Construcția de autostrăzi - o cursă cu mii de obstacole, în care doar statul român pierde

383
Construcția de autostrăzi - o cursă cu mii  de obstacole, în care doar statul român pierde - constructiadeautostraziocursacum-1533822224.jpg

Articole de la același autor

r Ce face ministrul Transporturilor pentru a înlătura piedicile și a pune capăt jafului

Deși România este împânzită cu șantiere de construcții, în ciuda faptului că sunt organizate numeroase licitații și sunt în lucru o mulțime de studii de fezabilitate, în primele șapte luni ale anului 2018 nu a fost inaugurat nici măcar un kilometru de autostradă. De ce?

Iată cum a explicat această situație ministrul Transporturilor, Lucian Șova, într-o emisiune la un post de televiziune: "Nu se lucrează la foc continuu, iar capacitatea de mobilizare, de intervenție a celor mai mulți dintre antreprenorii care lucrează pe șantierele ce însumează aproape 140 de kilometri de autostradă este sub așteptări și sub graficele asumate prin contracte. Principala noastră problemă este să găsim metode, să-i mobilizăm, să atingă parametrii asumați prin contracte".

Dând dovadă de o uimitoare sinceritate, Șova a afirmat că nu au fost respectate graficele din motive de cele mai multe ori imputabile beneficiarului, Compania Națională de Drumuri. Aceasta fie că nu a făcut exproprieri, fie nu a pus la dispoziție, la termenele contractuale, amplasamentele. Din această cauză, antreprenorii formulează pretenții și obțin venituri suplimentare de la beneficiar, în baza contractelor semnate.

Ministrul susține că, în decurs de șase luni, a reușit să elimine, pe șantierele deschise, toate barierele administrative, emițând peste 1.200 de acte normative. Ca urmare a dispărut și posibilitatea de a se formula revendicări imputabile beneficiarului.

Mai mult, pe data de 8 august 2018, ministrul Transporturilor și șeful Autorității Naționale de Achiziții Publice au semnat un ordin comun prin care se reglementează termenele de evaluare a documentațiilor licitațiilor. "Și aici a fost multă ipocrizie tot din partea autorităților contractante. Au fost numiți niște angajați ai companiilor, care primeau ore suplimentare pentru activitatea de evaluare a ofertelor și aceștia s-au rotit dintr-o comisie într-alta, primind bani. Nu aveau practic niciun interes personal să termine foarte repede evaluările. Prin acest ordin, am limitat termenul în care ei sunt plătiți pentru activități suplimentare și am mai reglementat și alte lucruri care țin de celeritatea evaluării ofertelor, cu responsabilități, atât pentru reprezentanții ANAF, cât și ai Companiei Naționale de Drumuri", a afirmat Șova.

Dacă înainte evaluarea ofertelor putea dura și un an, pe viitor, termenele se reduc la două - patru luni. Ministrul a dat exemplul licitației pentru modernizarea unui tronson de cale ferată între Brașov și Timișoara, o lucrare de circa 800 milioane de euro, la care evaluarea ofertelor a început în august 2017, câștigătorul fiind declarat abia în iulie 2018.

Ministrul Transporturilor a anunțat că i-a cerut Companiei Naționale de Drumuri să pregătească sancțiuni pecuniare pentru constructorii care nu respectă termenele contractuale. De asemenea, a dezvăluit faptul că, în loc să se recepționeze loturi de autostradă noi, în ultimul timp au fost recepționate loturi de autostradă reparată, pentru că antreprenorii nu au respectat cerințele tehnice, fiind obligați să facă remedieri pe cheltuiala lor.

Împreună cu ministrul Justiției, se va analiza problema urgentării soluționării contestațiilor, necesitatea înființării unor instanțe speciale și a stabilirii unor termene de judecată mai scurte.

"Am stabilit ca în cursul acestei săptămâni, Compania Națională de Drumuri să depună cerere de finanțare din fonduri europene, pentru construcția unui segment de autostradă, care să lege Timișoara de Pancevo (Serbia). Acesta va permite ca o serie de mărfuri care vin pe coridorul sudic de autostrăzi care traversează Serbia și țările de la vest de ea să ajungă la Timișoara", a anunțat Lucian Șova.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3458 secunde