Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Canalul Dunăre – Marea Neagră a fost sărbătorit la împlinirea a 35 de ani de la intrarea în exploatare

Ştire online publicată Sâmbătă, 25 Mai 2019
de Ion TIȚA-CĂLIN
Click pe imagine pentru a parcurge galeria

Zi frumoasă de mai. Soarele aruncă săgeți de aur în apele Canalului Dunăre – Marea Neagră, iar câțiva nori defilează pe albastrul cerului. Nerăbdători, pescărușii se rotesc peste ecluza de la Agigea. E un zbor de pândă. Cine știe, poate că, odată cu apa, vor fi pompați și pești în ecluză.

La sediul Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile e forfotă mare. Fanfara Forțelor Navale Române însuflețește atmosfera cu ritmuri vesele. Alături de gazde se află reprezentanți ai Ministerului Transporturilor, ai Forțelor Navale, ai Autorității Navale Române, ai administrațiilor locale, ai unor companii și instituții constănțene, foști directori și angajați ai CN ACN, clerici și ziariști.
Ați ghicit! Este aniversarea Canalului Dunăre – Marea Neagră, care a împlinit 35 de ani de la darea în exploatare. Ceremonia începe cu dezvelirea plăcii aniversare și, pentru că nimic nu se face fără voia bunului Dumnezeu, continuă cu o slujbă religioasă.

În topul canalelor navigabile ale lumii
În cuvântul de deschidere a festivității, Daniel Georgescu, directorul general al CN ACN, a spus următoarele: „Se împlinesc 35 de ani de când cea mai importantă cale navigabilă din Europa, construită, proiectată cu tehnologie și utilaje sută la sută românești, a intrat în exploatare. De șapte ani sunt director la această companie și, împreună cu echipa mea, cred că ne-am îndeplinit misiunea, fapt demonstrat de cifrele înalte de trafic realizate în ultimii șase ani. (…). Canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Midia, Năvodari reprezintă cea mai mare construcție hidrotehnică din Europa. Am rămas și rămânem în topul canalelor navigabile de la nivel mondial și datorită faptului că proiectele pe care le-am realizat ne țin acolo, sus. Avem tehnologie de ultimă generație, iar ecluzele sunt modernizate. Urmează să finalizăm numeroase alte proiecte și ne vom bucura împreună de lucrurile frumoase care se vor întâmpla în următorii 15 ani.”

O confirmare a capacității și inteligenței românești
Ionel Minea - secretar de stat în Ministerul Transporturilor a prezentat un scurt istoric al Canalului Dunăre – Marea Neagră. „Această impresionantă construcție a beneficiat de lucrări de amploare fără precedent în hidrotehnica românească. Este rezultatul muncii colective a 30 de institute de cercetare și proiectare, un plan care înglobează peste 33.500 de proiecte de estimare și construcții detaliate, semnate de peste 1.000 de specialiști. Ideea unui canal între Dunăre și Marea Neagră a fost avansată încă din 1837, însă lucrările depășeau posibilitățile tehnice de atunci. De abia în anul 1927 a fost dezvoltat primul proiect modern al sistemului de navigație, dar lucrările la o cale navigabilă s-au derulat, inițial, din anul 1949 până în 1953, fiind reluate după 1975. 
Inaugurat pe data de 26 mai 1984, Canalul Dunăre – Marea Neagră se înscrie în cea mai mare clasă de canale interioare, potrivit standardelor europene. Construcția canalului a implica eforturi umane și financiare deosebite, dar și o serie de lucrări conexe de mare anvergură, precum construirea unor poduri, ecluze, rectificarea unor șosele, căi ferate și amenajări de terenuri inundabile. Această construcție rămâne o confirmare a capacității și inteligenței românești, a forței economiei noastre naționale. 
Canalul scurtează cu aproximativ 400 de kilometri ruta mărfurilor de la Marea Neagră până la porturile dunărene din Europa Centrală și cu aproximativ 4.000 de kilometri drumul mărfurilor din Australia și Orientul Îndepărtat către Europa Centrală. Principalul avantaj al Canalului Dunăre – Marea Neagră este legătura directă cu portul Constanța, cel mai mare port maritim de la Marea Neagră și unul dintre cele mai mari din Europa.”
În cadrul festivității, 21 de angajați și foști angajați care au muncit vreme de 35 de ani la CNACN au primit diplome de merit. 
La final, cei prezenți au asistat la efectuarea probelor la ecluza de la Agigea a Canalului Dunăre – Marea Neagră, ecluză la care s-au executat lucrări de modernizare. 

