Ce fac camerele de comerț și organizațiile patronale pentru IMM-uri, pe timp de criză?

de Ion TIȚA-CĂLIN Marţi, 24 Martie 2020 298
Criza coronavirusului a pus în mișcare mecanismele solidarității umane, ale responsabilității și disciplinei. Astăzi mai mult ca oricând trebuie să ne raportăm la aceste valori și, totodată, instrumente sociale de acțiune. Populația și agenții economici au nevoie de sprijin, de sfaturi și exemple de urmat, dar totodată trebuie să respecte cu sfințenie regulile, să se autocontroleze.

Fiind prin natura lor forme de manifestare a solidarității umane, sindicatele, organizațiile patronale, camerele de comerț au obligația să demonstreze, mai ales în perioadele de criză, că își înțeleg menirea.

Iată, spre exemplu, Camera de Comerț și Industrie a României (împreună cu camerele de comerț și industrie județene) a realizat o amplă consultare a medului de afaceri. A rezultat un set de 37 de propuneri vizând politicile economice, fiscale și monetare necesare pentru diminuarea efectelor negative ale pandemiei, propuneri care au fost înaintate Guvernului României. O parte dintre ele au fost cuprinse în Ordonanța de Urgență nr. 29/2020 privind acordarea unor facilități fiscale, iar altele așteaptă să fie transpuse în viitoarele măsuri guvernamentale. Iată câteva dintre propuneri:

- Scutirea sau cel puțin eșalonarea plății impozitelor, taxelor și contribuțiilor agenților economici (CAS, CASS și CAM) pentru salariile angajaților acestora pentru o perioadă de 90 de zile concomitent cu acordarea unei bonificații de cel puțin 15% companiilor care înțeleg să nu acceseze opțiunea de reeșalonare;

- Creșterea investițiilor publice pentru susținerea economiei și direcționarea unor resurse financiare corespunzătoare din bugetul de stat sau cel comunitar, pentru sprijinirea activității curente a sectorului IMM;

- Crearea de coridoare de transport marfă, inclusiv combinarea circulației rutiere cu circulația feroviară, astfel încât camioanele să fie încărcate în vagoane speciale pentru asigurarea unor fluxuri de materii prime;

- Organizarea unor terminale de mărfuri care să deservească firmele exportatoare și implementarea unor proceduri speciale în vamă pentru șoferii de pe TIR-uri care tranzitează sau vin din zonele de risc;

- Garantarea de către stat a încasării creanțelor în cazul firmelor care au de încasat datorii de la companii cu capital majoritar de stat, aflate în insolvență;

- Suportarea integrală de către stat a indemnizației de 75% din salariu în cazul șomajului tehnic pe o perioadă de cel puțin 6 luni;

- Posibilitatea de a acorda zile libere plătite în avans și recuperarea acestora prin ore suplimentare cu posibilitatea depășirii temporare a plafoanelor impuse de legislația actuală;

- Acordarea de linii de finanțare nerambursabile sau cu dobândă zero pentru plata salariilor angajaților companiilor și altor organizații private;

- Încurajarea vânzărilor de produse autohtone pentru susținerea activităților societăților românești.

Ghiduri de criză

Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) este una dintre cele mai active organizații patronale în această perioadă. Reprezentanții săi au participat la consultările organizate de Guvernul României cu partenerii sociali, făcând o serie de propuneri pentru sprijinirea IMM-urilor afectate de criză. În plus, specialiștii organizației au elaborat o serie de ghiduri extrem de utile pentru IMM-uri, pentru a le ajuta să depășească situația de criză.

Ghidul „10 pași pentru a face business de acasă” îi ajută pe agenții economici să își organizeze activitatea în mediul online, să își administreze afacerile de la distanță, să realizeze gestionarea automată a clienților, angajaților și furnizorilor, oferindu-le soluții practice.

Ghidul „Managementul de criză al IMM-urilor”, elaborat de prof. univ. dr. Ovidiu Nicolescu, președintele de onoare al CNIPMMR, oferă o strategie de urmat în aceste vremuri extrem de grele pentru întreprinderile mici și mijlocii.

„Ghidul de măsuri economice pentru IMM-uri” prezintă avantajele, riscurile și obligațiile legale ale: telemuncii, reducerii programului de lucru, șomajului tehnic, concediilor fără plată, concediului medical pentru carantină și concedierii angajaților prin restrângerea activității.

În sfârșit, ghidul „10 pași de sănătate a firmei” cuprinde următoarele sfaturi:

- pasul 1: Securizează și protejează personalul;

- pasul 2: Ține legătura cu contabilul tău pentru a analiza deciziile ulterioare și a raporta măsurile pe care le iei în relația cu personalul;

- pasul 3: Analizează lista clienților neîncasați și ia legătura cu ei;

- pasul 4: Calculează costurile pentru perioada următoare. Cât reziști fără venituri?;

- pasul 5: Securizează furnizorii strategici și cei de utilități;

- pasul 6: Protejează clienții și lucrările în curs de desfășurare. Comunică întârzierile în livrări;

- pasul 7: Analizează riscurile de neîncasare sau blocajul financiar;

- pasul 8: Analizează investițiile în desfășurare. Pune pauză dacă este cazul;

- pasul 9: Comunică sincer cu furnizorii la care ai datorii. Găsiți împreună soluții de amânare la plată;

- pasul 10: Susține relațiile parteneriale pe care le ai. Și alții te vor susține pe tine.

x x x

Stimați antreprenori, în această perioadă, țineți aproape de camerele de comerț și organizațiile patronale! Solicitați-le sprijinul și urmați-le sfatul!



Taguri

Alte ştiri din sectiunea Economie

Ultima oră

Titlurile zilei