Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Comunitatea maritimă avertizează: „România navală riscă să înceteze să mai existe!”

Ştire online publicată Luni, 16 Septembrie 2019
de Ion TIȚA-CĂLIN

Trei organizații reprezentative ale transporturilor maritime - Liga Navală Română, Organizația Patronală „Constanța Port Business Association” și Sindicatul Liber al Navigatorilor - au adresat președintelui Klaus Iohannis, premierului Viorica Dăncilă și ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, o scrisoare prin care le solicită să salveze sectorul naval. 

În mesaj, se arată că „în cei aproape 30 de ani care s-au scurs din decembrie 1989, deciziile succesive ale statului român referitoare atât la flota maritimă națională de transport maritim, cât și la flota națională de pescuit oceanic au avut ca rezultat dispariția pavilionului român. Astfel, de la 302 nave maritime de transport, aproximativ 60 de nave de pescuit oceanic și peste 70 de nave aflate în diferite stadii de construcție în șantierele navale românești la 31 decembrie 1989, astăzi, avem zero nave înmatriculate sub pavilion român”. 

Semnatarii atrag atenția asupra faptului că „absența navelor maritime de transport înmatriculate sub pavilion român pune în pericol continuitatea sistemului de învățământ de specialitate din România. În afara faptului că acesta a îmbrățișat o abordare antreprenorială afișând cifre de școlarizare nejustificate de nicio comandă socială care să aibă ca finalitate inserția absolvenților în flota comercială internațională, învățământul superior de marină se confruntă cu două probleme majore cu impact negativ în ceea ce privește probabilitatea de angajare a absolventului din România. Prima ține de calitatea actului de învățământ exersat în sistemul de învățământ de marină din România nesusținut de companii autohtone de transport maritim care să impună standarde calitative actuale programelor de învățământ. A doua constă în imposibilitatea de a asigura studenților, în conformitate cu impunerile convențiilor internaționale aplicabile, un minim de 12 luni de practică la bordul navelor înainte de examenul de brevet. 

Lipsa de reacție instituțională în fața celor enumerate mai sus și nu numai pune în pericol viitorul pe termen scurt și mediu a nu mai puțin de 30.000 de români care își câștigă existența la bordul navelor flotei maritime internaționale și condamnă, pe termen mediu și lung, sectorul naval din România. 

Fără o strategie coerentă, realistă și agreată de către toate părțile implicate în industria de transport naval, România navală riscă să înceteze să mai existe”. 

Portul Constanța, un record înregistrat în… 1988  
Referindu-se la portul Constanța, semnatarii scrisorii semnalează faptul că acesta se află încă sub maximul istoric de 62,4 milioane de tone înregistrat în 1988, iar de atunci și până astăzi, majoritatea porturilor europene competitoare și-au triplat volumele de trafic. 
„De altfel, Portul Constanța a rămas la statutul de port regional îmbătrânit într-o realitate de altădată, fără o proiecție de viitor din cauza lipsei variantelor de tranzit. Absența de pe coridoarele externe și necoordonarea intenționată sau din incompetență cu necesarul de marfă și de investiții în infrastructura portuară debusolează clienții existenți și îi îndepărtează pe cei potențiali. În lipsa unui trafic constant, porturile dunărene nu au perspective de dezvoltare sau, chiar mai rău, au început să își reducă sau chiar să închidă activitatea. Turismul nautic supraviețuiește doar datorită frumuseții naturale a Deltei Dunării, fiind inexistent în politica națională de dezvoltare a turismului”, atenționează cele trei organizații. 
Ele semnalează: lipsa cronică de interes politic în domeniul transporturilor navale; absența totală a acestui sector în cadrul politicilor și strategiilor naționale de dezvoltare economice și sociale;
deprofesionalizarea, depersonalizarea și lipsa de continuitate a resursei umane specializate în cadrul instituțiilor administrative de resort.
În finalul scrisorii, semnatarii solicită: 
- asumarea de către instituțiile statului a unei viziuni navale naționale a României care să aibă ca obiectiv principal transformarea țării noastre în lider regional al transporturilor navale (maritime și fluviale) în zona Mării Negre; 
- înființarea unei companii naționale de transport maritim de importanță strategică; 
- elaborarea unei politici portuare naționale care să aibă ca obiectiv sustenabilitatea volumelor de marfă atrase de porturile românești prin consolidarea traficului de tranzit spre Europa Centrală; 
- transformarea Dunării în principala cale navigabilă de ape interioare din Europa de Est. 

O tăcere care spune totul 
Scrisoarea este semnată de Viorel Panait - președintele „Constanța Port Business Association”, Laurențiu Mironescu - președintele Ligii Navale Române și Adrian Mihălcioiu - liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor. 
Scrisorile spre cei aflați în fruntea statului, Guvernului și Ministerul Transporturilor au fost trimise pe data de 15 iulie 2019. Au trecut două luni de atunci și, în ciuda faptului că sunt obligați de lege, niciunul dintre cei trei destinatari nu s-a obosit să le răspundă petiționarilor. 
Dar tăcerea lor spune totul. Din această atitudine trebuie înțeles faptul că problema navală pur și simplu nu îi interesează, că „armata” celor peste 30.000 de navigatori ai României, sutele de cadeții ce se pregătesc în instituțiile de învățământ superior, porturile maritime și fluviale, precum și întreaga industrie portuară vor fi ignorați și de acum înainte! 
Tocmai această neobrăzată indiferență a celor aflați la butoanele puterii trebuie să ne înverșuneze pe noi, cei ce alcătuim comunitatea maritimă și fluvială, să ne determine să îi presăm continuu să își facă datoria față de sectorul naval. 

