Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Comandantul de cursă lungă Florin Tănase a scăpat din „coșmarul italian”

Ştire online publicată Vineri, 27 Martie 2020
de Ion TIȚA-CĂLIN
Click pe imagine pentru a parcurge galeria

După aproape doi ani, calvarul comandantului de cursă lungă Adrian Florin Tănase a luat sfârșit. Povestea navigatorului constănțean, în vârstă de 65 ani, am relatat-o pe larg într-un serial publicat în ziarul „Cuget Liber”.

Vă reamintesc, stimați cititori, că românul s-a îmbarcat, în aprilie 2018, pe nava „M/Y Quest” (fostă „Sea View”), unde a ajuns victima unui echipaj implicat în traficul de droguri. A fost anchetat și încarcerat vreme îndelungată în închisori la Piazza Lanza din Catania și Luigi Bodenza din orașul Enna, Sicilia. În penitenciar, a fost agresat psihic și fizic de către gardieni, în mai multe rânduri. Din 23 iulie 2019, și-a continuat arestul la un domiciliu din Catania, într-o cameră închiriată pe propria cheltuială, așteptând decizia instanței de judecată.

În tot acest timp, nicio autoritate din România nu i-a acordat asistență. Singurii care i-au sărit în ajutor, făcând intervenții la autoritățile italiene și colaborând cu avocatul ales din oficiu, au fost Sindicatul Liber al Navigatorilor și Inspectoratul ITF România, deși Florin Tănase nu este membru al vreunei organizații sindicale.

Din nou acasă

Pe 25 martie 2020, un avion al companiei „Tarom” a decolat din Roma. La bord, se aflau comandantul Florin Tănase și alți 187 de pasageri. Târziu spre miezul nopții, aeronava a aterizat pe Aeroportul Internațional „Mihail Kogălniceanu”. De acolo, pasagerii au fost preluați și duși în carantină, pe litoral, relatează Adrian Mihălcioiu, președintele Sindicatului Liber al Navigatorilor și șef al Inspectoratului ITF România.

„În sfârșit, comandantul Florin Tănase a ajuns acasă, fiind constatată nevinovăția sa - spune liderul de sindicat. A fost anchetat în rând cu infractorii de pe navă. Nu s-a ținut cont că, datorită lui, autoritățile au putut descoperi transportul ilegal de droguri. N-a contat nimic în fața procurorilor. Bietul om a fost arestat și încarcerat în două închisori de maximă securitate din Catania. Pe timpul detenției, a fost victima unor agresiuni. Era bolnav. În cele din urmă, i s-a permis să își continue detenția la domiciliu, sub control judiciar, iar în urmă cu două săptămâni, a fost pus în libertate totală.

Decizia judecătorilor este o recunoaștere a faptului că Florin Tănase nu a participat la traficul de droguri, fiind o victimă. A mai rămas de efectuat o formalitate de către avocatul său, dar, în prezent, sunt suspendate toate acțiunile justiției italiene, din cauza epidemiei de coronavirus.

În calitate de inspector ITF, am lucrat foarte mult la acest caz. Am contactat multe persoane cu putere de decizie. În final, am reușit ca, în noaptea de 23 spre 24 martie, să obțin o rezervare la avion, pentru a-l aduce acasă. Am efectuat personal plata în numele său, din contul meu, pentru că, de pe 24 martie, comandantul Florin Tănase era practic în stradă. Nu mai avea bani de chirie și era în pericol de a se infecta cu coronavirus. Având în vedere vârsta și bolile de care suferă, era o victimă sigură.
În urmă cu puțin timp, m-a sunat din carantină și mi-a spus că se simte bine. Nu a avut nicio problemă pe timpul transportului cu avionul. Sperăm să treacă cu bine peste perioada de carantină de 14 zile și să se ducă acasă”.