x   x   x
Stimați cititori, în 2018, traficul pe canalele navigabile a fost de 32.919.138 tone capacitate, respectiv 14.122.200 tone de mărfuri. În contul României au fost transportate 55% din mărfuri, pentru Serbia - 21%, Bulgaria - 11%, Ungaria - 7%, Austria – 2%, Republica Moldova, Bosnia Herțegovina și Croația – 1%.
Între 1 ianuarie și 31 decembrie 2018, canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari au fost tranzitate de 22.511 unități navale, din care: 15.604 barje, 3.015 șlepuri, 86 nave fluvio-maritime (inclusiv gabare), 3.780 remorchere împingătoare, precum și 26 nave de croazieră. 
În primele patru luni ale anului 2019, traficul pe canalele navigabile a fost de 10,096 milioane de tone capacitate, cu 26% mai mare față de aceeași perioadă din 2018. Au fost transportate 5,247 milioane de tone de mărfuri, cu 38% mai mult decât în aceeași perioadă a anului precedent.

PUBLICITATE
Citeşte şi
Pe numele real Steriana Aurelia Bogardo, cântăreața Stela Enache s-a născut la 24 ianuarie 1950, la Reșița. În tinerețe, artista a fost remarcată de ...
Renumita cântăreață de muzică populară Maria Ciobanu împlinește, astăzi, 81 de ani. La ora actuală, repertoriul său cuprinde peste 500 de piese înregistrate pe discuri ...
Astăzi, începând cu ora 10, la sediul Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile, vor avea loc festivitățile dedicate împlinirii a 35 de ani de la ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
În perioada 17 - 18 septembrie, la Helsinki (Finlanda), a avut loc TADEUS - Tax administration European Union Summit (reuniunea conducătorilor administrațiilor fiscale din ...
Începând cu data de 24 septembrie 2019, ora 10.00, pe site-urile www.aippimm.ro și www.imm.gov.ro, va deveni activă aplicația de înscriere în Programul național ...
Porturile de la Dunăre sunt în fierbere, după ce ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a dezvăluit intenția Guvernului Dăncilă de a le transfera în administrarea ...
Printr-o hotărâre de guvern, a fost instituită schema de „Ajutor de minimis pentru compensarea efectelor fenomenelor hidrometeorologice nefavorabile manifestate în perioada ...
Clasamentul mărfurilor derulate în porturile Constanța, Midia și Mangalia, în perioada ianuarie - august 2019, a fost următorul (în paranteză sunt creșterile ...
În urma întâlnirii din data de 17 septembrie 2019 a președinților de  federațiilor sindicale feroviare cu ministrul Transporturilor și directorii generali ...
Cerealele au invadat portul Constanța. În ziua de 18 septembrie 2019, din cele 26 de nave aflate în danele sale de operare, 14 nave încărcau 370.700 tone de grâu, porumb ...
Printr-un comunicat de presă, Federația Sindicatelor Trans-Conex solicită „stoparea inițiativei Ministerului Transporturilor de a transfera către autoritățile ...
În data de 18 septembrie 2019, la ora 13,40 în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de Fondul Proprietatea. Se ...
Cotațiile barilului de petrol sunt în scădere. Pe data de 18 septembrie 2019, la ora 13,30 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de 64,00 ...
miercuri, 18 septembrie Euro a câștigat în lupta cu leul
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 18 septembrie 2019, euro a câștigat 0,0002 lei, variația ...
Dolarul pierde teren în lupta cu moneda noastră națională. Tranzacțiile din data de 18 septembrie 2019, de pe piața bancară s-au încheiat cu deprecierea cu 0,0103 ...
Marți 17 septembrie 2019, ambasadori și oficiali din 14 state europene au vizitat fabrica Sonimpex Topoloveni și au avut ocazia să descopere cum se produce ...
Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR), cu sprijinul Comisiei Europene și în parteneriat cu Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și ...
Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR), cu sprijinul Comisiei Europene și în parteneriat cu Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și ...
Recent, o instanță din Lille, Franța, a condamnat nouă marinari ucraineni la cinci - opt ani de închisoare pentru trafic de droguri. Cargoul „Carib ...
În primul semestru al anului 2019, în structurile de cazare turistică colective din România au fost găzduiți 1.205,6 mii de turiști străini, care au cheltuit, în total ...
miercuri, 18 septembrie Pulsul economiei
Volumul total al lucrărilor de construcții a crescut cu 26,0% în primele șapte luni ale acestui an. Pe elemente de structură, au avut loc creșteri la: ...
Pe data de 14 septembrie 2019, cargoul de mărfuri generale „Hong Yang” a eșuat la intrarea în portul Qinzhou, din Golful Tonkin, China. Incidentul s-a produs din ...
Au trecut mai bine de șapte ani de când Ovidiu Cupșa se află la cârma Centrului Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale ...
Social Politică Sănătate
Eveniment Sport Cultură-Educație
Economie Actual Monden
Fun Arhiva