XXX 
Dragi români, dacă vreți cu adevărat ca transportul naval să renască, porturile să devină mai atractive pentru fluxurile de mărfuri, iar România să aibă din nou o flotă maritimă comercială, folosiți toate mijlocele legale de influență și presiune asupra Președinției, Guvernului, Ministerului Transporturilor, Parlamentului și partidelor politice! Bombardați-le cu luări de poziție în presă, pe rețelele de socializare, cu petiții și scrisori!

Amintiți-le faptul că problema navală este o chestiune de importanță capitală pentru România, o problemă de securitate economică și socială, de securitate națională! 

PUBLICITATE
Citeşte şi
Circulația navigatorilor comunitari pe piața shipping-ului european va fi pe deplin liberalizată pe viitor. Marinarii europeni nu vor mai întâmpina piedici și ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Este doliu în lumea navigatorilor din Constanța. "După o grea suferință, a plecat în ultimul său voiaj Florin Pascu, soț, tată și bunic, a cărui amintire o vom ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Autoritatea Europeană a Muncii este o nouă agenție a UE. Ea va contribui la dezvoltarea pieței interne a muncii. În acest scop, Autoritatea va sprijini statele membre în ...
Consiliul UE a analizat activitățile de foraj ilegale ale Turciei în zona de est a Mării Mediterane și a adoptat următoarele concluzii. Având în vedere continuarea ...
Într-un articol intitulat „Laura Codruța Kovesi va fi prima procuroare-șefă a UE”, instituția europeană informează că numirea ei a fost aprobată, pe 16 ...
În urmă cu mai bine de un an și jumătate, un comandant de navă român, în vârstă de 64 de ani, a fost chemat de compania la care mai lucrase să preia o navă. Angajatorul i-a ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 17 octombrie 2019, euro a câștigat 0,0013 lei, variația ...
Ministerul Dezvoltării Regionale și Institutul Național de Statistică au semnat contractul de finanțare pentru proiectul „Consolidarea sistemului ...
O cercetare sociologică privind desfășurarea primelor două ediții ale programului Start-Up Nation, arată că în 2017, la prima ediție, 74% dintre start-up-uri au ...
Cargoul de mărfuri generale „Jia De” s-a scufundat pe data de 12 octombrie 2019, în apropiere de Yokohama, Japonia, fiind surprins de taifunul Hagibis care a lovit ...
Sindicatul Liber al Navigatorilor a transmis un mesaj de alertă, prin care îi informează pe marinarii români că echipajele de pe bulk-carrier-ele „Arybbas” și ...
miercuri, 16 octombrie Ce mănâncă românii?
Potrivit Institutului Național de Statistică, structura consumuluialimentar al locuitorilor României, în anul 2018, a fost următorul (valorile reprezintă media pe o persoană ...
În data de 16 octombrie 2019, la ora 14,40 în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de SNGN Romgaz. Se înregistraseră ...
Cargoul de mărfuri generale „Jia De” s-a scufundat pe data de 12 octombrie 2019, în apropiere de Yokohama, Japonia, fiind surprins de taifunul Hagibis care a lovit ...
În timp ce se deplasa pe râul Rhone din Franța, cargoul de mărfuri generale lituanian „Aramis” a lovit un pod feroviar de lângă Lyon, iar după prima coliziune s-a ...
Francul elvețian cedează teren în lupta cu leul, spre satisfacția celor ce dețin credite în această monedă. În cursul tranzacțiilor de azi, 16 octombrie 2019 ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 16 octombrie 2019, euro a câștigat 0,0013 lei, variația ...
Dolarul cedează teren în lupta cu moneda noastră națională. Tranzacțiile din data de 16 octombrie 2019, de pe piața bancară s-au încheiat cu deprecierea cu 0,0082 ...
Federația Națională PRO AGRO a dat publicității o scrisoare de susținere, în care se afirmă: „Sectorul agroalimentar din România este atent la ...
marti, 15 octombrie Pulsul economiei
În primele opt luni ale anului 2019, comparativ cu perioada similară din 2018, cifra de afaceri din serviciile de piață prestate în principal întreprinderilor a crescut, pe ...
Producția agricolă, în ansamblu, a crescut cu 7,2%, în anul 2018 față de anul 2017, ajungând la 86,349 miliarde de lei, se arată într-un raport al Institutului ...
Consiliul Uniunii Europene a convenit să elimine Emiratele Arabe Unite (EAU) și Insulele Marshall de pe lista UE a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale ...
Social Politică Eveniment
Sport Cultură-Educație Economie
Actual Fun Arhiva