru prelungirea termenului privind acordarea unui răspuns.

Ulterior, DSME a încheiat negocierile cu cumpărătorul Damen Shipyards Group, pentru circa 26 milioane de dolari și alte avantaje.

Apoi, pe 19 decembrie, acționarii SN 2 Mai Mangalia au votat, din nou, împotriva exercitării dreptului de preemțiune, pe motiv că n-au primit aprobarea Guvernului.

Acum, după ce Executivul a aprobat memorandumul, urmează ca acționarii să ia decizia și să-i comunice partenerului sud-coreean, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), că dorește să-i cumpere acțiunile.

Achiziția va fi extrem de complicată, întrucât Șantierul Naval 2 Mai Mangalia nu prea are cum să achite prețul cerut de DSME. Potrivit datelor prezentate de Ministerul Finanțelor Publice, în anul 2016, compania avea un capital total de 27.694.884 lei (respectiv 6.822.744 dolari), din care capitalul social se ridica la 16.681.613 lei, obținuse un profit brut de 298.641 lei (respectiv 73.571 dolari), iar creanțele sale erau cu 6.685.532 de lei (respectiv 1.647.007 dolari) mai mari decât datoriile. Într-un cuvânt, avea o situație extrem de modestă.

Astfel stând lucrurile, se pune întrebarea cu ce va plăti SN 2 Mangalia pachetul de acțiuni? Statul nu îi poate da banii direct, pentru că un asemenea gest ar fi considerat ajutor de stat. Va trebui să recurgă la o manoperă prin care să înșele vigilența Uniunii Europene. Ar putea să majoreze capitalul social al SN 2 Mai, exact cu suma necesară achiziției, sau să-i acorde un împrumut garantat de stat (care ar fi considerat tot o formă de ajutor de stat).

Dar problema cea mai grea nu este cumpărarea pachetului de acțiuni, ci transformarea Daewoo-Mangalia Heavy Industries dintr-o companie păguboasă într-una profitabilă.

În 2016, societatea înregistrase o pierdere de 483.916.110 de lei (respectiv 119.411.748 dolari) și avea datorii de 5.350.084.563 lei (respectiv 1.320.193.599 dolari), mai toate halele și platformele de producție fiind ipotecate. Din aceste motive, capitalul total al companiei, în valoare de 2.938.058.296 lei (respectiv 724.998.962 dolari), este înregistrat cu minus în contabilitate.

Oare ce șanse de supraviețuire are un șantier naval de stat, cu o situație falimentară? Piața mondială a construcțiilor navale este puternic concurențială și în grea suferință din cauza crizei prelungite din shipping-ul internațional. Se știe că, din 2009 și până în prezent, s-au închis sute de șantiere navale din Asia, Europa și de pe continentul american. Multe dintre cele rămase în viață se confruntă cu grave probleme financiare și cu lipsa comenzilor. Iar șantierele navale din Coreea de Sud și China, care domină piața, supraviețuiesc grație subvențiilor primite de la stat - practică criticată, în repetate rânduri, de Uniunea Europeană.

Este greu de crezut că un șantier naval românesc, cu capital de stat, aflat într-o situație financiară disperată, va obține comenzi și va face suficient profit pentru a-și achita datoriile și a nu fi executat silit.

Laurențiu Ilie Gobeajă, care a preluat, începând de ieri, 12 ianuarie 2018, funcția de președinte interimar al Sindicatului „Navalistul”, a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber” că Daewoo-Mangalia mai are în lucru o singură navă, ce urmează să plece în probe de mare pe 16 ianuarie 2018 și va fi livrată în luna februarie.

În prezent, conducerea companiei poartă discuții și negocieri privind construcția unor bloc-secții pentru Șantierul Naval Vard Tulcea, a unei prove de navă pentru un șantier din Germania și a 12 barje pentru Ucraina. Dar cine știe cum se vor finaliza acestea și dacă va fi asigurat suficient front de lucru pentru toți cei 1.700 de angajați rămași în unitate.

„Pe angajați nu îi interesează cine va fi viitorul acționar majoritar. Îi preocupă doar siguranța locurilor de muncă. Oamenii sunt foarte îngrijorați când văd halele, platformele de montaj și docurile uscate goale”, afirmă liderul de sindicat.

