Comunitatea maritimă avertizează: „România navală riscă să înceteze să mai existe!”

de Ion TIȚA-CĂLIN Luni, 16 Septembrie 2019 3953
Trei organizații reprezentative ale transporturilor maritime - Liga Navală Română, Organizația Patronală „Constanța Port Business Association” și Sindicatul Liber al Navigatorilor - au adresat președintelui Klaus Iohannis, premierului Viorica Dăncilă și ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, o scrisoare prin care le solicită să salveze sectorul naval. 


În mesaj, se arată că „în cei aproape 30 de ani care s-au scurs din decembrie 1989, deciziile succesive ale statului român referitoare atât la flota maritimă națională de transport maritim, cât și la flota națională de pescuit oceanic au avut ca rezultat dispariția pavilionului român. Astfel, de la 302 nave maritime de transport, aproximativ 60 de nave de pescuit oceanic și peste 70 de nave aflate în diferite stadii de construcție în șantierele navale românești la 31 decembrie 1989, astăzi, avem zero nave înmatriculate sub pavilion român”. 


Semnatarii atrag atenția asupra faptului că „absența navelor maritime de transport înmatriculate sub pavilion român pune în pericol continuitatea sistemului de învățământ de specialitate din România. În afara faptului că acesta a îmbrățișat o abordare antreprenorială afișând cifre de școlarizare nejustificate de nicio comandă socială care să aibă ca finalitate inserția absolvenților în flota comercială internațională, învățământul superior de marină se confruntă cu două probleme majore cu impact negativ în ceea ce privește probabilitatea de angajare a absolventului din România. Prima ține de calitatea actului de învățământ exersat în sistemul de învățământ de marină din România nesusținut de companii autohtone de transport maritim care să impună standarde calitative actuale programelor de învățământ. A doua constă în imposibilitatea de a asigura studenților, în conformitate cu impunerile convențiilor internaționale aplicabile, un minim de 12 luni de practică la bordul navelor înainte de examenul de brevet. 


Lipsa de reacție instituțională în fața celor enumerate mai sus și nu numai pune în pericol viitorul pe termen scurt și mediu a nu mai puțin de 30.000 de români care își câștigă existența la bordul navelor flotei maritime internaționale și condamnă, pe termen mediu și lung, sectorul naval din România. 


Fără o strategie coerentă, realistă și agreată de către toate părțile implicate în industria de transport naval, România navală riscă să înceteze să mai existe”. 


Portul Constanța, un record înregistrat în… 1988  
Referindu-se la portul Constanța, semnatarii scrisorii semnalează faptul că acesta se află încă sub maximul istoric de 62,4 milioane de tone înregistrat în 1988, iar de atunci și până astăzi, majoritatea porturilor europene competitoare și-au triplat volumele de trafic. 
„De altfel, Portul Constanța a rămas la statutul de port regional îmbătrânit într-o realitate de altădată, fără o proiecție de viitor din cauza lipsei variantelor de tranzit. Absența de pe coridoarele externe și necoordonarea intenționată sau din incompetență cu necesarul de marfă și de investiții în infrastructura portuară debusolează clienții existenți și îi îndepărtează pe cei potențiali. În lipsa unui trafic constant, porturile dunărene nu au perspective de dezvoltare sau, chiar mai rău, au început să își reducă sau chiar să închidă activitatea. Turismul nautic supraviețuiește doar datorită frumuseții naturale a Deltei Dunării, fiind inexistent în politica națională de dezvoltare a turismului”, atenționează cele trei organizații. 
Ele semnalează: lipsa cronică de interes politic în domeniul transporturilor navale; absența totală a acestui sector în cadrul politicilor și strategiilor naționale de dezvoltare economice și sociale;
deprofesionalizarea, depersonalizarea și lipsa de continuitate a resursei umane specializate în cadrul instituțiilor administrative de resort.
În finalul scrisorii, semnatarii solicită: 
- asumarea de către instituțiile statului a unei viziuni navale naționale a României care să aibă ca obiectiv principal transformarea țării noastre în lider regional al transporturilor navale (maritime și fluviale) în zona Mării Negre; 
- înființarea unei companii naționale de transport maritim de importanță strategică; 
- elaborarea unei politici portuare naționale care să aibă ca obiectiv sustenabilitatea volumelor de marfă atrase de porturile românești prin consolidarea traficului de tranzit spre Europa Centrală; 
- transformarea Dunării în principala cale navigabilă de ape interioare din Europa de Est. 


O tăcere care spune totul 
Scrisoarea este semnată de Viorel Panait - președintele „Constanța Port Business Association”, Laurențiu Mironescu - președintele Ligii Navale Române și Adrian Mihălcioiu - liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor. 
Scrisorile spre cei aflați în fruntea statului, Guvernului și Ministerul Transporturilor au fost trimise pe data de 15 iulie 2019. Au trecut două luni de atunci și, în ciuda faptului că sunt obligați de lege, niciunul dintre cei trei destinatari nu s-a obosit să le răspundă petiționarilor. 
Dar tăcerea lor spune totul. Din această atitudine trebuie înțeles faptul că problema navală pur și simplu nu îi interesează, că „armata” celor peste 30.000 de navigatori ai României, sutele de cadeții ce se pregătesc în instituțiile de învățământ superior, porturile maritime și fluviale, precum și întreaga industrie portuară vor fi ignorați și de acum înainte! 
Tocmai această neobrăzată indiferență a celor aflați la butoanele puterii trebuie să ne înverșuneze pe noi, cei ce alcătuim comunitatea maritimă și fluvială, să ne determine să îi presăm continuu să își facă datoria față de sectorul naval. 


XXX 
Dragi români, dacă vreți cu adevărat ca transportul naval să renască, porturile să devină mai atractive pentru fluxurile de mărfuri, iar România să aibă din nou o flotă maritimă comercială, folosiți toate mijlocele legale de influență și presiune asupra Președinției, Guvernului, Ministerului Transporturilor, Parlamentului și partidelor politice! Bombardați-le cu luări de poziție în presă, pe rețelele de socializare, cu petiții și scrisori!


Amintiți-le faptul că problema navală este o chestiune de importanță capitală pentru România, o problemă de securitate economică și socială, de securitate națională! 


Taguri

Alte ştiri din sectiunea Economie

Ultima oră

Titlurile zilei