Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Constructorii de nave de la Daewoo-Mangalia trăiesc cu spaima zilei de mâine

Ştire online publicată Sâmbătă, 13 Ianuarie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN

După cum am relatat în ediția de ieri a cotidianului „Cuget Liber”, Guvernul Tudose a luat o decizie fără precedent în istoria post-decembristă a României. În ședința din 10 ianuarie 2018, a aprobat memorandumul prin care statul român își exercită dreptul de preemțiune privind achiziționarea pachetului de acțiuni de 51% din capitalul social, deținut de partenerul sud-coreean la Daewoo-Mangalia Heavy Industries (DMHI). Diferența de 49% este proprietatea statului român, prin intermediul Șantierului Naval 2 Mai Mangalia.

Trebuie precizat faptul că, pe vremea când situația financiară a Daewoo-Mangalia nu era chiar atât de grea, DSME s-a oferit, în multe rânduri, să-i vândă statului român pachetul său de acțiuni, dar de fiecare dată a fost refuzat.

În ședința din 19 octombrie 2017, acționarii din SN 2 Mai Mangalia au votat împotriva exercitării dreptului de preempțiune și pentru prelungirea termenului privind acordarea unui răspuns.

Ulterior, DSME a încheiat negocierile cu cumpărătorul Damen Shipyards Group, pentru circa 26 milioane de dolari și alte avantaje.

Apoi, pe 19 decembrie, acționarii SN 2 Mai Mangalia au votat, din nou, împotriva exercitării dreptului de preemțiune, pe motiv că n-au primit aprobarea Guvernului.

Acum, după ce Executivul a aprobat memorandumul, urmează ca acționarii să ia decizia și să-i comunice partenerului sud-coreean, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), că dorește să-i cumpere acțiunile.

Achiziția va fi extrem de complicată, întrucât Șantierul Naval 2 Mai Mangalia nu prea are cum să achite prețul cerut de DSME. Potrivit datelor prezentate de Ministerul Finanțelor Publice, în anul 2016, compania avea un capital total de 27.694.884 lei (respectiv 6.822.744 dolari), din care capitalul social se ridica la 16.681.613 lei, obținuse un profit brut de 298.641 lei (respectiv 73.571 dolari), iar creanțele sale erau cu 6.685.532 de lei (respectiv 1.647.007 dolari) mai mari decât datoriile. Într-un cuvânt, avea o situație extrem de modestă.

Astfel stând lucrurile, se pune întrebarea cu ce va plăti SN 2 Mangalia pachetul de acțiuni? Statul nu îi poate da banii direct, pentru că un asemenea gest ar fi considerat ajutor de stat. Va trebui să recurgă la o manoperă prin care să înșele vigilența Uniunii Europene. Ar putea să majoreze capitalul social al SN 2 Mai, exact cu suma necesară achiziției, sau să-i acorde un împrumut garantat de stat (care ar fi considerat tot o formă de ajutor de stat).

Dar problema cea mai grea nu este cumpărarea pachetului de acțiuni, ci transformarea Daewoo-Mangalia Heavy Industries dintr-o companie păguboasă într-una profitabilă.

În 2016, societatea înregistrase o pierdere de 483.916.110 de lei (respectiv 119.411.748 dolari) și avea datorii de 5.350.084.563 lei (respectiv 1.320.193.599 dolari), mai toate halele și platformele de producție fiind ipotecate. Din aceste motive, capitalul total al companiei, în valoare de 2.938.058.296 lei (respectiv 724.998.962 dolari), este înregistrat cu minus în contabilitate.

Oare ce șanse de supraviețuire are un șantier naval de stat, cu o situație falimentară? Piața mondială a construcțiilor navale este puternic concurențială și în grea suferință din cauza crizei prelungite din shipping-ul internațional. Se știe că, din 2009 și până în prezent, s-au închis sute de șantiere navale din Asia, Europa și de pe continentul american. Multe dintre cele rămase în viață se confruntă cu grave probleme financiare și cu lipsa comenzilor. Iar șantierele navale din Coreea de Sud și China, care domină piața, supraviețuiesc grație subvențiilor primite de la stat - practică criticată, în repetate rânduri, de Uniunea Europeană.

Este greu de crezut că un șantier naval românesc, cu capital de stat, aflat într-o situație financiară disperată, va obține comenzi și va face suficient profit pentru a-și achita datoriile și a nu fi executat silit.

Laurențiu Ilie Gobeajă, care a preluat, începând de ieri, 12 ianuarie 2018, funcția de președinte interimar al Sindicatului „Navalistul”, a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber” că Daewoo-Mangalia mai are în lucru o singură navă, ce urmează să plece în probe de mare pe 16 ianuarie 2018 și va fi livrată în luna februarie.

