Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Avalanșă de investiții în portul Constanța

Ştire online publicată Joi, 12 Iulie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN

În primele șase luni ale anului 2018, porturile Constanța, Midia și Mangalia au derulat împreună 26.989,126 tone de mărfuri, în creștere cu 8,78% față de aceeași perioadă a anului precedent. 

„Fluxul de mărfuri care a trecut prin portul Constanța a crescut cu 7,9%. Încercăm să menținem acest ritm, pentru a depăși recordul de mărfuri din 1988. Ținta noastră este să ajungem la un trafic de 63 de milioane de tone, în 2018, în portul Constanța. Suntem optimiști în realizarea acestui obiectiv”, a declarat Nicolae Dan Tivilichi - directorul general al Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime, în cadrul conferinței de presă de ieri.

Îmbunătățirea climatului de afaceri din port, ca urmare a bunei colaborări dintre Administrația portuară și operatori, începe să dea rezultate, a menționat Tivilichi. O serie de investiții private au fost finalizate, iar altele au fost începute. Pe viitor, va fi stopată construcția altor silozuri de cereale, până când cele existente vor fi utilizate la capacitate maximă, a anunțat șeful Administrației portuare. 

La rândul ei, CNAPMC are un apetit investițional nemaiîntâlnit de foarte mulți ani, după cum a reieșit din prezentarea făcută de șeful acesteia. 

Pe proiecte europene, a fost semnat contractul de finanțare pentru construcția danei specializate, de mare adâncime (dana 80), în valoare de 25.778.122 lei (fără TVA). 

A fost aprobată și finanțarea lucrărilor de dragaj de investiții. Valoarea proiectului se ridică la 227.833.300 lei (48.982.700 euro). În cadrul proiectului, vor fi executate lucrări de dragaj în 17 zone. Adâncimile vor crește de la 7 metri la 9 metri, pe șenalul de acces și în bazinul portului de lucru, pe o suprafață de 371.286,70 metri pătrați. Totodată vor fi extinse și consolidate cheurile existente. 

În ceea ce privește dragajul de întreținere, contractul acestuia se va întinde, de-acum înainte, pe o perioadă de doi ani. Dragajul se va executa în fiecare an. În 2018, va fi executat și în portul Mangalia dragajul de întreținere și, de asemenea, se va interveni la Midia, unde colmatările sunt mai accentuate.

Cu fonduri de la bugetul de stat, Adminis-trația portuară va achiziționa o navă hidrograf (specializată în măsurători hidrografice). Este cea de-a doua navă, după nava tanc, din programul de achiziții. 

În această lună, CNAPMC va depune cererea de finanțare pentru construcția celor două dane din insula artificială, investiția ridicân-du-se la 70 - 75 milioane de euro. 

Tot pe proiecte europene, până la sfârșitul lunii august, vor fi finalizate studiile de fezabilitate și se va depune cererea de finanțare pentru alte trei proiecte importante: trecerea la patru benzi în sectorul de autostradă poarta nr. 7 - sensul giratoriu; trecerea la patru benzi pe sectorul poarta nr. 10 - 10 bis, din portul Agigea; reabilitarea, pentru prima dată după 30 de ani, a instalațiilor electrice din zona veche a portului Constanța.

Din bugetul propriu, CNAPMC va achiziționa două nave noi de depoluare, dotate și cu instalații de stins incendii. Licitația pentru construcția lor ar putea avea loc în luna septembrie. 

În prezent, au fost demarate lucrările de refacere a covorului asfaltic pe podul care face legătura între zona Comvex și sensul giratoriu din zona Socep și au început lucrările pentru construcția unei parcări generoase, la poarta nr. 9, o parte din finanțare urmând să fie suportată de la bugetul statului. Totodată a fost lansată licitația pentru asfaltarea drumului dintre porțile nr. 7 și nr. 9. Se are în vedere reabilitarea, în viitorul apropiat, a drumului și platformei portuare din dreptul silozurilor „Anghel Saligny”. 

„Suntem la un pas de a rezolva problema zonei libere din portul Midia. Aceasta va deveni o extindere a zonei libere din portul Constanța”, a anunțat șeful CNAPMC.

În urma întâlnirii dintre miniștrii Transporturilor din România și Bulgaria, partea bulgară a demarat lucrările de dragaj pe Dunăre. „Au fost lansate comenzi pentru dragajul a 250.000 de metri cubi de material. Nu e mult, dar e un început. Sperăm să se continue în aceeași direcție. Conferința de la Bruxelles, de la Parlamentul European, a portului Constanța nu a rămas fără urmări. Lumea a înțeles importanța Dunării și faptul că investițiile de care aceasta are nevoie sunt mult mai mici decât cele din sectorul rutier și de pe calea ferată ”, a afirmat Tivilichi. 

Pentru a atrage traficul de mărfuri cu nave ro-ro, în urma dragajului de investiții, vor fi alocate două dane specializate. 

