Avertismentul unui lider de sindicat: Criza forței de muncă pune în pericol viitorul industriei portuare!

de Ion TIȚA-CĂLIN Joi, 27 Februarie 2020 891
Productivitatea anuală a muncii în sectorul de operare din portul Constanța a ajuns, în anul 2018, la 281.933 de lei pe lucrător, în creștere cu 38,91% față de anul 2008. 


„Evoluția câștigurilor salariale ale lucrătorilor portuari ar trebui să țină pasul cu dinamica productivității, dar din păcate lucrurile nu stau așa – a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Silviu Stanciu, președintele Sindicatului Portuar Român UNIREA și al Federației Sindicatelor Trans-Conex. Din datele pe care le dețin, câștigul salarial mediu brut (care include salariul brut, plata orelor suplimentare, bonusurile și toate sporurile) pe platforma portuară nu depășește 3.500 lei. Dacă lucrătorii n-ar avea posibilitatea să muncească suplimentar, media câștigurilor nete ar depăși cu foarte puțin salariul minim pe economie (2.230 de lei – n.n.).”


Liderul sindical afirmă că în proporție de circa 90%, forța de muncă de pe platforma portuară este formată din lucrători calificați. „Toți au una sau două calificări. Când te angajezi în port, este obligatoriu să ai una sau mai multe meserii, să fii policalificat. Dar angajatorii nu țin cont de aceste lucruri când vine vorba de salarizare. Vor ca muncitorii să lucreze în mai multe domenii, ca să acopere nevoile companiilor, dar fără să-i plătească mai bine. De altfel, există multe societăți portuare în care salariații calificați sunt încadrați cu salariul minim pe economie.”


Angajatorii trebuie susținuți de lucrătorii și de sindicate, consideră Silviu Stanciu, cu atât mai mult cu cât, în ultimii ani, au făcut investiții considerabile în portul Constanța. Dar în același timp, ei ar trebui să aibă în vedere bunăstarea lucrătorilor de care depind afacerile lor.


Salariile din port, neatractive pentru tineri
Motivul salarial reprezintă principalul factor determinat al crizei de forță de muncă ce a început să pună stăpânire pe industria portuară. „Salariile din sectorul portuar sunt neatractive pentru tineri. Personal, am ajutat foarte mulți tineri să obțină o calificare în cadrul Fundației <Școala Portuară> și mai apoi să se angajeze. În proporție de 95% dintre ei au plecat din port, după șapte-opt luni, maxim un an, după ce au dobândit cunoștințele profesionale și abilitățile necesare. Mulți s-au dus în străinătate, să muncească pe salarii mult mai frumoase și în alte condiții de muncă. Nu rămân decât foarte, foarte puțini”, relatează președintele Federației Trans-Conex.


Exodul masiv al lucrătorilor tineri a dus la creșterea gradului de îmbătrânire a forței de muncă din sectorul portuar. „Media de vârstă este foarte ridicată, peste 45 de ani. Mulți dintre marii operatori portuari apelează la pensionari, pentru că nu mai găsesc lucrători calificați dispuși să lucreze în aceste condiții de salarizare. Pericolul este foarte mare. Dacă aceste tendințe vor continua, va veni momentul când operatorii nu vor mai avea cu cine să lucreze, căci pensionarii nu vor putea munci la nesfârșit”, atenționează liderul de sindicat. 


Desigur, există soluția recrutării forței de muncă străine, așa cum se întâmplă în industria construcțiilor de nave, în sectorul construcțiilor, în industria hotelieră și în producția materialelor de construcții. Dar importul de forță de muncă nu rezolvă criza și umflă artificial cheltuielile cu forța de muncă. Operatorii portuari vor trebui să aloce sume considerabile pentru calificarea lucrătorilor străini, pentru transportul lor din propria țară în România, și invers, pentru cazare, masă și asigurare de viață.
„Probabil că nu peste mult timp companiile portuare nu vor avea încotro și vor recruta lucrători străini. În prezent, se apelează la serviciile subcontractorilor, care aduc lucrători din zonele limitrofe ale județului pentru executarea anumitor operațiuni. Este vorba de forță de muncă nepregătită profesional, slab remunerată. După estimările noastre, operațiunile de curățire a barjelor, magaziilor navelor și platformelor de lucru sunt executate, în proporție de circa 80%, de lucrătorii necalificați aduși de subcontractori”, susține Silviu Stanciu.


Securitatea muncii, în pericol
Instabilitatea forței de muncă, îmbătrânirea ei și lucrul pe scară tot mai largă cu subcontractori generează un alt pericol, avertizează liderul de sindicat. „Muncitorii trecuți de o anumită vârstă își pierd tot mai mult abilitățile fizice necesare pentru lucrul pe nave, pe utilaje, în magazii și pe platforme. Riscul de accidentare crește în cazul lor. Pe de altă parte, lucrătorii necalificați aduși de subcontractori nu sunt instruiți îndeajuns în domeniul securității muncii. Conform statisticilor Inspecției Muncii, cele mai multe accidente de muncă din județul Constanța - inclusiv cele soldate cu invaliditate și decese - sunt înregistrate pe platforma portuară. Iar subcontractorii conduc în topul accidentelor de muncă”, relatează președintele Federației Trans-Conex.


Rezolvarea acestor probleme tot mai critice depinde de creșterea bunăstării lucrătorilor portuari, a câștigurilor salariale, afirmă Silviu Stanciu. „Organizațiile sindicale și liderii lor – spune președintele Federației Trans-Conex - s-au străduit să le explice angajatorilor toate aceste lucruri, să le atragă atenția asupra consecințelor negative ale politicilor salariale care nu țin cont de realitățile de pe piața muncii. Nu i-am tratat niciodată ca adversari. I-am considerat întotdeauna parteneri de dialog social. Cred că ceea ce ne desparte sunt doar interesele mărunte. Ar trebui să ne cunoaștem mai bine interesul comun și să lucrăm împreună la o strategie de lungă durată cu privire la asigurarea și stabilizarea forței de muncă. Trebuie găsite soluții salariale de atragere a tinerilor în activitatea portuară, de stabilizare a întregii forțe de muncă!”


Taguri

Alte ştiri din sectiunea Economie

azi, ora 16:40

Ultima oră

Titlurile zilei