Navigatorii sunt „vinovații de serviciu”

Stimați cititori, marinarii sunt implicați destul de frecvent în incidente navale - eșuări, scufundări de nave, poluări, coliziuni și altele - care, inevitabil fac necesară intervenția justiției. Pe parcursul cercetării penale și a derulării proceselor, în multe cazuri, navigatorii au avut parte de un tratament aflat în contradicție cu Declarația Universală a Drepturilor Omului și a Ghidului privind Tratamentul Corect al Navigatorilor în Evenimentele sau Accidentele Maritime, adoptat de Organizația Internațională a Muncii (ILO), în 2006.

De-a lungul anilor, mai mulți marinari români au avut parte de un tratament incorect în timpul cercetărilor penale. Patru români de pe nava „Luna del Mar“ au fost ținuți un an și două luni în închisorile portugheze, sub acuzația de trafic de droguri, fără a fi judecați. În 2007, instanța din Lisabona a constatat că românii sunt nevinovați și i-a eliberat.

În perioada detenției, autoritățile române nu le-au acordat nicio atenție. Singurii care au crezut în nevinovăția lor și i-au ajutat prin toate mijloacele au fost Adrian Mihălcioiu, inspectorul ITF - România, și colegii săi din conducerea Sindicatului Liber al Navigatorilor.
Florin Filip, comandantul navei „RM Power”, împreună cu secundul Robert Racoviță, au fost arestați în Argentina, în august 2013, în baza unor acuzații ce s-au dovedit a fi nefondate. Nava plecase din Congo la începutul lunii iulie, având un echipaj de 21 oameni. La puțin timp de la plecare, la bord au fost descoperiți șapte pasageri clandestini. Nava a fost nevoită să se întoarcă din drum și să-i debarce.

La sosirea în portul Rosario, din Argentina, șase membri ai echipajului - patru filipinezi și cei doi ofițeri români - au fost arestați, fiind învinuiți că ar fi aruncat peste bord, la 400 kilometri de coasta africană, patru pasageri clandestini congolezi.

Acuzațiile la adresa românilor nu au fost probate și, drept urmare, ei au fost eliberați. Comandantul Florin Filip era grav bolnav. Plecase sănătos din România, dar, în urma șocurilor provocate de întâmplările prin care trecuse și a stresului prelungit, organismul său a dezvoltat un cancer galopant. În ciuda agravării stării de sănătate, nu i s-a dat voie să părăsească Argentina, imediat după eliberare, pentru a merge să se trateze. Abia pe 23 februarie 2014 i s-a permis să urce în avionul care îl ducea spre țară. A fost prea târziu. În timpul zborului spre casă, comandantul s-a stins din viață.

Un alt comandant român s-a judecat timp de doi ani în Turcia. Înainte ca instanța să se pronunțe, el fusese considerat vinovat și tratat ca atare. Fără intervenția SLN, care i-a acordat asistență juridică, soarta ofițerului român ar fi fost pecetluită.
„Incriminarea navigatorilor a devenit un fenomen la scară internațională - afirmă Adrian Mihălcioiu. Atragem atenția tuturor autorităților: navigatorii nu trebuie incriminați doar pentru că se află la bordul navei într-un anumit moment, iar comandanții nu trebuie învinovățiți pentru tot ceea ce se întâmplă pe nave! Cazurile trebuie analizate cu mare atenție și doar cei vinovați trebuie aduși în fața justiției și condamnați. Comandantul Florin Tănase a fost aruncat în închisoare pe nedrept, fără nicio hotărâre judecătorească, fiind nevoit să supraviețuiască în condiții inimaginabile”.