Odată cu rezolvarea problemelor legislative privind exploatarea resurselor de hidrocarburi din Marea Neagră, pentru porturile maritime românești se deschid noi perspective. 

O veste bună o reprezintă aprobarea dată de Direcția Generală a Vămilor pentru ca poarta nr. 9 a portului Constanța să primească statutul de punct vamal, pentru mărfurile care vin și ies din port. Până acum, doar poarta nr. 7 deținea acest statut, fiind suprasolicitată.

Directorul general Tivilichi a dat asigurări că, de Ziua Marinei Române, poarta nr. 1 a portului Constanța va fi deschisă circulației. 

PUBLICITATE
Citeşte şi
Deși anul 2017 a fost un an mai slab pentru portul Constanța, traficul de mărfuri înregistrând o diminuare de 2,21%, operatorii portuari listați pe piața de ...
Vineri, 22 iunie 2018, la Gara Maritimă, are loc masa rotundă cu tema „Portul Constanța pe Drumul Mătăsii“. Organizatorii sunt Compania Națională ...
■ Modernizarea infrastructurii feroviare portuare va costa 234 milioane de euroDintre toate rețelele de transport din România, cea feroviară arată cel mai jalnic. Din ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Ministrul Mediului, Grațiela Gavrilescu, a anunțat, sâmbătă, că în aproape 12 ore de la lansarea Programului Rabla 2019 pentru electrocansnice a fost deja epuizat ...
Începând cu data de 1 septembrie 2020, pe drumurile europene vor începe să circule camioanele cu cabine rotunjite. Consiliul Uniunii Europene a aprobat la mijlocul acestei ...
Zi frumoasă de mai. Soarele aruncă săgeți de aur în apele Canalului Dunăre – Marea Neagră, iar câțiva nori defilează pe albastrul cerului. Nerăbdători ...
Începând cu data de 30 mai 2019, Banca Națională a României va lansa în circuitul numismatic monede din aur și alamă pentru colecționare și va pune în ...
Numărul firmelor radiate a atins după primele patru luni nivelul record al ultimilor 10 ani.Mediul economic din țară devine tot mai dur pentru companii. Numărul firmelor radiate a ...
Două nave fluviale de croazieră, „Treasures” și „River Adagio”, au acostat, ieri, în terminalul de pasageri al portului Constanța. Nava ...
Instituția dialogului social este una din piesele de bază ale mecanismului democrației. Fără ea, evoluția socială și economică riscă să se desfășoare ...
Cu ocazia aniversării celor 35 de ani de exploatare a Canalului Dunăre - Marea Neagră, kaiaciștii de la Asociația Club Sportiv Nautic Mila 80 Galați și Imbold ...
Astăzi, începând cu ora 10, la sediul Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile, vor avea loc festivitățile dedicate împlinirii a 35 de ani de la ...
Programul Rabla pentru Electrocasnice s-a lansat oficial. Potrivit noului ghid, publicat de Ministerul Mediului, programul cuprinde acum mai multe tipuri de electrocasnice, față ...
Vizita Papei Francisc în România va fi marcată de Banca Națională printr-o emisie numismatică.BNR pune în circulație monede din aur și alamă pentru colecționare, dar și ...
Uniunea de Ramură Națională a Cooperativelor din Sectorul Vegetal (UNCSV) și Asociația Industriei de Protecția Plantelor din România (AIPROM) au încheiat un ...
Ultimul raport al Eurofound (Fundația Europeană pentru Îmbunătățirea Condițiilor de Viață și de Muncă) arată că viața și munca s-au schimbat în ...
Banca Națională a României a pus în dezbatere publică proiectul Regulamentului privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului ...
Epoca articolelor din plastic începe să apună. După ce ne-au invadat viața și mediul, după ce ne-au schimbat stilul de viață, determinându-ne să depindem de ele ...
În anul 2018, prețurile energetice pentru gospodăriile populației din Uniunea Europeană au crescut cu 3,5% la electricitate și cu 5,7% la gaze, comparativ cu anul ...
La evenimentul „Insurance Market Trends” din cadrul FIAR (Forumul Internațional Asigurări - Reasigurări) organizat de către Media Xprimm, vicepreședintele ...
Pe data de 31 mai 2019, la Odessa, va avea loc Forumul porturilor ucrainene. În cadrul evenimentului, vor fi prezenți investitorii și reprezentanții oamenilor de ...
Compania logistică Arkas Holding, din Turcia, va lansa, în 2020, proiectul Railport. Este vorba de construcția unui terminal intermodal pentru transportul mărfurilor ...
Clasamentul mărfurilor derulate în porturile Constanța, Midia și Mangalia, în perioada ianuarie - aprilie 2019, a fost următorul (în paranteză sunt creșterile ...
Social Politică Sănătate
Eveniment Sport Cultură-Educație
Economie Actual Arhiva