În prezent, conducerea companiei poartă discuții și negocieri privind construcția unor bloc-secții pentru Șantierul Naval Vard Tulcea, a unei prove de navă pentru un șantier din Germania și a 12 barje pentru Ucraina. Dar cine știe cum se vor finaliza acestea și dacă va fi asigurat suficient front de lucru pentru toți cei 1.700 de angajați rămași în unitate.

„Pe angajați nu îi interesează cine va fi viitorul acționar majoritar. Îi preocupă doar siguranța locurilor de muncă. Oamenii sunt foarte îngrijorați când văd halele, platformele de montaj și docurile uscate goale”, afirmă liderul de sindicat.

PUBLICITATE
Citeşte şi
Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. din Coreea de Sud, cel de al doilea constructor de nave al lumii, este grăbit să vândă activele neesențiale pentru activitatea de ...
La Șantierul Naval Constanța, una dintre puținele companii din România care acordă atenție competițiilor sportive, a început Campionatul intern de fotbal, o întrecere cu o ...
Sindicatul Liber al Navaliștilor a organizat, zilele trecute, la Constanța, cu sprijinul Șantierului Naval Constanța, Campionatul Intern de mini fotbal. Astfel, marele trofeu a ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Consiliul Legislativ și-a expus punctul de vedere asupra OUG 114/2018. Se consideră, printre altele, că articolul 43 ar putea fi neconstituțional. Acesta prevede că ...
Data de 23 ianuarie va rămâne în istoria pieței valutare ca miercurea neagră a leului. Într-o singură zi, moneda noastră națională s-a depreciat abrupt față de ...
Evenimentul comercial cel mai important al acestui început de an este, fără îndoială, Târgul Național de Îmbrăcăminte - Încălțăminte TINIMTEX, găzduit de Pavilionul ...
Guvernatorul BNR, Muguri Isărescu, a ținut un amplu discurs în cadrul conferinței „Locul și rolul elitelor în conducerea statelor democratice”. Vorbind ...
Dan Suciu - purtătorul de cuvânt al BNR, a răspuns acuzațiilor lansate la adresa Băncii Naționale, de către senatorul Daniel Zamfir (ALDE) și avocatul Gheorghe ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 23 ianuarie 2019, euro a câștigat 0,0427 lei, variația ...
Ministrul Agriculturii, Petre Daea, audiat miercuri în Comisia de Pescuit a Parlamentului European, i-a uimit pe deputații europeni cu metaforele sale mioritice ...
14 navigatori și-au pierdut viața, iar alți 5 au fost dați dispăruți, ca urmare a incendiului izbucnit, pe data de 21 ianuarie 2019, pe tancurile LPG ...
Clasamentul mărfurilor derulate în porturile Constanța, Midia și Mangalia, în primele zece luni al anului 2018, a fost următorul (în paranteză sunt creșterile ...
Porturile maritime românești au încheiat în forță anul 2018, reușind să ridice traficul general de mărfuri la 61.303.774 tone, cu 5,01% peste nivelul anului ...
Ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, a prezentat, ieri, la Bruxelles, în cadrul Comisiei pentru Afaceri Economice și Monetare (ECON) a Parlamentului European ...
Normele pieței energiei electrice din Europa sunt în curs de actualizare pentru a îmbunătăți funcționarea pieței, a conferi mai multă autonomie consumatorilor ...
Ziua și maximul istoric pentru euro în raport cu leul. Moneda euro a continuat să crească în raport cu leul și atinge, marți un nou maxim istoric la cursul anunțat ...
14 navigatori și-au pierdut viața, iar alți 5 au fost dați dispăruți, ca urmare a incendiului izbucnit, pe data de 21 ianuarie 2019, pe tancurile LPG ...
Prezent astăzi la evenimentul „XPRIMM Time for business - Provocările anului 2019” Cristian Roșu - vicepreședintele ASF, a declarat: „Din datele ...
A trecut și greva minerilor de la Complexul Energetic Oltenia și România încă nu poate produce suficientă energie încât să reușească să facă față consumului.Deși nu mai e ...
Rompetrol Moldova, subsidiara locală a Grupului KMG International, a deschis recent o nouă stație în Chișinău, în sectorul Ciocana - bulevardul Mircea cel Batrân, nr ...
Camera de Comerț, Industrie, Navigație, Agricultura Constanța și Fundația Școala Română de Afaceri a CCI – filiala Constanța, în ...
Declarațiile fiscale informative nr. 205 și 207 se depun la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice până cel mai târziu la data de 31 ...
luni, 21 ianuarie Leul e în picaj
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 21 ianuarie 2019, euro a câștigat 0,0106 lei, variația ...
Social Sport Politică
Economie Arhiva