Aprozarele, hypermarket-urile și corturile cu legume și fructe românești – o temă de campanie electorală

901
Aprozarele, hypermarket-urile și corturile cu legume și fructe românești – o temă de campanie electorală - aprozareleculegume2-1554667108.jpg

Articole de la același autor

După taxa pe lăcomia bancherilor, aprozarele cu produse românești, care să dea peste nas multinaționalelor, au devenit noua obsesie a lui Liviu Dragnea. Șeful PSD nu scapă niciun prilej de a ține discursuri pe această temă, făcând din ea un subiect de campanie. Și pe zi ce trece, ideea se amplifică, se îmbogățește. 


Iată, acum liderul social-democraților visează "o rețea de hypermarket-uri care să distribuie produse românești, de la producătorii români".
Pentru a demonstra că nu vorbește să se afle în treabă, Dragnea i-a cerut ministrului Petre Daea, ca, prin intermediul Casei Române de Comerț Agroalimentar UNIREA, aflată în subordinea ministerului Agriculturii, să lanseze proiectul respectivei rețele de hypermarket-uri. 
Totodată a cerut să fie achiziționate corturi precum cele din armată, "chiar și cu aer condiționat", care să fie puse la dispoziția producătorilor români de legume.


Sancțiuni pentru dublul standard
Dragnea nu poate fi acuzat că ridică o falsă problemă. Într-adevăr, lanțurile de hypermarket-uri ale multinaționalelor folosesc un dublu standard comercial. Produsele livrate în magazinele din Europa de Est sunt inferioare calitativ față de aceleași produse din magazinele Europei Occidentale. Pe de altă parte, legumele și fructele românești nu prea ajung în galantarele marilor lanțuri comerciale. 
În schimb, soluția propusă de șeful PSD este greșită și irealizabilă.
În privința dublului standard al alimentelor, măsura corectă este cea stabilită de Comisia Europeană. Pe viitor, firmele care vând produse cu o calitate diferită în țările europene vor plăti amenzi de până la 4% din cifra de afaceri, a anunțat, la București, Vera Jourova - comisarul european pentru justiție și protecția consumatorilor. 
După ce Directiva "Omnibus" va fi adoptată (probabil în cursul lunii aprilie 2019), producătorii vor fi obligați să informeze consumatorii dacă ceea ce vând are sau nu aceeași calitate în toate țările europene. De asemenea, pentru promoții, companiile vor trebui să prezinte și prețul inițial, pe lângă procentul redus.
Deci, problema dublului standard din hypermarket-urile românești va fi rezolvată prin directivă europeană. Mai rămâne de găsit metoda prin care legumele și fructele producătorilor români să ajungă pe piață. 


Mingea e în curtea fermierilor
Vă aduceți aminte, stimați cititori, că la sfârșitul anului 2011, Parlamentul României a dezbătut un proiect de lege care impunea supermarket-urilor și hipermarket-urilor să comercializeze produse de origine autohtonă în proporție de cel puțin 80% din suprafața magazinului. Pentru că încălca libertatea comerțului, iar produsele străine erau discriminate, fiind totodată în contradicție cu regulile de funcționare a pieței Uniunii Europene, proiectul de lege a fost avortat. Singurul efect al dezbaterilor de la acea vreme a fost schimbarea practicilor hipermarket-urilor privind comisioanele impuse producătorilor români și eliminarea unor blocaje. Cu toate acestea, cantitățile de fructe și legume autohtone vândute prin intermediul marilor lanțuri de magazine au rămas, în continuare, foarte mici. 
Cine este de vină? Marile case de comerț care administrează hipermarket-urile din România au sisteme de organizare evoluate, de tip industrial. Lucrează pe bază de contract, cu uniuni de producători agricoli din diferite țări, care sunt capabile să le livreze ritmic cantitățile de legume și fructe contractate; lucrează cu operatori din transportul intermodal, care dispun de containere de frig pentru păstrarea în bune condiții a vegetalelor pe timpul transportului; dețin în România parcuri logistice pentru păstrarea și distribuirea ritmică a mărfurilor în rețelele de hipermarket-uri.
Pomicultura și legumicultura românească nu îndeplinesc cerințele giganților comerciali. În țară sunt zeci și sute de mii de fermieri mai mici și mai mari, care produc legume și fructe de calitate, dar care nu sunt organizați. Dacă s-ar uni în cooperative de desfacere, care să se doteze cu depozite speciale pentru legume și fructe, ar putea livra cantitățile cerute de marile case de comerț. Deci, mingea este în terenul fermierilor. Trebuie să colaboreze, să se unească în cooperative de desfacere.


Povești de campanie electorală
Să presupunem că visul lui Dragnea se va împlini, că Guvernul va construit hypermarket-uri și aprozare în toate orașele, că va împânzi țara cu corturi, că va angaja vânzători și gestionari. Dar va fi de ajuns? Pe lângă toate acestea va mai fi nevoie de o rețea de aprovizionare și distribuție, dotată cu depozite specializate și o flotă de mașini transport marfă, în care să muncească o armată de magazioneri, achizitori, șoferi și manipulanți. Într-un cuvânt, pentru ca mecanismul să funcționeze, va fi nevoie de alte investiții și de resurse umane uriașe. Iar tot acest sistem va trebui să concureze, în condiții de eficiență economică, cu lanțurile de magazine ale multinaționalelor. 


Eu sunt convins că Liviu Dragnea nu este naiv, că știe sau intuiește aceste probleme și că declarațiile obsesive despre aprozarele, hypermarket-urile și corturile cu legume și fructe românești sunt simple povești de campanie electorală.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.1248 secunde