Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Avalanșă de investiții în portul Constanța

Ştire online publicată Joi, 12 Iulie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN

În primele șase luni ale anului 2018, porturile Constanța, Midia și Mangalia au derulat împreună 26.989,126 tone de mărfuri, în creștere cu 8,78% față de aceeași perioadă a anului precedent. 

„Fluxul de mărfuri care a trecut prin portul Constanța a crescut cu 7,9%. Încercăm să menținem acest ritm, pentru a depăși recordul de mărfuri din 1988. Ținta noastră este să ajungem la un trafic de 63 de milioane de tone, în 2018, în portul Constanța. Suntem optimiști în realizarea acestui obiectiv”, a declarat Nicolae Dan Tivilichi - directorul general al Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime, în cadrul conferinței de presă de ieri.

Îmbunătățirea climatului de afaceri din port, ca urmare a bunei colaborări dintre Administrația portuară și operatori, începe să dea rezultate, a menționat Tivilichi. O serie de investiții private au fost finalizate, iar altele au fost începute. Pe viitor, va fi stopată construcția altor silozuri de cereale, până când cele existente vor fi utilizate la capacitate maximă, a anunțat șeful Administrației portuare. 

La rândul ei, CNAPMC are un apetit investițional nemaiîntâlnit de foarte mulți ani, după cum a reieșit din prezentarea făcută de șeful acesteia. 

Pe proiecte europene, a fost semnat contractul de finanțare pentru construcția danei specializate, de mare adâncime (dana 80), în valoare de 25.778.122 lei (fără TVA). 

A fost aprobată și finanțarea lucrărilor de dragaj de investiții. Valoarea proiectului se ridică la 227.833.300 lei (48.982.700 euro). În cadrul proiectului, vor fi executate lucrări de dragaj în 17 zone. Adâncimile vor crește de la 7 metri la 9 metri, pe șenalul de acces și în bazinul portului de lucru, pe o suprafață de 371.286,70 metri pătrați. Totodată vor fi extinse și consolidate cheurile existente. 

În ceea ce privește dragajul de întreținere, contractul acestuia se va întinde, de-acum înainte, pe o perioadă de doi ani. Dragajul se va executa în fiecare an. În 2018, va fi executat și în portul Mangalia dragajul de întreținere și, de asemenea, se va interveni la Midia, unde colmatările sunt mai accentuate.

Cu fonduri de la bugetul de stat, Adminis-trația portuară va achiziționa o navă hidrograf (specializată în măsurători hidrografice). Este cea de-a doua navă, după nava tanc, din programul de achiziții. 

În această lună, CNAPMC va depune cererea de finanțare pentru construcția celor două dane din insula artificială, investiția ridicân-du-se la 70 - 75 milioane de euro. 

Tot pe proiecte europene, până la sfârșitul lunii august, vor fi finalizate studiile de fezabilitate și se va depune cererea de finanțare pentru alte trei proiecte importante: trecerea la patru benzi în sectorul de autostradă poarta nr. 7 - sensul giratoriu; trecerea la patru benzi pe sectorul poarta nr. 10 - 10 bis, din portul Agigea; reabilitarea, pentru prima dată după 30 de ani, a instalațiilor electrice din zona veche a portului Constanța.

Din bugetul propriu, CNAPMC va achiziționa două nave noi de depoluare, dotate și cu instalații de stins incendii. Licitația pentru construcția lor ar putea avea loc în luna septembrie. 

În prezent, au fost demarate lucrările de refacere a covorului asfaltic pe podul care face legătura între zona Comvex și sensul giratoriu din zona Socep și au început lucrările pentru construcția unei parcări generoase, la poarta nr. 9, o parte din finanțare urmând să fie suportată de la bugetul statului. Totodată a fost lansată licitația pentru asfaltarea drumului dintre porțile nr. 7 și nr. 9. Se are în vedere reabilitarea, în viitorul apropiat, a drumului și platformei portuare din dreptul silozurilor „Anghel Saligny”. 

„Suntem la un pas de a rezolva problema zonei libere din portul Midia. Aceasta va deveni o extindere a zonei libere din portul Constanța”, a anunțat șeful CNAPMC.

În urma întâlnirii dintre miniștrii Transporturilor din România și Bulgaria, partea bulgară a demarat lucrările de dragaj pe Dunăre. „Au fost lansate comenzi pentru dragajul a 250.000 de metri cubi de material. Nu e mult, dar e un început. Sperăm să se continue în aceeași direcție. Conferința de la Bruxelles, de la Parlamentul European, a portului Constanța nu a rămas fără urmări. Lumea a înțeles importanța Dunării și faptul că investițiile de care aceasta are nevoie sunt mult mai mici decât cele din sectorul rutier și de pe calea ferată ”, a afirmat Tivilichi. 

