Cerealele și minereurile domină traficul pe canalele navigabile

de Ion TIȚA-CĂLIN Vineri, 08 Noiembrie 2019 164
Rolul transportului fluvial de mărfuri a crescut în ultimele două decenii, nu doar pentru că este mai ieftin decât transportul terestru, ci și pentru că infrastructura rutieră și feroviară a României se află într-o stare deplorabilă. În anul 2019, canalele navigabile Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari și-au continuat buna evoluție, înregistrând o creștere spectaculoasă a cantităților de mărfuri tranzitate. 


„În primele zece luni ale acestui an, traficul pe canalele navigabile a fost de 30,212 milioane de tone capacitate, cu 10% mai mare față de aceeași perioadă din 2018. Au fost transportate 14,117 milioane de tone de mărfuri, cu 19% mai mult decât în același interval de timp din 2018”, a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Lucian Bucuroiu, director exploatare în cadrul Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile. 


Spre un nou record 
Dacă ritmul de creștere a fluxurilor de mărfuri se va menține neschimbat în următoarele luni, canalele navigabile vor încheia anul cu un trafic de aproape 17 milioane tone. Vechiul record datând din 2016 a fost de 14,554 milioane de tone. 


În structura mărfurilor, cerealele ocupă primul loc, cu o pondere de 41%. Pe locul al doilea se situează minereurile și produsele de carieră, cu o cotă de 34%. În ianuarie 2018, acestea reprezentau 54,31% din totalul mărfurilor derulate. Celelalte grupe de mărfuri au următoarele ponderi: produse energetice (cărbuni, petrol și gaze lichefiate) - 12%, produse chimice - 6%, metal și produse din metal - 4%, ciment - 2%, produse alimentare - 1%. 


În primele zece luni ale anului s-a produs un salt semnificativ al traficului de mărfuri derulat în contul altor țări. Dacă în aceeași perioadă din 2018, acesta era de numai 45% din total, în perioada ianuarie - octombrie 2019 a sărit la 52%. Această dinamică reflectă rolul tot mai mare pe care Dunărea și canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari îl joacă în transportul naval european. 


Din totalul de 14,117 milioane de tone de mărfuri derulate în primele zece luni ale acestui an, în contul României au fost transportate 48%, pentru Serbia - 28%, Ungaria - 9%, Bulgaria - 10%, Austria - 2%, Germania, Croația și Republica Moldova - câte 1%. 


În intervalul ianuarie - octombrie 2019, canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari au fost tranzitate de 13.861 unități navale, din care: 7.333 barje, 2.903 șlepuri, 58 nave fluvio-maritime, 3.528 remorchere împingătoare și 39 pasagere. 
Armatorii români domină transportul pe apele interioare. Dintre ei, cel mai important este Compania de Navigație Fluvială Română Navrom, care deține o flotă de 390 de nave, din care: 33 de împingătoare, 254 de barje de diferite tipuri, 93 de șlepuri și 10 ceamuri. 


Cotele apelor Dunării, în scădere 
„Avem informații că există importante cantități de mărfuri ce vor fi transportate pe Dunăre, spre portul Constanța, în următoarele luni. Singurul neajuns îl reprezintă cotele ceva mai scăzute ale Dunării. Sperăm să ne ajute ploile din următoarea perioadă”, a spus Lucian Bucuroiu. 


De altfel, pe data de 5 noiembrie, Administrația Fluvială a Dunării de Jos RA Galați a transmis un aviz către navigatori, prin care li se aduce la cunoștință faptul că, din cauza debitului actual al Dunării, aflat sub media multianuală, fapt ce a condus la scăderea accentuată a cotelor apelor pe întregul sector românesc al Dunării, toți armatorii au obligația să instruiască comandanții de nave și convoaie să coreleze pescajele de încărcare cu condițiile de navigație existente la punctele critice din sectoarele de Dunăre tranzitate. 
Totodată, continuă lucrările de dragaj. Administrația Fluvială a Dunării de Jos a anunțat că, începând cu data de 7 noiembrie 2019, pe Dunărea fluvială, între Km 626 și Km 632, se execută lucrări de dragaj cu navele specializate „Rapide Dredger 2” și „Rapide Dreger 3” pentru asigurarea adâncimilor de navigație recomandate de Comisia Dunării. Activitatea de dragaj se desfășoară non-stop, pe timp de zi și de noapte. 


Recent, Administrația Fluvială a Dunării de Jos RA Galați a solicitat emiterea actului de reglementare pentru proiectul: „Îmbunătățirea condițiilor de navigație pe sectorul comun româno - bulgar al Dunării”.


Taguri

Alte ştiri din sectiunea Economie

Ultima oră

Titlurile zilei