Canalul Dunăre - Marea Neagră a împlinit 32 de ani de la deschiderea oficială

1302
2
Canalul Dunăre - Marea Neagră a împlinit 32 de ani de la deschiderea oficială - canalul32deani-1464193205.jpg

Articole de la același autor

Cea mai mare lucrare hidrotehnică din Europa secolului XX, Canalul Dunărea - Marea Neagră, a împlinit astăzi, 32 de ani, de la deschiderea oficială a navigației. 


Ideea unui canal navigabil între Dunăre și mare a fost lansată în 1837 de un grup de experți britanici. Ea a fost reluată sub forma unui proiect conceput, în 1850, de către inginerul român Ion Ionescu de la Brad.


În 1927, inginerul Jean Stoenescu - Dunăre a realizat un nou proiect, dar lucrările la un canal între Cernavodă și Constanța au început în 1949. 


La începutul anilor ´50, perioadă în care regimul comunist instaurase "dictatura proletariatului", șantierul canalului a slujit drept lagăr de exter-minare a "dușmanilor de clasă", prin muncă epuizantă. 


Întrucât complexitatea și costurile unui asemenea proiect depășeau puterile țării, lucrările au fost abandonate în 1953. Construcția efectivă a canalului a fost reluată în 1976 și a durat opt ani. Proiectarea lui a început pe 9 iulie 1973, la ea participând 215 ingineri și tehnicieni ai Institutului de Proiectări Auto, Navale și Aeriene. Până la final au fost elaborate 33.000 de proiecte și volume pentru realizarea lucrărilor. Gradul de mecanizare a lucrărilor a fost foarte ridicat pentru acele timpuri, de 98%. Pe un tronson, până la Basarabi au lucrat militarii, iar pe celelalte tronsoane, numai formațiuni civile, organizate în patru șantiere. Au fost excavați 301 milioane metri cubi de pământ și rocă, din care 294 milioane metri cubi reprezentau excavațiile pentru canalul propriu-zis și 7 milioane metri cubi, cele pentru rampele de acces și lucrările adia-cente. Pe data de 26 mai 1984, canalul a fost deschis pentru navigație.


Construirea Canalului Dunăre - Marea Neagră în anii ’80 a dat noi valențe traficului pe Dunăre, dar și traficului de mărfuri prin portul Constanța. Astfel, Canalul Dunăre - Marea Neagră este veriga unei rute de transport cu costuri reduse pentru o gamă largă de mărfuri și servicii. Este cunoscut faptul că marile porturi europene și din întreaga lume înregistrează volume mari de trafic în condițiile în care sunt conectate la marile platforme industriale prin rețelele de drumuri, căi ferate, dar mai ales canale interioare, rol jucat în prezent de Canalului Dunăre - Marea Neagră pentru portul Constanța și de Canal Poarta Albă - Midia Năvodari pentru Portul Midia. Traficul pe canalele navigabile efectuat de la începutul anului până în prezent este de 10.612.000 tone capacitate, repre-zentând 99,4% din nivelul prognozat pentru această perioadă. Principalele destinații ale mărfurilor transportate pe canalele navigabile au fost România - 46%, Serbia - 26%, Ungaria - 12% și Bulgaria - 8%. 


Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile multumește partenerilor pentru efortul depus la realizarea proiectului comun, dezvoltarea traficului de nave din Ro-mânia, iar angajații companiei bene-ficiează de o zi liberă, conform contractului colectiv de muncă.


Comentează știrea

dymhTqnEeZoNZ
6 decembrie 2016
GCwbOVXjxoIjvOGJsw

dRv0K8 gosdqdzeysdh, [url=http://juhiauchmqrm.com/]juhiauchmqrm[/url], [link=http://fnjnwxxdprtd.com/]fnjnwxxdprtd[/link], http://frvvqwmffonq.com/

YfqGUjNytUdwp
20 ianuarie 2017
kGxAJQhX

pzLIsI uktqfpvhxcrc, [url=http://jjtogaozjitb.com/]jjtogaozjitb[/url], [link=http://gwxmvjymmwvt.com/]gwxmvjymmwvt[/link], http://svwbggfaimhr.com/

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.6291 secunde