Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Câte containere cu gunoaie au trecut fluierând prin fața scanerelor Vămii din portul Constanța?

Ştire online publicată Luni, 24 Februarie 2020
de Ion TIȚA-CĂLIN

Câte containere încărcate cu deșeuri intră cu acte în regulă în România, pe uscat ori prin porturile Constanța, Midia și Mangalia? Câte containere cu deșeuri periculoase, nedeclarate sunt descoperite de vameși? Raportările și statisticile oficiale nu suflă un cuvânt în această privință și, dacă Rise Project nu publica documentarul „Secrete de ciment”, opinia publică n-ar fi aflat că legea privind importurile de deșeuri este ocolită.

Dezvăluirile jurnaliștilor de la Rise Project au trezit din somn autoritățile statului. Costel Alexe - ministrul interimar al mediului a anunțat controale la vămi și la fabricile de ciment, pentru a împiedica intrarea în țară a deșeurilor periculoase. 
Totodată, s-au pus în mișcare și o mulțime de instituții de stat din Constanța: Parchetul de pe lângă Curtea de Apel, Poliția de Frontieră, Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor, Garda de Mediu, Biroul Vamal de Frontieră Constanța Sud Agigea și Direcția de Sănătate Publică. Pe 20 februarie 2020, acestea au controlat, în zona de sud a portului Constanța, 16 containere ce fuseseră descărcate de pe o navă cu pavilion olandez, despre care se bănuiește că ar proveni din Marea Britanie. Conform actelor de însoțire, containerele ar fi trebuit să conțină obiecte de uz casnic second hand. În realitate, erau pline cu deșeuri. 

Mai mult, s-a constatat că au avut loc cinci transporturi în condiții similare, fiind aduse, la Constanța, 50 de containere cu deșeuri, în total. Oare de ce introducerea lor în țară nu a fost stopată de la primul transport?

În timp ce România este acoperită de munți de gunoaie și este în pericol să fie sancționată de Uniunea Europeană, autoritățile naționale cu atribuții în controlul fluxurilor de mărfuri în punctele vamale au tolerat, ani în șir, importul de deșeuri, inclusiv a celor periculoase, prefăcându-se că nu îl văd. De ce oare? Mureau de grija țărilor exportatoare, care nu aveau ce să facă cu gunoaiele sau este vorba de interese obscure, de corupție.

Grav este și faptul că lucrătorii companiilor de operare portuară care au manipulat containerele cu deșeuri și gunoaie mai mult sau mai puțin periculoase n-au fost informați, astfel încât să se poată proteja. Cine ar fi trebuit să îi avertizeze? Păi cine alții decât instituțiile cu atribuții de control: Vama, Garda de Mediu și Direcția de Sănătate Publică.

Au dotarea tehnică pentru a depista gunoaiele
Comunicatele de presă ale Fiscului, au prezentat, de-a lungul anilor, faptele de vitejie ale vameșilor portuari, care au descoperit mărfuri nedeclarate la bordul unor nave, mărfuri contrafăcute, mărfuri cu documente falsificate și droguri. Dar nu-mi aduc aminte să fi citit vreun comunicat în care să se vorbească despre descoperirea și blocarea intrării în țară a vreunui import de deșeuri. Oricât am căutat prin rapoartele de activitate ale Direcției Generale a Vămilor afișate pe site-ul instituției, n-am văzut să se amintească despre rezultatele luptei de combatere a importurilor de deșeuri. Dar trebuie precizat faptul că instituția a publicat pe pagina web doar rapoartele din perioada 2005 – 2012. Cele din intervalul 2013 – 2019, lipsesc. Poate că în ele se vorbește despre deșeuri și războiul purtat de vameșii români pentru a stopa importul lor.

Stimați cititori, vameșii din portul Constanța nu se pot plânge că nu au dotarea tehnică necesară pentru a descoperi rapid gunoaiele și deșeurile ascunse în containere. Încă din anul 2003, Direcția Generală a Vămilor a achiziționat două instalații mobile pentru verificarea video a conținutului containerelor, fără ca acestea să mai fie deschise. „Containerul trece prin sistemul mobil, iar pe monitor se vizualizează încărcătura lui. Claritatea imaginii este atât de mare încât, spre exemplu, la un container cu televizoare, un ochi bine antrenat va putea să numere câte aparate TV sunt în interior. Prin această metodă se va reduce considerabil timpul de vămuire, nemaifiind necesară deschiderea containerului. Vameșul va sta la monitor și, dacă i se va părea ceva suspect, va deschide containerul“ – afirma, la inaugurarea celor două instalații, Tudor Tănăsescu, directorul general din acea vreme al Direcției Generale a Vămilor. Investiția a costat circa 4 milioane de dolari și a fost realizată cu sprijinul Guvernului României și al Băncii Mondiale.