Vezi comentariile (4)
PUBLICITATE
Citeşte şi
 Interviu cu directorul general Radu Rusen- Domnule Rusen, Șantierul Naval Constanța a intrat în cel de-al 125-lea an al existenței sale. Actualul context internațional este ...
La Șantierul Naval Constanța este în plină desfășurare tradiționalul Concurs de sănătate și securitate în muncă și PSI. Ajunsă la cea de a 18-a ediție, competiția este organizată ...
Criza din cadrul companiei mixte româno-sud coreene Daewoo - Mangalia Heavy Industries se adâncește pe zi ce trece. Marin Florian, președintele Federației ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Inspectorii antifraudă au continuat, pe data de 17 aprilie 2018, acțiunile de control pentru creșterea gradului de fiscalizare a încasărilor prin intermediul caselor de ...
Inspectorii fiscali din cadrul ANAF-Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili a constatat o serie de deficiențe la o societate ce are ca obiect de ...
vineri, 20 aprilie Cine este Naval Group Franța?
Compania Naval Group, în care statul francez deține un portofoliu de 65% din acțiuni, este liderul european în domeniul apărării navale și un jucător important în ...
Pentru Șantierul Naval Constanța, ziua de 20 aprilie 2018 a fost o zi istorică. Compania românească a semnat acordul de colaborare cu Naval Group ...
La sfârșitul lunii februarie 2018, departamentul pentru armamente al Ministerului Apărării Naționale a deschis procedura de achiziție pentru atribuirea ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 20 aprilie 2018, euro a câștigat 0,0027 lei, variația ...
Francul elvețian preia conducerea în lupta cu leul, spre nemulțumirea celor ce dețin credite în această monedă. În cursul tranzacțiilor de azi, 20 aprilie ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 20 aprilie 2018, euro a câștigat 0,0027 lei, variația ...
vineri, 20 aprilie Dolarul a câștigat 2,30 bani
Dolarul câștigă teren în lupta cu moneda noastră națională. Tranzacțiile din data de 20 aprilie 2018, de pe piața bancară s-au încheiat cu aprecierea cu 0,0230 ...
În cuvântul său adresat celor prezenți la ceremonia de semnare a acordul de colaborare dintre SNC și Naval Group Franța, în vederea realizării, în comun, a ...
Cu prilejul semnării acordului de colaborare dintre SNC și Naval Group Franța, în vederea realizării, în comun, a corvetelor multifuncționale pentru Forțele ...
Astăzi, cu prilejul semnării acordul de colaborare cu Naval Group Franța, Radu Rusen, directorul general al Șantierului Naval Constanța a ...
Administrația Județeană a Finanțelor Publice Constanța are, începând de azi, un nou șef. Doinița Radu preia funcția de conducere, printr-un ordin al președintelui ANAF. Până ...
Președintele PSD, Liviu Dragnea, a atacat dur BNR, afirmând că declarații ale reprezentanților acesteia, ale președintelui și ale liderilor opoziției "prea sunt coordonate" ...
Fabrica de volane auto din Baia Mare a producătorului american TRW Automotive urmează să își închidă activitatea de producție, iar personalul va fi trimis în șomaj, a declarat ...
joi, 19 aprilie Pulsul economiei
Comerț en-gros - Cifra de afaceri din comerțul en-gros (cu excepția celui cu autovehicule și motociclete), serie brută ...
Clasamentul mărfurilor derulate în porturile Constanța, Midia și Mangalia, în primul trimestru al anului 2018, a fost următorul (în paranteză sunt creșterile ...
Circa 200 de delegați din 13 țări (Croația, Germania, Turcia, Bulgaria, Ungaria, Azerbaidjan, Georgia, Kazahstan, Serbia, Cehia, Slovacia, Belgia și ...
În primele trei luni ale anului 2018, fluxurile de mărfuri din porturile maritime românești au crescut cu 15,30% față de aceeași perioadă din 2017 ...
304 de furnizori, 30 procesatori și 6.186 de crescători s-au înscris în programul de sprijin pentru creșterea porcilor din rasele Bazna și Mangalița și ...
Social Eveniment Sport
Cultură-Educație Politică Economie
Actual Monden Fun
Arhiva