PUBLICITATE
Citeşte şi
Azi dimineață, angajații unui restaurant din Piazza Santa Croce din Florența au descoperit, când au deschis obloanele localului, un bărbat în interiorul locației. Bărbatul, un ...
Vicepreședintele Comisiei Europene, Valdis Dombrovskis, a salutat, marți, măsurile curajoase luate împotriva noului coronavirus de Italia, pe care s-a declarat gata să o susțină ...
Peste 5.000 de cadre medicale sunt în prezent infectate cu coronavirus în Italia, a avertizat, astăzi, un sindicat din sectorul sanitar italian, relatează agenția EFE, consultată ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Discuțiile dintre Ambasada României în Italia și asociațiile de producători agricoli din această țară au avut ca scop sprijinirea lucrătorilor români din Italia, având în vedere ...
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 9 aprilie 2020, euro a cedat 0,0060 lei, variația fiind de ...
Uniunea Europeană ia noi măsuri privind reducerea riscului unei penurii a apei pentru irigarea culturilor. Consiliul Uniunii Europene a adoptat un regulament care va facilita ...
Sute de pasageri de pe ferry-boat-ul „KM Lambelu”, care face legătura între porturile indoneziene și insulele Kalimantan, Java, Sulawesi și Flores, au fost ...
Criza coronavirusului ar fi trebuit să determine o schimbare în structura transporturilor de mărfuri la nivel european. Volumul transportului pe Dunăre și canalele navigabile ...
Ratele dobânzilor la creditele pentru IMM-uri și microîntreprinderi vor fi calculate ca ROBOR la 3 luni plus o marjă fixă de 2,0% pe an pentru creditele de investiții ...
Amenzile primite, în această perioadă, de cetățenii care nu respectă prevederile ordonanțelor militare se pot achita online, prin ghiseul.ro sau internet banking. De ...
Primii 150 de muncitori români sezonieri care au plecat spre Germania, pe fondul pandemiei și închiderii granițelor, au decolat joi, de pe Aeroportul Internațional din Sibiu, cu ...
Președintele executiv al Partidului Mișcarea Populară (PMP), deputatul Marius Pașcan, a declarat, joi, că vede disponibilitate și preocupare din partea Guvernului pentru a permite ...
miercuri, 8 aprilie Prețul gazelor e în declin
Evoluția prețului gazelor naturale în anul 2020, a prezentat un trend descrescător, acesta accentuându-se în ultima perioadă datorită crizei generate de pandemia COVID ...
miercuri, 8 aprilie Mozaic economic
Deputații bulgari renunță la salarii până pe perioada stării de urgență. Propunerea a fost făcută în Parlamentul Bulgariei de partidul condus de premierul Boyko ...
Inginerul navei comerciale rusești „Norilskiy Nickel” a fost testat cu virus pozitiv, în timp ce vasul era în largul mării. Nava plecase din Murmansk spre ...
Câteva sute de antreprenori și manageri din cele mai diverse sectoare de activitate au adresat un memoriu Administrației Prezidențiale, Parlamentului și ...
În această perioadă dificilă, riscurile unor atacuri cibernetice sunt semnificativ mai mari decât în mod obișnuit și, de aceea, este foarte important ca datele ...
Comisia Europeană a deblocat 1 miliard euro din Fondul european pentru investiții strategice (FEIS), ce va servi drept garanție pentru Fondul European de Investiții ...
Fondurile europene salvează vieți: aproximativ 1,16 miliarde de euro au fost alocate sănătății românilor în luna martie și alte 4,1 miliarde de euro în următorii 7 ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 7 aprilie 2020, euro a câștigat 0,0034 lei, variația ...
Sindicatul Liber al Navigatorilor și Federația Internațională a Transportatorilor cer autorităților din România implementarea de urgență a măsurilor ...
marti, 7 aprilie Pulsul economiei
La propunerea României, Comisia Europeană va flexibiliza mecanismul de alocare a finanțărilor, permițând transferul între fonduri, a anunțat Marcel Boloș ...
Cu puțin înainte de debutul epidemiei de coronavirus în țara noastră, pe data de 29 februarie 2020, volumul creditelor acordate de instituțiile financiar-bancare ...
Social Politică Eveniment
Sport Cultură-Educație Actual
Economie Fun Arhiva