Confederațiile sindicale și patronatele dau "șah" guvernului

871
Confederațiile sindicale și patronatele dau
Guvernul Boc a încercat să dea o lovitură mortală structurilor confederative sindicale și, prin modificarea legislației muncii și a dialogului social, "le-a luat jucăria": contractul colectiv de muncă la nivel național. De altfel, premierul a declarat pu-blic, în repetate rânduri, intenția Executivului de a face în așa fel încât să crească rolul și puterea liderilor sindicali de întreprindere în dauna celor de la nivelul confe-derațiilor. Chiar dacă nu s-a făcut nicio referire la patronate, măsura le-a vizat în egală măsură și pe ele.

Socoteli greșite

"Mutarea" făcută de guvern pe tabla de șah a forțelor sociale din România ar fi trebuit, teoretic, să ducă la fărâmițarea lor în zeci de federații. Asta le-ar fi scos definitiv din "marile jocuri" ale societății.

Socotelile Cabinetului Boc au fost greșite. Într-adevăr, mișcarea sindicală și patronatele au fost obligate să treacă la reorganizare, dar în loc să o facă prin fărâmițare, au găsit soluții de creștere a forței unității.

Mai întâi, confederațiile sindicale BNS și Cartel "Alfa" au demarat procesul de unificare într-o mega-structură, în cadrul căreia să se refacă federațiile.

Apoi, patru mari confederații pa-tronale reprezentative (CONPIROM, Patronatul Român, UNPR și UGIR 1903) au creat Uniunea Confede-rațiilor Patronale Independente din România - PATROROM. A urmat o acțiune concertată de sancționare a guvernului, prin retragerea par-tenerilor sociali din toate structurile de dialog social de la nivel central și local, mai întâi a sindicatelor, urmată de cea a patronatelor.

Ultima și cea mai importantă "mutare" în "partida de șah" cu Puterea o constituie încheierea Acordului național dintre cele cinci mari confederații sindicale (Cartel "Alfa", BNS, CSDR, CNSLR - Frăția și Meridian) și confederațiile patronale din PATROROM.

Creșterea graduală a salariilor

Actul consfințește, "de jure", alianța părților semnatare și definește obiectivele și strategia urmate de acestea. Acordul cuprinde preve-deri referitoare la negocierea contrac-telor colective de muncă în unități.

Partenerii sociali vor promova un set de propuneri pentru modificarea: Legii 62/ 2011 privind dialogul social, Legii nr. 53/2003 privind Codul Muncii, republicată, și pentru îmbunătățirea sistemului legislativ privind securitatea socială.

De asemenea, vor realiza stra-tegii comune, inclusiv privind ordinea de prioritate a investițiilor publice, care să conducă la creșterea economică și dezvoltarea durabilă a țării (politici privind creșterea locurilor de muncă, politici salariale, fiscale, de securitate și sănătate în muncă).

Iată, la negocierea salariilor, sindica-tele și patronatele vor ține cont de modificarea reală a raportului dintre acestea și productivitate, "avându-se în vedere că, în ultimii 12 ani, productivitatea a crescut de două ori mai mult decât salariile, ceea ce ar permite salariaților să poată beneficia de un venit decent, care să încu-rajeze în același timp și consumul."

Acordul prevede înființarea unui Observator comun de monitorizare și evaluare a posibilităților reale de creștere a salariilor minim și mediu, în unitățile proprii. Respectivul organism va urmări evoluția crizei și a efectelor acesteia, precum și indicatorii economici naționali și la nivel de unitate, făcând prognoze pe termen scurt (de maximum 3 luni), precum și evaluări asupra evoluției macroeconomice și la nivel de sector și de unitate. El va face propuneri concrete privind strategia comună de creștere graduală a salariului minim pe economie cu minimum 50% și a salariului mediu pe economie cu minimum 35%.

Indiferent de modul de evoluție a creșterilor salariale, Observatorul comun va lua în considerație, cu prioritate, necesitatea ca, la finele termenului de aplicare a majorărilor propuse, raportul salariu minim/salariu mediu să atingă o valoare egală sau mai mare de 50%.

Reducerea poverii fiscale

În domeniul fiscalității, partenerii sociali intenționează să obțină: reducerea nivelului ei (atât în cazul angajaților, cât și al angajatorilor), micșorarea numărului de taxe, asigurarea stabilității Codului fiscal pe o perioadă de minimum patru ani. Demersurile privind scă-derea impozitelor și taxelor, vor viza, cu prioritate, TVA, apreciindu-se că actuala cotă reprezintă o reală frână pentru creșterea consumului și a producției.

Sindicatele și patronatele vor promova acțiuni care să conducă la:

- îmbunătățirea climatului în mediul de afaceri, reducerea barierelor administrative impuse companiilor comerciale, asigurarea stabilității legislative în domeniul inițiativelor antreprenoriale și funcționării agenților economici;

- îmbunătățirea climatului social și eliminarea acțiunilor anti-sindicale;

- diminuarea semnificativă a evaziunii fiscale;

- introducerea unui sistem modern de gestiune a pieții muncii, în scopul diminuării semnificative a muncii la negru, precum și imple-mentarea unei aplicații informatice eficiente de administrare a sistemului de securitate socială;

- renegocierea contractelor economice privind nivelul redevențelor care revin statului român prin cesionarea drepturilor de exploatare a resurselor naturale naționale către terți;

- crearea unui mecanism de asigurare a garanțiilor de stat convertibile pentru deblocarea financiară a agenților economici;

- promovarea Legii holdingului în vederea creării condițiilor legale de constituire a unor entități repre-zentative, care să poată concura în condiții de egalitate cu firmele străine la licitațiile organizate în țară și în străinătate.

În afara jocurilor politice

Cei ce își închipuie că acest document este un petic de hârtie fără importanță și consecințe se înșeală amarnic. Acordul național dintre sindicate și patronate este, în același timp, o instituție cu un rol și o putere uriașă, dar și un reper pentru guvern, parlament și partidele politice. Structurile statale și politice vor fi nevoite să se raporteze și să se poziționeze față de Acordul național, mai ales în anul electoral 2012.

Sunt convins că programele electorale ale tuturor partidelor politice vor cuprinde, declarat sau nu, trimiteri la el, că multe dintre propunerile comune ale sindicatelor și patronatelor se vor regăsi printre promisiuni.

Aș vrea să cred că părțile semnatare ale acestei înțelegeri istorice vor rămâne în afara jocurilor politice, dar vor face presiuni asupra tuturor partidelor să țină cont de propunerile lor.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Joi, 27 Octombrie 2011
Stire din Politică-Administrație : Guvernul acordă sprijin Turciei
Pagina a fost generata in 0.3592 secunde