Pentru a atrage traficul de mărfuri cu nave ro-ro, în urma dragajului de investiții, vor fi alocate două dane specializate. 

Odată cu rezolvarea problemelor legislative privind exploatarea resurselor de hidrocarburi din Marea Neagră, pentru porturile maritime românești se deschid noi perspective. 

O veste bună o reprezintă aprobarea dată de Direcția Generală a Vămilor pentru ca poarta nr. 9 a portului Constanța să primească statutul de punct vamal, pentru mărfurile care vin și ies din port. Până acum, doar poarta nr. 7 deținea acest statut, fiind suprasolicitată.

Directorul general Tivilichi a dat asigurări că, de Ziua Marinei Române, poarta nr. 1 a portului Constanța va fi deschisă circulației. 

PUBLICITATE
Citeşte şi
Vineri, 22 iunie 2018, la Gara Maritimă, are loc masa rotundă cu tema „Portul Constanța pe Drumul Mătăsii“. Organizatorii sunt Compania Națională ...
În primele cinci luni ale anului 2018, fluxurile de mărfuri din porturile maritime românești au crescut cu 9,74% față de aceeași perioadă din 2017, ajungând la ...
Tânăra Federație Sindicală „Trans Conex“ cuprinde 23 de sindicate din trei sectoare de activitate: administrarea porturilor și canalelor ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, a anunțat joi că și-ar dori să elimine acciza la carburanți și are în vedere o astfel de măsură.Teodorovici a subliniat, însă, că această ...
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 18 iulie 2018, euro a cedat 0,0031 lei, variația fiind de ...
Guvernul a aprobat o hotărâre care vine în sprijinul transportatorilor de mărfuri și persoane. Actul normativ stabilește condițiile și procedurile de aplicare ...
Legea privind înființarea Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții a fost declarată neconstituțională, a anunțat Valer Dorneanu - președintele ...
La începutul lunii mai 2017, au început lucrările de construcție a terminalului de cereale Comvex, un obiectiv cu capacitatea de depozitare de 200.000 de tone. În prezent ...
Înainte de anul 1990, în economia românească se aplica pe scară largă „regula celor trei R”: recuperare - refolosire - reciclare. Unitățile economice aveau plan ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 17 iulie 2018, euro a câștigat 0,0022 lei, variația fiind ...
În marja reuniunii informale de la Viena, a miniștrilor pentru competitivitate, ministrul Economiei, Dănuț Andrușcă, a avut o întâlnire bilaterală cu omologul său ...
Ministerul Economiei a pus în dezbatere publică un proiect de ordonanță de urgență pentru completarea articolului 1 din OUG nr. 109/2011 privind guvernanța ...
Clasamentul mărfurilor derulate în porturile Constanța, Midia și Mangalia, în primele cinci luni al anului 2018, a fost următorul (în paranteză sunt creșterile ...
În primele șase luni ale anului 2018, fluxurile de mărfuri din porturile maritime românești au crescut cu 8,78% față de aceeași perioadă din 2017, ajungând la ...
Ministrul economiei Dănuț Andrușcă se află în perioada 16-17 iulie la Viena la reuniunea informală a miniștrilor pentru competitivitate – piață internă ...
În data de 17 iulie 2018, la ora 15,15, în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de OMV Petrom. Se înregistraseră ...
Cotațiile barilului de petrol sunt în scădere. Pe data de 17 iulie 2018, la ora 15,10 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de 71,90 dolari pe ...
Darius Vâlcov, consilier al premierului Viorica Dăncilă, a susținut luni seară la Antena 3 că nu va exista niciun pensionar care să nu aibă pensia dublă până la momentul la care ...
Principalele resurse de energie primară, în primele cinci luni ale anului 2018, au totalizat 14.305,2 mii tone echivalent petrol (tep), în creștere cu 525,4 mii tep față ...
Consumul final de energie electrică, în primele cinci luni ale anului 2018, a fost de 23.516,1 milioane kWh, cu 2,6% mai mare față de perioada corespunzătoare a anului 2017; ...
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 15 iulie 2018, euro a cedat 0,0039 lei, variația fiind de ...
luni, 16 iulie Pulsul economiei
Volumul lucrărilor de construcții a scăzut cu 1,3% în primele cinci luni ale anului 2018, comparativ cu aceeași perioadă din 2017. Diminuarea se reflectă mai ales în ...
Organizația Maritimă Internațională (IMO) a decis ca tema Zilei Maritime Mondiale din 2019 să fie „Împuternicirea femeilor în comunitatea maritimă”. Prin ...
Social Sănătate Eveniment
Sport Cultură-Educație Politică
Economie Actual Diverse
Fun Arhiva