Mai mult, în aprilie 2019, compania DP World Constanța i-a dat Biroului Vamal de Frontieră Constanța – Sud, în folosință gratuită, un scaner cu raze X de ultimă generație, cu scopul de a fluidiza fluxul containerelor în portul Constanța-Sud.
Oare câte containere cu deșeuri, inclusiv, toxice au trecut prin liniile de scanare? Câte au fost întoarse din drum, câte au fost lăsate să intre în țară și din ce motiv? Să fi chiorât scanerele în clipa în care le-au sărit în ochi deșeurile dosite? Dacă instituția vamală nu a informat până acum opinia publică despre importurile de deșeuri, poate vom afla răspunsul la aceste întrebări de la organele de cercetare penală.

PUBLICITATE
Citeşte şi
Operațiunea de ranfluare a navei răsturnate în portul Midia înaintează, deși cu dificultate. Obstacolele sunt puse de schimbările meteorologice. Dacă luni a fost ...
La data de 2 februarie 2020, în șantierele navale românești de la Marea Neagră se află, la reparații, o flotilă de șapte nave străine. Din total, o navă este ...
Stadionul de rugby de pe strada Badea Cârțan s-a umplut din nou de gunoaie. După ce sub coordonarea Primăriei municipiului Constanța echipe de voluntari au făcut ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Ministerul Transporturilor a aprobat nota de fundamentare a proiectului de investiții „Creșterea securității și siguranței traficului de pasageri pe ...
După cum v-am informat deja, începând din data de 30 martie 2020, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale a pus la dispoziția producătorilor de legume și ...
Înainte de declanșarea pandemiei, bugetele statului român erau în suferință, iar acum sunt în mari chinuri. Trebuie să facă față cheltuielilor curente care oricum ...
Un grup de 14 organizații sindicale le-au solicitat autorităților, printr-o scrisoare comună, „să înceapă un dialog deschis pentru adoptarea din timp a măsurilor ...
Îngrijorările cu privire la coronavirus duc la scăderi puternice pe Wall StreetBursa de la New York a deschis ședința de miercuri în scădere puternică, după ce Casa Albă a ...
Aflați în prima linie a războiului cu pandemia de coronavirus, operatorii din portul Constanța au adoptat măsuri sanitare severe. „La compania Comvex, încă din ...
Compania Vodafone România a finalizat fuziunea cu UPC România. Aceasta din urmă va înceta să mai existe ca entitate juridică. În urma fuziunii, Vodafone a devenit un grup cu peste ...
De bine, de rău, pe timpul epidemiei de coronavirus, statul român își îndeplinește obligațiile ce îi revin din „contractul” semnat cu societatea. Dacă ...
Ministerul Transporturilor și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) au anunțat începerea lucrărilor la lotul 1 al secțiunii 1 ...
Pe perioada stării de urgenta, salariații pentru care angajatorul a decis trimiterea în șomaj tehnic beneficiază de indemnizație plătită din bugetul fondului de ...
Senatorii au dat marți vot favorabil proiectului de lege care prevede o serie de facilități fiscale, amânare și reeșalonare de plăți acordate companiilor și angajaților acestora ...
Sute de milioane de euro pot fi folosite, într-o primă etapă, pentru combaterea efectelor negative asupra economiei românești pe care le provoacă noul coronavirus. Ioan ...
Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale a dat ascultare solicitării micilor producători și le-a sărit în ajutor. Începând de ieri, 30 martie 2020, a pus la ...
Ministerul Finanțelor a pus în dezbatere publică proiectul de hotărâre de guvern pentru modificarea și completarea normelor metodologice de aplicare a OUG nr. 28/1999 ...
Alături de personalul sistemului sanitar, transportatorii sunt în prima linie a războiului cu pandemia de coronavirus. De ei depind aprovizionarea cu aparatură medicală ...
Ordonanța militară nr. 4 prevede la art. 8 (1) că: „În perioada stării de urgență prețurile la energie electrică și termică, gaze naturale, alimentare cu ...
Marfa este din abundență și majoritatea prețurilor au revenit la valorile inițiale, cu excepția produselor din import, a declarat, luni, la Digi 24, ministrul Agriculturii și ...
La sfârșitul săptămânii trecute, consiliul de administrație al Băncii Naționale a României s-a întrunit în ședință de urgență, în vederea ...
Vie, dinamică, trepidantă, mustind de oferte și tranzacții finalizate – așa arăta piața imobiliară până mai ieri, înainte de declanșarea epidemiei ...
Administrația Județeană a Finanțelor Publice Constanța a anunțat că își modifică programul cu publicul pe durata stării de urgență, astfel: de ...
Social Politică Eveniment
Sport Cultură-Educație Actual
Economie Fun Arhiva